Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Det blir som å si at land med høy levealder har god helse. Velferd er et resultat, ikke et input. Av at skattenivået i samfunnet ikke er for lavt, slik at man kan finansiere en solid velferdsstat. Iforholdtil konklusjonen som de prøvde å nå, så er dokumentet tull. Det er fordi teknologiutvikling er ikke det samme som BNP. Hvor skriver de at teknologiutvikling er det samme som BNP? Mener du at der ikke er sammenheng mellom teknologisk nivå og økonomisk vekst målt ved reell produsksjon, det vil som regel si reelt BNP? Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Synes du Norge burde gi f.eks. 10% av statsbudsjettet våres til Hellas? Synes du Norge bør ha universiell velferd, sånn at alle mennesker i verden kan få norsk velferd? Vi trenger ofte arbeidskraft, og de har arbeidskraft men ikke jobber. Er det ikke da til begge sin fordel om de kan få jobb her? Norge burde ikke gjøre noe for Hellas. Vi gjør alt for mye, og er med på å holde dem nede ved å støtte dagens politikk. Vi burde avskrive gjelden(noe som vil skje uansett). Nations with high levels of social cohesion quite naturally tend to have higher levels of welfare systems in place. THe USA is not one of them. We are the most individualistic western nation, but also one of the most successful at assimilating immigrants precisely because of the focus on individualism. At det er et forholdsvis individualistisk samfunn er noe dere har lært, men det trenger ikke bety at dere må ha store sosiale forskjeller. Både fattigdom og rikdom går i arv. Og lenger arbeidsuke er synonymt og direkte knyttet opp med bedre arbeidsmoral? Noe sier meg at det er langt mer inn i bildet enn bare statistikker på hvor lang arbeidsuke de forskjellige har. Det er ikke grunnløst svada som gjør at jeg tror dette. For av egen erfaring uten fordommer på forhånd, så har grekere i mine øyne virket rimelig slappe og udugelige til å gjøre noe nevenyttig når jeg har vært på besøk rundt i landsbyer/byer der. Ikke noe negativt å si om gjestfriheten ovenfor oss turister, men jeg hadde neimen ikke forventet et tempo som fikk selv slappingen på jobben/i klassen til å virke som en arbeidshest. De sitter for det meste på ræva eller jobber i et enormt tregt tempo. Et tempo som hadde tatt livet av en kald nordmann en god vinterdag. Jeg tenkte faktisk over det når jeg var der nede og funderte litt, og er arbeidskulturen rett og slett annerledes..? F. eks om man skulle gjort en studie på hvordan grekere VS nordmenn arbeider så hadde jeg ikke blitt overrasket om de kom frem til at Nordmenn har mer fokus på å jobbe når de er på jobb, og slappe av når de kan. Mens Grekere jobber lenger, men slapper av større del av tiden. For all del, selv forskjeller i geografien støtter også oppunder en slik teori som dette. - Sola er oppe lenger, og det er lange, men varme dager. Jeg kan godt forstå de er litt slappe, for er det noe jeg føler, så er det slapp når sola er oppe å brenner. - Jeg kan også forstå at man ikke ønsker å være særlig lenge ute å jobbe i iskalde og bekmørke vinterdøgn her oppe i nord. Da er det bedre å heller ta i et tak ekstra, og få jobben unna raskt som overhode mulig. Noen steder har neimen ikke sol på flere måneder, og at det veier opp med mangel på netter midt på sommeren hjelper ikke stort når man uansett trenger søvn. Jeg er ikke uenig, da høyere produktivitet pr. time er en grunn til at det er mulig å ha kortere arbeidsdager. Men at alle i Hellas er late, eller har dårlig arbeidsmoral har ikke jeg sett noe forskning som tilsier. Høyere produktivitet henger også sammen med bedre utdanning, mer og bedre teknologi, friske og opplagte ansatte, høy arbeidsmoral(?), osv. Til tross for at Norge er blandt de landene som har høyest produktivitet, er kanskje ikke vår arbeidsmoral helt perfekt. Krisen de er i er en gjeldskrise, og ikke en krise fordi de ikke klarer å selge sine produkter(ferier?) til utlanlandske personer. At de måtte levd et annerledes liv om de ikke tok opp gjeld er mulig, men dette henger jo også sammen med hvem som har tjent på lånene, hvem som tjener på lånene i dag, de store sosiale forskjellene innad i EUROsonen, triksing med regnskap o.l. Man må allikevel legge til grunn enkel observasjon og dermed se at det jeg skriver stemmer med virkeligheten. Du er kanskje mer medmenneskelig, men de fleste bryr seg svært lite om andre. dette er hovedårsaken til at man vil ha velferdsstater og ikke velferdsverden. Mulig også en forklaring på hvorfor mindre land som de Skandinaviske er så sammensveisede. Folk vil ikke hjelpe folk når de føler at de ikke får noe igjen for det, og når kulturen er forskjellig føler man selv det blir for stor avstand, og mistroen blir større mellom forskjellige grupper. Har man ikke tillit til hverandre, så faller den gjensidige hjelpen sammen. Jeg tror ikke jeg er mer medmenneskelig, jeg er bare menneskelig. Tillit er uten tvil svært viktig, og det er også derfor jeg mener små monokulturelle samfunn er viktig lokalt. Men det jeg ville frem til er at jeg likevel ikke ser på dette som noen grunn til at det ikke er mulig å opprette f.eks. et offentlig helsevesen i en stor stat som USA. Faktisk har et flertall av amerikanere vært tilhenger av dette siden 80-tallet, og de har allerede hatt ordninger(Medicare, Medicaid) som hjelper mange av de som bidrar minst. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Vi trenger ofte arbeidskraft, og de har arbeidskraft men ikke jobber. Er det ikke da til begge sin fordel om de kan få jobb her?; The real question is not whether labour is needed in Norway but whether allowing mass immigration of poor immigrAt deants with different value systems erodes the social cohesion necessary for a welfare state due to the tension between cultures and the time required for assimilation/integration into Norwegian culture. t er et forholdsvis individualistisk samfunn er noe dere har lært, men det trenger ikke bety at dere må ha store sosiale forskjeller. Både fattigdom og rikdom går i arv. Redistribution of wealth necessary to diminish inequality is much less supported in multicultural societies due to lack of social cohesion and trust. It is not impossible but Ole and Anders in Wisconsin are afraid that Jose and Muhammed will waste their hard earned money in California, they are much more likely to send their money to their local church that helps the needy in their own community that are more like themselves then to the Californian immigrants they feel wil just buy drugs and committ crimes. This is in fact the irony of american culture, americans give more charity per capita and give more of their time than any other nation, so it is not that they don't care about poverty, they just want to control the money and where it goes. What you have not acknowledged is the simple fact that people are simply more easily persuaded to support their own than they are those from distant cultures and environments. It does not mean that their is no empathy for those foreign to themselves, only much less so. News of a car crash with casualties in India simply does not have the same impact as the death of your close neighbors. The more isolated and foreign you are to each other the less you care about each other. Norway is only beginning to scratch the surface of multiculturalism and its ramifications and difficulties in turning poor immigrants into productive citizens. If things grow and fester and a large immigrant underclass persists, social cohesion will diminish and so will support for endless support for those that are perceived to be lazy and unwilling to integrate into Norwegian society. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå