Gå til innhold

Sending med brevpost ved bruktkjøp

jaadd

Anbefalte innlegg

Scenario: Jeg gjør et bruktkjøp av en privatperson, en passe verdifull vare. Selger sier han dekker frakten, og jeg betaler avtalt sum på forhånd.

Hvordan reagerer dere når dere spør om å få sporingsnummer, men selger sier han har sendt varen som brevpost? Bør det ikke være selvsagt at pakken blir sendt som pakkepost? Her er hvorfor jeg mener at det burde være en selvfølge:

Hvis det skulle skje noe med sendingen er det ene og alene jeg som kjøper som sitter med skjegget i postkassa. Brevpost er ikke dekket av noe form for verdiforsikring, så om brevsendingen blir borte smiler Posten til deg og sier "Ditt problem". Og avsender får heller aldri vite om pakken kommer frem, så hvorfor skal han stole på deg hvis du sier at pakken er borte? På den måten vil man aldri få muligheten til å få igjen pengene sine, selv om det på ingen måte er ens egen feil. En selger vil vel aldri si "OK, setter tilbake pengene dine i kveld".

Så jeg er litt nysgjerrig, deler menigmann mine meninger, eller er jeg helt på jordet her? Det er klart, man kan jo alltid ende opp med en murstein i en SmartPost-eske, så en garanti har man aldri, men her tenker jeg på et vanlig, redelig bruktkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man sier fra på forhånd at man krever oppkrav/sporing er det jo greit. Poenget her var at vi ikke hadde avtalt en spesifikk fraktmetode på forhånd, selger sa bare han skulle dekke frakta. Jeg anså det som en så stor selvfølge at han skulle sende som pakke med sporing at jeg ikke en gang ofret det en tanke. Men tydeligvis er det ikke en selvfølge for alle, så det var derfor jeg ble nysgjerrig på hva folk flest mente om saken.

Er tankegangen noe sånt som "Nå er jeg jaggu snill og dekker frakta, så da får man ta til takke med billigste alternativ"? Kunne vært enig i det, hadde det ikke vært for at det ribber meg for muligheter til å få igjen pengene mine hvis noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...