LørenskogFIlm Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Hva er forskjellen på bergenserdialekta og stavagerdialekta? Er det noen? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Siden jeg ikke hører de dialektene så ofte så er det vanskelig for meg å sette fingeren på hva foskjellene er, men jeg innbiller meg at de snakker bløtere i Stavanger og i Bergen opplever jeg skarringen som intens. Dessuten har de en del andre dialektord i Stavanger. Er i grunn lett å høre forskjellen, selv for noen som ikke bor i nærheten av de stedene. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 (endret) Der de i Bergen sier "jenten", sier de i Stavanger "jentå". (I Bergen bruker man ikke hunkjønnsbøyingen, og i Stavanger er hunkjønnsbøyingen med -å). Der de i Bergen sier "fyke", vil de i Stavanger si "fyga". (I Stavanger gjøres p-t-k om til b-d-g, bløte konsonanter. Og infinitiv vil i Stavanger slutte på -a.) Der de i Bergen sier "hem", vil de i Stavanger si "hjem", eller noen ganger "heim". Bergen har en spesiell variant der de sier "hin" i stedet for den andre. "Han hinn" betyr for eksempel "han andre". http://no.wikipedia....avanger-dialekt "flertallendelsen som på bokmål skrives -er ofte blir til -år i stavangersk. Dette gjelder ofte også for ord som slutter på -er, som «Stavanger» → «Stavangår», «minister» → «ministår», «der» → «dår», «Pedersen» → «Pedårsen». Endret 10. desember 2012 av Frankline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå