siDDis Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 I eit godt programmeringsspråk og rammeverk, så trengje ein ikkje å tenkja på å skrive god kode. Det kjem automatisk. Python er eit av dei aller beste eksempla på det. For at du skal forstå kva eg meinar, så må du gi Grails 10 timar. Det bør være nok til å kunne gi deg svært sterke inntrykk. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Når det gjelder økosystem, så vil jeg si PHP har et veldig stort et. Tenk all API'en, alle rammeverkene, alle biblioteker, all støtten, alle CMS'er, alle forumsoftwaren+++ Nå blander du kortene littegranne synes jeg. Dvs., man kan alltids argumentere for at et cms eller et forumsystem hører inn under «rammeverk» og ikke «applikasjon» (for å ta ibruk to nye udefinerte termer , og så kan man videre lure på hva som da hører inn under «økosystem» eller ikke ... Men vi kan jo begynne å telle ... hvor mange implementasjoner av php-interpreten har du å velge mellom? Hvor mange rammeverk for fete klienter? Hvor mange template-baserte web-rammever? Hvor mange komponentbaserte? Hvor mange standardiserte orm-rammeverk? Hvor mange webservices-rammeverk? Osv. osv. og atter osv. Det er ikke noen udelt fordel med et digert økosystem i seg selv. Men fins det noen form for standardisering av noe som helst innenfor det som er å velge mellom i php-økosystemet? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Jeg reagerer på dine påstander om Java. Jeg har jobbet med Java profesjonelt siden 2004, og kjenner meg overhode ikke igjen i påstandene dine. På hvilken måte er Java et tungt og tregt språk? Og i forhold til hva? Til å skrive helt enkle desktopapplikasjoner - som er det eneste Mikkel har erfaring med fra Java - så kan det sikkert virke litt tungvint i forhold til enklere verktøy som VB, eller hva det nå er han sammenligner med. Det blir jo litt fugl vs. fisk dette også, går kritikken hans på Swing, Awt eller Java egentlig? Hva som egentlig er tungvint med koding, kompilering og kjøring vet vi ikke ... men det vil nok ikke nødvendigvis virke så smooth om man sitter med javac og vi eller notepad. Og det er også helt klart et styr å snurre igang hele jvm'en om man bare skal kjøre et lite hello-world program. Ingen tvil om det... Lenke til kommentar
quantum Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 "PHP er eit døande språk" - kilde? Jeg har programmert i grunnleggende Java (15 stp.), og min oppfattelse er at det er et tungt og tregt språk, både når det gjelder kodingen, kompileringen og kjøringen. Og sette opp GUI er et herk (er sikkert en vanesak det). Har riktignok kun skrevet relativt enkle desktop-applikasjoner og applets. Bare et lite kontrollspørsmål til deg; Hvordan programmerer du et tykt gui i php egentlig? I java så ville den naive poc-varianten vært; 1) fyr opp netbeans, 2) start et nytt swing-prosjekt 3) dra noen knapper og menyer hit og dit fra paletten til panel'et i gui-designeren 4) press play ... Ikke at dette ville gitt et veldig meningsfylt resultat; men ... fins det noen verktøy for php hvor det er i nærheten av å være så enkelt, egentlig? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Bare et lite kontrollspørsmål til deg; Hvordan programmerer du et tykt gui i php egentlig? Siden jeg kaster meg inn i debatten kan det godt være jeg bommer her, men Å sammenligne PHP og et Java Swing -prosjekt går ikke, det blir som å sammenligne fisk og fugl. PHP brukes utelukkende til server / back end scripting og spytter kun ut rådata. Java Swing er på sin side et rammeverk for å produsere grafikk som kun brukes på klientside. Når det er sagt kan man selvsagt argumentere for at PHP kan brukes til å generere HTML-koden som da er noe visuelt, men jeg mener dette for abstrakt. Spesielt fordi dette er noe man egentlig ikke skal gjøre. -- Når det kommer til den generelle debatten om Java egner seg til webutvikling vil jeg utvilsomt si ja. Jeg startet med PHP, men gjennom skole og jobb har jeg gått mer og mer over til å bruke Java. Java kan riktignok beskyldes for å være tyngre å komme i gang med, men om du jobber med et prosjekt på litt størrelse tar det ikke lang tid før du får betaling i monnevis kontra PHP. Endret 29. desember 2012 av The Stig Lenke til kommentar
quantum Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Siden jeg kaster meg inn i debatten kan det godt være jeg bommer her, men Å sammenligne PHP og et Java Swing -prosjekt går ikke, det blir som å sammenligne fisk og fugl. Vil vel heller si du traff spiker'n midt på hodet. Php har ikke noe direkte sammenlignbart med Swing - såvidt jeg vet, og ingen har påstått noe annet ennå heller - og det er heller ikke slik man vanligvis ønsker å lage webgui, altså vha Swing og browserplugin eller lignende. At noen synes Swing - dersom det var Swing Mikkel siktet til - er vanskelig, blir derfor ikke så interessant. Hvis han isteden mente det var vanskelig å sette opp et html/css/javascript-gui i Java så blir vel det også en ganske meningsløs påstand, det kommer helt an på hvilket webrammeverk du bruker. Lenke til kommentar
tiddylicious Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg ser ikke helt vitsen med å finne opp hjulet på nytt. Bruk f. eks Wordpress, eller drupal for den saks skyld, og finpuss med kode så det passer bruken til basketklubben. Du kan få til alt du ønsker der, samt du jobber med PHP. Resultatet vil nok være til det bedre for klubben; Det gjør det mye lettere med tanke på forvaltning i fremtiden også. En dag er du kanskje ikke med i klubben, og da er det litt greiere for nestemann å føre siden videre. Noe egetutviklet kan være tungt å gå inn i, spesielt om det er ymse småfeil. Dessuten er det ganske lett for diverse admins og vite hvordan de skal administrere siden. -Og mange klubber har gjerne egne FB sider, eller ønsker å spre informasjon i nettverket, masse FB plugins Just my two cents Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Mitt innlegg i debatten. Med GWT kan du skrive Java i både front- og back-end. Det har etter hvert kommet en del gode tredjeparts GUI-bibliotek (både desktop og mobil), og skriving av GUI'en som xml-templater er grei skuring. Endret 3. januar 2013 av ti-guru Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå