Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Få skjært opp alustenger noe sted?

Anbefalte innlegg

Jeg har tre 40 cm lange stenger, som jeg antar er i aluminium, som jeg må kutte av 0,5 cm i lengden. Det blir for småkomplisert og skjære den selv med minibaufil. Noen som vet hvor jeg kan få gjort dette? Det må jo være et sted jeg kan få noen med maskin til å gjøre dette på 3 minutter?

Edit: i Oslo;)

Endret av martin82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wait, what? TPI står da for teeth per inch, og har vel ingenting med hardhet å gjøre? Hardheten avgjøres av hva slags material tennene har (og evt den behandlingen materialet har fått). Typisk for baufiler er enten bimetall, eller høykarbon stål. Tennene er ofte harde, men sprøe, men er jo faktisk laget for å kunne kutte gjennom metall.

At du sager stolper som er hule (og dermed to flater) har lite å si, med mindre de er for store for selve sagen. Da fins det minibaufiler som enkelt kan stikkes inn og kun sage ene flaten om gangen der bladet stikker fram lenger en fremre festepunkt op filen. Er stolpene av aluminium bør det ikke være i nærheten engang av å bli et problem å sage dem.

Men hvis du på død og liv ønsker å betale noen for å gjøre det, så er det ikke verre enn å ringe litt rundt til små mekaniske/maskineringsverksteder i nærheten av der du bor og høre om de er behjelpelige med privatkunder.

Lenke til kommentar

Stolpene er hul, så jeg har to flater å skjære i samtidig. Sagbladet jeg har på er kun 24 TPI, med andre ord litt vel mykt. Får ikke tak i hardere blad i sentrum i alle fall. Men jeg betaler gladelig for maskinjobb på dette, og for finest resultat så klart.

Sier antall tagger noe om fastheten til materialet?

Lenke til kommentar

Sier antall tagger noe om fastheten til materialet?

Nei, ikke hvis det er snakk om "tenner pr. tomme". (Aldri hørt om "tagger") Sagblader anngis gjerne med antall tenner pr tomme, for å beskrive "finheten" på sagbladet. D.v.s. hvor grov sagen er og hvor mye tennene "tar" i materialet, hvis du forstår.

Lenke til kommentar

Wait, what? TPI står da for teeth per inch, og har vel ingenting med hardhet å gjøre?

Der ser du hva jeg kan;) Jeg antok det hadde noe med det å gjøre siden tallet varierte litt, men dere forstod hovedpoenget mitt så det er bra:) Takk for oppklaringen!

Motivasjonen er lik null, og har lite tro på at det blir bra nok med minibaufil. Prøver å ringe litt rundt, selv om alternativene i umiddelbar nærheten ikke er de store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...