Gå til innhold

Er clangamingens tid forbi?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke spilt særlig PC eller annet siden CS 1,6 og Battlefield1942 hadde sine storhetstid på starten av 2000 tallet. Nå har jeg begynt å spille litt igjen, men jeg klarer ikke helt å få oversikt over hva som spilles? Spilte flere online den gang?

 

Har konsoller tatt over markedet for PC spill? Hva spilles online i dag? Er det ingen spill som dominerer slik CS 1.6 gjorde? Har CS Source har tatt over CS 1,6? eller Gobal Offencive? Tok WOW kvelertak på clangaming?

 

Turneringer som CPL har tydeligvis blitt lagt ned, har noen andre ligaer tatt over? Clanbase var den gang stort, det virker ikke som den siden er stort aktiv lengre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig føler jeg at cod sakte men sikkert har ødelagt mye av shooter communetiet med de håpløse server løsningene sine som åpenlyst var bygget for late konsollgamere (join random game). Tenker da på at man ikke har faste servere man spiller på lenger, og det er helt random hvem som er "host". Har egentlig ikke greie på hvordan det fungerer, for jeg har holdt med mye til CSS.

 

Cod har et håpløst community i forhold til f.eks. CS serien, nettopp fordi man alltid spiller med randoms. Det medfører vel at man ikke kommer i kontrakt med så mange andre og det blir færre og færre klaner. Kan godt være det ikke er slikt i det hele tatt, men det er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

I en mod til Battlefield 2, kalt Project Reality, er det en ganske klanbasert brukermasse. Det er vel ca 10 skikkelig etablerte klaner med 50+ folk. Turneringer og events arrangeres regelmessig. Rundt juletider kan det f.eks. ventes noen vintermaps som kun spilles denne tiden på året.

 

Det er ikke mange som spiller modden (på en god helgekveld er det vel 5-6 fulle servere med 64 spillere), og om du setter deg inn i communityet, bør du ikke ha noe problem med å skaffe bekjente.

 

Nå nylig avsluttes akkurat en turnering som varte i 3 måneder, der to faste lag møttes til kamp annenhver Lørdag. Jeg var dessverre på turneringens tapende lag :(

 

http://www.youtube.com/watch?v=CP5dhCF-J4k Her er en link fra en av kampene, og ja, de kan vare i 2 timer.

 

Skulle du finne dette interessant, er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar

Clan gaming er garantert over! Husker i år 1996 da jeg og gutta pleide å spille Heroes of might and magic 2 på lan. På den tiden kostet det 5 kroner i minuttet for å surfe på internett. Vi spilte også spill som Tekken og Street Fighter. I år 1999 spilte vi age of empires og starcraft. Da kostet det 400 kroner for å surfe for 6 gigabyte i måneden. Internett gaming var fortsatt ikke populært da så vi spilte spill over lan.

 

Hver gang vi hadde en gaming fest samlet vi nesten alle guttene i Kongsvinger sammen hver gang. Vi pleide å være 10-25 stk og alle tok med seg sin egen PC. Huset var stappfullt hahahaha! Men til gjengjeld utviklet vi ferdighetene våre veldig raskt og ble rask gode på alle spill vi spilte.

 

Nå har internett gaming ødelagt den sosiale måten å spille på. Har ikke sett mine gamle gaming venner helt siden internett revolusjonen begynte i år 2002. Da selskapene begynte med månedspris og uendelig surfing.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Men det du egentlig sier er at det har blitt lettere å gamle, lettere å clangame? Det burde jo da vært flere som spilte. Jeg er overbevist om at mange mange flere spiller online og via internett i dag enn noengang tidligere.

 

Jeg sluttet å gamle da WOW kom, min følelse da var at mange hoppet over til WOW og etter har ikke clangamingen vært det samme..?

 

Inntrykket er at folk flest er mer glad i å bare "kødde" rundt uten mål og mening på tilfeldige servere, enn å organisere seg for å spille seriøst mot et mål.

 

Jeg ser at det i dag spilles clanmatcher på PS3?

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke å uttale meg stort om dagene med klanspilling er forbi da jeg ikke har vært stort aktiv innen for dette de fem-seks siste årene, men jeg har da offisielt vært en del av en kompisklan i tett oppunder 10 år som fortsatt er "aktiv" og jeg spiller til daglig med en større gruppe individer som sikkert kan kalles klan.

 

Derimot noe mengder med klankamper har det ikke vært de siste årene, selv om vi i fjor hadde en periode hvor vi spilte mye 1.6 og BF3. Det virket da som om det fortsatt var relativt stort miljø internasjonalt rundt disse spillene, men interessen for vår del var ikke vedvarende.

 

Jeg tror lidenskapen og konkurranseinstinktet som førte til store miljøer rundt spill som 1.6 dessverre er forbi til fordel for annen type spill.

En annen ting er jo det at det har vell ikke kommet så mange spill de siste årene som byr opp til seriøs og strukturert spilling? CSGO er vel det eneste spillet jeg kommer på som kunne vært starten på en ny æra, men virker som om folk da heller fortsetter med gode gamle 1.6 og CSS.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme følelsen, har akkurat nå begynnt å spille litt siden jeg sluttet sågodt som helt for 3-4 år siden.

1.6 er det dødt (og godt er det, aldri likt 1.6)

Source er det fortsatt litt liv i visstnok, har spillt litt av det i det siste og det har for det meste vært bra.

Men man må viss være ganske aktiv for å få med seg noe fordi de store nettportalene ikke finnes og det har vært en del intern strid som har gjort at det er lite å finne ut om noe på nett. En kar jeg kjenner spiller visst mix hele tiden og spiller lite på åpne servere, så det finnes jo tydeligvis en del som spiller som lag, men det er det å komme i kontakt med dem.

 

Jeg spillte også americas army som var ekstremt klanbasert (så mye strategi at det var vansklig for en haug random folk å vinne mot folk som spillte sammen), men kan tenke meg at det har dødd ut ganske bra nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...