jaadd Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Scenario: Jeg gjør et bruktkjøp av en privatperson, en passe verdifull vare. Selger sier han dekker frakten, og jeg betaler avtalt sum på forhånd. Hvordan reagerer dere når dere spør om å få sporingsnummer, men selger sier han har sendt varen som brevpost? Bør det ikke være selvsagt at pakken blir sendt som pakkepost? Her er hvorfor jeg mener at det burde være en selvfølge: Hvis det skulle skje noe med sendingen er det ene og alene jeg som kjøper som sitter med skjegget i postkassa. Brevpost er ikke dekket av noe form for verdiforsikring, så om brevsendingen blir borte smiler Posten til deg og sier "Ditt problem". Og avsender får heller aldri vite om pakken kommer frem, så hvorfor skal han stole på deg hvis du sier at pakken er borte? På den måten vil man aldri få muligheten til å få igjen pengene sine, selv om det på ingen måte er ens egen feil. En selger vil vel aldri si "OK, setter tilbake pengene dine i kveld". Så jeg er litt nysgjerrig, deler menigmann mine meninger, eller er jeg helt på jordet her? Det er klart, man kan jo alltid ende opp med en murstein i en SmartPost-eske, så en garanti har man aldri, men her tenker jeg på et vanlig, redelig bruktkjøp. Lenke til kommentar
MysilBergsprekken92 Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Gjør jeg slike handler hvor jeg kjøper skal jeg ha et sporingsnummer. Selger får pengene sine ved at han sender varen i oppkrav, da betaler jeg beløpet vi ble enige om før pakken ble sendt, når jeg henter den på nærmeste postkontor Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 Hvis man sier fra på forhånd at man krever oppkrav/sporing er det jo greit. Poenget her var at vi ikke hadde avtalt en spesifikk fraktmetode på forhånd, selger sa bare han skulle dekke frakta. Jeg anså det som en så stor selvfølge at han skulle sende som pakke med sporing at jeg ikke en gang ofret det en tanke. Men tydeligvis er det ikke en selvfølge for alle, så det var derfor jeg ble nysgjerrig på hva folk flest mente om saken. Er tankegangen noe sånt som "Nå er jeg jaggu snill og dekker frakta, så da får man ta til takke med billigste alternativ"? Kunne vært enig i det, hadde det ikke vært for at det ribber meg for muligheter til å få igjen pengene mine hvis noe skulle gå galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå