Gå til innhold

Vil bygge egen pc, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å bygge min egen stasjonære pc. Har aldri gjort det før og trenger litt tips. PCen skal for det meste brukes til gaming og vil at de fleste spill (BF3, WoW etc) skal kunne dras is mid-high (1080p) med god fps. Budsjettet ligger på maks 5000.

Har sett rundt på nettet og dustinhome og funnet fram til dette. http://bildr.no/view/1339937

Nå kommer noobs spørsmåla:

• Hvordan vil dette takle spill?
  • Vil det funke å koble til med trådløst nettverk eller må jeg kjøpe noe mer?
  • Trenger jeg ekstra kjøler? ( evt. tips til en billig en)

Tar gjerne i mot tips til forbedringer, eller billigere løsninger uten tap av ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2135415

Hovedkortet du har valgt ikke har det nyeste av funksjonalitet.

• Det er ingen USB 3.0 porter (kjekt for eksterne harddisker).
  • Hovedkortet støtter maks 1333 mhz, så minnet du har valgt vil bli klokket ned.
  • Det har kun støtte før SATA 2 (300 MB/s).
    Dette burde riktignok kun være et "problem" om du oppgraderer til SSD senere.

Ville heller gått for dette (har alle punktene over):

http://www.dustinhom...0a-ud3-am3-atx/

1. Tror oppsettet ditt skal fungere greit i spill, men vet ikke hvordan prosessoren oppfører seg i CPU-intensive spill.
  2. Mener at AM3+ hovedkort ikke finnes med wifi integrert, så der må du nok gå for en USB/PCI-e løsning.
  3. Standard kjøler skal være bra nok til å holde det kjølig (med mindre du overklokker).
    Kjøler er uansett noe som kan installeres senere.

Edit: Hovedkortet jeg har foreslått trenger en BIOS oppdatering for å støtte FX-prosessorer (ikke vanskelig).

Endret av Slettet+2135415
Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt ikke har det nyeste av funksjonalitet.

• Det er ingen USB 3.0 porter (kjekt for eksterne harddisker).
  • Hovedkortet støtter maks 1333 mhz, så minnet du har valgt vil bli klokket ned.
  • Det har kun støtte før SATA 2 (300 MB/s).
    Dette burde riktignok kun være et "problem" om du oppgraderer til SSD senere.

Ville heller gått for dette (har alle punktene over):

http://www.dustinhom...0a-ud3-am3-atx/

1. Tror oppsettet ditt skal fungere greit i spill, men vet ikke hvordan prosessoren oppfører seg i CPU-intensive spill.
  2. Mener at AM3+ hovedkort ikke finnes med wifi integrert, så der må du nok gå for en USB/PCI-e løsning.
  3. Standard kjøler skal være bra nok til å holde det kjølig (med mindre du overklokker).
    Kjøler er uansett noe som kan installeres senere.

Edit: Hovedkortet jeg har foreslått trenger en BIOS oppdatering for å støtte FX-prosessorer (ikke vanskelig).

Takk for svar :)

Forandret litt på oppsettet og kom fram til dette + denne oppgraderingspakken

Noe å innvende her, eller kan jeg bare bestille og starte med byggingen?

Til slutt så lurer jeg på om at hvis jeg bestiller denne og jeg har en nedlastningshastighet på nettverket ca 5-6 MB/s, vil denne gjøre at nettverket utnyttes til sitt fulle potensial?

Endret av Nilsido
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Ingenting i det oppsettet som krasjer helt med hverandre iallefall.

Jeg er dessverre ikke veldig kjent med ytelsen til AMD prosessorer i spill for tiden.

Jeg vil anbefale deg å undersøke rundt om FX-6100 vil være tilstrekkelig, enten ved hjelp av google eller vente på svar i denne tråden.

Prosessoren er definitivt det svakeste leddet i oppsettet ditt (uten overklokk).

Angående nettverksadapteret du har funnet deg.

Det vil ikke gi deg trådløs tilknytning, fordi det er et PCI kort for ethernet (kabel).

Denne kategorien på komplett viser trådløse tilleggskort.

Vil anbefale deg å bruke kabel om du har muligheten, da slipper du også å kjøpe noe ekstra.

Lenke til kommentar

Ingenting i det oppsettet som krasjer helt med hverandre iallefall.

Jeg er dessverre ikke veldig kjent med ytelsen til AMD prosessorer i spill for tiden.

Jeg vil anbefale deg å undersøke rundt om FX-6100 vil være tilstrekkelig, enten ved hjelp av google eller vente på svar i denne tråden.

Prosessoren er definitivt det svakeste leddet i oppsettet ditt (uten overklokk).

Angående nettverksadapteret du har funnet deg.

Det vil ikke gi deg trådløs tilknytning, fordi det er et PCI kort for ethernet (kabel).

Denne kategorien på komplett viser trådløse tilleggskort.

Vil anbefale deg å bruke kabel om du har muligheten, da slipper du også å kjøpe noe ekstra.

Ok, takk for svar. Innenfor gaming så er vel grafikkortet det viktigste, men hvis du/noen har et bedre forslag til en prosessor innenfor samme prisgruppe hadde det vært fint.

Angående wifi så sitter jeg i andre etasje med ruteren i etasjen under så kabel er egentlig uaktuelt.

Hva med denne da? Vil den funke eller må jeg ha en spesiell ruter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Den skal fungere greit så lenge ruteren har WiFi.

Ser også ut som om produktanmeldelsene på komplett er veldig positive.

Angående prosessoren så må jeg styre unna å gi deg noen anbefalinger.

Hopp heller over på prosessorforumet og se om det er noe relevant diskusjon der.

Lenke til kommentar

Har ikke tid til andre anbefalinger nå, måtte bare si: Kjøp SSD, å kjøpe en PC uten er idioti! ;) Du MÅ ha en SSD. Tro meg, uansett om det er en spill-PC eller kontor-PC. Samsung 830 eller Intel 330 er gode valg. Veldig gode, pålitelige og billige SSD-er.

Kanskje mer utdypende innlegg imorgen. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Har ikke tid til andre anbefalinger nå, måtte bare si: Kjøp SSD, å kjøpe en PC uten er idioti! ;) Du MÅ ha en SSD. Tro meg, uansett om det er en spill-PC eller kontor-PC. Samsung 830 eller Intel 330 er gode valg. Veldig gode, pålitelige og billige SSD-er.

Kanskje mer utdypende innlegg imorgen. :)

Må? Herreman, slutt å narre folk som ikke vet bedre, men du vet kansje ikke bedre selv? Hvorfor må man ha ssd? Hjelper det med ssd for å få et spill til å flyte bedre?

cpuen du har valgt funker helt greit, ikke noe annet å si om det. Jeg regner med du er fornøyd med 60fps som oss vanlige døde uten ssd,hehe ;-)

Vist du hører at man ikke kan spille planetside 2 uten ssd, bare le av det.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

i5 3570K er et godt valg, prisgunstig prosessor. Hovedkortet er greit, ikke det råeste men det holder fint. Nettverkskontrolleren er ikke noe galt i.

Må? Herreman, slutt å narre folk som ikke vet bedre, men du vet kansje ikke bedre selv? Hvorfor må man ha ssd? Hjelper det med ssd for å få et spill til å flyte bedre?

cpuen du har valgt funker helt greit, ikke noe annet å si om det. Jeg regner med du er fornøyd med 60fps som oss vanlige døde uten ssd,hehe ;-)

Ja, absolutt! Må! Jeg narrer ikke, det er slik det er. En PC uten SSD er en Ferrari med go-cart-hjul! ;)

Det handler ikke om spill, eller FPS. Har du noen gang prøvd forskjellen på en HDD og en SSD så vet du dette. En SSD vil gjøre at spill flyter bedre, du vil ikke oppleve hakking (ikke lag), spesielt ved multitasking.

Men, største fordelen med SSD er ikke spilling. Hele systemet reagerer raskere, starter raskere og programmer fungerer glattere. Alt skjer mye fortere, og forskjellen er 10 ganger større enn en bedre prosessor. Nettopp fordi HDD er en så enorm flaskehals. Igjen, spesielt når du gjør flere ting. Det er som å ha 15 armer og så tar du med deg en stein hver tur.

Og igjen, å sammenligne SSD med FPS og spilling er skivebom. Sett i en SSD, konfigurer den bra og du ser hva jeg snakker om med en gang!

For et par år siden byttet jeg fra en 5400 rpm Toshiba-HDD til en WD Scorpio BLACK 7200 rpm, bare dette gjorde store forskjeller. Mapper og programmer startet mye raskere, jeg opplevde lenger ikke at spillet jevnligt stoppet opp av og til. Tenk deg hva en SSD hadde gjort som er ufattelig mye raskere enn en hvilken som helst HDD!

