Gå til innhold

Borland Graphics Interface


Anbefalte innlegg

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg med følgende lille problem:

 

Jeg driver en del med C++ programmering, og har forelsket meg 16bit DOS programmering, hvor man tar seg i bruk BGI for å få fram grafikk. DirectX kommer senere ;-)

 

Uansett, det jeg sliter med er å få fram bilder på skjermen. All grafikk jeg bruker må hardkodes, og det er jo rimelig tungvint vil jeg si. Det hadde vært veldig praktisk om jeg kunne lest inn f.eks. en bmp-fil og bare viste den på skjermen. Da kunne all grafikk jeg hadde tenkt til å bruke blitt lastet inn eksternt.

 

Men: Jeg har funnet fram kode på nettet som leser inn en BMP fil og viser den på skjermen. "Hurrahh!" tenkte jeg, men akk nei. Når den laster bildet så laster den også 'pallett'en til bildet. Når du forandrer på denne 'pallett'en så forandres alle farger som allerede er på skjermen. Med andre ord, selvom jeg skulle klare å leve med disse nye fargene så vil det være en umulighet å laste et nytt bilde samtidig, ettersom det gamle bildet vil få alle fargene sine forandret på....

 

Noen der ute som vet hvordan man kan løse et slikt problem? Alle svar motas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått deg riktig oppstår problemet når du laster opp flere bilder med ulik pallett samtidig. Grunnen til at bildene skifter farge er fordi du kun kan operere med en pallett om gangen. Eneste løsning på problemet er at bildene du laster opp må ha samme pallett. Du kan jo f.eks. bruke Paint Shop Pro til å konvertere bildene til samme pallett.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...