Gå til innhold

[Løst] IKT Servicefag - Lurt, eller ikke?

IcyMind

Anbefalte innlegg

Er veldig usikker med utdanningsvalget mitt på VG2. Har gått snart et halvt år på elektro som har vært både spennende og kjedelig.

Karaktermessig ligger jeg rundt 3-4. Tenker på å søke IKT servicefag, men har hørt mye dårlig om det. Blandt annet virker opplegget veldig kjedelig og på lavt nivå. Med det mener jeg at jeg har veldig mye erfaring med pc. Alt ifra bilderedigering til programmering osv. Har også hørt at det er vanskelig å få seg lærlingplass/jobb, og lønna skal visst ikke være så god heller.

Lurer på hva dere synes. Burde jeg søke IKT eller noe helt annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at du har veldig mye erfaring innen programmering osv kan du bare legge fra deg.

Bare fordi du kan skrive noen linjer i C eller JAVA betyr ikke at du er erfaren. Antar at du er 16-17 år siden du skal til på VG2?

Uavhengig av ovenstående kan jeg hvertfall dele min erfaring på IKT.

Jeg tok IKT Driftsfag, litt annerledes enn servicefag, mer teknisk rettet om nettverk tror jeg.

Greit å ha fagbrev, får ikke jobb som nettverksadmin uten fagbrev i de fleste tilfeller, og du får hvertfall ikke jobb innen programmering med kun IKT faget. Da må du i så fall kunne vise til en portefølje av avansert programmering som bedrifter kan ha bruk for, men dette er også vanskelig å få jobb i dessverre.

Jeg ville vurdert nøye hva du ønsker før du velger IKT. IKT er ikke veldig gøy på sikt. Har selv fagbrev innen IKT. Ja, på skolen er det et lavt nivå og kjedelig, men tror alikevel nivået er høyt nok for enhver som ikke har drevet aktivt med programmering siden 14 års alderen (eksempelvis).

Det er dog vanskelig å lære IT når man er i en klasse med mange elever. Ting går veldig tregt. Husker læreren vi hadde i Windows Server måtte sitte å lese i boken for hvert kapittel da han ikke kunne noe særlig han heller virket det som. Så det er et dårlig opplegg.

Vil du jobbe med data så kjører du Bachelor eller Master innenfor systemutvikling/nettverksadministrering/programmering. Det er her man virkelig tilegner seg kunnskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg gikk IKT servicefag etterfølgt av læretid.

Skolen var noe dritt, og lærte vel mer en uke på jobb en jeg gjorde hele skoleåret.

Uansett, en enkel og grei inngangsbillett til IT, og etter det kan du vise til jobberfaring(fagbrev) og skolere deg videre på egenhånd eller via kveldsskoler. Det er egentlig kun du selv som setter begrensinger når du første har fått deg en IT-jobb (med mindre du har en jævlig kjip arbeidsgiver).

Lenke til kommentar

Er veldig usikker med utdanningsvalget mitt på VG2. Har gått snart et halvt år på elektro som har vært både spennende og kjedelig.

Karaktermessig ligger jeg rundt 3-4. Tenker på å søke IKT servicefag, men har hørt mye dårlig om det. Blandt annet virker opplegget veldig kjedelig og på lavt nivå. Med det mener jeg at jeg har veldig mye erfaring med pc. Alt ifra bilderedigering til programmering osv. Har også hørt at det er vanskelig å få seg lærlingplass/jobb, og lønna skal visst ikke være så god heller.

Lurer på hva dere synes. Burde jeg søke IKT eller noe helt annet?

Som han over sier: Hvis du vil skrive programvare i stedet for å installere den, så burde du heller ta en bachelor+master (eller en 5-årig master direkte) i noe litt mer teoretisk. Jeg syntes informatikk var gøy, men det finnes definitivt alternativer.

(Hvis du er litt praktisk anlagt kan du tjene ok med penger på siden mens du studerer, så det bør ikke være for skremmende at det er 5 år med studier.)

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, det er videregående. Selvfølgelig vil ikke nivået være høyt. Men selv om du føler at du har en kompetanse som er over gjennomsnittet i forhold til andre på din alder, så vil du nok bli jekket ned flere hakk når du starter i jobb - eller starter med høyere utdannelse. Er det noe jeg har lært i løpet av mine snart 2 1/2 år ved NTNU, så er det at jeg egentlig kan ganske lite sånn i det store og hele. Man blir aldri helt utlært, og IKT er et så stort fagfelt at man enten må spesialisere seg veldig eller være en potet - jack of all trades, master of none. Alt er i konstant endring, og det er nettopp det som er så spennende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Sånn som det ser ut nå for meg er ikke IKT noe lurt valg. Jeg vurderer heller å fortsette på elektro innen elenergi. Hvis jeg ikke tar feil er det etterspurt elektrikere og jobber innen elektro.

Endret av IcyMind
Lenke til kommentar

Er nok ikke dumt å fortsette på elektro, relativt greit å få jobber i flere forskjellige bransjer.

Samt at du kan videreutdanne deg til teknisk ingeniør på 2 år, og gå fra å jobbe ute til å jobbe inne på kontor, eller drive med kontrollvirksomhet.

Så er absolutt mange muligheter den veien også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...