Gå til innhold

Hvorfor aksepterer vi apotekloven?

Anbefalte innlegg

Apotekloven regulerer utlevering av medisiner. Formålet er å sikre forsvarlig utlevering til sluttbruker.

Det vi ser i praksis, er at medisiner som må selges på apotek er dyre. Paracetamol/paracet/pinex som du får kjøpt hvor som helst, er billig.

Apotekloven er en forsikring mot idioti. Samfunnet forsikrer seg mot at folk kjøper blodtrykksmedisiner etter hva de leser på internett, og medisinerer seg til døde.

Når jeg kjøper meg bilforsikring, som jeg er tvunget til, så får jeg faktisk velge mellom forskjellige forsikringer, og det er et visst konkurransepress på markedet. Jeg har valgt den billigste for bilen min. Jeg kjører ikke som en villmann, og har en eldre bil, så jeg driter i kasko.

Når det gjelder medisiner, så får jeg ikke lov til dette. Hvis jeg ønsker å gå ned i vekt, fordi jeg sliter, så får jeg ikke lov til å kjøpe meg xenical kapsler uten at jeg er innom lege først. Hvis jeg ønsker å behandle det bedritne humøret mitt, og ta sjansen på alle bivirkningene som fastlegen må slå opp allikevel, så får jeg allikevel ikke lov til å kjøpe meg lykkepiller som cipralex eller efexor uten at jeg har bretta ut om det avstumpede følelseslivet mitt til fastlegen. Hvis jeg ønsker å bruke en spesiell blodtrykksmedisin, fordi jeg ønsker en annen bivirkningsprofil med noen spesielt positive effekter, som f.eks micardis, så får jeg ikke lov til det av fastlegen, fordi jeg må begynne på det billigste, f.eks ramipril. Så da er jeg med og sponser gud og hvermann, og får ikke engang betale av egen lomme for et preparat jeg har lyst til å ta sjansen på.

Hvilke sosiale regler er det folk er så redde for å synde mot, som tilsier at dere ikke skal følge fordelene deres, og få apotekene lagt ned? Selg all medisin fritt på KIWI for faen!!!!! Jævla monopolistfaenskap.