Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Urettferdig karakter - Essay!

Anbefalte innlegg

Heihei :) I dag fikk jeg tilbake et essay jeg har skrevet på skolen. Jeg selv og andre medelever som har lest den syns at jeg har fått veldig urettferdig karakter på den! Det som er greia er at det er en vikar som har rettet den. Sånn i gjennomsnitt fikk hele klassen veldig bra resultat (Jeg hørte folk juble over at de fikk en 5'er når de vanligvis er på 2-er nivå)

Jeg blir veldig glad om noen gidder å lese dette essayet. Jeg har tentamen i norsk i morgen (temaet er essay) og nå føler jeg at det kommer til å gå til helvete, rett og slett :hm: Jeg går vg2, allmenn..

Hvorfor var Adolf Hitler en karismatisk person?

«Adolf Hitler er mitt forbilde»

Kommer disse fem ordene ut av munnen din, kan ingen garantere for din fysiske helse. Vell, det oppstår til og med en mistanke om din psykiske helse..

Men hvorfor er det egentlig slik? Hva er det som gjør at de fleste grøsser av å høre dette navnet?

I skrivende stund sitter jeg på mitt varme rom med varm kakao ved siden av meg. Det er natt til 10.november. Jeg ser ut av vinduet mitt, det snør krystallfnugg, akkurat slik en forventer at det skal gjøre på en november kveld. Men for ikke mindre enn 74 år siden var det alt annet enn krystallfnugg som pøste ned på moder jord. Det var knuste glass. Denne datoen ble kalt for Krystallnatten av nazistene. Markeringen av en dramatisk jødeforfølgelse. Beviset på mennesket hadde et ønske om å drukne andre mennesker i blod. Beviset på at mennesker klarer å frydes ved jammer.

Hvem sto bak dette her, som kunne sende én eneste ordre om å ta tusenvis av liv, uten å blunke en gang? Det var ingen andre enn Adolf Hitler.

Mange lurer på hvordan tyskere kunne se på han som deres hersker.

Hør på en av Hitlers taler, og ignorer hva budskapet hans er, men bare lytt til stemmebruken og entusiasmen hans. Det appellerte til mange tyskere som mente at de ble behandlet på en brutal måte av de allierte under første verdenskrig. For meg er det vanskelig å forestille meg hvorfor tyskere hørte på denne mannen, men jeg sammenligner han med noen av dagens politikere som har blitt trent i hva de skal si og hvordan de skal presentere dette på. Hitler fikk tyskere til å føle at han var engasjert og at han virkelig ville gjøre hjelpe tyskerne ut av «grøften» de har dettet ned i.

Tyskere ville løfte seg opp av denne grøften. De følte et behov for å ta igjen på de allierte. Det var nettopp Hitler som overbeviste dem om at dette var mulig. Han fortalte dem at det ikke var tyskere som hadde skylden for å ha tapt første verdenskrig, men at det var jødenes feil - de var nemlig Hitlers syndebukk, og i og med at det var en liten minoritet i Tyskland på den tiden, fikk han omgjort tyskere til levende robotter som gjorde slik han beordret.

Er uttrykket «levende robotter» litt overdrevent å bruke? For mennesker er jo født med en egen hjerne. Man kan jo ikke gi Hitler skylden for alt det fæle som har skjedd. Det Adolf Hitler gjorde bevisst var nemlig å vekke fram mistankene til tyskerne om jøder. Han forsterket denne mistanken og gjorde den om til hat!

Hatet spredde seg veldig fort i Tyskland, nesten like fort som Adolf Hitler dukket opp og spredde budskapene hans til enorme folkemengder. For Hitler ble nemlig ikke valgt ved flertallsvalg. Han var ikke folkevalgt og neppe ville han innføre et demokrati. Han kjempet om å komme til makten gjennom å slå seg sammen med andre politiske partier, for så å «viske ut» disse lederne. Han erklærte seg selv til herskeren etter dette. Deretter ble folk så opphengt i Hitlers ambisjoner – nemlig å få fram stoltheten til tyskerne igjen. Plutselig var han der, og det tok han rundt to år å få tilbake denne «stoltheten».

Hvordan fikk han lojaliteten til millioner av tyskere? Svaret er ikke så komplisert som en skal ha det til:

Han brukte propagandafilmer, holdt kjærlighetsforhold skjult for offentligheten for å ikke miste sine flere tusen tyske kvinnelige følgere. Folk som ikke var enig med ham ble rett og slett utryddet.

Alt i alt vil jeg tørre å påstå at ingen kan nekte for at Adolf Hitler ikke var en karismatisk person – han hadde lederegenskaper og utstråling. Han brukte dette dessverre på den verste måten en kan tenke seg på.

Jeg syns at alle disse historiske faktaene om tiden under Hitler, bare beviser oss en eneste ting: At vi må skape en mer respektfull verden med mindre forskjeller på mennesker. Kanskje har denne utstrålingen på vondt og de fæle budskapene hans bevist oss at en slik verden er mulig …?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Dette er et sykt bra essay.

De fleste norsklærere, og gjerne historielærere ville gitt en god 5 karakter her. Men nå er norsk et veldig personlig fag, når man tenker på vurdering av tekster.

Jeg har fått 5ere og 6ere i norsk fra ungdomsskolen frem til vg3, i år. Nå får jeg bare 3 og 4.

Grunnen kan være at jeg har blitt "dårligere" eller "dabbet av".. Men sannheten er nok at norsklæreren min ikke liker meg så godt, og at hvordan lærere vurderer tekstene dine, kommer an på personligheten, synspunktene og meningene til læreren.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...