Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får Bluescreen og spill krasjer hele tiden!

Anbefalte innlegg

Får bluescreen veldig ofte spill krasjer også veldig ofte og har ikke en annelse om hva det kan være.

Mine Pc-deler:

hovedkort: ASUS P8Z77-M PRO

Sjermkort: Gainward GeForce GTS 250 1024MB GDDR3

Prosessor: Intel Core i5-3570 Quad Core 3.4GHz 6MB

Strømforsyning: husker ikke helt, gammelt og 650W

RAM: Corsairs XMS3 12GB

kommer ikke på flere pc-deler bare spør vis dere trenger og vite noe mer for å finne ut av problemet. Ja skal kjøpe nytt sjermkort for det er ikke så bra men kan der være det som gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom PCen automatisk restarter etter blåskjerm så bør du skru av denne automatiske funksjonen, det kan som regel gjøres dersom du starter windows i safe mode, eller i BIOS. Google hvordan du gjør det dersom du ikke vet det. Feilmeldingen du ser der vil ofte gi den beste pekepinnen på hva som forårsaker feilen. Alternativt kan du gå inn i event viewer i windows og se om det står der hva som har forårsaket en feil akkurat i det tidspunktet maskinen kræsjer.

Erfaringsmessig er de to vanligste årsakene til BSOD enten CPU-temperatur eller grafikkort/drivere, men uten en spesifikk feilmelding er det vanskelig å hjelpe.

Lenke til kommentar

Dersom PCen automatisk restarter etter blåskjerm så bør du skru av denne automatiske funksjonen, det kan som regel gjøres dersom du starter windows i safe mode, eller i BIOS. Google hvordan du gjør det dersom du ikke vet det. Feilmeldingen du ser der vil ofte gi den beste pekepinnen på hva som forårsaker feilen. Alternativt kan du gå inn i event viewer i windows og se om det står der hva som har forårsaket en feil akkurat i det tidspunktet maskinen kræsjer.

Erfaringsmessig er de to vanligste årsakene til BSOD enten CPU-temperatur eller grafikkort/drivere, men uten en spesifikk feilmelding er det vanskelig å hjelpe.

hvordan kan jeg sjekke feilemelding og hvordan kan jeg sjekke det med Event Viewer. og den restartes etter blue screen ja. og hvordan sjekker jeg CPU-temperatur?

Problem signature:
 Problem Event Name: BlueScreen
 OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
 Locale ID: 1044
Additional information about the problem:
 BCCode: 116
 BCP1: FFFFFA800A3DB4E0
 BCP2: FFFFF8800FB74630
 BCP3: FFFFFFFFC000009A
 BCP4: 0000000000000004
 OS Version: 6_1_7601
 Service Pack: 1_0
 Product: 256_1
Files that help describe the problem:
 C:\Windows\Minidump\121212-10810-01.dmp
 C:\Users\Ivar\AppData\Local\Temp\WER-24710-0.sysdata.xml
Read our privacy statement online:
 http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409
If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
 C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar

For å deaktivere automatisk reboot etter BSOD:

Start -> Høyreklikk Computer -> Properties -> Advanced System Settings -> Advanced Tab -> Startup and Recovery Settings... -> Fjern avhukingen av Automaticly restart

Eventviewer finner du ved å gjøre følgende:

Start -> Høyreklikk Manage -> Gå til Event Viewer i venstre kolonne.

Sjekk temperaturer og spenninger ved hjelp av hwmonitor:

http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.21-setup.exe

Hvis det er en stund siden/aldri er blitt gjort: Støvsug maskinen din. Vær forsiktig slik at du IKKE kommer borti noen komponenter, og at du IKKE får noen vifter til å spinne. Hold igjen viftene i så fall, da dem vil kunne ødelegge hovedkort/strømforsyning (vil fungere som en dynamo) eller du kan risikere å ødelegge lagrene.

Lenke til kommentar

For å deaktivere automatisk reboot etter BSOD:

Start -> Høyreklikk Computer -> Properties -> Advanced System Settings -> Advanced Tab -> Startup and Recovery Settings... -> Fjern avhukingen av Automaticly restart

Eventviewer finner du ved å gjøre følgende:

Start -> Høyreklikk Manage -> Gå til Event Viewer i venstre kolonne.

Sjekk temperaturer og spenninger ved hjelp av hwmonitor:

http://www.cpuid.com.../1.21-setup.exe

Hvis det er en stund siden/aldri er blitt gjort: Støvsug maskinen din. Vær forsiktig slik at du IKKE kommer borti noen komponenter, og at du IKKE får noen vifter til å spinne. Hold igjen viftene i så fall, da dem vil kunne ødelegge hovedkort/strømforsyning (vil fungere som en dynamo) eller du kan risikere å ødelegge lagrene.

har støvsugd maskinen for ikke lenge siden for jeg trodde det ville funke men det gjorde ikke det og hva er høy temperatur på CPU? Endret av blackfish13
Lenke til kommentar

CPU-en bør helst ikke komme mye over 70-80 grader. Men den slår seg ikke av før du kommer nærmere 100.

nå når jeg spilte i dag så var CPU-en bare på 40-60 grader det er jo ikke formye men jeg fikk bluescreen allikevel

DU Double0Steven jeg tror ikke det for jeg hadde ikke stødsugd den men så fikk jeg bluescreen så hadde jeg hørt at det kunne kansje fungere med å støvsuge så gjorde jeg det men det hjelpte ikke

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar

Nony: Nei har ikke det. dbass: jeg har installert den nyeste driveren til sjermkortet men ska avinstallere det og installere det igjen. og sjermkortet er på 32grader

Og under max load?

Åpne CMD med admin rettigheter (høyreklikk), og skriv inn kommandoen "sfc /scannow"

Og kommandoen "chkdsk", se om systemscannen viser noen feil, og om disksjekken ikke viser sektorfeil eller andre feil.

Jeg anbefaler å kjøre en memtest

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Halla.

Når du får Bluescreen så la maskinen lage en minidump å så er det bare å kjør den minidump fila i windows debug tool så vil du fort få vite hva som får maskinen din til å kjæsje.

Kan se at du kansje har en allerede fra tidligere posts, se her "C:\Windows\Minidump\121212-10810-01.dmp"

hvis du ikke hvet hvordan det skal gjøres så send meg en dump fil så fikser e den biffen for deg...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og under max load?

Åpne CMD med admin rettigheter (høyreklikk), og skriv inn kommandoen "sfc /scannow"

Og kommandoen "chkdsk", se om systemscannen viser noen feil, og om disksjekken ikke viser sektorfeil eller andre feil.

Jeg anbefaler å kjøre en memtest

hva er memtest? og her er resultatet av CMD greiene 8363892823_2ba7ebda12_h.jpg Endret av blackfish13
Lenke til kommentar

http://www.memtest.o...6+-4.20.iso.zip

Brenn .iso til CD/DVD, og BOOT fra denne. la testen kjøre til det minst har passert 1 gang, gjerne 3. Fint å kjøre over natten :)

jeg kjørte den i 21 timer så giddet jeg ikke mer den fant ingen feil på den tiden. Shadowxx: hvordan kan jeg sjekke hvilke ram brikke som kan gjøre at jeg får blue screen da? jeg har 2 brikker som er 2GB hver og 2 som er 4GB hver det vil da si 12GB Endret av blackfish13
Lenke til kommentar

Problem signature:
 Problem Event Name: BlueScreen
 OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
 Locale ID: 1044
Additional information about the problem:
 BCCode: 116
 BCP1: FFFFFA800A3DB4E0
 BCP2: FFFFF8800FB74630
 BCP3: FFFFFFFFC000009A
 BCP4: 0000000000000004
 OS Version: 6_1_7601
 Service Pack: 1_0
 Product: 256_1
Files that help describe the problem:
 C:\Windows\Minidump\121212-10810-01.dmp
 C:\Users\Ivar\AppData\Local\Temp\WER-24710-0.sysdata.xml
Read our privacy statement online:
 http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409
If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
 C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Denne errorkoden sier at du får BSOD pga skjermdriveren sluttet å virke og Windows mislyktes med å restarte den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...