Scriptgutten Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg ser at clas ohlson og mange andre butikker selger en fjernstyringsenhet kalt "Telldus Tellstick Net" ( http://www.clasohlson.com/no/Tellstick-Net/Pr364860000 ). Det er en liten boks man kobler til nettverket, som trådløst kan styre mange forskjellige strømbrytere, dimmere osv over nettverk, enten fra en PC eller mobiltelefon. Den skal være kompatibel med de fleste sånne strømbrytere man kan styre med fjernkontroll for å slå av og på lys, i tillegg til mange forskjellige brytere, sensorer og annet som man kan få tak i på clas ohlson. Den koster rundt 1000kr, og jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe en sånn en til å leke litt med, men jeg lurer på om noen kan fortelle litt om erfaringer med den. Det jeg først og fremst lurer på er hvor god rekkevidde den har. Det hadde f.eks vært veldig praktisk hvis den hadde hatt god nok rekkevidde til å nå ut i garasjen som ligger rundt 5m fra huset for å styre utelys og garasjeporten uten å måtte tenke så mye på plassering. Hvor god rekkevidde han den, sammenlignet med f.eks et wifi-nettverk? Jeg ser også at man tydeligvis må registrere den hos produsenten for å bruke den, noe som selvfølgelig er forståelig hvis man skal gå gjennom deres servere for å styre den for å slippe å tenke på IP-adresser, porter osv. Men jeg ønsker heller å kunne styre den ved å koble direkte til IP-adressen min uten å gå via produsentens servere. Jeg ser at dette også er en mulighet, men det jeg da lurer på, er om man da fortsatt er 100% nødt til å registrere den, eller om dette bare gjelder hvis man skal gå via deres server. Når det gjelder fysiske enheter kjøper jeg bare utstyr der man ikke er avhengig av en tredjepart for å aktivere/registrere/godkjenne, da jeg har som prinsipp at fysiske enheter skal være min eiendom uten at noen utenfra kan bestemme hvordan, om og når den skal fungere, der jeg vet med sikkerhet at den alltid vil fungere som den er uten innblanding utenfra. Man vet aldri når disse skitne selskapene går konkurs eller plutselig finner ut at de skal slutte å støtte produktene sine, og legge ned godkjenningsserverene. Det blir litt som om man betaler dyre dommer for windows, bare for at microsoft skal legge ned aktiveringsserverene noen år senere slik at man ikke får aktivert, og at det blir ubrukelig. Uansett så ser det ut som man kan gjøre mye kult med den, med timere, termostater, fjernstyring av ovner slik at man kommer hjem til varmt hus, m.m. Noen som har noen erfaringer? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 (endret) Jeg har også sett på denne løsningen, men har ikke kjøpt den ennå. Har endel lys som er fjernstyrt på samme frekvens, men bruker da vanlig fjernkontroll pr dato. SIden disse bruker UHF, så vil du ha null problem med dekning til garasjen. Rekkevidden er ikke enorm (kanskje opp mot 50m), men den trenger godt gjennom vegger med 433MHz. Forøvrig er det alltids mulig å booste signalet noen dB eller sette på en bedre antenne i en av endene. Bestilte meg en Tellstick NET med noen switcher hos Netonnet. 839.- inkl frakt er ikke så ille. Må prøve å finne en løsning for å switche varmovn. Disse standardswitchene greier bare 300W. Endret 10. desember 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 10. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2012 Bestilte meg en Tellstick NET med noen switcher hos Netonnet. 843 inkl frakt er ikke så ille.Må prøve å finne en løsning for å switche varmovn. Disse standardswitchene greier bare 300W. Du får si hva du mener om den når den kommer da, tenker jeg sikkert bestiller en om ikke så lenge jeg og De som er på 300W er vanligvis dimmere, og ikke bare av/på, men ja, mange av de er dessverre litt for svake til store laster som ovner, og de billige av/på-bryterene klarer ofte bare 1-2kW. Clas ohlson har en på 3.5kW her som jeg tenkte å bruke til ovn: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LGDR-3500-p%C3%A5-av-utend%C3%B8rsmottaker/Pr364607000 Det er kanskje mulig å få tak i en rimeligere et annet sted, men de har den ihvertfall hvis man trenger Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Den på 3,5kW var da greit priset. Skal kjøpe den lokalt her, så slipper jeg porto. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Hør i Hjemmeautomasjons-tråden om noen der har erfaring med Telldus. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Den på 3,5kW var da greit priset. Skal kjøpe den lokalt her, så slipper jeg porto. Joda, ikke så ille, bare ikke la deg lure av det sleipe "haha! nei, det er nok webprisen det!" trikset som butikkene bruker for tiden Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Joda, ikke så ille, bare ikke la deg lure av det sleipe "haha! nei, det er nok webprisen det!" trikset som butikkene bruker for tiden Nei jeg handler ikke til ågerpriser! Det du sa om dimmer og 300W stemmer selvsagt. Fant ut at jeg har noen vanlige slike brytere med rele, så da kan jeg bruke en slik i stedet for å kjøpe ny (tror de er kompatible med Tellstick). Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Vi har 2 slike her på jobb, og med Telldus Net må man registrere seg på nettsiden til telldus for å styre lysene.. Programmvaren til Telldus fungerer ikke (enda iallefall) med Telldus Net, så styring må gjøres i browsern på deres hjemmeside. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Det høres litt kjipt ut når man egentlig ønsker automatisering ^^ Satset på .net for å få noe som var stand-alone og ikke avhengig av USB og PC. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Man kan sette opp tidsinstillinger på nettsiden da, slik at f.eks en lampe skal slå seg på klokken 8, og av igjen klokken 12 (og det fungerer) Fordelen med å styre via internett er jo at jeg hjemmefra kan styre ting her på jobben, og det finnes apps til android iallefall som fungerer ganske bra. Endret 12. desember 2012 av Complexity Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Ja det er nok noen muligheter. Jeg hadde tenkt å lage justering av romtemperatur etc, men da skulle jeg ha valgt Tellstick Duo ser jeg. Får forske litt videre og se hvilke muligheter som finnes og hva som kan komme. Ser ut som de har planer... http://developer.telldus.se/ticket/114 men det går sirupstregt med framdrift... Endret 12. desember 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Bruker selv Tellstick Net. Bruker Tasker og Remotestick på Note 10.1 min for å styre temperaturer i rom. Fungerer forsåvidt bra, utenom en gang hvor Net saken ikke oppfattet temperatur signalet på soverommet og vips våknet man til 25 grader... Men siden har det fungert bra nå man først lærer seg å bruke Tasker. Det som også er fint med Tasker er at de uendelige muligehtene som ligger i det, f.eks GPS lokasjon, hvor man bestemmer at lysene skal slåes på i huset når man er utenfor døra f.eks, eller innenfor WiFi sonen i huset. Håper med tiden at Net får samme mulighetene som Duoen har idag med SwitchKing og lingnende programmer, slik at man har mulighet til å kjøre lokalt og ikke over internet. Har jo skjedd ett par ganger at Live tjenesten har vært nede, og da er det jo kjipt å ikke få slått på lys. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå