Gå til innhold

Feire høgtider som tilhører andre

Anbefalte innlegg

Jeg selv har alltid hatt instillingen at hvis du ønsker å inkludere meg i hva enn du feirer vil jeg gjerne delta.

Hva religion, kultur eller tradisjon som ligger til grunnlag er ganske likegyldig for meg, jeg vil kansje ikke delta i alle ritualer, men jeg vil feire sammen med deg da jeg vet at det er viktig for deg og vi kan nyte tiden sammen.

Hvis det er et rituale under feiringen jeg ikke vil delta i, tar jeg ikke å gjør en sak ut av det hvis ikke dere gjør. Bordbønn som eksempel, jeg har ikke noe problem med å holde hender rundt bordet og ha et stille øyeblikk. Jeg kommer ikke til å be til deres gud men jeg ønsker ikke ødelegge ritualet for de andre heller.

Først og fremst er jeg intressert i hvordan forhold du har til å feire religiøse/kulturelle/tradisjoner som ikke passer med din religion/kultur/tradisjon?

Og hvis du har noe mer informasjon er jeg også intressert i å vite om det er noen gode grunner til å ikke bli med på en feiring, eller om det er noen gode grunner til å ekskludere andre mennesker fra noe som du feirer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vestlige folk som reiser ned til innfødte i Asia og deltar i deres ritualer, det blir en misforstått snillhet.

Eller nordmenn som reiser til Sameland og likeså godt deltar i sjamanisme.

Selv håper jeg at alle folk vil gå i kirka, delta på bønnemøter, påskemiddager, osv.

Men man ønsker vel ikke at noen skal delta i nattverden uten å tenkt nøye over det først.

Lenke til kommentar

Jeg selv har alltid hatt instillingen at hvis du ønsker å inkludere meg i hva enn du feirer vil jeg gjerne delta.

Forstår jeg deg riktig? Du vil komme på besøk? Jeg håper du er jente (jeg er gutt) :love: ellers kan du bare drømme om det :grumpy: Men for å være alvorlig, any place any time? Da er du veldig sosial og åpen, det er en meget vakker egenskap, jeg liker det

Lenke til kommentar

Vestlige folk som reiser ned til innfødte i Asia og deltar i deres ritualer, det blir en misforstått snillhet.

Eller nordmenn som reiser til Sameland og likeså godt deltar i sjamanisme.

Selv håper jeg at alle folk vil gå i kirka, delta på bønnemøter, påskemiddager, osv.

Men man ønsker vel ikke at noen skal delta i nattverden uten å tenkt nøye over det først.

Lyst til å utdype mer hva som er galt med utenforstående som deltar på nattverd?

Lenke til kommentar

Forstår jeg deg riktig? Du vil komme på besøk? Jeg håper du er jente (jeg er gutt) :love: ellers kan du bare drømme om det :grumpy: Men for å være alvorlig, any place any time? Da er du veldig sosial og åpen, det er en meget vakker egenskap, jeg liker det

Hvor går grensen for deg?

Lenke til kommentar

Lyst til å utdype mer hva som er galt med utenforstående som deltar på nattverd?

Det Nye testamentet stiller krav til og med til kristne som skal delta i nattverden. Det er krav om at man må ha bedt om tilgivelse for sine synder, og helst gjort opp med sine "skyldnere". (Dem som har gjort en vondt).

Lenke til kommentar

Det Nye testamentet stiller krav til og med til kristne som skal delta i nattverden. Det er krav om at man må ha bedt om tilgivelse for sine synder, og helst gjort opp med sine "skyldnere". (Dem som har gjort en vondt).

Hvem kirke/menighet er det som praktiserer dette? Såvidt jeg vet ba ikke jesus sine disipler om å be om tilgivelse før ha ga ut brød og vin.

Lenke til kommentar

Du nevnte at jeg kom fram som "veldig sosial og åpen", regnet med at du sammenlignet med en normal, så da lurer jeg på hva feiringer du ville deltatt på og hva som er over grensen for hva du ville vært deltagende til.

Ta det med ro, jeg hyllet deg for din åpenhet jeg mente ikke å fornærme deg :) Jeg bor i Ålesund og mest sannsynelig langt vekk fra der du er så vi kan nok ikke møtes. Men anyway, jeg deltar IKKE på ting som inkluderer alkohol, horer, sport og religioner unntatt kristendom. Har sikkert andre grenser men du kan da gi meg et eksempel på noe du vil ha meg med på, så kan jeg svare om det er imot mine regler.

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Hvem kirke/menighet er det som praktiserer dette? Såvidt jeg vet ba ikke jesus sine disipler om å be om tilgivelse før ha ga ut brød og vin.

Nattverden er det måltidet kristne har, som gir tilgivelse for alle synder og oppreisning til nytt liv. Det er det ikke noen vits i at ikke kristne som egentlig ikke bryr seg om kristendommen skal gjøre dette, for det har ingen virkning. Så vidt jeg vet praktiserer alle kirker/menigheter dette, Nattverden er også tema på enkelte søndager, i komfirmant undervisning og i kristne felleskap.

Lenke til kommentar

Nattverden er det måltidet kristne har, som gir tilgivelse for alle synder og oppreisning til nytt liv. Det er det ikke noen vits i at ikke kristne som egentlig ikke bryr seg om kristendommen skal gjøre dette, for det har ingen virkning. Så vidt jeg vet praktiserer alle kirker/menigheter dette, Nattverden er også tema på enkelte søndager, i komfirmant undervisning og i kristne felleskap.

Så jesus sitt offer på korset var ikke nok? Kristene må delta på nattverd i tillegg for å bli tilgitt?

Jeg vil tro de fleste ikke kristene ikke har noe problem med en skvett vin og en kjeks for å være sosial... eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Så jesus sitt offer på korset var ikke nok? Kristene må delta på nattverd i tillegg for å bli tilgitt?

Jeg vil tro de fleste ikke kristene ikke har noe problem med en skvett vin og en kjeks for å være sosial... eller tar jeg feil?

Nei, Nattverden er et synlig tegn på det Jesus gjorde. Poenget med nattverden er å minnes Jesus. Han tok på seg alle synder og alle som tror på ham blir frelst. Dessuten er det ikke alltid vin og kjeks, for vinen og kjeksen kan ikke gjøre noe som helst det er den treenige Gud som gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...