Gå til innhold

Hvilken 3TB-disk til RAID0-NAS

ventle

Anbefalte innlegg

Skal sette opp 4x3TB disker i RAID0 på en hjemmeserver/NAS, til bruk som både lagringsdisk og arbeidsdisk for bilderedigering/sortering. Mye av arbeidet består i å rett og slett bla gjennom mange bilder (flere tusen i gangen) i råformat (10-15MB per bilde), så god lese- og skriveytelse er viktig, og den delen har jeg god kontroll på (og både RAID-kontroller og nettverk skal være gode nok til ikke å være flaskehalsen), men jeg er usikker på hvor viktig aksesstid er.

(jeg har gode backuprutiner og er derfor ikke så bekymret for risikoen for datatap involvert med RAID0)

Hadde i utgangspunktet sett meg ut WD Red disker (og har forøvrig 4stk allerede på vei), da de har ålreit pris, god lese/skriveytelse og kjekke RAID-funksjoner som TLER og URRE-rate på 1/1*10^15 sektorer lest.

Etter å ha lest litt fler tester rundt omkring viser det seg at Red-diskene er svært dårlige på aksesstid og IOPS, og at selv "billigdisker" som WD Green og Seagate Barracuda er vesentlig bedre.

Jeg lurer da på om jeg til mitt bruk bør avbestille Red-diskene, og heller gå for enten Barracuda, som koster omtrent det samme og byr på bedre ytelser over det meste, evt. Hitachi Deskstar 7K3000 som har enda bedre ytelse, men som koster en del mer, evt. noe annet. Enterprisedisker som Seagate Constellation syns jeg blir litt for dyre når jeg ikke er ute etter maks pålitelighet (backup-oppsettet har dog WD RE-disker, der anser jeg dette som viktigere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...