Gå til innhold

Karri vs karripasta - skjønner ikke forskjellen.

Thrinduil

Anbefalte innlegg

Heisann!

I det siste har jeg fått en veldig interesse for å lage curry - og har prøvd meg på noen oppskrifter. Men når jeg er på matprat.no og ser på diverse oppskrifter - så ser jeg at i noen av oppskriftene står det oppgitt at man skal bruke enten grønn eller rød karripasta. I andre oppskrifter står det derimot at det skal bare brukes "karri".

Er det noen som har litt bedre peiling enn meg, og vet hva som er forskjellen mellom når det står "karripasta" og "karri" i en oppskrift? Altså, hva som menes med bare "karri". Menes det da krydderet i tørrform som selges på glassbeholderne?

Takker for svar! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har med hvilken type smak man er ute etter. Ingrediensene i de to er for så vidt ulike også.

Karri i tørr form er i all hovedsak brukt i indiske retter. Den inneholder som regel også gurkemeie, som gir den karakteristiske gule fargen, samt koriander og i de fleste tilfeller chilli og kumin. Variasjoner i smak og styrke forekommer naturligvis, ettersom det har en lang liste ingredienser.

Karripasta brukes mest i thai-retter, men også i noen indiske. Denne typen inneholder som regel ikke gurkemeie, men deler mange av ingrediensene med "vanlig" karri, som koriander, kumin og chilli.

Så i tilfelle det kun står karri, bruker du standard tørr form.

Jeg antar du også holder på med Aikido, siden du har O-Sensei som profilbilde? Japansk curry er ganske godt, og bruker enten tørr karri eller Garam Masala i sausen :) Anbefales!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar! =) Da fikk jeg svar på det jeg lurte på =)

Ja, driver på med aikido - og har vurdert å prøve meg på japansk curry etterhvert. Må bare finne en nettside eller lignende som har gode oppskrifter. Har bare brukt matprat så langt, men de har et noe begrenset utvalg av oppskrifter når det kommer til curry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...