Hvis du ser an prisen for SSD så er det en av de billigeste og mest effektive oppgraderingen du kan gjøre i en maskin. Dagens prosessorer og skjermkort hjelper ikke mye når HDD-en begrenser dem.

Så konklusjonen min er som følger: kjøp deg en SSD du også, så ser du hva jeg prater om. :)

EDIT: Må bare legge til at du får 2 TB harddisk (isteden for 1 TB) for bare 2-300 NOK mer. I tillegg kan du med fordel se på Corsair-kabinett, de har billige og bra kabinett. Kanskje også 600 W strømforsyning. Corsair er et godt valg. Modulær strømforsyning er veldig, veldig greit, men ser ut som du prøver å spare ganske mye penger på denne maskinen?

Men, uansett hvilket budsjett en har på PC så er SSD et godt valg. Ta mitt ord for det. Kjøp heller en svakere prosessor enn å droppe SSD. ;) HDD blir også tregere etter tid, det har du sikkert merket allerede. Dette merker du ikke på SSD-er.

Skjermkortet så greit ut, etter hva jeg ser har den kjøleren til Gigabyte installert. Den er stillegående og kjøler greit.

For å besvare spørsmålene dine: Det fungerer greit å spille over trådløst nettverk. Men kabel er å foretrekke.

Du trenger ikke CPU-kjøler, men standardkjøleren er ikke særlig imponerende. Den støyer og yter dårlig. Men den yter bra nok til at du kan bruke den. Det følger ikke alltid med kjøler så vær litt obs på dette! Du får en grei kjøler til 3-400 NOK. Denne maskinen (med Intel i5 3570K) vil takle spill greit. Men med det skjermkortet må du forvente å måtte skru ned instillingene litt på nyere spill. Du vil heller ikke få rekordhøye FPS-verdier. Men du kan for all del spille de fleste spill, du kan bare ikke ha høyeste instillinger. Prosessoren har litt potensiale, så du kan oppgradere skjermkort om 2 år f.eks.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Takk for litt forklaring. Hvis jeg kjøper SSD så blir det litt for dyrt, men får heller kjøpe det senere. Angående prosessor så lurer jeg på i hvor lang tid vil i5 3570k klare seg i spill I forhold til en billigere løsning med AMD fx-6300. Jeg så litt på den og da har jeg råd til bedre strømforsyning, med modulære kabler, men hvis jeg må oppgradere prosessoren innen 1 år er det lite vits. Jeg har forstått at grafikkortet betyr mest innen gaming, men hvor mye bedre ytelse vil I5 3570K ha i forhold?

Lenke til kommentar

Takk for litt forklaring. Hvis jeg kjøper SSD så blir det litt for dyrt, men får heller kjøpe det senere. Angående prosessor så lurer jeg på i hvor lang tid vil i5 3570k klare seg i spill I forhold til en billigere løsning med AMD fx-6300. Jeg så litt på den og da har jeg råd til bedre strømforsyning, med modulære kabler, men hvis jeg må oppgradere prosessoren innen 1 år er det lite vits. Jeg har forstått at grafikkortet betyr mest innen gaming, men hvor mye bedre ytelse vil I5 3570K ha i forhold?

Du er på lavbudsjett skjønner jeg, og da er nok fx 6300 å foretrekke. Den kjører greit selv med gtx 680 selv om du vil få noen flere fps med en i5, men fx vil uannsett gi deg god nok fps. Men dette er jo en subjektiv ting, hva som er godt nok altså.

Til opplysning så kjører en athlon 4kjerners cpu uten l3 cache,4gb ram og gtx 460 kjører bf3 helt greit, med medium på alt og 2msaa( høy/ultra uten msaa), går ikke under 35 fps på de mest krevendes banene med 64 spillere, men stort sett ligger den på rundt 50. fxen er endel kraftigere en min å vil selvsagt yte bedre, så oppgradere om et år blir ikke nødvendig nei. ( alt kommer ann på hvor kravstor du er)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Der tar du dessverre feil Ruarcs. :)

AMD FX-6300 har problemer med å stille opp mot i3 3225 som også er billigere. I tillegg er FX-6300 en 6-kjerneprosessor, i3 3225 er en 2-kjerneprosessor. Så det er relativt svake kjerner det er snakk om på AMD-CPU-er.

Intel er rett og slett billigere og bedre, spesielt til spilling. Det AMD har å støtte seg på er at prosessorene har mange kjerner og er ikke låst. I enkelte områder klarer AMD å komme på linje med Intel, og noen ganger litt bedre. Men dette er ikke tilfellet når det kommer til spill! ;)

Jeg skulle ønske jeg kunne sagt "gå for AMD", men dessverre er de ikke gode nok. Intel er bedre, mer effektive og billigere, enkelt og greit. AMD-prosessorene bruker også mer strøm så du må sikre deg at strømforsyningen gir nok "juice". Du kunne ha overklokket en FX-6300 slik at den yter bedre enn en i3, men igjen bruker den dermed enormt med strøm. Da trenger du mye kjøling, og heftigere strømforsyning. I tillegg kan du overklokke en i3-prosessor litt så Intel vinner uansett.

Angående SSD, jeg ville heller ha kjøpt en i3 eller billigere i5-prosessor for å få råd til en SSD. Den vil faktisk gi den noen flere FPS i spill, mer enn RAM gjør! ;) Og responsiviteten og ytelsen generelt når du bruker PC-en er veldig mye bedre enn en HDD. Men til syvende og sist er det du som bestemmer, jeg bare sier det jeg mener er smartest. :)

En billig modulær strømforsyning er ikke problematisk å finne. ;)

Det skjer store forandringer i maskinvare. En i3 vil kunne holde seg greit om noen år, men for en spill-PC er det kanskje greit å gå for en i5 mener jeg. Du må ikke ha 3570K, men noe billigere kanskje.

Grafikkort er det som kanskje fortest blir utdatert i spillsammenheng ja. Intel sin i5-serie er faktisk ganske solid, så tror skjermkortet blir sliten før prosessoren i denne maskinen. 3570K er en ulåst modell, dvs. at den er egnet for overklokking. Du kommer vel kanskje ikke til å overklokke særlig mye? En Intel i5 3470 for rundt 1300 er god, men den er vanskelig å få tak i. Kanskje en 3350P til under 1300 hadde vært noe. hvis du virkelig skal spare så kjøper du bare en i3 3225. ;)

EDIT: Holder på å sette sammen et oppsett med Intel i3 3220, Gigabyte-hovedkort til rundt tusenlappen (finnes billigere), kabinettet er et hvitt Corsair Carbide 500R, 8 GB Crucial-minne til rundt 300 NOK, en Intel 330 120 GB SSD til ca. 600 NOK (hvis du absolutt ikke vil ha en SSD kan denne tas bort), Seagate 2TB harddisk til under 700 NOK. Det ligger nå på 4000 NOK, et skjermkort og en strømforsyning gjenstår. Optisk drev også, om du ikke har dette fra før.

Skal du få dette til rundt 5000 NOK må det en del innsparinger på komponentene til.

Du skal bygge denne selv, sant? Har du noen deler fra før? Som f.eks. strømforsyning eller optisk drev (det som mange ukorrekt kaller CD-ROM, som derimot er en fysisk CD-plate. Et optisk drev kan ha CD-ROM-støtte, men det er ingen CD-ROM! En plate er heller ikke nødvendigvis en CD, det er bare navnet på et format. Det finnes mange typer plater, DVD-ROm, CD-ROM, CD-R, DVD-RW, Blu-Ray osv.! (Bare måtte.)) :)

EDIT 2: Da jeg først svarte på denne tråden hadde jeg ikke lest gjennom alle postene (hadde dårlig tid). Jeg har nå lest alt og satt meg bedre inn i ditt budsjett og behov.

Siden du trenger trådløst nettverkskort har jeg funnet et nettverkskort til dette formålet som også kan brukes til spilling (om dekningen, routeren og linjen er god nok). Jeg holder på å lage en liste på Prisjakt.

Du skrev også lenger oppe at du kanskje gikk for en dyrere løsning med i5 osv. Hvis du vil ha dette billigest mulig er det ikke noe problem å gå for en i3-prosessor. Den sparker greit fra seg, den holder et par år, men du må nok skru ned instillingene litt etter hvert som nye spill kommer ut. Men en i3-prosessor klarer BF3 bra på i 1080p, samt andre moderne spill. Men det kommer selvsagt også an på skjermkortet.

Her er listen så langt: http://www.prisjakt.no/list.php?l=35617&view=m

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...