Gå til innhold

Hvorfor aksepterer vi apotekloven?

Anbefalte innlegg

Driver jeg et forsikringsselskap vil jeg selvsagt luke de kundene ut som jeg på forhånd vet vil koste mer enn de betaler inn. Det er ikke noe hokus-pokus med det.

Jeg er helt klart villig til å hive penger i den store potten i en felles risikodeling. Min andel for de uforsikringsbare er bitteliten.

Med andre ord er du villig til å forsikre disse, om du kan fordele risikoen på mange investorer? Da er det bare å sette i gang med rekruttering, for jeg regner med at du ikke har tenkt til å tvinge disse investorene til å investere i ditt tapsprosjekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med andre ord er du villig til å forsikre disse, om du kan fordele risikoen på mange investorer? Da er det bare å sette i gang med rekruttering, for jeg regner med at du ikke har tenkt til å tvinge disse investorene til å investere i ditt tapsprosjekt?

Antall investorer spiller ingen rolle. Investors tap på ikke-forsikringsbare kunder er proporsjonal med hans eierandel.

Forsikring innebærer alltid kryss-subsidiering. Det en kunde betaler inn får en annen kunde ut. Forsikring er et tapsprosjekt for alle kunder som ikke får utbetaling. Jeg er som kunde villig til å betale inn for at de uforsikringsbare skal være forsikret, så lenge det er forsikringsplikt. Som kunde er min andel bitteliten.

Lenke til kommentar

..Hvorfor tar du så lett på at alle andre skal måtte finansiere et tapsprosjekt som de ikke kan eller vil finansiere?

Hvorfor tar du så lett på at i et fritt forsikringsmarked vil store grupper av befolkningen ikke ha mulighet til å forsikre seg mot sykdomskostnader ?

Hva sier du den dagen du blir nektet sykeforsikring fordi man ved hjelp av datainnsamling fra, og studier av dine nettvaner, samt analyse av en blodprøve du tok i en helt annen sammenheng, har funnet ut at du tilhører en liten gruppe som er særlig utsatt for en eller annen kostbar sykdom?

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du så lett på at i et fritt forsikringsmarked vil store grupper av befolkningen ikke ha mulighet til å forsikre seg mot sykdomskostnader ?

Dette vil altså være akkurat som nå, hvor "store grupper" av befolkningen ikke har mulighet til å forsikre seg mot sykdomskostnader, og er avhengig av hjelp(i motsetning til tvang) fra andre?

Jeg tar ikke lett på det, derfor støtter jeg veldedighet, og skulle ønske jeg kunne brukt endel av pengene jeg betaler i skatt til veldedighet istedenfor på lønn til byråkrater. Men derimot ser jeg ingen grunn til at noen skal ha en rett på å bli forsikret av andre, på samme måte som jeg ikke ser hvorfor alle skal ha rett på chartertur til Spania hver sommer.

Du svarte vel ikke på spørsmålet mitt?

Hva sier du den dagen du blir nektet sykeforsikring fordi man ved hjelp av datainnsamling fra, og studier av dine nettvaner, samt analyse av en blodprøve du tok i en helt annen sammenheng, har funnet ut at du tilhører en liten gruppe som er særlig utsatt for en eller annen kostbar sykdom?

Jeg sier vel "ha, jeg visste at det var dette DLD kom til å føre til". Men jeg kommer ihvertfall ikke til å tvinge noen som ikke kan eller vil, til å forsikre meg.

Lenke til kommentar

Din bruk av konseptet "store grupper" ser ut til å være relativt og dermed meningsløst.

Der vil utvilsomt være noen som det vil være dyrt å forsikre, som f.eks. det vil være dyrt å forsikre noen som er diagnosert med terminal kreft ETTER diagnosen er fullført. Disse vil dø, akkurat som alle andre tilslutt uansett om du har privat eller offentlig sykeforsikring.På den annen side har du situasjoner hvor sykeforsikring er dyr, og man velger å IKKE kjøpe denne fordi man har andre ting som man anser som viktigere som mat, hus, skolegang til barn etc. Skal disse tvinges til å ta barna ut av skolen for å kjøpe en sykeforsikring?

Jeg lurer faktisk på å droppe min private sykeforsikring neste år og leve uten noen som helst forsikring, det ER nemlig mulig å leve og dø uten forsikring også. :)

Lenke til kommentar

Dette vil altså være akkurat som nå, hvor "store grupper" av befolkningen ikke har mulighet til å forsikre seg mot sykdomskostnader, og er avhengig av hjelp(i motsetning til tvang) fra andre?

Hele befolkningen har nå en offentlig finansiert grunnforsikring. Uten denne offentlige forsikringen ville vi snakke om store grupper uten forsikring. Alle har en har en journal, som forsikringsselskapet vil se før det inngår avtale. Diabetes - sorry, genetikk - sorry, deprimert - sorry

Jeg tar ikke lett på det, derfor støtter jeg veldedighet, og skulle ønske jeg kunne brukt endel av pengene jeg betaler i skatt til veldedighet istedenfor på lønn til byråkrater. Men derimot ser jeg ingen grunn til at noen skal ha en rett på å bli forsikret av andre, på samme måte som jeg ikke ser hvorfor alle skal ha rett på chartertur til Spania hver sommer.

Veldedighetsbaserte opplegg har liten suksess å vise til.

Du svarte vel ikke på spørsmålet mitt?

Nei. Jeg spilte pong. Saken er at med forsikringsplikt (med det mener jeg : man kan ikke nekte kunder forsikring, og heller ikke differensiere pris basert på diagnostikk) så er forsikring et overskuddsforetakende ved at forsikringsselskapet tar en margin på totalrisikoen basert på historiske data. Hvis man på dette feltet lar forsikringsselskaper konkurrere på forsikringsvilkår, vil utsortering skje, ved at selskapene kvitter seg med brysomme kunder for å konkurrere på pris om attraktive kunder.

Jeg sier vel "ha, jeg visste at det var dette DLD kom til å føre til". Men jeg kommer ihvertfall ikke til å tvinge noen som ikke kan eller vil, til å forsikre meg.

Nei du trenger jo ikke det, for du er forsikret gjennom Folketrygden, og har skattefinansiert og sånn sett gratis for din lommebok (bortsett fra egenandel) helsetilbud.

Lenke til kommentar

Din bruk av konseptet "store grupper" ser ut til å være relativt og dermed meningsløst.

Der vil utvilsomt være noen som det vil være dyrt å forsikre, som f.eks. det vil være dyrt å forsikre noen som er diagnosert med terminal kreft ETTER diagnosen er fullført. Disse vil dø, akkurat som alle andre tilslutt uansett om du har privat eller offentlig sykeforsikring.På den annen side har du situasjoner hvor sykeforsikring er dyr, og man velger å IKKE kjøpe denne fordi man har andre ting som man anser som viktigere som mat, hus, skolegang til barn etc. Skal disse tvinges til å ta barna ut av skolen for å kjøpe en sykeforsikring?

Jeg lurer faktisk på å droppe min private sykeforsikring neste år og leve uten noen som helst forsikring, det ER nemlig mulig å leve og dø uten forsikring også. :)

Kan du grunngi din enorme tillit til forsikringsselskap? Du vet at viss du til dømes blir født noen måneder for tidlig så vil du ikke ha mulighet til å tegne personforsikringer før du nesten er voksen.

Dessuten så vil mest sannsynlig forsikringspremien for privatforsikringer bli mye høyere en det di fleste her inne betaler i skatt allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du grunngi din enorme tillit til forsikringsselskap? Du vet at viss du til dømes blir født noen måneder for tidlig så vil du ikke ha mulighet til å tegne personforsikringer før du nesten er voksen.

Nei, det vet jeg ikke. Kilde?

Kan du grunngi din enorme tillit til Staten?

Dessuten så vil mest sannsynlig forsikringspremien for privatforsikringer bli mye høyere en det di fleste her inne betaler i skatt allerede.

Jeg betaler omkring 20-25 000 kr i året i helseforsikring, gjennomsnittelige skatt i Norge er vel på 465 000 kr eller deromkring om jeg ikke husker feil. For meg ser det ut som min forsikring er billigere.

Nevnte jeg at jeg kan dra til hvilken som helst lege i hele verden om jeg skulle ønske det?

Lenke til kommentar

Jeg betaler omkring 20-25 000 kr i året i helseforsikring, gjennomsnittelige skatt i Norge er vel på 465 000 kr eller deromkring om jeg ikke husker feil. For meg ser det ut som min forsikring er billigere.

Nevnte jeg at jeg kan dra til hvilken som helst lege i hele verden om jeg skulle ønske det?

Du kan ikke sammelikne disse tallene, skatteinntektene er langt mer enn personskatt. Forsikringspremien er for deg personlig. Skatteinntektene for personskatt i norge, per person både lønnstakere og andre, ligger på 43.600, fordelt på bare skatteytere er tallet 54.600. Dette dekker i tillegg til helse en lang rekke andre offentlige goder.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Har du en gammel skade eller lider av en kronisk sykdom, kan du slite med å få en god forsikring, enten du er barn eller voksen. Som foreldre vil vi imidlertid gjerne forsikre de små så godt som mulig, og i blant kan det være vanskelig å skjønne hva som er årsaken til at du får dårligere dekning eller avslag på barneforsikringen. .

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article762930.ece

Det har med at barn som er fødte for tidlig har en større risiko for følge sykdommer, dette blir da en utgift for selskapet og dersom sykdommen kan knyttes til det at barnet ble for tidlig født utbetalest ingen premie.

Eg har jobbet i forsikringsbransjen i ett av dei største selskapene i Europa, hvor mye kan du egentlig om forsikring?

Det er også rart at 465.000 kroner er gjennomsnittlig skatt i Norge når det er mye mye mye høyere en gjennomsnittlig inntekt.

Kilder, takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Privat helseforsikring kan bli billigere hvis legene og sykehusene konkurrerte med hverandre i et fritt marked. Dessverre er det slik at når folk blir livstruende syk så ringer de ikke rundt for å bruke den billigste sykehus. Et fritt marked fungerer ikke når det gjelder helse sektoren. Ellers ville den amerikansk privat helsesystemet ikke bli den dyreste i hele verden

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammelikne disse tallene, skatteinntektene er langt mer enn personskatt.

Så moms og avgifter, arbeidsgiveravgift, beskattning av mine selskaper, etc, etc skal ci liksom late som om ikke er beskattning?
Forsikringspremien er for deg personlig.
Ja, og?
Skatteinntektene for personskatt i norge, per person både lønnstakere og andre, ligger på 43.600, fordelt på bare skatteytere er tallet 54.600.
Tja, og om du KUN ser på avgiftene på bensin isteden sil det trolig være mindre, eller om du KUN ser på tollavgifter vil det utvilsomt være mindre, eller om du KUN ser på arbeidsgiveravgift , eller om du KUN ser på selskapsbeskattning delt på antale aksjeeiere, ... Det som ikke er klart er hvorfor du ønsker å KUN se på en liten del av skattesystemet, medmindre det er for å gi inntrykket av at beskattningen i Norge er lavere en det den virkelig er.
Dette dekker i tillegg til helse en lang rekke andre offentlige goder.
Betviles ikke. 465 000 minus 25 000 ville gitt 440 000 i overskudd.
Lenke til kommentar

Har du en gammel skade eller lider av en kronisk sykdom, kan du slite med å få en god forsikring, enten du er barn eller voksen. Som foreldre vil vi imidlertid gjerne forsikre de små så godt som mulig, og i blant kan det være vanskelig å skjønne hva som er årsaken til at du får dårligere dekning eller avslag på barneforsikringen. .

http://www.klikk.no/...ticle762930.ece

Det har med at barn som er fødte for tidlig har en større risiko for følge sykdommer, dette blir da en utgift for selskapet og dersom sykdommen kan knyttes til det at barnet ble for tidlig født utbetalest ingen premie.

Eg har jobbet i forsikringsbransjen i ett av dei største selskapene i Europa, hvor mye kan du egentlig om forsikring?

Så din klage er at det som allerede er ett faktum, ikke kan forsikres? Altså at du nektes brannforsikring etter at huset har brunnet ned? Hvilket forsikringselskap sa du at du hadde jobbet i?

Det er også rart at 465.000 kroner er gjennomsnittlig skatt i Norge når det er mye mye mye høyere en gjennomsnittlig inntekt.

Kilder, takk.

Statens totale pengebruk fordelt på antall skattebetalere.

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Statsbudsjettet/

http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=17517

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så moms og avgifter, arbeidsgiveravgift, beskattning av mine selskaper, etc, etc skal ci liksom late som om ikke er beskattning?

Stort sett overalt i verden er det sales tax, selskapsskatt, arbeidsgiveravgifter og andre skatter. Jeg tviler på at selv du betaler null i skatt og avgifter. Du sammenliknger total skatteinntekt per innbygger med hva du personlig betaler for forsikring. En riktigere sammenlikning kunne du få hvis hvis du summerte helseforsikringskostnadene dine og total skatteinntekt per person i landet der du bor. Men da måtte du og ta med eventuelle andre forsikringer som i norge er dekket av det offentlige. I tillegg måtte du opplyse om hva egenandelen din er.

Ja, og?Tja, og om du KUN ser på avgiftene på bensin isteden sil det trolig være mindre, eller om du KUN ser på tollavgifter vil det utvilsomt være mindre, eller om du KUN ser på arbeidsgiveravgift , eller om du KUN ser på selskapsbeskattning delt på antale aksjeeiere, ... Det som ikke er klart er hvorfor du ønsker å KUN se på en liten del av skattesystemet, medmindre det er for å gi inntrykket av at beskattningen i Norge er lavere en det den virkelig er.Betviles ikke. 465 000 minus 25 000 ville gitt 440 000 i overskudd.

Nei, men også du har et annet skatteutgiftsnivå enn du her gir inntrykk av, i tillegg til at du må betale privat for ting vi her betaler over skatteseddelen.

Jeg holdt trygdeavgift utenfor siden den i hovedsak går til pensjon og tapt arbeidsinntekt, som jeg regner med du må ha egne forsikringer for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett overalt i verden er det sales tax, selskapsskatt, arbeidsgiveravgifter og andre skatter.

Ja personskatt også, og relevanser er?
Jeg tviler på at selv du betaler null i skatt og avgifter.
Nei, det er litt for mye jobb, om enn en mulighet.
Du sammenliknger total skatteinntekt per innbygger med hva du personlig betaler for forsikring.
Ja, for å tilbakevise påstand om at helseforsikring er dyerere enn totale beskattning.  
En riktigere sammenlikning kunne du få hvis hvis du summerte helseforsikringskostnadene dine og total skatteinntekt per person i landet der du bor.
Du forutsetter at jeg "bor" noe sted. Min forsikring dekker meg uansett hvor jeg befinner meg i verden, inkudert Norge. :)
Men da måtte du og ta med eventuelle andre forsikringer som i norge er dekket av det offentlige.
Nei, ikke for å tilbakevise påstand om at helseforsikring er dyrere enn skatt.
I tillegg måtte du opplyse om hva egenandelen din er.
Jeg har valgt en relativt høy egenandel, syns å huske at den er omkring 10-15000 kr.

Nei, men også du har et annet skatteutgiftsnivå enn du her gir inntrykk av, i tillegg til at du må betale privat for ting vi her betaler over skatteseddelen.
Utvilsomt, som helseforsikring OM jeg ønsker det.

Jeg holdt trygdeavgift utenfor siden den i hovedsak går til pensjon og tapt arbeidsinntekt, som jeg regner med du må ha egne forsikringer for.

Uansett HVA skattemidlene går til så må dette betales. I ett fritt marked er KUN forskjellen at du SELV velger HVA du ønsker å kjøpe, ikke hvorvidt dette må betales eller ikke.

Også den lille detaljen at prisen og produktet ofte er langt bedre enn det som det offentlige tilbyr.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Også den lille detaljen at prisen og produktet ofte er langt bedre enn det som det offentlige tilbyr.

Ikke når det gjelder helseforsikring Offentlig helsesystemer koster mindre med bedre resultater enn land som har mer privat basert helsesystemer

Lenke til kommentar

Ja, for å tilbakevise påstand om at helseforsikring er dyerere enn totale beskattning.

Det har jeg ikke påstått. Jeg påstår at helseforsikring er en komponent i beskatningen.

Du forutsetter at jeg "bor" noe sted.

Beklager, jeg antok du var fastboende et eller annet sted. Moderne nomade ?

:)Nei, ikke for å tilbakevise påstand om at helseforsikring er dyrere enn skatt.

Som sagt har jeg ikke påstått det. Hvis jeg har formulert meg klønete, beklager jeg det.

Jeg har valgt en relativt høy egenandel, syns å huske at den er omkring 10-15000 kr.

I Norge ligger den på 2300

Uansett HVA skattemidlene går til så må dette betales. I ett fritt marked er KUN forskjellen at du SELV velger HVA du ønsker å kjøpe, ikke hvorvidt dette må betales eller ikke.

Så dermed, hvis du skiller ut helseforsikringsdelen, så faller ikke skatten til 0

I helseforsikringsmarkedet skyldes dette at de dyreste pasientene ikke får forsikring. Med andre ord , en del av den totale helserisikoen holdes utenfor det solidariske ansvar en forsikring innebærer.

Lenke til kommentar

Så din klage er at det som allerede er ett faktum, ikke kan forsikres? Altså at du nektes brannforsikring etter at huset har brunnet ned? Hvilket forsikringselskap sa du at du hadde jobbet i?

Statens totale pengebruk fordelt på antall skattebetalere.

http://www.stortinge...tatsbudsjettet/

http://biblioteksvar...og.php?id=17517

Jeg ønsker ikke å gå ut med hvilket selskap jeg har jobbet i, pågrunn av at selskap er veldig opptatt av å ikke framstå politisk på noen måter via representanter av selskapet.

Politisk nøytral er det dem kaller det.

Hus er ikke som folk, folk er ikke som hus, at du drar personforsikringer over på hus er en unnavinkling, du gjør det hver gang noe ikke stemmer helt etter sånn du fremspeiler det.

'Min klage' som du så fint kaller det er et faktum, faktumet at forsikringsbransjen ikke er en reddende engel som står opp for deg som en velferdsstat og en fallskjerm vil gjøre, forsikring er rein business, det handler om for selskapene sin skyld om å tjene penger og det gjør dem.

Når det kommer til personforsikringer, helseforsikringer med mer så er det stor forskjell, du omtaler alt som ett, min teori er at du har omtrent like mye innsyn i forsikringer som folk flest men har lest at det kan gi deg ganske pene summer dersom du skader deg, visste du at en ulykkesforsikring bare dekker en ulykke andre påfører deg? Dersom du sklir på isen og knuser rygger og blir varig ufør av dette så er det faktisk 2 år før du får en eneste krone med forsikringsselskapet ditt. Hvem skal betale for deg da? - Jo nav betaler for deg frem til du får pengene dine, ikke spørr om kilder, les forsikringsvilkårene dine.

Du har en helseforsikring, den har du sikkert via jobb, for i Norge blir det aldri praktisert blant privat personer, jeg vet vi tilbydde det ikke engang. En helseforsikring dekker sykehusopphold med mer, den gir en slant med penger viss du på grunn av sykdom eller annet uforutsett ikke kan fortsette arbeidet ditt, men den gir deg på ingen måte økonomisk sikkerhet, den er nemlig tilrettelagt for din arbeidsgiver.

Barneforsikring er noe som blir tegnet på barn som er født under normale omstendigheter og har både karenstid og lave satser. Som sagt, blir du født for tidlig kan det faktisk hende du aldri får tegne forsikrin. På grunn av at risikoen for at det skjer noen som er født for tidlig noe er så mye større at selskapene ikke ønsker å ta den.

Forsikringsselskap kjøper en risiko, dem kjøper aldri en skade, ser dem faren for at en skade kan oppstå så kjøper vi den aldri.

Din blinde tillit til selskapet er skremmende, har du noen gang lest vilkårene dine?

- Ikke prøv å lær fardin å pule har vell aldri vært et mer passende begrep.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke påstått. Jeg påstår at helseforsikring er en komponent i beskatningen.

Jeg har heller ikke påstått at du har påstått dette. Mitt svar var til:

Beklager, jeg antok du var fastboende et eller annet sted. Moderne nomade ?

Noe slikt.

I Norge ligger den på 2300
Joda, jeg kunne lagt den på 0 om jeg ønsket og hadde den lenge der faktisk. Dog er ikke sammenligningen komplett av den grunn, du vet ikke hva din "forsikring" dekker, dvs hva du får dekket avgjøres ved byråkratisk synsing "om du er verdt det" når du trenger hjelp. Jeg vet at jeg får dekket opp til $2M, uten at en byråkrat vil vurdere om det er verdt (samfunnsøkonomisk nyttig) å redde mitt liv, eller ikke. Klart om regningen kommer på over $2M må jeg spytte i kassa selv.

Så dermed, hvis du skiller ut helseforsikringsdelen, så faller ikke skatten til 0
Nei, trolig ville ikke skatten rørt seg i det hele tatt, deer er nemlig ingen sammenheng mellom betaling og forsikringen man mottar. De hadde sikkert funnet noe annet å bruke pengene på, Longyearbyen har bruk for nytt operahus hører jeg rykter om.

I helseforsikringsmarkedet skyldes dette at de dyreste pasientene ikke får forsikring. Med andre ord , en del av den totale helserisikoen holdes utenfor det solidariske ansvar en forsikring innebærer.

Joda, de får tilbud om forsikring, men de vil ikke betale den prisen det koster å dekke deres risikoprofil fordi de har andre prioriteringer de anser som viktigere. Bør jeg tvinges til å betale premien for en kjederøkende fyllikk som setter heroin daglig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...