Okdokk Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Hei, Tenkte jeg skulle nevne litt om IKT-Servicefaget og dataelektronikkerfaget. Har selv studert dataelektronikkerfaget, men jobber på et universitet som har nært sammarbeid med IKT-servicefag på en videregåendeskole i nærheten.. Saker er slik at vi får inn noen på utplassering noen ganger i året, hovedsaklig er det software-messig vi jobber, men det hender da også at det er noe som skjer med maskinene som står der, da er det greit å kunne litt om hardwaren for feilsøking også. Jeg har lang erfaring både med software og hardware, nok til å feilsøke på begge parter i allefall. Med det jeg lurer på er hvorfor ikke disse linjene er det samme? Jeg mener, jeg fikk aldri dataelektronikker-lærlingjobb, men en IKT-servicefag jobb, dette førte til problemer med eksamen osv... Men sjefen mener at jeg er ufattelig god i praksis, men ikke fullt så god i teori delen. Men vet at det er samme problemet på IKT linjen, iallefall hos noen. I april så går jeg inn i garden med permisjon fra jobben, jeg og sjefen har blitt enig i at jeg skal klare eksamen i løpet av denne tiden, altså jeg har 2 sjangser på meg i løpet av hele året. Er det noen som har linker og etc for å få mer teoretisk kunnskap enn det jeg allerede har? Jeg skal vist få 2 dager i uken på videregående skolen vi jobber sammens med, der jeg skal vise test eksamen som jeg jobber med osv. På siste eksamen så fikk jeg om overvåking og etc, dette hadde jeg absolutt ingenting om i løpet av dataelektronikkerlinjen... Jeg setter meget stor pris på alt av tips og lenker og eventuelle andre forslag. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Dette er kanskje i det seneste laget, men jeg tok GK Elektro -> Data og elektronikk -> påbygging og gikk ut som lærling i IKT-servicefag. Tok fagbrevet mitt for 3 måneder siden. Jeg vil si det er en del forskjeller fra dataelektroniker og IKT-servicefag. Dataelektroniker driver stort sett med svakstrøm, lodding, drift og vedlikehold av elektroniske systemer på kortnivå. IKT kan være drift og vedlikehold av datamaskiner, printere, servere(DHCP, DNS, databaseservere), nettverk(svitsjer, rutere, brannmurer), programvare og operativsystemer. Er litt hva du gjør ut av det, men muligheten er mange. Jeg vet ikke helt om det er den tverrfaglige prøven du snakker om eller fagprøven, så jeg tar opp begge. Uten videregående utdanning i IKT-servicefag må du gå opp til en tverrfvaglig eksamen i IKT-servicefag. Dette er for at du skal kunne gå opp i fagprøven. Dette har du på et eller annet tidspunkt gjør allerede når du gikk data og elektronikk (andre året VGS). Her fikk jeg bestemte situasjoner hvor jeg måtte beskrive hvordan jeg ville løse situasjonen. Utstyr som er defekt og hvordan jeg ville feilsøke, hvordan drive opplæring på brukere og eller situasjoner som kan oppstå. Ikke undervurder denne. Alle disse prøvene er i hovedsak laget for å kunne dra ut hva du har lært i løpet av lærlingetiden. Jeg hadde mappeoppgaver i løpet av året som gjorde at jeg fikk to dagers fagprøve, og på den tredje skulle dette presenteres. 1: Finne utstyr og installere for en professor som hadde leid et kontor (datamaskin, printer, hvorfor denne løsningen). 2: Lage en enkel brukerveiledning på engelsk hvordan professoren skal koble seg til det trådløse nettverket. 3: Muligheter for backup. 4: Nettverk (husker ikke detaljer her). 5: Hvordan funker en DHCP server i nett. Så som du ser, ganske variert og grei oppgave. DNS, DHCP, printere, overvåkning(nagios for eksempel), backup (NAS, skylagring) active directory, office pakken, operativsystem(er hvis det er relevant), trådløst nettverk(802.11 standardene), kablet nettverk(litt kabling, men mest svitsj og rutere) og ikke minst bruk av nettvett! Se om du kan låne deg en bok fra videregåendeskolen som de bruker i IKT-servicefag for å få en liten oversikt. Les igjennom læreplanen for IKT-servicefag. Endret 16. desember 2012 av Lednar Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Dette var vell egentlig det jeg trengte ja! Tusen takk, og det var ikke for sent, så det går bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå