Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dinside.no artikkel ang.Nye elforskrifter

Anbefalte innlegg

Jeg leste denne artikkelen i dag:

http://www.dinside.no/907453/nye-elforskrifter-regulerer-stikkontaktene-dine

Som kort og godt sier at man ikke burde bruke skøyteledning permanent men ha en stikkkontakt i stede.

Nå ønsker jeg noen fagkyndige til å slå ihjel min hypotese da... Men er det ikke sånn at om man bare ordner flere stikkontakter så er det det samme som en skøyteledning?

Man må vel legge ny kurs osv. For å minke faren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.For å forhindre at folk tar ut en haug med skøyteledninger på en kurs som kan føre til overbelastning av kursen.

2.En skøyteledning har som oftest et mindre tverrsnitt enn en annen kabel som er forlagt fram til stikkontakter (1,5" og ikke 2,5" som skal bli brukt fram til permanentre stikkontakter.

3. finnes mange u-jordete skøyteledninger

4.Skøyteledninger får lettere skader pga at kabelen pluss stikken ikke sitter fastmontert til veggen

Det jeg kom på i farta, sikkert en hel del mere også

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pluss at jo flere steder strømmen må gå gjennom fjærklemmene i en stikkontakt, jo større mulighet er det for varmgang, særlig om man plugger 10 strømkrevende dingser i en "padde" og padda plugges i en kontakt (som det da går veldig mye strøm gjennom) i veggen, kontra å ha 10 faste kontakter på veggen.

Så lenge duppedittene man plugger inn ikke trekker alt for mye strøm, så er imidlertid ikke forgreininger noe stort problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det beste er 10 m lang lampettledning hvor det monteres jordet stikk i begge ender og henges en 2 kW oljeovn i enden :-)

Så lenge man bruker skjøteledninger riktig i forhold til belastning er dette uproblematiskt, men som permanent løsning har det aldri vært egnet. Få heller en elektriker til å legge opp noen ekstra punkter.

Lenke til kommentar

Så lenge man bruker skjøteledninger riktig i forhold til belastning er dette uproblematiskt, men som permanent løsning har det aldri vært egnet. Få heller en elektriker til å legge opp noen ekstra punkter.

Vel vel. Eg ville ikkje belasta ein skøyteledning med 16A over lengre tid. Då hadde eg følt meg tryggare med ein stikkontakt.

Lenke til kommentar

Man kan nok trygt kjøre 2000 watt på en skjøteledning, men burde nok ikke være over 10A (2300W). Faren for skade på selve kabelen er reell så man burde nok ikke bruke det permanent.

Angående skjøteledning/forgrening bak TV'en/PC'en ser jeg ikke på som et veldig stort problem. Skal litt til for å trekke 10A selv om man har koblet på alt slags ekstrautstyr til TV'en (varmeovner i tillegg er nok ikke bra).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Nye krav sier at det skal monteres punkt for seks (eller var det åtte) plugger bak der man har TV. Men om jeg hadde hatt det, hadde jeg aldri brukt dem. Jeg har en kraftig skjøteledning med overspenningsvern og fire uttak liggende i ro i TV-benken som har hjul, og TV, dekoder, PC og ruter plugget i den. Da er det bare en tjukk strømkabel som beveger seg når jeg dreier på TV-benken, hadde jeg plugget alle apparatene rett i veggen hadde jeg hatt fire tynne kabler som beveget seg.

Hva er best?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Man kan nok trygt kjøre 2000 watt på en skjøteledning, men burde nok ikke være over 10A (2300W).
Før man kan følge en slik anbefaling, må man se på ledningsdimensjon. Skjøteledninger kan være både 0,75, 1,0 og 1,5 mm2, og alt under 1,5 er uegnet for 10 A belastning. Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Før man kan følge en slik anbefaling, må man se på ledningsdimensjon. Skjøteledninger kan være både 0,75, 1,0 og 1,5 mm2, og alt under 1,5 er uegnet for 10 A belastning.

Joda, men det er vel ikke mange skjøteledninger/forgreininger som ikke er minst 1,5 mm? Forgreininger jeg har sett har det som regel stått på at de tar over 2000 W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...