Gå til innhold

Hvorfor aksepterer vi apotekloven?


Anbefalte innlegg

Fordi kunden ellers risikerer å dø, eller å måtte utstå umenneskelige forhold.

Åpenbart trist, men hvorfor skal en enkelt selger tvinges til å sponse ulønnsomme kunder?

 

Det er f.eks. ikke lov for strømleverandører å nekte salg til kunder som tidligere har vært dårlige betalere. Særlig ikke om vinteren. etc.

Ok. Der det finnes et monopol på infrastruktur ser jeg problemstillingen, men ellers? Er det sannsynlig at Ole Robert Reitan vil nekte noen å handle på Rema?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå mistenker jeg (en jusskyndig kan kanskje svare) at de faktisk ikke hadde lov til å nekte å selge, og at den høye prisen var for å slippe.

 

Et selskap må ha saklig grunn for å nekte noen å erverve forsikring selskapet tilbyr allmennheten, jfr. forsikringsavtaleloven pgf 3-10.

Lenke til kommentar

Men viss du er uføre forsikret for 2 millioner noe som er en helt vanlig summ i norge, hva gjør du dersom du blir ufør av noe selskapet ikke vurderer som gyldig grunnlag? ME har en del stygge saker.

Det problemet har nå vi som er kunder hos NAV også...

 

Geir :)

 

Et selskap må ha saklig grunn for å nekte noen å erverve forsikring selskapet tilbyr allmennheten, jfr. forsikringsavtaleloven pgf 3-10.

Takk.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpenbart trist, men hvorfor skal en enkelt selger tvinges til å sponse ulønnsomme kunder?

Jeg mener selvfølgelig ikke at tvangen skal gjelde for alle tilfeller og alltid. Men i noen tilfeller bør det være slik. Dette er også nedfelt i lovverk, og er basert på universelle menneskerettigheter.

 

Ok. Der det finnes et monopol på infrastruktur ser jeg problemstillingen, men ellers? Er det sannsynlig at Ole Robert Reitan vil nekte noen å handle på Rema?

Utpå bygda et sted, med bare en lokal kjøpmann, finnes en og annen sliten kar, som lukter vondt og som er til generell sjenanse for andre. Da kan ikke butikken nekte vedkommende å slippe inn i butikken for å kjøpe mat. Det skjer stadig vekk, men det er ikke akseptabelt.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

 

Det problemet har nå vi som er kunder hos NAV også...

 

Geir :)

 

 

Takk.

 

Geir :)

 

 

Ja, men det er nav som ærklerer deg ufør, sier nav at du ikke er ufør får du intet med forsikringen.

 

 

 

Et selskap må ha saklig grunn for å nekte noen å erverve forsikring selskapet tilbyr allmennheten, jfr. forsikringsavtaleloven pgf 3-10.

 

Tilføyer at selskapene har egne individuelle tegningsbestemmelser som må oppfylles før avtalen inngåest. Dette er uavhengig av FAL.

Lenke til kommentar

 

Staten kombinerer to ting her:

1. Helseforsikring

2. Veldedighet

 

Private forsikringselskaper kan IKKE forventes å overta #2, det får frelsesarmeen o.l. ta seg av.

 

Blir du uheldig i din verden så dør du fordi du ikke har råd til medisinsk behandling

 

Søsteren min har et handikappede barn. Når den ble født så nektet forsikringsselskapet å betale for behandlingen som var 10 gangers deres inntekt og deretter ble det nesten umulig å få helseforsikring pga barnets handikappede tilstanden. Uten hjelp fra staten ville barnet sikkert døde lenge siden og søsteren min ville bli hjemløs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det er nav som ærklerer deg ufør, sier nav at du ikke er ufør får du intet med forsikringen.

Nja. Jeg skal ikke ta den diskusjonen her. Poenget mitt var at vi som er "forsikret" gjennom staten har samme problemet med at "selskapet" (altså NAV) vurderer noen grunnlag som ikke gyldige. ME-pasienter er ikke nødvendigvis bedre stilt med et offentlig trygdesystem enn med en privat forsikring.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

Blir du uheldig i din verden så dør du fordi du ikke har råd til medisinsk behandling

 

Søsteren min har et handikappede barn. Når den ble født så nektet forsikringsselskapet å betale for behandlingen som var 10 gangers deres inntekt og deretter ble det nesten umulig å få helseforsikring pga barnets handikappede tilstanden. Uten hjelp fra staten ville barnet sikkert døde lenge siden og søsteren min ville bli hjemløs

Sånne skjebner er dessverre ofte et faktum i forsikringsbransjen.. både for friske og folk med dysfunkskjoner

 

 

Nja. Jeg skal ikke ta den diskusjonen her. Poenget mitt var at vi som er "forsikret" gjennom staten har samme problemet med at "selskapet" (altså NAV) vurderer noen grunnlag som ikke gyldige. ME-pasienter er ikke nødvendigvis bedre stilt med et offentlig trygdesystem enn med en privat forsikring.

 

Geir :)

Men dem får medisinsk hjelp i staden for avslag.

Gjør dem ikke?

 

Forsikringsselskapet baserer sin utbetaling i fra nav sitt system, det er nav som ærklærer deg ufør.

Viss nav ærklærer deg ufør men forsikring selskapet ikke føler at det gir rett tiø utbetaling fordi en ferdig diagnose mangler så vil du med skatteflyktning sitt alternativ stå tom hendt.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Blir du uheldig i din verden så dør du fordi du ikke har råd til medisinsk behandling

Du har muligens ikke lagt merke til dette men det dør daglig ca 200 personer i Norge, stort sett fordi de ikke fikk medisinsk behandling som forlenget livet deres.

 

Søsteren min har et handikappede barn. Når den ble født så nektet forsikringsselskapet å betale for behandlingen som var 10 gangers deres inntekt og deretter ble det nesten umulig å få helseforsikring pga barnets handikappede tilstanden. Uten hjelp fra staten ville barnet sikkert døde lenge siden og søsteren min ville bli hjemløs

Beklagelig om forsikringsselskapet ikke oppfylte sin kontrakt, da burde deres selvfølgelig trekke det for retten.

Lenke til kommentar

Irrelevant, der nav ikke godkjenner det går faktisk et av dei første punktene i skademeldingen din for uførekaptial bort.

Beklager, jeg trodde vi diskuterte private forsikring som et alternativ til offentlige ordninger, ikke i tillegg til. Altså, er man verre stilt om man har en privat forsikring og (som skatteflyktningen) ikke er kunde hos NAV uansett?

 

Jeg er ellers ikke sikker på om det stemmer helt. Jeg fikk min sak vurdert opp mot min uførekapital nå, og det før jeg har vedtak fra NAV. De sa eksplisitt at de ikke er bundet av vedtak fra NAV, men at de legger vekt på det. Men det var altså ikke det jeg ønsket å diskutere.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Beklager, jeg trodde vi diskuterte private forsikring som et alternativ til offentlige ordninger, ikke i tillegg til. Altså, er man verre stilt om man har en privat forsikring og (som skatteflyktningen) ikke er kunde hos NAV uansett?

 

Jeg er ellers ikke sikker på om det stemmer helt. Jeg fikk min sak vurdert opp mot min uførekapital nå, og det før jeg har vedtak fra NAV. De sa eksplisitt at de ikke er bundet av vedtak fra NAV, men at de legger vekt på det. Men det var altså ikke det jeg ønsket å diskutere.

 

Geir :)

 

Det at vi ikke er knyttet mot den blir vegtlagt i at en ka avslå den uavhengig av nav sin avgjørelse.

 

Vi kan gjerne diskutere ditt synspunkt. Det er et spennende ett.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

 

Ok, så viss du blir lam og må bo hos din familie uten tale evne.. typisk slagpasient, du får oppholdet dekket av din forsikring men det er dett.

Vil du da ikke heller at nav gir deg et litt bedre alternativ?

 

 

 

Enkelt.

 

Staten innfører forbud mot dødsfall. For preventiv virkning får alle som bryter loven dødsstraff. Etter ei uke har nok alle lært.

 

Selvmord er jo faktisk allerede ulovelig :) men bare viss det er mislykket, ellers blir saken merkelig ofte henlagt eller oppklart.. :)

 

 

 

Enkelt.

 

Staten innfører forbud mot dødsfall. For preventiv virkning får alle som bryter loven dødsstraff. Etter ei uke har nok alle lært.

 

Selvmord er jo faktisk allerede ulovelig :) men bare viss det er mislykket, ellers blir saken merkelig ofte henlagt eller oppklart.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...