Gå til innhold

? Microsoft burde droppe Windows-navnet

Anbefalte innlegg

Jeg brukte i løpet av en dag til sammen maks 10 sekunder inne på startmenyen i W7, så personlig klarer jeg ikke å definere min produktivitet basert på starskjerm vs startmeny i seg selv. Men jeg kan ikke si at startsiden i W8 gjør meg mindre produktiv.

Veldig enig, i tillegg vil jeg også legge til at docking funksjonen gjør min bruk langt mer effektiv i Windows 8. Jeg kan docke e-post, twitter, messenger osv og fortsatt bruke desktopen på samme måte som jeg alltid har gjort, men ikke lenger bry meg om at andre vinduer kan dekke over innholdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er "diskutert" i det uendelige, men du og dine har fortsatt ikke kommet med noen gode argumenter. Alle dine påstander har gang på gang blitt tilbakevist uten at du ser ut til å kunne innse at du rett og slett tar feil.

Så grunnen til at jeg spør igjen er for å se om du faktisk har kommet opp med noen skikkelige argumenter nå, men tydeligvis ikke.

Bare det at du ser på det som en tvangstrøye beviser hvor lite du er villig til å godta nye ting. Startskjermen er ikke noe mer en tvangstrøye enn det startmenyen og Start8 er.

Når jeg ser på videoen av Start 8 så ser jeg følgende:

Linker til programmer (hvorav de fleste faktisk er Metro-apps), biblioteker, computer, Devices, Control panel og run i tillegg til shut down.

Med andre ord gjør ikke Start8 at du får tilgang til noe som helst på en enklere måte.

Med startskjermen kan du åpne flere programmer med "to trykk"

Ved å trykke på utforsker på taskbar får du tilgang på bibliotekene, to trykk for både standard Windows 8 og Start8

Det samme gjelder for computer, Devices, Control panel og run. I tillegg har du to-trykks tilgang på flere "ekspert funksjoner" som Device manager, system osv osv.

Med andre ord så gir standard Windows 8 deg rask tilgang til flere ting enn det Start8 gjør.

Nå kommer det helt an på hva du mener en normal PC-bruker er. Min bruk av PCer ligger i området spill, mediasenter (Mediaportal som igjen gjør at jeg må arbeide med ripping, codecer tv-server osv.), og tekstbehandling Så jeg vil nok si at jeg er ett par hakk over en normal PC-bruker.

Det som er smått komisk er jo at en normal PC-bruker faktisk kunne klart seg fint med en tablet da alt de gjør er surfing, kommunikasjon og konsumering av media. Min mor er en normal PC-bruker og hun har ingen problemer med å leve i Metro.

Hvordan endrer Start8 på bruken av vinduer? Både desktop og Metro programmer fungerer på¨nøyaktig samme måte om du bruker Start8 eller ikke.

Er også fullstendig uenig i at startskjermen tar for stor plass, ja den tar større plass, men når denne er åpen så er det uansett denne som er fokuset, og da er det i mine øyne bedre at denne kan gi deg så mye info som mulig.

Og om du er en avansert bruker så har du jo også gjerne 2 eller flere skjermer, så da kan du jo alltids åpne startskjermen på skjerm nr 2.

Med andre ord endrer ikke Start8 på noe som helst, alt den gjør er å duplisere deler av funksjonene som Windows 8 allerede har uten å tilføre noe ekstra.

Så ratt utsagnet ditt blir rett og slett feil.

Nå er da problemet med startskjerme at det dekker hele skjermen uansett hvor stor skjer man har , slik at det blir mye ubrukt plass for disse.

samtidig så sløser flesen litt med plassen

Nå er dette mest irriterende, men også litt problematisk da man faktisk kan miste fokus på det man holder på med , hvis man skal lete opp og starte ett programma som kjøres ammen med et annet

Man kan elske eller hate det nye GUen , men kommer ikke unna det faktum at man kun kan ha 2 vinduer oppe på samme tid i 70/30 forhold. Det er det som er et av det største problemet

Det er også komme påstander om at Metro lever sitt eget liv og dukker opp når man ikke vil ha den der

Man får også et kraftig inntrykk av at man skal ha vekk den tradisjonelle musen uansett hvor mye bruk man har for den.

en berørings skjerm kan ikke erstatte datamusen

for ordens skyld en tradisjonell pc bruker bruker de tradisjonelle kontorprogrammene ( regneark og tekstbehandling samt epost ) og nettsurfing

Når metro er designet først og fremst for nettbrett så vil det ikke være lett å drive tekstbehandling på nettbrettet .

regneark vil nok funger lit bedre mens nettsurfing og epost vil nok funger fint

Det er den maniske hungeren av at mann må lære seg noe nytt ( nærmest for enhver pris ) uten bry seg om hvilke solide problemer dette medfører jeg reagerer på.

Det hjelper da ikke med desktop modus hvis man ikke selv kan bestemme hvor store vinduer man vil ha på skjermen

eller maks 2 av gangen.

Det er ikke slik det funger for de fleste.

Selv har jeg gjerne 5-6 vinduer på skjermen samtidig

her er det ikke alle som har innsett at designet i windows7 er 95% perfekt ,

ved å gå over til W8 har man bare 80-90% , altså lit være design.

Og dette har ingen ting med tilvenninger å gjøre

Kjører man det på et nettbrett så ligger det nok på 95%

De siste 5% er satt til forbedringer

Lenke til kommentar

Nå er da problemet med startskjerme at det dekker hele skjermen uansett hvor stor skjer man har , slik at det blir mye ubrukt plass for disse.

samtidig så sløser flesen litt med plassen

Nå er dette mest irriterende, men også litt problematisk da man faktisk kan miste fokus på det man holder på med , hvis man skal lete opp og starte ett programma som kjøres ammen med et annet

Om du har to skjermer så dekker startskjermen bare den ene... Og om du mister fokus av å åpne start skjermen så befinner nok problemet seg der det stort sett gjør, mellom tastaturet og stolen.

Man kan elske eller hate det nye GUen , men kommer ikke unna det faktum at man kun kan ha 2 vinduer oppe på samme tid i 70/30 forhold. Det er det som er et av det største problemet

Nå må du snart innse at dette argumentet er tåpelig, og når du bruker det for å argumentere for Start8 så blir det hele smått latterlig. Hvordan i all verden blir dette annerledes med Start8 enn det er med

startskjermen? Med desktop applikasjoner har du alle de mulighetene du alltid har hatt , og du kan ha så mange vinduer du bare vil oppe. Metro apper har 3 forskjellige størrelser både med Start8 og startskjermen.....

Start8 utgjør ingen forskjell her.

Det er også komme påstander om at Metro lever sitt eget liv og dukker opp når man ikke vil ha den der

Har jeg til gode å se, men Start8 utgjør uansett ingen forskjell her.

Man får også et kraftig inntrykk av at man skal ha vekk den tradisjonelle musen uansett hvor mye bruk man har for den.

en berørings skjerm kan ikke erstatte datamusen

Nei det gjør man ikke. Microsoft har tvert imot gjort ett stort og sollid arbeid som har ført til at tastatur/mus fungerer helt ypperlig. Start8 utgjør ingen forskjell her heller.

for ordens skyld en tradisjonell pc bruker bruker de tradisjonelle kontorprogrammene ( regneark og tekstbehandling samt epost ) og nettsurfing

Tekstbehandling, epost og nettsurfing? Ja`

Regneark? Folk flest bruker ikke det nei.

Men jeg er da uansett ansett som en avansert bruker med mitt bruk, altså stikk motsatt av det du påstod tidligere.

Når metro er designet først og fremst for nettbrett så vil det ikke være lett å drive tekstbehandling på nettbrettet .

regneark vil nok funger lit bedre mens nettsurfing og epost vil nok funger fint

Hæ? Siden metro er designet for nettbrett så vil det ikke være lett å drive tekstbehandling på nettbrettet?

Tekstbehandling, regneark surfing og Epost fungerer nok bedre på Windows nettbrett enn på noen andre nettbrett, og det fungerer også utmerket på tradisjonelle maskiner.

Igjen, Start8 utgjør ingen forskjell her.

Det er den maniske hungeren av at mann må lære seg noe nytt ( nærmest for enhver pris ) uten bry seg om hvilke solide problemer dette medfører jeg reagerer på.

Det er ikke snakk om noen manisk hunger etter å lære seg noe nytt, ei heller for enhver pris.

Det er snakk om å kunne klar å akseptere at ting faktisk kan bli bedre, og at om man ser objektivt på det så er standard Windows 8 bedre enn standard Windows 7 og bedre enn Windows 8 med Start8 av den enkle grunn at du kan gjøre det samme + mer med like mange eller mindre trykk med standard Windows 8, samtidig som du kan få langt mer informasjon.

Det hjelper da ikke med desktop modus hvis man ikke selv kan bestemme hvor store vinduer man vil ha på skjermen

eller maks 2 av gangen.

Det er ikke slik det funger for de fleste.

Selv har jeg gjerne 5-6 vinduer på skjermen samtidig

Når du skriver sånt tull så begynner jeg nesten å lure på om Start8 tar bort funksjoner fra Windows 8.

"Hei jeg heter Windows 8 og kan ha mer enn 2 vinduer opppe om gangen, og samtidig vise deg Twitter-streamen din"

post-191914-0-40501800-1355365536_thumb.jpg

her er det ikke alle som har innsett at designet i windows7 er 95% perfekt ,

ved å gå over til W8 har man bare 80-90% , altså lit være design.

Og dette har ingen ting med tilvenninger å gjøre

Kjører man det på et nettbrett så ligger det nok på 95%

De siste 5% er satt til forbedringer

Design er 100% subjektivt, men brukervennlighet er det ikke, og faktum er som jeg har forklart deg tidligere at du med standard Windows 8 har raskere og enklere tilgang på flere funksjoner, har kraftig forbedret søkefunksjonalitet, og en erstatning for start menyen som både er mer oversiktlig og gir deg mer informasjon.

På toppen av dette er det rett og slett enklere for "simple" brukere å forholde seg til Windows 8 enn det er til f.eks. Windows 7.

Lenke til kommentar

Noen er det da , spørmålet er om man oppdager dem

Hvorfor tror du da at flere bruker start8 da ?

Forøvrig Windows 8 er ikke det samme som windows8 med start8

( slik Windows 8 burde ha vært )

Vell, hvis man ikke oppdager begrensningene, er det da en begrensning?

Når det gjelder start 8 så må folk få mene hva de vil om startmeny vs startskjerm, men jeg bytter i alle fall ikke startskjermen med den gamle menyen. Startskjermen kan jeg bruke til noe mer enn bare å klikke på ikoner. Og om man har WRT så er det også kjekt å få samme Interface og applikasjoner på desktoppen.

Jeg brukte startmenyen 0,001% av arbeidsdagen, og jeg savner den ikke.

Jeg kan imidlertid være med på at man skulle kunne velge om MS Store applikasjoner starter i vindu eller fullskjerm. Eller at dette trigges av om enheten er docket eller ikke etc. Men det er heller ikke noe stort problem, da jeg fint kan jobbe med disse på en skjerm og x86 apper på en annen skjerm. Så får jeg heller tåle at jeg ikke kan kjøre mer enn en og en halv app på en gang.

Lenke til kommentar

Hvordan mener du win8 sin variant er "mer oversiktig" og "gir mer informasjon? Den okkuperer hele skjermbildet, og skjuler informasjon for min del, det er tungvindt å navigere med mus i tillegg, og det er lite oversiktelig hva slags applikasjoner som er oppe.

AtW

Jeg mener det er mer oversiktlig enkelt og greit pga at det er spredd over en større grunnflate slik at tingene ikke er trykket sammen I en liste.

Og den gir mer informasjon pga at den kan opplyse deg om ting som avtaler på kalenderen, epost, meldinger og nyheter.

Og om du skal åpne ett program som du ikke har på taskbar så tar dette maks ett sekund eller to så at den dekker over informasjon kjøper jeg rett og slett ikke.

At du mener det er vanskelig å navigere med mus skjønner jeg ingenting av, alt du trenger å gjøre er å bruke scrollehjulet og trykke på det programmet du vil åpne.

Når det kommer til oversikt over hvilke applikasjoner som er oppe så er jo denne den samme som den alltid har vert for tradisjonelle desktop programmer.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er mer oversiktlig enkelt og greit pga at det er spredd over en større grunnflate slik at tingene ikke er trykket sammen I en liste.

Og den gir mer informasjon pga at den kan opplyse deg om ting som avtaler på kalenderen, epost, meldinger og nyheter.

Og om du skal åpne ett program som du ikke har på taskbar så tar dette maks ett sekund eller to så at den dekker over informasjon kjøper jeg rett og slett ikke.

At du mener det er vanskelig å navigere med mus skjønner jeg ingenting av, alt du trenger å gjøre er å bruke scrollehjulet og trykke på det programmet du vil åpne.

Når det kommer til oversikt over hvilke applikasjoner som er oppe så er jo denne den samme som den alltid har vert for tradisjonelle desktop programmer.

Søkemotoren er videreutviklet, men det har ingenting med metro å gjøre, info fra kalendre og sånn kan presenteres med metro, i det gamle søket, eller på en annen måte. La oss si jeg åpner en PDF-fil, og deretter skal over til ett annet program som er under, tungvindt med mus, og i tillegg så kan man ikek lett hoppe tilbake til PDF eller vite om den er åpen, helt avhengig av hva du har funnet på i metro i mellomtiden. Pluss at det er tvungen fullscreen. Hvorfor er ikke metro mulig ha som widget feks? Programmene i metro er jo mer eller mindre udugeliggjort av dette fullscreen-tøvet. Og ikke skjønner jeg hvorfor det liksom ikke er noe problem at alt annet av informasjon blokkeres i 2 sekunder.

AtW

Lenke til kommentar

Søkemotoren er videreutviklet, men det har ingenting med metro å gjøre, info fra kalendre og sånn kan presenteres med metro, i det gamle søket, eller på en annen måte. La oss si jeg åpner en PDF-fil, og deretter skal over til ett annet program som er under, tungvindt med mus, og i tillegg så kan man ikek lett hoppe tilbake til PDF eller vite om den er åpen, helt avhengig av hva du har funnet på i metro i mellomtiden. Pluss at det er tvungen fullscreen. Hvorfor er ikke metro mulig ha som widget feks? Programmene i metro er jo mer eller mindre udugeliggjort av dette fullscreen-tøvet. Og ikke skjønner jeg hvorfor det liksom ikke er noe problem at alt annet av informasjon blokkeres i 2 sekunder.

AtW

Vi kan også velge å se på metroapplikasjonene som en bonus vi ikke nødvendigvis behøvde å få. De applikasjonene er helt klart best på en touch Device. Det er riktig nok en Acrobat Reader inne, men de som jobber hovedsakelig på desktop bør da heller installere vanlig Acrobat Reader og sette denne som default slik at dette åpnes på samme måte som Windows 7. Med det sakt har jeg ikke noe problem å navigere metroappen for Acrobat Reader med mus, men man må lære seg å bruke "hjørnemenyene" og å lukke ved å dra bildet ned fra toppen.

Man kan så klart diskutere opp og ned i mente hvordan det er mest riktig at en metroapp skal fungere, men uansett blir det feil å si at Windows 8 suger på grunn av dette. Dette er ganske enkelt fordi alle x86 programmer man tidligere brukte på W7 fungerer akkurat som før. Så kan man selv velge hvordan man bruker metroappene.

Kunne MS ha lagt inn et valg som lar oss starte metroapplikasjoner i vindusmodus? Ja. Så ser jeg også mange argumenter for ikke å gjøre dette.

Så jeg er med på at det er ting som for meg personlig kunne vært gjort annerledes, men W8 er fremdeles bedre enn W7 i mine øyne. Spesielt om man tar i bruk metroapps aktivt.

Lenke til kommentar

Om du har to skjermer så dekker startskjermen bare den ene... Og om du mister fokus av å åpne start skjermen så befinner nok problemet seg der det stort sett gjør, mellom tastaturet og stolen.

nå var poenget mit kun om de som hadde en skjerm .

Det kan da umulig vær noe poen å måtte ha 2 skjermer for at man skal operere startskjermen på den ene

Når startskjerme tar hele skjermbilde så er det lett å miste fokuset på hva man hold på med .Spesielt hvis man driver jobber mellom flere programmer

Nå må du snart innse at dette argumentet er tåpelig, og når du bruker det for å argumentere for Start8 så blir det hele smått latterlig. Hvordan i all verden blir dette annerledes med Start8 enn det er med

startskjermen? Med desktop applikasjoner har du alle de mulighetene du alltid har hatt , og du kan ha så mange vinduer du bare vil oppe. Metro apper har 3 forskjellige størrelser både med Start8 og startskjermen.....

Nå har dere ( ihvertfall noen av dere ) gitt innrykk av at star8 gir noen fordeler til desktop-modus.

Her er det slik at av alle de testene jeg har lest om eller sett som video så er det kun snak om at man kan bare del skjerme opp i to vinduer med fast strøelse.

Her er det ikke nevnt at det kun gjelder metro.

Hvorfor kan man ikke også teste W8 i desktoppmodus , som de flest vil bruke

Hæ? Siden metro er designet for nettbrett så vil det ikke være lett å drive tekstbehandling på nettbrettet?

Tekstbehandling, regneark surfing og Epost fungerer nok bedre på Windows nettbrett enn på noen andre nettbrett, og det fungerer også utmerket på tradisjonelle maskiner.

Igjen, Start8 utgjør ingen forskjell her.

nå har du blandet det lit sammen .

Jeg sa at det ville være vanskelig å drive tekstbehandling bare ved å bruke nettbrett .

et tastatur hjelper bare litt her

Det er ikke snakk om noen manisk hunger etter å lære seg noe nytt, ei heller for enhver pris.

Det er snakk om å kunne klar å akseptere at ting faktisk kan bli bedre, og at om man ser objektivt på det så er standard Windows 8 bedre enn standard Windows 7 og bedre enn Windows 8 med Start8 av den enkle grunn at du kan gjøre det samme + mer med like mange eller mindre trykk med standard Windows 8, samtidig som du kan få langt mer informasjon.

at W8 er bedre en W7 er nå høyst subjektive meninger.

Noe er i teorien bedre , men andre ting er mer tungvind

f.eks så holder det ikke si til en som er vant med å bruke musen til forskjellige ting ( hurtigmenyer ,markeringer ,dra og slipp o.s.v) å si at man bare kan bruke tastaturet og hurtig taster. til det er det for mange å holde styr på

Når du skriver sånt tull så begynner jeg nesten å lure på om Start8 tar bort funksjoner fra Windows 8.

hva er tull her , videotester til og med dere har referer til beviser ikke at man kan ha mere n2 vinduer opp på samme tid

Det har bevist at man har begrensninger angående strøelsen

Vell, hvis man ikke oppdager begrensningene, er det da en begrensning?

Når det gjelder start 8 så må folk få mene hva de vil om startmeny vs startskjerm, men jeg bytter i alle fall ikke startskjermen med den gamle menyen. Startskjermen kan jeg bruke til noe mer enn bare å klikke på ikoner. Og om man har WRT så er det også kjekt å få samme Interface og applikasjoner på desktoppen.

Jeg brukte startmenyen 0,001% av arbeidsdagen, og jeg savner den ikke.

Jeg kan imidlertid være med på at man skulle kunne velge om MS Store applikasjoner starter i vindu eller fullskjerm. Eller at dette trigges av om enheten er docket eller ikke etc. Men det er heller ikke noe stort problem, da jeg fint kan jobbe med disse på en skjerm og x86 apper på en annen skjerm. Så får jeg heller tåle at jeg ikke kan kjøre mer enn en og en halv app på en gang.

Hvis du ikke bruker startmenyen /startskjermen i Windows hvordan kan du da være en slik tilhenger av den ?

hvordan startskjerme burde ha vær er det mange meninger om .

Det betyr ikke at den er perfekt for alle

De fleste som faktisk bruker den vil nok men at det kan ta for mye plass av skjermen .

det har man i hovedsak disse flisene å takke for.

jeg er slett ikke så sikker på at man får så mye mere nyttig informasjon ved å presentere programvalgene med mere luft rund

Begrensingene kan være at ting man har gort før nå vil kreve fler valg/ bevegelser eller tastetrykk

f.eks hvorfor er ikke hurtigmenyene diskutert ?

Lenke til kommentar

Gratulerer elgen du har nå havnet i samme gruppe som Ankh med personer som ikke klarer å innrømme at de tar feil selv om de får trykt beviset godt opp i trynet. Så da sier jeg takk til deg som jeg har gjort til han.

Da burde du si hvor jeg tar feil for ellers så vil jeg definer deg som medlem i samme gruppe.

Fokuset mit var på deling av skjerme ( flere vinduer på skjermen ) , ikke startskjermen

Her må jeg poengtere at ingen test jeg har kommet over har sagt at W8 fungerer omtrent likt W7 på desktop modus .

Her var det fult fokus på Metro , at man kun kunne dele skjermen i 2 forhåndsdefinerte vinduer.

Enten tar du feil her , eller så viser ikke testene hele sannheten

Lenke til kommentar

Søkemotoren er videreutviklet, men det har ingenting med metro å gjøre, info fra kalendre og sånn kan presenteres med metro, i det gamle søket, eller på en annen måte.

Først vil jeg si at det jeg har argumentert for på de siste innleggene er startskjermen kontra Start8. Elgen slengte rundt seg med ville påstander om at Start8 var så mye bedre enn startskjermen i Windows 8, noe jeg vil påstå at jeg har tilbakevist relativt kraftig ved å vise han at det eneste Start8 gjør er å duplisere noen av funksjonene som allerede finnes i Windows 8.

Strengt tatt alt med Metro alt å gjøre med det som er den suverent beste søketjenesten noe OS har å by på pdd. Det er WinRT (og Metro er WinRT) som muliggjør denne søkefunksjonen

Hva mener du med at "info fra kalendre og sånn kan presenteres med metro, i det gamle søket, eller på en annen måte"?

Jeg har ikke sagt at søk gir denne raske tilgangen. Det jeg har sagt er at startskjermen "gir mer informasjon pga at den kan opplyse deg om ting som avtaler på kalenderen, epost, meldinger og nyheter."

Alt dette får du direkte på startskjermen uten å søke etter noe som helst, du trykker på startknappen og du får all infoen, så trykker du på startknappen, og du er tilbake der du var for 0.5 sekunder siden.

La oss si jeg åpner en PDF-fil, og deretter skal over til ett annet program som er under, tungvindt med mus, og i tillegg så kan man ikek lett hoppe tilbake til PDF eller vite om den er åpen, helt avhengig av hva du har funnet på i metro i mellomtiden.

Det er ikke tungvindt å hverken hoppe ut eller tilbake av PDF-leseren, en normal bruker vil bruke gamle og kjente funksjoner som alt+tab eller win+tab for å hoppe inn og ut av programmer. Så vidt jeg husker er dette funksjon som var tilgjengelig i Windows 95, om ikke enda tidligere, og det blir også brukt i f.eks.Ubuntu så vidt jeg kan se.

Det jeg skal være enig i er at det kan være irriterende at du bare kan ha X antall Metro programmer oppe samtidig, og så vidt jeg kan se er det snakk om 9 programmer samtidig. Når det er sagt så er det ikke ett veldig stort problem i praksis av ett par årsaker.

- Svært få "normale" brukere har mer enn 9 programmer oppe samtidig.

- Dette begrenser seg bare til Metro programmer, altså kan du fortsatt kjøre så mange programmer som hardwaren din klarer på desktopen

- Jeg tror at om utviklerne har gjort jobben sin så vil programmene som eventuelt "lukkes" blir bare satt i "sleep" og du kan da gjennåpne "Reader" og være på samme sted som du var sist.

Skal jeg være helt ærlig så er jeg ikke sikker på om det siste punktet er mulig på avanserte programmer da jeg rett og slett ikke har truffet på dette problemet i praksis, men om f.eks. "Angry Birds Space" blir "lukket" så får jeg opp samme bildet igjen når jeg "starter" opp spillet på nytt.

Pluss at det er tvungen fullscreen. Hvorfor er ikke metro mulig ha som widget feks? Programmene i metro er jo mer eller mindre udugeliggjort av dette fullscreen-tøvet. Og ikke skjønner jeg hvorfor det liksom ikke er noe problem at alt annet av informasjon blokkeres i 2 sekunder.

Her føler jeg at du må presisere litt. Mener du at hele "Metro" skulle kunne fungere som en widget?

At programmene er udugeliggjort pga fullscreen skjønner jeg heller ikke. Appene fungerer helt fint de. M

en som jeg har sagt før her inne så er det engang slik at en person som bruker en tradisjonell PC vil hovedsakelig bo på desktopen og bruke startskjermen som en avansert startmeny+ strø på med noen Metro apper her og der.

Min mor derimot er fra seg av glede over hvor enkelt alt har blitt for henne, hun lever stort sett i Metro bortsett fra når hun skal jobbe med Word-dokumenter.

Og ikke skjønner jeg hvorfor det liksom ikke er noe problem at alt annet av informasjon blokkeres i 2 sekunder.

Kanskje du kan forklare meg hvilke problemer som oppstår når du må åpne startskjermen for å åpne ett program kontra startmenyen da.

Og på en litt mer presis måte enn "den dekker over alt det andre". Nøyaktig hva er det den dekker over som er så vitalt for din bruk?

Lenke til kommentar

Da burde du si hvor jeg tar feil for ellers så vil jeg definer deg som medlem i samme gruppe.

Fokuset mit var på deling av skjerme ( flere vinduer på skjermen ) , ikke startskjermen

Her må jeg poengtere at ingen test jeg har kommet over har sagt at W8 fungerer omtrent likt W7 på desktop modus .

Her var det fult fokus på Metro , at man kun kunne dele skjermen i 2 forhåndsdefinerte vinduer.

Enten tar du feil her , eller så viser ikke testene hele sannheten

Det burde være opplagt om du hadde lest hva jeg har skrevet, jeg har to enkle spørsmål til deg:

- Har du brukt Windows 8?

- Har du brukt Windows 8 med Start8?

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om, mener du virkelig i fullt alvor det ikke hadde vært mulig med en søkefunksjon av tilsvarende kvalitet uten metro i dagens form? Dette er jo åpenbart ikke rikitg, metro har ingenting med hva slags søkeresultater man får. Og jeg mener det jeg sier, resultatene av søket kan presenteres på en rekke forskjellige måter, hvor metro er en av de dårlige variantene.

Jeg åpner en PDF,i metro, jeg vil ut av den pdfen og inn i ett ikke-metroprogram med musa, hvordan? Senere vil jeg se om PDfen fortsatt er oppe med den gitte fila, med musa eller ved å kaste ett blikk, hvordan?

Jeg mener all informasjonen som metro viser på sin hjemmeskjerm burde vært mulig å vise som widgets ja, det hadde fungert mye bedre.

Hva slags preisjon er det egentlig du trenger? Hele skjermen dekkes, tror du jeg har informasjon på skjermen for moro skyld? At jeg bare kan slå av skjermen, og så er alt fint? Man trenger ikke å fokusere 100% når man skriver inn ett enkelt søk, det er en fin anledning til å hente annen info fra skjermen.

EDIT: og hvorfor er metro-appene mine på norsk i ett engelsk os?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nå burdet være ganske opplagt for deg at jeg ikke har prøvd Windows8 selv ( jeg mener nå at jeg også har nevnt det tidligere i tråden ) , men baser alt jeg sier på grunnlag av alle testene samt det jeg ser og hører andre sier om Windows 8

Poenget med start8 skal være å få til en stert meny som ligner på den man har i W7.

hvordan kan du da mene at den dublierer noe som er der fra før

Har du da helt glemt at startskjerme og startmenyen er 2 helt forskjellige funksjoner som i teorien skal gjøre det samme.

Nå gjør de da ikke helt det samme da.

jeg har også en god grunn til ikke å forsøke meg på Wn8 , ihvertfall ikke på mine egen maskin

Nå vil jeg påstå at det om man likker metro ell MUi eller ikke kan likestilles med om man vil bruke SSD med lav kapasitet

dette ligner tross alt veldig på menyvalgene man bruker på mange telefoner og på nettbrett

Min mening er at metro burde kun komme som standard på RT utgaven

Når man bruker tastatur og mus så skal man kunne bruke den på en normal måte , ikke simulere berøring-skjermer ala smarttelefon

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvordan ville du duplisert søkeverktøyet i Windows 8 uten Metro/WinRT? Søkeverktøyet er noe som blir muliggjort av Metro/WinRT.

Om du er på desktopen og åpner en pdf-fil som blir åpnet i "Reader" og du vil tilbake til desktop og av en eller annen grunn ikke klarer å bruke ett tastatur (noe som er den naturlige måten å gjøre det på i Windows i dag) så trenger du bare å flytte muspekeren din opp i venstre hjørne og trykke en gang på venstre museknapp. For hver gang dy trykker så sirkulerer du en gang tilbake i siste Metro app du brukle ("Desktop" blir i denne sammenheng behandlet som en metro app)

Om du først åpner pdf-filen, for så å åpne ett par andre metro-apper før du ønsker å gå tilbake til desktop så flytter du musa opp i venstre hjørna for så å flytte den litt nedover, og så er det bare å trykke på "Desktop" vinduet.

Om du kan bruke ett tastatur så kan du også alltids bruke Win+D, en annen kommando som kommer fra tidligere versjoner av Windows og som fortsatt bringer deg til skrivebordet.

Hvordan hadde det vert bedre å vise den informasjonen som widgets? Slik det er nå så kan du jo bare trykke "win" sjekke været, kalender osv. trykke "win" igjen og være tilbake der du var. Det blir ikke enklere og mer effektivt enn det.

Nei, jeg tror ikke at du har informasjon på skjermen for moro skyld, men med mindre du har noen konkrete eksempler så står jeg for at det rett og slett er fullstendig irrelevant hvorvidt, jo enklere søket er jo raskere går det å gjennomføre. Men om du kan klare å bevise at du kan gjøre noe produktivt iløpet av den tiden det tar meg å trykke win+calc+enter, så skal jeg gi meg jeg. Og om du faktisk er så god så kan du jo alltids bruke win+r. Mer minimalt en det får du det ikke.

Og grunnen til at appene dine er på norsk er sannsynligvis at du bruker en norsk konto. På den måten kan du sette deg ned på ei maskin i Saudi-Arabia og fortsatt kunne logge deg inn og bruke appene. Genialt er det ikke?

Endret av hvakrg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå burdet være ganske opplagt for deg at jeg ikke har prøvd Windows8 sel ( jeg mener nå at jeg også har nevnt det tidligere i tråden ) , men baser alt jeg sier på grunnlag av alle testene samt det jeg ser og hører andre sier om Windows 8

Poenget med start8 skal være å få til en stert meny som ligner på den man har i W7.

hvordan kan du da mene at den dublierer noe som er der fra før

Har du da helt glemt at startskjerme og startmenyen er 2 helt forskjellige funksjoner som i teorien skal gjøre det samme.

Nå gjør de da ikke helt det samme da.

jeg har også en god grunn til ikke å forsøke meg på Wn8 , ihvertfall ikke på mine egen maskin

Nå vil jeg påstå at det om man likker metro ell MUi eller ikke kan likestilles med om man vil bruke SSD med lav kapasitet

dette ligner tross alt veldig på menyvalgene man bruker på mange telefoner og på nettbrett

Min mening er at metro burde kun komme som standard på RT utgaven

Når man bruker tastatur og mus så skal man kunne bruke den på en normal måte , ikke simulere berøring-skjermer ala smarttelefon

Vet du hva? Det er ekstremt vanskelig å si når du er så bastant på dine meninger og nekter å høre på det folk som faktisk bruker Windows 8 daglig sier til deg.

Ja, poenget med Start8 er at det skal være en startmeny ala den en har i Windows 7, men om du leser hva jeg skrev til deg tidligere så ser du at det Start8 kan gjøre er å linke til følgende ting:

programmer (da tenker jeg på de som er synlige uten å åpne "alle programmer")

biblioteker

computer

Devices

Control panel

run

Jeg kan gjøre alle de tingene og mer til i standard Windows 8 med ett eller to museklikk, og det er uten å i det hele tatt åpne startskjermen

I tillegg så har den "alle programmer" og "shut down", "alle programmer" trenger jeg start menyen for og shutdown kan jeg enten gjøre med alt+F4 eller via settings i charms.

Med andre ord tilfører ikke Start8 en dritt. Alt den gjør er å gi folk som klamrer seg til startmenyen ett subsett av de funksjonene som allerede er til stede i Windows.

Personlig håper jeg at folk flest innser hvor tåpelig Start8 er når de har åpnet startskjermen via start8 noen ganger.

Og nei, det å like Metro kan ikke likestilles med om man vil bruke SSD med lav kapasitet. Faktisk vil jeg si at det er stikk motsatt.

Nemlig at en person som vil bruke en SSD med lav kapasitet er villig til å endre sitt bruksmønster for å få en bedre brukeropplevelse. Det samme kan man si om de som bruker startskjermen, men det passer ikke helt siden en person som bruker startskjermen ikke ofrer noe som helst for å få den bedre brukeropplevelsen.

Men i realiteten så er det jo en gang slik at eneste grunnen til at folk bruker en liten SSD er at de ikke vil bruke penger på en større SSD.

Det er fullstendig problemfritt å bruke Windows 8 med mus/tastatur, jeg gjør ingenting som simulerer touch på noen som helst slags måte. Jeg bruker mus og tastatur slik jeg over tid har utviklet mitt bruk siden Windows 95 (før den tid var det litt annerledes).

Til slutt så har jeg ett par småting å si til deg som jeg håper at du tar med deg.

- Desktop på Windows 8 fungerer på samme måte som desktop på Windows 7, du kan åpne akkurat så mange programmer du vil og du kan krysse ut, minimere, maksimere, stable og flytte på vinduene nøyaktig som du vil både med tastatur og mus.

- Start8 tilfører ikke en dritt av funksjonalitet, den har ett begrenset utvalg av funksjoner som kan gjøres like lett uten å bruke den.

- Alle tastatursnarvegene er fortsatt til stede i Windows 8.

- Når du ikke har prøvd ett produkt, ikke motsi folk som har prøvd og bruker det når det kommer til funksjonalitet og bruk. Uansett hvor mange artikler og tester du har lest så kommer det ikke i nærheten av å faktisk ha brukt det. Det blir som å diskutere en film på bakgrunn av en trailer.

Til slutt så skulle jeg gjerne hørt denne gode grunnen er for at du ikke engang vil prøve Windows 8 er.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Hvordan ville du duplisert søkeverktøyet i Windows 8 uten Metro/WinRT? Søkeverktøyet er noe som blir muliggjort av Metro/WinRT.

Om du er på desktopen og åpner en pdf-fil som blir åpnet i "Reader" og du vil tilbake til desktop og av en eller annen grunn ikke klarer å bruke ett tastatur (noe som er den naturlige måten å gjøre det på i Windows i dag) så trenger du bare å flytte muspekeren din opp i venstre hjørne og trykke en gang på venstre museknapp. For hver gang dy trykker så sirkulerer du en gang tilbake i siste Metro app du brukle ("Desktop" blir i denne sammenheng behandlet som en metro app)

Om du først åpner pdf-filen, for så å åpne ett par andre metro-apper før du ønsker å gå tilbake til desktop så flytter du musa opp i venstre hjørna for så å flytte den litt nedover, og så er det bare å trykke på "Desktop" vinduet.

Om du kan bruke ett tastatur så kan du også alltids bruke Win+D, en annen kommando som kommer fra tidligere versjoner av Windows og som fortsatt bringer deg til skrivebordet.

Hvordan hadde det vert bedre å vise den informasjonen som widgets? Slik det er nå så kan du jo bare trykke "win" sjekke været, kalender osv. trykke "win" igjen og være tilbake der du var. Det blir ikke enklere og mer effektivt enn det.

Nei, jeg tror ikke at du har informasjon på skjermen for moro skyld, men med mindre du har noen konkrete eksempler så står jeg for at det rett og slett er fullstendig irrelevant hvorvidt, jo enklere søket er jo raskere går det å gjennomføre. Men om du kan klare å bevise at du kan gjøre noe produktivt iløpet av den tiden det tar meg å trykke win+calc+enter, så skal jeg gi meg jeg. Og om du faktisk er så god så kan du jo alltids bruke win+r. Mer minimalt en det får du det ikke.

Og grunnen til at appene dine er på norsk er sannsynligvis at du bruker en norsk konto. På den måten kan du sette deg ned på ei maskin i Saudi-Arabia og fortsatt kunne logge deg inn og bruke appene. Genialt er det ikke?

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være vanskelig å forstå. Man viser søkeresultatene i ett annet interface en metro? Det være seg i ett vindu, på en desktop, i en startmeny eller hva som helst annet. Du forstår vel at man ikke må vise søkeresultater i ett fullskjermbilde? At det faktisk finnes andre måter å presentere søkeresultat på?

Ja, tungvindt. Og du svarte ikke på den andre delen av spørsmålet mitt heller (hvordan jeg ser om reader er oppe, og hvilke filer den har oppe). Windows har alltid vært lagt opp for bruk av mus også, å late som noe annet er bare tull. Noen ganger er det best egnet å bruke mus, andre ganger tastatur, avhengig av hvor man er workflown og hvor man har hendene.

Jo, det kan være enklere og mer effektivt, har du prøvd widgets på dual monitor? Man flytter øyet og kaster ett blikk, vesentlig enklere enn å trykke win

Jeg trodde ærlig talt det var en selvfølge at folk hadde ting på skjermen av en grunn, og at folk kan gjøre noe produktvit ved å se på skjermen, så jeg trodde ikke eksempler var nødvendig, da dette avhenger av brukeren, men la oss ta eksemplet, kaste ett blikk på chat-klienten og se om noen har sagt noe, eller kaste ett blikk på rss-feeden og se om det har dukket opp noe interessant. Evt se om minnebruken på PCen er sånn noenlunde der den skal ligge. Osv osv.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig Windows 8 sin søkemotor så spesiell? Tidligere var jo et veldig likt, men enklere og greiere å bruke verktøy å finne i startmenyen.

Du trengte bare trykke windows knappen* og skrive i vei, og søkeresultater ville dukke opp og erstatte innholdet som vanligvis var i menyen.

Sist jeg husker var det i Windows 7 og var en kjapp rakker.

* Dette er også nødvendig i Windows 8, men det åpner Metro interfacen i stedet.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...