Gå til innhold

Uke 50mm 2012 - eks

Anbefalte innlegg

Objektiv: OM Zuiko 50mm f1.4

Hus: Olympus E-M5

Nivå: Pingle

Ekstrautfordring: Kun manuell fokus :p Ikke mindre blender enn f2.8

8207631689_519160087e_c.jpg

Dette blir spendende... Har brukt den 50mm'ern en hel del før, men har ikke "lært meg den å kjenne" helt enda. Blir nok en enklere utfordring enn en hel måned med 300/2.8... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagen ble et bilde av fakkeltoget til ære for fredsprisvinnerne. Var litt opptatt i dag, så det ble et ganske rask snapshot med fakler og mye flammebokeh. Fokus ble satt på den oransje/brun-stripede lua til en i folkemassen. Bildet er tatt fra Jernbanetorget oppover Karl Johan:

8262686402_6cdee6c8f8_b.jpg

E-M5

OM Zuiko 50mm f1.4 @ f1.4

ISO 640

1/100s

Lenke til kommentar

Hyler julestemning her! Fin bokeh og lys.

Morsomt at et fakkeltog til ære for vinnnerene av Nobels fredspris kan gi såpass med julestemning.

Ja, levende lys og julegatedekor gjør vel strengt tatt enhver markering oppover Karl Johan i desember ganske juletete, så budskapet drukner kanskje litt i jul... :p Da kan man spørre seg om jula har blitt for julete... :p

Lenke til kommentar

Dette bildet likte jeg eks! :)

Det rykker liksom i julenøttene hver gang jeg ser bilder med liten DOF :)

Hehe... Rykker litt i julenøttene ja, i dag blir det kanskje litt rykking i peppernøttene? Dagens er julebakst på nærgrensen, peppernøtter etter god gammel oppskrift fra Henriette Schønberg Erken. De er ikke helt perfekte i form, de er da tross alt hjemmelaget :p Var en som datt ned imellom risten... :p

8264395964_35769c3ffe_b.jpg

E-M5

OM Zuiko 50mm f1.4 @ f2.8

ISO 1000

1/125s

Lenke til kommentar

Igjen, ett meget flott bilde eks

Liker bildene, følger med her jeg!

Flott julestemning i den første. Fargerikt og levende.

Likte julenøttene, pene farger.

Takker så mye... :) Jeg fikk og et annet bra bilde i dag, så det ble vanskelig for meg å velge. Tilfeldigvis dukket denne nysgjerrige lille krabaten opp på putekassa utenfor verandadøren:

8263323701_695f9dc2a6_b.jpg

E-M5

ISO 200

1/400s

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fakkeltogbildet ble flott. Masse lys og herlig stemning.

Ja, var mytjy lys, men ikke så mytjy varme akkurat... :p Jeg syns det var finere å ta bilder der enn i det litt "sintere" toget som gikk på søndag... :p

Ååå fikk litt julestemning nå, flott bilde. Må bli bolle laging nå!

Jepp, blir mere kakebakst senere. Peppernøttene ble kjempegode i år også: omnomnom...

Dagens blir et tatt utendørs, temmelig kaldt i dag. Det her er spissen på den ene kornbandholderen utenfor låven:

8266233993_1538e636ab_b.jpg

E-M5

1/1000s

ISO 200

- 0,7 EV

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette likte jeg godt. Ble nesten abstrakt. Pen bluring på det objektivet.

Flott... :) Objektivet får nok god hjelp av at bakgrunnen er et godt stykke unna, samt at spissen på kornbandholderen er nesten på nærgrensen.

Fin highlight på "snøpelsen", den skjeve horisonten funker bra her!

Takk, snø eller frostpelsen gjorde seg den, bare synd at jeg ikke var ca en halv time tidligere ute, da hadde den vært glødende i ettermiddagssolen... :) Ellers, så er den skjeve horisonten taket på låven, som ser skjevt ut på grunn av vinkelen.

Flotte detaljer og lys.

Takker... :)

Dagens bidrag ble noe svakt, jeg var opptatt med kakebaking nesten hele dagen, da jeg var ferdig, ble det middagsmatlaging, så da var det ikke noe lys igjen... :/ Måtte derfor finne meg noe inne, ble til at jeg tok til fjernkontrollen ;) Hvor den kommer fra er nok kjent for mange her, en produsent som er både elsket og hatet... Fokus er satt på "GO"-knappen...

8271050394_ef3a56fd7f_b.jpg

E-M5

OM Zuiko 50mm f1.4 @ f1.4

1/125s

ISO 3200

- 1,0 EV

Hadde og en fin en fra gårsdagen:

Fryst takrenne:

8266228799_047b4e2e09_b.jpg

E-M5

1/640s

ISO 200

- 0,7 EV

Endret av eks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...