Teodorino Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Hei! Jeg er en 19 år gammel gutt som nå går første året på Økonomi og ledelse. Trives helt greit, men det er ikke drømmen! Jeg er en nerd, og er kjempeglad i bøker, filmer, serier, spill og musikk, og er kjempeglad i å skrive både manus og litteratur. Noen som har erfaring med å få en karriere som "writer" ? Jeg vet jeg er ganske ung, så satse 100% på en forfatterkarriere kan være litt risky, men de trenger vel historiefortellere i spill og serier? Gikk medier og kommunikasjon på videregående, og film er veldig spennende, selv om jeg er mye mer glad i å skrive fortellingene, enn å filme, klippe og styre. Føler selv jeg har en ganske bra fantasi, og har alltid fått ros for gode stiler. Hva synes dere jeg bør gjøre? Synes dette er ett vanskelig karrierevalg å finne muligheter til. PS: Er heller ikke så glad i å programmere. Det er greit, men tror ikke det er det jeg vil vie livet mitt til. Lenke til kommentar
Borealiz Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Hei, Teodorino! Jeg er ikke publisert forfatter (ennå!), men jeg har høstet en del erfaring som du kanskje kan dra nytte av. Først og fremst må du vite at å leve utelukkende av å skrive er nesten umulig i Norge. De som gjør det har holdt på lenge under trange kår før gjennombruddet. Dermed er det nær sagt obligatorisk å ha et yrke i bakhånd som du kan trives med. Dernest kan jeg anbefale deg solid kursing i språk og litteratur. Jeg ser jo at du har godt språk, men å skrive på et vis som passer litterære medier er likevel en vanskelig oppgave, og litt skolering er aldri feil. Selv hadde jeg veldig stort utbytte av grunnkurs nordisk. Jeg både lærte mye og ble veldig inspirert til å skrive intelligente verk. Det finnes også egne forfatterstudier ved UiT og UiB, dersom dette er aktuelt. Jeg sier ikke at du skal droppe ut av ditt nåværende studie, det ville vært å si meg selv imot, men du kan jo tenke på om det er noe du kan gjøre som et pauseår enten underveis eller etter du er ferdig med bachelorgraden. Du er ung og har mulighetene foran deg. Videre er mitt største råd å skrive, skrive, skrive, uansett om du ikke alltid føler for det. Man blir ikke gitarist på Knopfler-nivå uten å spille, og man blir ikke forfatter på Hamsun-nivå uten å skrive. Ari Behn (av alle mennesker) sa en gang at han hadde som mål å skrive minimum én setning for dag, uansett hva, og det føler jeg er en meget god idé. Det verste som kan skje er at du kjenner at du faktisk ikke evner å skrive akkurat den dagen, og det er i så fall helt ok. Hva slags sjangere trives du med? Det er alltid gøy å skrive om yndlingstemaet sitt, men med mindre du har helt fantastiske og grensesprengende ideer bør du styre unna alt relatert til vampyrer og trollmannsskoler. Det er oppbrukt, enkelt og greit. Prøv å gjøre noe eget, skap et eget univers, egne karakterer, egne stemninger. Bruk tid på å sette deg inn i hvem personene er, hva de står for, hva de ønsker i livet og hva de frykter mest. Alle karakterer bør ha en egen agenda, noe som driver dem, enten det er kjærlighet, hat, frykt, nysgjerrighet eller eventyrlyst. Å jobbe som manusforfatter for spill, filmer og tegnserier er nok veldig givende og fantastisk gøy, men spesielt realistisk er det ikke. Ikke for å ta motet fra deg, det er bare den kjipe sannheten. Dog er det på ingen måte umulig, du må bare være frampå og vise litt hva du kan og hva du står for. Ta kontakt med relevante personer, det verste du kan få er et nei. Det har jo med årene dukket opp gode spillselskaper også i Norge (Funcom ftw!). Og ikke minst, la noen andre lese det du skriver. Finn noen som både er interessert og har peiling, og som du ikke minst stoler på. Du må være ydmyk og ta til deg all konstruktiv kritikk. Det er ikke dermed sagt at du trenger å gjøre noe med det som blir kritisert, men du burde i hvert fall tenke over det. La f.eks. lærerne dine lese noe du skriver på fritiden. Det er alltid vondt å oppdage at noe du føler er perfekt skrevet faktisk ikke er i nærheten av perfekt allikevel, men det må til. Dette ble egentlig mer skrivetips enn karrieretips, men det er også viktig for at du skal finne ut nøyaktig hva du ønsker å skrive. Er det den store roman-trilogien som frister, eller en novellesamling? Eller uavhengige tegneserieutgivelser? Mulighetene er mange, så lenge du er innstilt på å jobbe hardt. Litteratur er i likhet med musikk blitt ren industri, og det som selger er ikke nødvendigvis bra, og ofte er det direkte søppel. Og dette retter også forlagene seg etter, noe de dessverre må for å overleve. Bare ikke la deg demotivere, og stå på videre! Håper dette er til hjelp. Spør gjerne om du lurer på noe! 1 Lenke til kommentar
Teodorino Skrevet 10. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2012 Tusen takk! Veldig hjelpsomme svar. Kan jeg spørre hva du gjør idag? Lenke til kommentar
Borealiz Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Tusen takk! Veldig hjelpsomme svar. Kan jeg spørre hva du gjør idag? Det kan du! Jeg er nå halvveis gjennom bachelor i sykepleie, og trives godt så langt. Tidligere har jeg vært innom nordisk, psykologi og bioteknologi. Kan du nevne noen inspirasjonskilder, så vi vet hva du digger? Lenke til kommentar
Teodorino Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Må vel nevne George Martin og Tolkien Er også glad i veldige mange andre, men er de to seriene som jeg virkelig digger. Lenke til kommentar
Borealiz Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det må vel kunne sies å være gode inspirasjoner! Så lenge du holder deg unna kjipe incest-scener da.. Om du liker fantasy kan jeg forøvrig anbefale Kingkiller-bøkene av Patrick Rothfuss, dersom du ikke har lest disse allerede. Første bok er visst nå kommet ut på norsk, under tittelen "Vindens Navn". En spennende fortellerstil der man aldri helt vet om man kan stole på det fortellerpersonen sier. Og et meget godt skrivetips: Sjekk ut http://ikkeslik.wordpress.com/ , der står det uendelig mange gode innlegg om standard feil som forfatterspirer må holde seg unna. Jeg ble i hvert fall mye klokere av å lese det. Hva skriver du selv da? Hvilke karaktertyper finner du interessante, og hva slags settinger? Dersom du tenker å skrive fantasy har du jo uendelig med strenger å spille på, men det er vanskelig å unngå klisjeene; bare se på Eragon, der forfatteren bare har kopiert det som nå har blitt oppbrukte stereotyper. Tolkien vrir seg nok i grava. Beklager sent svar. Lenke til kommentar
Teodorino Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) edit Endret 25. januar 2013 av Teodorino Lenke til kommentar
UleDule Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Har du ekte lidenskap for noe, så kan ingen stoppe deg! Det er mitt livsmotto. ;-) Lykke til! Lenke til kommentar
Borealiz Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Hehe, alkohol er kunstnerens last! Vel, det er post-apokalyptisk fiksjon som ligger mitt hjerte nærmest, og det er det jeg jobber mest med for tiden. Fokuset er dog ikke så mye på overlevelse, men heller det psykologiske, med den brutale settingen som bakteppe. Jeg har forøvrig konstruert et nytt språk fra grunnen av i den sammenheng, noe som er med på å forklare hvorfor det har tatt så lang tid (skrev første versjon av denne romanen for omkring 8 år siden..) Jeg liker det du sier om det menneskelige og hva som får folk til å gjøre onde ting. Ville de gjort de samme tingene alene, eller er det gruppementalitet på g? Finnes det en ubetinget god handling? Og hva skjer i hodene til folk når de utsettes for store belastninger? Det er dette som er gøy å skrive om, og drama burde være mellom mennesker, og ikke bare fysiske hendelser. Jeg tror du kan nå langt med den holdningen, jeg er spent på å se hvordan det går! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Jeg vil også følge med her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå