SimenAndre Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Det er merkelig at du ikke forsto hva jeg mente med at ytelsen ikke er samstemt med virkeligheten. Det peker til testene på anandtech, der en P-M 1.6Ghz D800 blir eid av en T40p 1.6Ghz. Nei, ikke i spill, det vet vi. Men i business applikasjoner. Så du sier vi kan ikke stole på den testen? Vis en test som viser at T40p eier D800 som vi virkelig kan stole på da? :wink: Er behovet ditt SPILL fatter jeg ikke hvorfor du ser på bærbare pc'er i det hele tatt. Du får en maskin som yter over dobbelt så mange 3dmarks om du går for stasjonært til samme pris. Tja det er jo sant, men hvis du er så kresen med bærbar så burde du skjønne at stasjonær er herk å drasse på. Du får Inspiron 8600 til 15000 som yter 9500-10000 i 3dmark (Det er bra det ). Men det som er tingen det er at den stasjonære er ille å dra på. Da er det lettere å ta med bærbar. Og som oftest har de jeg laner hos en ekstra skjerm, tastatur og mus som jeg kan bruke. Og med en bærbar som yter 9500-10000 holder de aller fleste spillene. Du slipper da å drasse på en stasjonær som i mitt tilfelle er en bigtower med x antall harddisker og veier sikkert 20-25 kg. Dessuten er det kjekt i fritimene på skolen og spille litt også... Om du tror det ikke er viktig med størrelse og vekt er du på en annen planet enn de av oss som faktisk har tenkt til å bevege oss rundt med maskinen. Legg til strømadapter og litt til så veier dell'en din 4kg+. OIIIII sa du 4kg?!?! Oops da trekker jeg tilbake poenget mitt. Når de aller fleste drasser på en ryggsekk til skolen som sikkert veier 10kg. Hva i huleste er forskjellen på en bærbar som 3kg+ og en som veier 4kg+. Det er en forskjell på 1kg. Den Dell Inspiron 8600 veier 3.3kg, det er 1 kg mer det, og alikevel blir den regnet som "heavy". Hvis du skulle hatt skolesekk og i den ene så ligger det 13kg (bøker + T40p) og den andre ligger det 14kg (bøker + Inspiron 8600) vedder jeg på at du ikke har peiling på hvilken som er tyngst. Ta på deg joggebukse istedetfor en olabukse så sparer du 1/2 kilo der også. Kanskje du bør sjekke vekta på klærna også. Du går kanskje med en kilo tyngre klær enn meg, så da går det opp i opp Annen planet også da... Hvor mye klarer du å bære? 6kg? T40p + Klærna. Så jammen godt at du kjøpte T40p for med Dell, hadde du måttet droppet klærna Latterlige utsagn som "noe ytelse kan den ikke skryte av" ref. til T40p kan du spare deg. Jeg kan slutte å le når du har noen ytelse å vise til. Hvis jeg skal være litt mer seriøs, så synes jeg det er litt "latterlig" med folk som synes 1 kg lavere i vekt er viktigere enn å spare 5000kr og i tillegg få ett system som yter mye bedre. Sier ikke nødvendigvis at du er en av dem, men du har tendensene. Som sagt T40p er bra med størrelse, støy og batteritid. Men noe ytelse er vel lik med en bærbar til 12000(bortsett fra 7200rpm harddisk, men der kan du jo kjøpe en større (60gb vs 40gb) harddisk på komplett til 2500 og sette inn). Lenke til kommentar
sjaban Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Skjønner ikke hva du skal klage på så mye. altså når du først kjøper en så dyr laptop så bruker du den ikke til å spille. for det andre så sjekka jeg prisen på dell d800 nå, med samme specs som på t40p, og det kom på 32 204 kroner. ikke så veldig mye billigere enn t40p, og det var bare med en geforce 4 kort. mens t40p har ati radeon 9000fire gl. er det magnesium på dell? veier dell 2,2kg? har dell en batteritid på 7 timer kanskje? eller har thinklight`? nei...hadde dell kanskje hatt alt det der på sin så hadde den kosta mye mer. oki snakk om at ibm har gigabit ethernett, det er besvist at ibm er den beste maskinen på markedet. uansett hadde jeg kjøpt meg en laptop for å bare spille så hadde jeg aldri betalt så mye, dette er en business maskin, hvem bryr seg da at den blir flisi på gaming? tror du en direktør på f.eks telehuset hadde brydd seg? nei tror nok ikke det. de vil ha en solid maskin som yter bra på jobbing, er lettvint å ta med rundt. og dell er heller ikke et like bra merke som ibm. folk flest velger ibm istedetfor dell vil jeg tro. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Nå brukte jeg bare Dell D800 fordi den var i testen. Liker ikke Dell D800 så godt, men Dell Inspiron 8600. Men uansett for å forsvare Dell D800. ikke så veldig mye billigere enn t40p, og det var bare med en geforce 4 kort. mens t40p har ati radeon 9000fire gl. Joa men når Dell D800 får 50% bedre enn t40p så hjelper det alikevel ikke hva kortet heter. :-) er det magnesium på dell? Hvem bryr seg? Hva er det godt for? veier dell 2,2kg? har dell en batteritid på 7 timer kanskje? Lol som sagt 10000 ganger, dette er det eneste som Ibm T40p har å tilby. Det som er bra med den er størrelse, vekt og batteritid. Det er alt. eller har thinklight`? Er det nattlys? Joa det er jo greit nok, men hvem bruker Pcen med alle lysene slukket? oki snakk om at ibm har gigabit ethernett For det første må de andre maskinene også ha gigabit. For det andre må den eventuelle switchen/hub være gigabit(dette er ikke så ofte). Uansett harddisken går ikke stort fortere enn 100mbit (litt men ikke mye). Som sagt er ikke jeg så fan av D800 (altfor dyr den også) men Inspiron 8600. For 15000 får man da. Pentium M 1.4 Ghz 512MB DDR RAM 60GB Harddisk 15.4" Widescreen Geforce FX 5650 Trådløst nettverk Tipper program ytelsen på maskinene er temmelig like i virkeligheten, men i Pcmark02 er det faktisk slik tenker jeg Inspiron 8600 har en del høyere (Selv laveste modellen til Green 551 har mye høyere enn T40p). Drar fra i gaming også. Men den har større skjerm. Større harddisk Bedre skjermkort Så eneste som T40p har da er Batteritiden Størrelse og vekt Som jeg har sagt, Størrelse, vekt og batteritid så eier T40p. dette er en business maskin, hvem bryr seg da at den blir flisi på gaming? Skader ikke å få gaming i tillegg gjør det? Men når størrelse og vekt er så viktig, hvorfor ikke gå etter Latitude X300?Holder i massevis den. Vekt 1.3kg 2.0cm 27.5cm vs 31.1 IbmT40p. Den må dere vel ha den er jo hele 0.9kg mindre. Da kan du i tillegg få på deg lue og votter om vinteren og likevel ikke merke noe forskjell. Sinnsykt!! Lenke til kommentar
sjaban Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 skjønner ikke meg på det, du sier at harddisken på dell 8600 er større, men den er jo ikke det. de er like store, men ibm sin er mye raskere. og vet ikke om du leste testen av den? der sto det at dell faktisk har klart å lage en centrino maskin som støyer. veldig veldig imponerende. for en centrino maskin skal jo støye.....! og det med vekt og at den er tykk har veldig mye å si for folk. og når inspiron 8600 veier 3,3 kg, så er det dritt mye. halv kilo mer enn de fleste modellene. og det er vel en grunn til at de bare fikk 6 av 10. mens ibm t40p er best i test så å si overalt. det går jo ann å spille på den maskinen, men den er ikke skapt for å bare spille. det er en business maskin. vet ikke helt om du skjønner hva det er for noe? det vil si at den er bygd for å bli brukt innen business, ikke surfe og spilling. da kan du godt bare kjøpe deg en inspiron 8600 det eneste inspiron 8600 slår t40p på er skjermkortet, få det inn i huet da. harddisken er like store, men dell sin er mye tregere. og greit at ibm har liten skjerm. det er dårlig det innrømmer jeg, men resten av maskinen er mye bedre. den koster ikke nesten dobbel så dyr for ingenting. og inspiron 8600 er ikke så billig som du sier. med en 1,5 ghz centrino, 512 ram, 60 gig. og med bluetooth og wlan kort, så ligger den på rundt 24 000. er ikke så billig billig det. men det er med service forsikringen til dell. en centrino maskin hvor du må kjøpe wlan kort er litt for dumt, sto ikke at det var innebygd. måtte legge til wlan kortet. Lenke til kommentar
Equinox Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Laang quote følger Det er merkelig at du ikke forsto hva jeg mente med at ytelsen ikke er samstemt med virkeligheten. Det peker til testene på anandtech, der en P-M 1.6Ghz D800 blir eid av en T40p 1.6Ghz. Nei, ikke i spill, det vet vi. Men i business applikasjoner. Så du sier vi kan ikke stole på den testen? Vis en test som viser at T40p eier D800 som vi virkelig kan stole på da? :wink: Er behovet ditt SPILL fatter jeg ikke hvorfor du ser på bærbare pc'er i det hele tatt. Du får en maskin som yter over dobbelt så mange 3dmarks om du går for stasjonært til samme pris. Tja det er jo sant, men hvis du er så kresen med bærbar så burde du skjønne at stasjonær er herk å drasse på. Du får Inspiron 8600 til 15000 som yter 9500-10000 i 3dmark (Det er bra det ). Men det som er tingen det er at den stasjonære er ille å dra på. Da er det lettere å ta med bærbar. Og som oftest har de jeg laner hos en ekstra skjerm, tastatur og mus som jeg kan bruke. Og med en bærbar som yter 9500-10000 holder de aller fleste spillene. Du slipper da å drasse på en stasjonær som i mitt tilfelle er en bigtower med x antall harddisker og veier sikkert 20-25 kg. Dessuten er det kjekt i fritimene på skolen og spille litt også... Om du tror det ikke er viktig med størrelse og vekt er du på en annen planet enn de av oss som faktisk har tenkt til å bevege oss rundt med maskinen. Legg til strømadapter og litt til så veier dell'en din 4kg+. OIIIII sa du 4kg?!?! Oops da trekker jeg tilbake poenget mitt. Når de aller fleste drasser på en ryggsekk til skolen som sikkert veier 10kg. Hva i huleste er forskjellen på en bærbar som 3kg+ og en som veier 4kg+. Det er en forskjell på 1kg. Den Dell Inspiron 8600 veier 3.3kg, det er 1 kg mer det, og alikevel blir den regnet som "heavy". Hvis du skulle hatt skolesekk og i den ene så ligger det 13kg (bøker + T40p) og den andre ligger det 14kg (bøker + Inspiron 8600) vedder jeg på at du ikke har peiling på hvilken som er tyngst. Ta på deg joggebukse istedetfor en olabukse så sparer du 1/2 kilo der også. Kanskje du bør sjekke vekta på klærna også. Du går kanskje med en kilo tyngre klær enn meg, så da går det opp i opp Annen planet også da... Hvor mye klarer du å bære? 6kg? T40p + Klærna. Så jammen godt at du kjøpte T40p for med Dell, hadde du måttet droppet klærna Latterlige utsagn som "noe ytelse kan den ikke skryte av" ref. til T40p kan du spare deg. Jeg kan slutte å le når du har noen ytelse å vise til. Hvis jeg skal være litt mer seriøs, så synes jeg det er litt "latterlig" med folk som synes 1 kg lavere i vekt er viktigere enn å spare 5000kr og i tillegg få ett system som yter mye bedre. Sier ikke nødvendigvis at du er en av dem, men du har tendensene. Som sagt T40p er bra med størrelse, støy og batteritid. Men noe ytelse er vel lik med en bærbar til 12000(bortsett fra 7200rpm harddisk, men der kan du jo kjøpe en større (60gb vs 40gb) harddisk på komplett til 2500 og sette inn). Det første jeg vil påpeke er hvor utrolig dumt det er å sette testresultatene på anandtech i tvil, når du bruker de samme testresultatene for å backe opp dine påstander om den overlegne grafikkytelsen. Enten er ikke anandtech testen til å stole på - noe som virker merkelig på meg - eller så er den det. Bestem deg. Når du maser om din forferdelig tunge stasjonære lurer jeg på om du egentlig ikke har misforstått noe av grunnen til at folk kjøper bærbare maskiner. I motsetning til ditt bruk, består det ikke av å flytte den rundt som en mobil playstation, det er til JOBBING. Til studier, til seriøst arbeid. Om det er så fælt å flytte på playstation pc'en din så kjøp deg en shuttle. Du kan stappe den med en p4 2,4 til 2.8ghz, Radeon 9800 pro og en 200 gigs disk med en 17" lcd og FORTSATT komme under 15k. Så veier den hele 4-5 kg + skjerm. "Wow". Et annet poeng som gjør ditt poeng om den "utrolige" 3dytelsen til div dell maskiner noe uinteressant er de kommende spillene. Greit at de leveres med noen dx9 kort, men det gjenstår å se hvor utrolig fete de blir i Doom 3 og HL2. Ang. vekt er det mulig du bærer rundt på 10Kg med bøker hver dag. Det er også mulig du ikke har noe i mot 4kg med plastikk-Dell i tillegg til dette - men ikke vær så freidig å tro at dette gjelder for alle andre. En ting til du glemmer å nevne er hvilken inflytelse størrelsen (tykkelsen) har på brukerkomfort. Det er klart at en tynn maskin er mer behagelig å benytte seg av enn en tykk og fæl Dell. Jeg blir provosert når jeg leser det siste avsnittet i innlegget ditt. Det viser så tydelig at du ikke forstår noe som helst. Du forstår ikke hvor mye tanke det ligger bak oppbygningen av T40p kontra elendige Dell maskiner. Det er sånne "småting" som at du må betale 1029,- ekstra for å få dine 512MB ram i EN brikke i stedet for to. T40p har selvsagt dette i en brikke fra før av. Når du gjør narr av thinklight så viser du igjen hvor lite du fatter - og hvor lite du setter pris på en gjennomført og praktisk detalj du garantert vil ønske du hadde før eller siden. Du glemmer å tenke på at T40p har et chassies i titankompositt og et skjermlokk i magnesiumkompositt - ikke PLASTIKK som hos dell. Hos Dell må du selvsagt betale EKSTRA for 3 års garanti, EKSTRA for bluetooth og 54Mbit wlan, EKSTRA for like stor disk - som er tregere. Innebygget sikkerhetssystem har den forøvrig heller ikke. Legg på alt dette (med unntak av kvalitet, byggematerialer og innovative teknologier) på en Inspiron 8600 og den koster 22 897 kr, INKLUDERT rabatt på 1240,- for å handle online. (Kom frem til pris ved å velge den feiteste i8600 og legge til det nødvendige). Vekt, batteritid og dermed mobilitet - som er noe av poenget med en bærbar maskin er selvsagt langt bedre på T40p. Så får det heller være at I8600 har raskere grafikkytelse. Jeg tror det er utrolig få prosentvise kjøpere som baserer sitt kjøp av laptop på grafikkytelse. Kanskje du kan spare deg for useriøse og dumme sammenlikninger mellom vekt på klær og laptopper i fremtiden? Mvh, Kim Lenke til kommentar
sjaban Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Takk Equinox! Kunne ikke vært mer enig i deg der. blir så provosert jeg også av en som ikke skjønner forskjell på en business maskin og gaming laptop, eller generelt laptop. når folk flest vil ha en tynn og lett maskin så vil heller SimenAndre ha en som er stor tung og tykk. det er derfor folk vil ha bærbar gutten min. folk vil ha bærbar fordi den er lettvint å ta med rundt omkring. ikke for å bare spille spille som det du hele tida maser om. folk kjøper en business maskin som t40p for å JOBBE, ikke spille. skjønner ikke hva du maser så jævlig om. har kanskje dell inspiron 8600 blitt kalt for best i test av noen av de testene de har vært innom? nei.... og en ting til folk ser ikke på skjermkort før de kjøper en laptop. de ser på helheten. men det er visst det du gjør. du skal ha det beste skjermkortet du. ikke no mer. latterlig dumt. og det er ikke bare jeg som mener det. henviser til det Equinox sier også. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 LOL, meget underholdende tråd. Dersom en bærbar pc skal brukes til arbeid og forretningsreiser er det greit at den er liten og lett. God batteritid er også å foretrekke. Kjekt med en tynn og lett bærbar i trange flykabiner, ikke sant SimenAndre, men det vet kanskje ikke du så mye om Lenke til kommentar
sjaban Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 nei durabit, ifølge SimenAndre så er det ikke greit med en maskin som er tynn og lett. og hvertfall ikke til bare arbeid. den skal også kunnes brukes til spilling. som om det ikke går med t40p liksom. blir helt dårlig av å høre på alt det han SimenAndre sier. latterlig. Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 For å påpeke et par momenter til om hvorfor IBM T40p er i en helt annen klasse: IBM maskinene er utrolig robuste og tåler tøff behandling. Dette er ikke sammenlignbart med noen andre maskiner jeg vet om. Stabilitet, stabilitet og stabilitet som ingen andre. 2,0 CL på minnet (sjelden på laptop), der det er en 512MB brikke istedet for to 256MB brikker. Da trenger man bare en 512 brikke til for å få 1024 istedet for to som hos de fleste andre. 7200 RPM disk som henter inn et kraftig ytelsestap som vanligvis er hos bærbare. Bluetooth som er genialt til mobiler og gadgets. Batteritid som er i toppklasse. Den er bærbar istedet for flyttbar sammenlignet med de kassene som blir nevnt som alternativer. Innebygget hardware kryptering. Backup system som gjør at man til enhver tid kan få maskinen tilbake til orginalstatus (egen del av HD som inneholder image av originalinnstallasjonen) dersom det skulle bli krøll av virus eller annet. Stille, ikke flymaskin som Inspiron 8600. Dette er veldig viktig for at den skal kunne bli brukt uten å sjenere andre. Veldig god garantiordning som IBM alltid inkluderer. Det kan de gjøre fordi det sjelden er feil på disse maskinene. Den heter ikke "Bentley of notebooks" for ingenting, så for prisen 19544+ MVA (Datateam pris september) så er dette intet annet enn et røverkjøp. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Det første jeg vil påpeke er hvor utrolig dumt det er å sette testresultatene på anandtech i tvil, når du bruker de samme testresultatene for å backe opp dine påstander om den overlegne grafikkytelsen. Enten er ikke anandtech testen til å stole på - noe som virker merkelig på meg - eller så er den det. Bestem deg. Det er det jo du som gjør. I den testen er jo Ibm T40p bare 2-3% bedre bortsett fra spill. Dette er ingenting. Jeg sier at man kan stole på den testen, det er du som sier at den ikke er helt å stole på.!!! Når du maser om din forferdelig tunge stasjonære lurer jeg på om du egentlig ikke har misforstått noe av grunnen til at folk kjøper bærbare maskiner. I motsetning til ditt bruk, består det ikke av å flytte den rundt som en mobil playstation, det er til JOBBING. Til studier, til seriøst arbeid. Hehe nå går jeg faktisk på Høgskolen i Vestfold og skal bruke bærbar til MYE studier og seriøst arbeid. Så den kommer nok ikke til å være noe mobil playstation. Men det skader vel ikke å ha en bærbar som gjør begge deler gjør det det? En bærbar som både fint går til jobbing/studier og en bærbar som er god nok til å brukes på LAN, i motsetning til en maskin som bare kan brukes til en ting. Om det er så fælt å flytte på playstation pc'en din så kjøp deg en shuttle. Du kan stappe den med en p4 2,4 til 2.8ghz, Radeon 9800 pro og en 200 gigs disk med en 17" lcd og FORTSATT komme under 15k. Så veier den hele 4-5 kg + skjerm. Hoho nå begynner du å bli irritert. Hører det på hvordan du skriver. Dessuten vet du at det er ett tåpelig forslag. Det må jo selvfølgelig ha integrert skjerm som i bærbar til når jeg skal ha den med på skolen. Noen mer tåpelige forslag? Et annet poeng som gjør ditt poeng om den "utrolige" 3dytelsen til div dell maskiner noe uinteressant er de kommende spillene. Greit at de leveres med noen dx9 kort, men det gjenstår å se hvor utrolig fete de blir i Doom 3 og HL2. Haha enda ett dårlig kommentar. Jeg må si at Sjaban er ihvertfall mye flinkere til å diskutere med. Men for å svare på det, selvsagt klarer ikke den bærbare alle spill. Men nå er det vel den beste bærbare til spill under 15000. Det er ihvertfall bedre å klare å kjøre 95% av de skikkelige spillene istedetfor 50% av dem. Og ja jeg vet den kommer til å slite i HL2 og Doom3. Til de få tilfellene må jeg nok dra på den stasjonære. Nevn noen bærbare som ikke gjør det a? Ang. vekt er det mulig du bærer rundt på 10Kg med bøker hver dag. Det er også mulig du ikke har noe i mot 4kg med plastikk-Dell i tillegg til dette - men ikke vær så freidig å tro at dette gjelder for alle andre. En ting til du glemmer å nevne er hvilken inflytelse størrelsen (tykkelsen) har på brukerkomfort. Det er klart at en tynn maskin er mer behagelig å benytte seg av enn en tykk og fæl Dell. Hoho du blir bare verre og verre du. Ikke bli provosert nå da. Når man går på Høgskole så MÅ man drasse på en minst 10kg sekk. Noen av bøkene har opptil 1500 A4 sider i seg. Disse veier nok 2-3kg bare for en bok. Nå vet jeg ikke hvor du går, men hvis du går på videregående så kan du ikke sammenligne de bøkene. For å være ærlig så merker jeg ikke noe på at 1cm har noe å si på brukerkomfort. Kanskje du gjør, men jeg gjør ikke. Det er klart at en tynn maskin er mer behagelig å benytte seg av enn en tykk og fæl Dell. Haha dette blir bare bedre og bedre. I utseende så synes jeg T40p er ganske stygg jeg også. Begge er stygge maskiner etter min mening. Men hva er vitsen med utseende. Er du også en av dem som har vindu i kabinettet ditt for å se inn på alle de fine kablene inne i den. (Dette er noe jeg heller ikke forstår meg på) Jeg blir provosert når jeg leser det siste avsnittet i innlegget ditt. Det viser så tydelig at du ikke forstår noe som helst. Jeg ser at du blir provosert for argumentene dine blir mer og mer merkelige. Dette er ikke meninga. Jeg synes det er sunt å "krangle" litt. Tipper det er disse som gjør deg provosert. Når du gjør narr av thinklight så viser du igjen hvor lite du fatter Jeg bare sa at jeg ikke trengte det og de fleste vil jeg ikke tro trenger det heller. Du glemmer å tenke på at T40p har et chassies i titankompositt og et skjermlokk i magnesiumkompositt - ikke PLASTIKK som hos dell. Som sagt utseende på en maskin bryr meg mindre (ytelsen som teller)og jeg synes de kunne gjort en bedre jobb med utseende uansett. Hos Dell må du selvsagt betale EKSTRA for 3 års garanti, EKSTRA for bluetooth og 54Mbit wlan, EKSTRA for like stor disk - som er tregere. Innebygget sikkerhetssystem har den forøvrig heller ikke. Det som er fint med Dell er at du begynner på en minimal pris 13500 og bygger deg oppover etter det du er ute etter. Du får da akkurat det du selv vil ha og kan ta bort ting du ikke er ute etter. Dette sparer man penger på. Uansett den 3 års garantien er slik at de kommer til deg og fikser maskinen hos deg neste dag, hvis de ikke klarer å fikse den så får du en ny. Tror ikke det er slik den fungerer hos Ibm. Der må du sende den inn til Ibm tror jeg. Det er forresten trådløst nettverk (wlan) på denne 8600. 54Mbit wlan ja. Tror du virkelig du kommer til å få den farta noen sted? Jeg tenker det er 11Mbit på den 8600, tror neppe jeg får det engang. Legg på alt dette (med unntak av kvalitet, byggematerialer og innovative teknologier) på en Inspiron 8600 og den koster 22 897 kr, INKLUDERT rabatt på 1240,- for å handle online. (Kom frem til pris ved å velge den feiteste i8600 og legge til det nødvendige). Hvordan i huleste kom du fram til det? Tror ikke du kan matte akkurat. Betaler jo 15000 akkurat for. 1.4 Ghz Pentium M 512MB DDR RAM 60GB Harddisk Geforce FX 5650. Tror det står 16100 på nettstedet, men kontakter du Dell får du alltid litt rabatt. En annen her på forumet fikk jo skriver/skanner/kopimaskin på kjøpet og noe annet. Vekt, batteritid og dermed mobilitet - som er noe av poenget med en bærbar maskin er selvsagt langt bedre på T40p. Som sagt dette er det ENESTE som er bra med T40p etter min mening. Så får det heller være at I8600 har raskere grafikkytelse. Jeg tror det er utrolig få prosentvise kjøpere som baserer sitt kjøp av laptop på grafikkytelse. Ehh nei der tar du feil. Den Amilo 8830 er vel den bærbare som er mest solgt nå, og så kommer vel Elitegroup 551. Denne førstnevnte er en bærbar som er like stor som Dell sin og i tillegg veier 0.5kg mer. Denne er veldig god til 3d og grafikk. Batteritiden på den er 2 timer og 15 minutter. Kanskje du kan spare deg for useriøse og dumme sammenlikninger mellom vekt på klær og laptopper i fremtiden? Poenget er bare at 0.5kg er ingenting. Derfor bruker jeg det. Så over til Sjaban mens ibm t40p er best i test så å si overalt. Gi meg noen eksempler du. og det med vekt og at den er tykk har veldig mye å si for folk. og når inspiron 8600 veier 3,3 kg, så er det dritt mye. Dritt mye ja. Virker ut som det er bare normennene som er virkelig kresen på vekta, fordi andre tester på nettet sier ikke så mye om vekta. det eneste inspiron 8600 slår t40p på er skjermkortet, få det inn i huet da. Og stort sett all annen ytelse. Som jeg har nevnt tidligere i tråden. Tester fra Pcmark 02 Pcmark02mem: Amilo 8830 6370 T40p 4800(4765) 551 4500(4538) Pcmark02cpu: Amilo 8830 7375 T40p 5100(5104) 551 4600(4593) harddisken er like store, men dell sin er mye tregere. og greit at ibm har liten skjerm. Dell har tregere harddisk, men hvor gir dette utslag? Er sikkert raskere men dette er bagateller. Vis til noen tester a. det er dårlig det innrømmer jeg, men resten av maskinen er mye bedre. Som jeg sier vis til tester. Det har jeg gjort og der viser det seg at i Pcmark02 er Green 551 "like raskt". Den testen som står der nå er T40p litt raskere enn Green 551, men jeg skal finne tilbake til den andre testen hvor T40p er raskere. Uansett er det stort sett bagatell forskjeller så de er temmelig like. Men Green 551 koster jo 14500. Så vis til noen tester du så kan vi diskutere. Edit: Jeg fant ikke tilbake til den testen jeg fant de tallene hvor Green 551 er raskere. Jeg bruker da tall fra dinside.no og inspiron 8600 er ikke så billig som du sier. med en 1,5 ghz centrino, 512 ram, 60 gig. og med bluetooth og wlan kort, så ligger den på rundt 24 000. er ikke så billig billig det. men det er med service forsikringen til dell. en centrino maskin hvor du må kjøpe wlan kort er litt for dumt, sto ikke at det var innebygd. måtte legge til wlan kortet. Dere klarer ikke å regne, den koster 17500(langt under 20000 ihvertfall), og snakker du med Dell får du sikkert den til 16500. Går du ned til 1.4Ghz sparer du nesten 1000kr. Nå er det jo wlan kort installert da uten å betale noe. Det koster 16000 for det du sa, bare for 1.4Ghz, med beste skjermkortet og uten bluetooth(i tillegg kan du fort få litt rabatt, jeg har ihvertfall fått 700kr rabatt). Må betale 13300 for den dårligste modellen, og alle oppgraderinger fikk jeg 20% på. Bare å spørre Dell det. I mitt tilfelle er det også fordi jeg og en annen skal kjøpe sammen. Men som sagt det var en annen som fikk like bra tilbud som meg som kjøpte alene. Han er her på forumet. når folk flest vil ha en tynn og lett maskin så vil heller SimenAndre ha en som er stor tung og tykk. Nå begynner du også å ha sånne merkelige utspill. Blir litt provosert du også eller? Nå er det slik at Amilo 8830 er best selgeren i Norge er jeg nesten helt sikker på. Denne maskinen er like stor som Dell Inspiron 8830 og i tillegg veier 0.5 kg mer. Så det med at folk flest vil ha en tynn og lett maskin blir da BULLSHIT Hehe. :-) det er derfor folk vil ha bærbar gutten min. folk vil ha bærbar fordi den er lettvint å ta med rundt omkring. ikke for å bare spille spille som det du hele tida maser om. Hoho. Som sagt du tar helt feil. Amilo 8830. KNUSER T40p i salg. Folk flest vil ha en maskin som både er god ytelse i jobbing og i spill (ikke bare en som klarer bare en av tingene). Og når i tillegg Amilo 8830 knuser T40p i både vanlig ytelse og i 3d ytelse, så er bare det som T40p har igjen å forsvare seg med er sin størrelse, vekt og batteritid. Dette er det eneste som T40p har igjen skjønner ikke hva du maser så sinnsvakt om. har kanskje dell inspiron 8600 blitt kalt for best i test av noen av de testene de har vært innom? Haha det sier litt hvor lite du vet. Nå er det slik at Insprion 8600 er helt ny og den eneste testen er barbara.no, selv Dell hadde ingen andre tester å vise til vet du kanskje noen andre? Det kommer en test snart på dinside.no. latterlig dumt. og det er ikke bare jeg som mener det. henviser til det Equinox sier også Lol jeg kan henvise til mange andre jeg også. Hvis du ser på tråden Test av Inspiron 8600 så ser du at det er relativt mange som ikke forstår karaktergivinga av den testen på barbara.no. Så jeg er ikke alene. Snakket med itlæreren min på høgskolen, og han synes også det var tåpelig. (Var egentlig uvesentlig å nevne, men hadde lyst). LOL, meget underholdende tråd. Dersom en bærbar pc skal brukes til arbeid og forretningsreiser er det greit at den er liten og lett. God batteritid er også å foretrekke. Kjekt med en tynn og lett bærbar i trange flykabiner, ikke sant SimenAndre, men det vet kanskje ikke du så mye om Joa kan jo være enig i det Durabit, men merker du forskjell på 1kg når du er ute og reiser? Du har kanskje ikke noe baggasje med deg og bare den bærbare? Merker du forskjell på 2-3 cm? Tror ikke det. Størrelsen er oppskrytt som om det ikke går med t40p liksom. blir helt dårlig av å høre på alt det han SimenAndre sier. latterlig. Merker du mer og mer provosert sjaban. Og over til deg Thor Egil, endelig en person som kan komme med skikkelige ting. IBM maskinene er utrolig robuste og tåler tøff behandling. Dette er ikke sammenlignbart med noen andre maskiner jeg vet om. Det er jo greit, men hvor slem er du egentlig mot den bærbare da? Kan jo selvfølgelig være kjekt hvis du mister den i bakken. Men nå har flere jeg kjenner mistet bærbare i bakken og det ikke skjedd noe spesiellt. Tåler litt mer enn folk tror. Stabilitet, stabilitet og stabilitet som ingen andre. Legger man ikke inn noe jalla os eller er uheldig mot noen oppgraderinger av systemet er dette som oftest ikke noe problem. ,0 CL på minnet (sjelden på laptop), der det er en 512MB brikke istedet for to 256MB brikker. Da trenger man bare en 512 brikke til for å få 1024 istedet for to som hos de fleste andre. Men hva er vitsen når selv Green 551. Slår den i Memory test i Sysmark02. Dessuten er Cl2 og 2.5 noe man ikke merker. RAMen er langt fra noe som treger ned systemet. Det er vel det som er raskest i maskina. Er alltid en eller annen flaskehals og det mener jeg er aldri RAMen. 7200 RPM disk som henter inn et kraftig ytelsestap som vanligvis er hos bærbare Harddisken er ofte en flaskehals. Men det virker ikke ut som T40p henter inn denne kraftige ytelsestap. Har du noen tester å vise til? Bluetooth som er genialt til mobiler og gadgets Joa for de som bruker det. Nå vet jeg ikke hva gadgets er, kan du forklare det? Batteritid som er i toppklasse. Som sagt millioner ganger. Der er T40p skikkelig god. Den er bærbar istedet for flyttbar sammenlignet med de kassene som blir nevnt som alternativer. Haha, og hva går grensen på bærbar og flyttbar da? 2.2kg er bærbar og 2.6kg er flyttbar? Veikinger, hehe Innebygget hardware kryptering. Joa hvis du er medlem av FBI og holder på med livsviktige projekter som det ville vært en tragedie som noen hacket deg. Backup system som gjør at man til enhver tid kan få maskinen tilbake til orginalstatus (egen del av HD som inneholder image av originalinnstallasjonen) dersom det skulle bli krøll av virus eller annet. Joa dette er nok kjekt, men de som har litt peil slipper dette. Dessuten kan man bare lage image på en annen HD. Litt kjedelig hvis det er HD som går føyken da, da går jo imagen også Stille, ikke flymaskin som Inspiron 8600. Dette er veldig viktig for at den skal kunne bli brukt uten å sjenere andre. For det første den bråker ikke så mye som folk tror. Bærbare Pentium 4 systemer bråker som oftest mer. Men den bråker mye til å være Pentium M. Dessuten det eneste stedet som man legger merke til det er på bibloteket. Jeg går på Høgskolen i Vestfold og mange har disse maskinene som er "flymaskiner". Når vi er i timen så legger jeg ikke merke til dem. For det første bråker luftanlegget sinnsykt mye mer. FOr det andre er det alltid litt støy ellers, læreren prater, noen rasler i papiret, noen hvisker litt +++. På flyet bråker flyet MYE mer enn den bærbare. Det er stortsett hvis det er helt musestille som man hører denne, og det er da på bibloteket. Nevn noen andre steder a. Den heter ikke "Bentley of notebooks" for ingenting, så for prisen 19544+ MVA (Datateam pris september) så er dette intet annet enn et røverkjøp. Din mening. Men det er fortsatt sinnsyk mange fler som har Amilo 8830 enn T40p. Men flott Thor Egil, bra innlegg. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Å herregud så lang den ble tilslutt. Det er ikke meninga å provosere noen, jeg bare liker av og til å diskutere av og til. Og ikke bry dere om , i så fall bare bruk det tilbake Lenke til kommentar
sjaban Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 altså, bruker du huet en gang iblant kanskje? en maskin trenger ikke å selge mye for å bevise at den er best. grunnen til at vanlige folk ikke kjøper denne maskinen er fordi den er dyr og folk flest ikke har råd eller vil bruke 40 lapper på en bærbar. og det forstår jeg godt. det hadde heller ikke jeg gjort. vanlige folk forstår ikke at en for sinnsyk mye for pengene på t40p. og denne maskinen kjøpes mest av business folk som har penger eller bedrifter. og hvis du leser testen på pcworld.no, så ble den best i test der. og har sett det flere andre steder. engelske sider. men husker dem ikke nå. så jeg gleder meg veldig til testen på dinside. du tror sikkert at den får bra, men jeg vet godt at den ikke gjør det. rundt 3 eller 4. som alle andre nesten. i8600 slår ikke t40p i stort sett alt. og fra min side så syns jeg at dell er et elendig merke. beklager å si det til deg. og jeg syns virkelig at vekta har veldig mye å si på en maskin, men det blir jo til slutt et helhets inntrykk. kunne aldri tenkt meg å kjøpe en tung og tykk maskin, blir for dumt nesten. du merker kanskje ikke forskjell på det. men det gjør jeg. og jeg syns at 3,3 kg er veldig mye for en bærbar. og for det andre, for sikkert hundrede gang, tror du virkelig at business folk sitter å spiller hl2? nei det tror ikke jeg, så hva om t40p ikke er så sinnsykt på det? for min del, så vet jeg godt at den gjør det bra når jeg skal spille aom. dette er det eneste krevende spillet jeg spiller når jeg først spiller. så er jo dette mer enn bra nok for meg. skal bruke maskinen til andre ting jeg vettuh. ikke bare spille krevende spill. bryr meg fint lite om at den gjør dårlig på gaming. jeg og andre her vet godt at t40p er en maskin som er mye bedre enn i8600. og det gjør også andre folk. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 altså, bruker du huet en gang iblant kanskje? en maskin trenger ikke å selge mye for å bevise at den er best. Hoho nå begynner du å bli agressiv. Rolig nå. Hehe Du har litt riktig, men folk flest kjøper maskiner er bra. Du tror kanskje du er en slags overlegen person som bor sammen med Gud grunnen til at vanlige folk ikke kjøper denne maskinen er fordi den er dyr og folk flest ikke har råd eller vil bruke 40 lapper på en bærbar. og det forstår jeg godt. det hadde heller ikke jeg gjort. Du får jo den til 22500 gjennom datateam, noen her sa vel at du kunne nå få den for 20000 eller no. Var ett sted på forumet. Er ikke så langt unna da den Amilo 8830 til 18500 (webpris) på komplett. Og den er jo den gjenstanden som selges mest på webshopen av ABSOLUTT alt der. Gå på hovedsiden og se selv. og hvis du leser testen på pcworld.no, så ble den best i test der. og har sett det flere andre steder. engelske sider. men husker dem ikke nå. Gi meg link til testen a. Hehe, jeg vet også 1285 steder som Insprion 8600 vinner, men husker ingen dem ikke i farta. så jeg gleder meg veldig til testen på dinside. du tror sikkert at den får bra, men jeg vet godt at den ikke gjør det. rundt 3 eller 4. som alle andre nesten. Vi får vente å se. Amilo D8830 fikk 9/10. Dette er også en god spillmaskin som er større enn Inspiron 8830 og har 2 timer og 15 minutter i batteri. Finnes folk som ser på andre ting enn størrelse og vekt vettu. i8600 slår ikke t40p i stort sett alt. Gi eksempler hvis du klarer og fra min side så syns jeg at dell er et elendig merke. beklager å si det til deg. Hoho uten noe som helst begrunnelse. Du er en idiot! Neida. Men lær deg å begrunn ting du sier a. Sier at Dell generellt er ett elendig merke uten noe som helst begrunnelse er stusselig. Har du kanskje prøvd de fleste bærbære, stasjonære, håndholdte PC'er, kameraene, prosjektorene, skjermene, printere, scannerne da eller? Du må ha masse erfaring med merkene før du bare spytter ut noe slikt. Tipper du har tilnærmet 0 i erfaring med merket, men er litt irritert så prøver å si mest mulig stygt om Dell. Patetisk Gi noen eksempler a. og jeg syns virkelig at vekta har veldig mye å si på en maskin, men det blir jo til slutt et helhets inntrykk. kunne aldri tenkt meg å kjøpe en tung og tykk maskin, blir for dumt nesten. du merker kanskje ikke forskjell på det. men det gjør jeg. og jeg syns at 3,3 kg er veldig mye for en bærbar. Det var mye bedre. Fra å gå til angrep på merket Dell uten begrunnelser, så kom du med DIN mening og ikke sier at det er slik og slik. Her repekterer du andre sine meninger også. Er ikke på langt nær så flink selv. :oops: og for det andre, for sikkert hundrede gang, tror du virkelig at business folk sitter å spiller hl2? nei det tror ikke jeg, så hva om t40p ikke er så sinnsykt på det? for min del, så vet jeg godt at den gjør det bra når jeg skal spille aom. dette er det eneste krevende spillet jeg spiller når jeg først spiller. så er jo dette mer enn bra nok for meg. skal bruke maskinen til andre ting jeg vettuh. ikke bare spille krevende spill. bryr meg fint lite om at den gjør dårlig på gaming. jeg og andre her vet godt at t40p er en maskin som er mye bedre enn i8600. Hehe her begynner du igjen. Det var kortvarig som du klarte å være rolig. Hvis du ikke bryr deg om spillytelse i det hele tatt. Men skader ikke å få en maskin med bedre ytelse og spill ytelse i tillegg. Og alt det til en billigere penge. jeg og andre her vet godt at t40p er en maskin som er mye bedre enn i8600. Jeg trenger ikke å svare engang holder med til Dessverre har vi ikke så mange tester å forholde oss til så vi må vente litt. Testen her på barbara.no viser jo at t40 er en smule raskere Ogg Vorbis, men Mobile Mark 2002 Productivity Workload er Inspiron 8600 en smule raskere enn t40. Grafikk og batteritiden vet vi alle resultatet. Ser fram til en mer omfattende test når det kommer. og det gjør også andre folk. Noen sier T40p andre Inspiron 8600, thats life Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Må bare si et par korte setninger: Simen Andre, hold kjeft! Du fatter ikke noenting. Det er kanskje en del folk som bryr seg om annet enn spillytelse! Trodde faktisk at du gikk på ungdomsskolen, helt til du skrev at du går på høyskole. Du oppfører deg som en fjortis. Kutt ut nå, og spill litt spill istedet for å diskutere her, der du har 100 fps mens andre har bare 80 oioioioioi Lenke til kommentar
sjaban Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 altså ibm maskinen selges ikke overalt på nettet, sånn som fs maskinene og de andre. kanskje ibm også hadde solgt like mye om de hadde vært annonsert på komplett og mpx? hvem vet.... kan du ikke gå selv til www.pcworld.no og sjekke selv da. og jeg er ganske sikker på at t40p slår i8600 på det meste. men du kan ikke sammenligne t40p med testen som er her på barbara. for den maskinen er ikke t40P!!! det er bare en vanlig t40, uten p, altså ikke den beste t40 på markedet. for det første så er det bare en 1,5 centrino maskin, skjermkortet er radeon 7500 med 32mb. og hvis du ser nøye på den testen også, så fliser faktisk den maskinen, som er 1,5, en dell 500m med 1,6 ganske greit, og hvis du da tenker deg om på oggvorbis testen på i8600, som er en 1,7 centrino, så er i8600 bare litt bedre en maskin som er 1,5. og som sagt såvidt at i8600 slår t40 i mobilemarks testen. i8600, med 1,7, har 154 mens t40, med 1,5, har 149. det var workload testen. mens batteritiden er vel berømt fra før av. hvis du da bytter ut alt dette her, tenker at det er toppmodellen til ibm istedet. så blir i8600 slått ganske greit. er bare i skjermkort at i8600 slår t40. men det er jo fordi i8600 har 128mb, mens t40p har 64mb bare. og det med en harddisk som er ganske treg. bare 4200rpm, mens den egentlig er på 7200 rpm. så etter min mening så slår vel t40P!! i8600 i alt unntatt skjermkortet, men det er pga at t40p bare har 64mb. husk at ibm maskinen som er testet her er en av de billigste av t40. den alle prater om har en p til slutt, altså t40p. P som står for performance. det er ikke alle som kan melde seg inn i datateam. er lett for studenter ja. men ikke vanlige folk, så det er bare vi studenter som er heldige som får dette tilbudet og bedrifter. og for ordens skyld så koster maskinen rundt 18 000 uten mva, og 22 000 med mva. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Må bare si et par korte setninger: Simen Andre, hold kjeft! Du fatter ikke noenting. Det er kanskje en del folk som bryr seg om annet enn spillytelse! Trodde faktisk at du gikk på ungdomsskolen, helt til du skrev at du går på høyskole. Du oppfører deg som en fjortis. Kutt ut nå, og spill litt spill istedet for å diskutere her, der du har 100 fps mens andre har bare 80 oioioioioi Enda en som lar seg provosere. Svake mennesker her på forumet, hvis alle lar seg provosere. Jeg vet at jeg har en måte å skrive på som kanskje kan oppfattes som provoserende. Jeg pleier også egentlig å være seriøs, men jeg synes det er litt morsomt å lage litt "tension" i en diskusjon. Så kjedelig å være så skikkelig seriøs alltid, og det er litt morsomt å se hvordan folk reagerer. Mener egentlig ikke å gjøre noen sure, men litt må man tåle. Du oppfører deg som en fjortis. Din mening, en av mange. Kjenner jeg deg? Nei. Bryr jeg meg da? Nei. Kutt ut nå, og spill litt spill istedet for å diskutere her, der du har 100 fps mens andre har bare 80 oioioioioi Med slike utspill som dette forhindrer du ingenting. Du bare gjør den andre til å ha enda mer lyst til å drive med det den gjør. Og hvis du hadde lest litt så er det ikke bare spill ytelse det er snakk om. kan du ikke gå selv til www.pcworld.no og sjekke selv da. FInt om du kunne gi direkte link. og jeg er ganske sikker på at t40p slår i8600 på det meste. men du kan ikke sammenligne t40p med testen som er her på barbara Nei jeg vet det, men det er alt vi har. Jeg er sikker på i8600 slår t40p på det meste så da blir det ord mot ord. og hvis du da tenker deg om på oggvorbis testen på i8600, som er en 1,7 centrino, så er i8600 bare litt bedre en maskin som er 1,5. og som sagt såvidt at i8600 slår t40 i mobilemarks testen. i8600, med 1,7, har 154 mens t40, med 1,5, har 149. det var workload testen. mens batteritiden er vel berømt fra før av. hvis du da bytter ut alt dette her, tenker at det er toppmodellen til ibm istedet. så blir i8600 slått ganske greit. er bare i skjermkort at i8600 slår t40. men det er jo fordi i8600 har 128mb, mens t40p har 64mb bare. Slik det er, er at maskinene er temmelig like på 2 av testene, og i batteritid vinner klart t40 og i 3dmark vinner klart i8600. Det er det testen sier, hvis du sier noe annet må du henvise til andre tester, ikke basere på ting du tror. Men noen skikkelige tester har vi enna ikke så derfor må vi vente å se. og det med en harddisk som er ganske treg. bare 4200rpm, mens den egentlig er på 7200 rpm. Ville tro dette hjalp litt ja, men vi får vente å se på testene må vi vel ikke? så etter min mening så slår vel t40P!! i8600 i alt unntatt skjermkortet, men det er pga at t40p bare har 64mb. Din mening. Min mening er stortsett det motsatte. Vi kommer aldri til å bli enig, men det er bare sunt å klangle litt da. husk at ibm maskinen som er testet her er en av de billigste av t40. den alle prater om har en p til slutt, altså t40p. P som står for performance. Det vet jeg Tell me something I don't know. Hehe Håper jeg ikke gjør deg altfor sur og irritert. Som sagt flere ganger er det bare sunt å ha en diskusjon. Om jeg kommer med , hva så, det er bare ett tegn. Folk blir altfor fort sure for ingenting, og gjør man noe ikke andre liker er man enten en idiot eller en fjortis. Må vi alle være like? Er litt morsomt å se hvor lett folk blir sure og gretne av. Sånnsett kan vi lære av moderatorer og "skikkelige" folk. Disse lar seg ikke provosere og svarer skikkelig uansett. Virker ut som alle moderatorene er slik. Dette er veldig bra. Stå på. Selvfølgelig mange av brukerne som også er slik, men så har vi også den delen som begynner å gå til angrep på personen og kommer usakelige og unødvendige utspill fordi en sier noe om ett tema som provoserer den. Det er uansett unødvendig å la seg provosere så mye. "Always look on the bright side of life" Da drar jeg til dama og kommer ikke tilbake før imorra. Tipping: Nå kommer vel en og sier "Enda bra det" eller "Puhh det var godt å slippe deg". Dette er ett tegn på det sistnevnte. Jaja gleder meg til å fortsette denne diskusjonen imorra. Hehe Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Fatter ikke at dette er noe å krangle om, disse to maskinene er ganske forskjellige og er ment å dekke helt forskjellige behov... Det som ikke kan diskuteres, men som er et faktum, er at IBM maskiner generelt er de mest gjennomtenkte og beste bærbare maskinene kvalitetsmessig... (Noen vil kanskje protestere, kanskje fordi de har dårlig erfaring med stasjonære maskiner som f.eks. den utskjelte Aptiva serien.. men de vet altså ikke hva de snakker om..) 8600 er kanskje en "råere" maskin, men T40p er en "bedre" maskin etter min mening... (Jeg forsvarer ikke den ene eller andre siden her.. har en Dell maskin selv som jeg er meget fornøyd med..) Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 12. september 2003 Forfatter Del Skrevet 12. september 2003 Simen andre du er en morsom fyr. Ja Amilo D8830 har en rå ytelse og det har en rekke maskiner.(se min kommende Toshiba tråd (kanskje i kveld)), når det gjelder CPU, men det er nu tross alt en P4 Desktop. Har selv testet Amilo D og man merker at det er en bærbar grunnet treg disk. For faktisk så er disken eneste tingen hvor man merker at man sitter med en bærbar i forhold til en stasjonær. Om man har 2.0 eller 2.6 Ghz betyr egentlig ikke så mye sålenge flaskhalsen er disken. Og Amiloen veier jo et tonn. Du sier selv at du har 14 kg bøker. Går du på skolen med fjellsekk? Du får jo ikke plass til en maskin i tillegg oppi sekken. Det nekter jeg å tro. En kompis av meg kjøpte seg en Dell 8500 og byttet til T40P i forrige uke. Hvorfor? Jo pga av størrelse. For det ble for mye styr å dra med seg. Ja Dellen er kanskje bare 1.3 kg tyngre, men det blir faktisk 70% tyngre. Hvis folk ikke brydde seg om størrelse så ville vi fortsatt hatt Nokia 1611 i butikkene. Men har vi det? Amilo D8830 er ikke den mest solgte maskinen. Ja på komplett så er den det. Men hp billig modeller er mye mer solgt. Sammens med Toshiba til 7-9 tusen. De selger så bra at ryktene sier at prisene på billig laptop kommer til å gå opp med ca 20% nå pga av de ikke klarer å produsere nok. Jeg går selv på NTNU og jeg har sikkert minst 15 kg bøker, men jeg drasser dem da ikke med meg hele tiden. Har da skap og leseplass, men det har de jo sikkert ikke på ungdomskolen. Det er så herlig å ha en liten sak. I tillegg når jeg ikke trenger å ta strømforsyningen med meg på skolen pga av at den holder en dag, så er det et ekstra pluss. Så lurte du på tester hvor T40P er best. Her har du den: Anandtech (knus av DELL) I tillegg så kaller Toms Hardware den for laptoppenes svar på Bentley i sin test. Ble også kåret til beste Laptop av PC world Når det gjelder kvalitet så er jo Dell i en annen standard. Det lover ikke bra blant annet at man må betale ekstra for 3 års garanti. Generelt så virker DELL som billig plastikk som er dårlig sammenskrudd. Ok jeg har oppdaget en ny genial ting med min T40P: Egne back og forward knapper for internett. Akkurat som min MX700 mus. [/url] Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Interessant tråd må jeg si. Har egentlig ikke noen spesiell favoritt av Dell og IBM, men har noen kommentarer her. Og for å ha alt på det rene, så har bruker jeg selv en Dell Latitude C640. Tror jeg likevel har et ganske nyansert forhold til merkene. Du forstår ikke hvor mye tanke det ligger bak oppbygningen av T40p kontra elendige Dell maskiner. Det er sånne "småting" som at du må betale 1029,- ekstra for å få dine 512MB ram i EN brikke i stedet for to. T40p har selvsagt dette i en brikke fra før av. Når du gjør narr av thinklight så viser du igjen hvor lite du fatter - og hvor lite du setter pris på en gjennomført og praktisk detalj du garantert vil ønske du hadde før eller siden. Du glemmer å tenke på at T40p har et chassies i titankompositt og et skjermlokk i magnesiumkompositt - ikke PLASTIKK som hos dell. Hos Dell må du selvsagt betale EKSTRA for 3 års garanti, EKSTRA for bluetooth og 54Mbit wlan, EKSTRA for like stor disk - som er tregere. Innebygget sikkerhetssystem har den forøvrig heller ikke. Synes du kan spare deg for innlegg som "...kontra elendige Dell maskiner.". Du skyter deg selv i foten og seriøsiteten på innlegget blir verdt lik 0. Sannsynligvis har du lite, eller intet grunnlag, for å si noe slik. Faktum er at både IBM og Dell leverer meget gode maskiner. Kan trekke fram min egen som et godt eksempel. Er meget fornøyd med denne, både med hensyn til ytelse og batterilevetid. Nå er den riktignok 1 år gammel, så den kan naturligvis ikke stilles på lik linje med splitter nye maskiner. Den fungerer imidlertid meget godt fortsatt som businessmaskin. Kjører bl.a programmer som JBuilder Enterprise Edition, Borland Enterprise Server o.l. Den ekstra ytelsen man eventuelt skulle fått ut av en ny maskin har i praksis ingen betydning, siden businessprogrammer ikke krever veldig mye. Den ekstra ytelsen som T40p eventuelt skulle gitt vil man da i utgangspunktet sett stort sett i spill. Dette med "Thinklight" er også en artig detalj. MEN...hvis du er businesskar, har det absolutt _ingen_ relevans. Hvor ofte sitter du på kontoret i mørket? Hvor ofte sitter man i mørket generelt hvis man arbeider? Hva skal du med det hvis du kan touch? Lyset fra skjermen er nok hvis det er knapper/tegn du er usikker på hvor er. Slik jeg ser det, er det en artig detalj, men i praksis har det liten funksjon. Backup system som gjør at man til enhver tid kan få maskinen tilbake til orginalstatus (egen del av HD som inneholder image av originalinnstallasjonen) dersom det skulle bli krøll av virus eller annet. Det vil sterkt protestere på at er en fordel. Har vært borti stasjonære maskiner med dette systemet, og det er noe dritt, middels talt. Du bruker opp en del av harddisken din til i praksis ingenting og du har ikke muligheten for en helt clean install. I de fleste tilfeller (vet ikke med IBM) så følger det med hvertfall noen småprogrammer som bli installert som default. Det er hvertfall noe jeg ville klart meg uten. Jeg vil faktisk gå så langt å si at her har Dell en stor fordel, hvor CDene du installerer fra er kun vanlig Windows installasjon. Et annet problem med modellen som IBM bruker, er hvis du på en eller annen måte mister den skjulte partisjonen. Går utifra at det ikke følger med CD, da er du i deepshit hvis du vil installere på nytt. Angående utseende så er dette uansett subjektivt. På en annen side vil jeg si at både IBM og Dell sine maskiner er ganske ordinære når det kommer til utseende. Personlig synes jeg faktisk Dell sine maskiner (min egentlig som jeg sammenligner med) er hakket bedre utseendemessig. Som eksempel kan jeg nevne disse utrolig stygge fargede kantene IBM har på sine musknapper...de hører ingensteds hjemme. I tillegg synes jeg denne "kanten" rundt hele skjermen ikke ser bra ut, i tillegg til at hele skjermen får et _veldig_ firkantet preg. Tror uansett hverken IBM eller Dell hadde fått noen pris for beste design En annen ting som trekker ned på IBM maskinen, er at den ikke har Windowstast. Selv om man kan programmere andre knapper til det, er det unødvendig å ikke ha det med, hvertfall på en businessmaskin slik jeg ser det. Når det kommer til vekt, vil jeg også si at litt over 2 kg (min veier 2.4 kg) ikke kvalifiserer til bærbar. Misforstå meg rett, men det er fortsatt en "stor" maskin å drasse rundt på. Skal man ha bærbar maskin, er det ultraportabel som gjelder, ala Dell X300 eller Thinkpad X-serie. Synes også det er feil å sammenligne T40p med Inspiron 8600. T40p bør og skal sammenlignes med Latitude serien, muligens da D600. Har ikke sett noe tester på D600 egentlig, men at den skal ligge merkbart bak i ytelse i forhold til T40p har jeg liten tro på. Man får et rimelig potent system hvis du går får ett oppsett på D600 til 25000 ink.mva. En annen ting er bare å ta en telefon til Dell når du skal kjøpe. Jeg fikk 7000kr avslag når jeg kjøpte min. Betalte 18000 istedenfor 25000. I tillegg har Dell _uovertruffen_ support både nasjonalt og internasjonalt. Det er Dell anerkjent for, og tror faktisk ikke noen kan konkurrere med dem der. Til slutt tror jeg både IBM leiren og Dell leiren bør innse at begge produsenter leverer meget gode produkter. Da med hensyn til stabilitet, brukervennlighet osv. Tror generelt IBM er _litt_ dyrere, men til syvende og sist er det snakk om å finne en maskin som tilfredstiller dine behov og lommebok. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Så lurte du på tester hvor T40P er best. Her har du den: Anandtech (knus av DELL) Knus og knus... This was not an easy choice to make as we were somewhat torn between the ThinkPad T40p and the Dell Latitude D800. Hvis du leser konklusjonen deres, så sier dem at Dell er bedre på noen områder, og T40p på andre. D800 har litt annet bruksområde spør du meg. Blir litt feil å sammenligne T40p med D800 spør du meg Når det gjelder kvalitet så er jo Dell i en annen standard. Det lover ikke bra blant annet at man må betale ekstra for 3 års garanti. Generelt så virker DELL som billig plastikk som er dårlig sammenskrudd. Nummer en så har man jo da mulighet for å få en rimeligere maskin hvis man ønsker (ved å kun velge 1 års garanti). På en annen side er det "3 years International Next Business Day On-Site service" på Latitude modellene. Det bør taes i betrakning, siden det er latidtude-modellene som er svaret på IBM sin business serie. Ok jeg har oppdaget en ny genial ting med min T40P: Egne back og forward knapper for internett. Akkurat som min MX700 mus. Unødvendig crap spør du meg. Bruk Opera, der er det innebygget i mousegestures, eller bruk "z" eller "x" som er default som tilbake og fram knapper. I IE fungerer backspace som tilbake...så det er en meeeeget tynn nytteverdi av de knappene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg