isrihel Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg har nettopp kjøpt en ny Hyundai snøfreser og jeg kjøpte meg en freser med stor motor ,11 HK, slik at snøryddingen skulle gå lett. Idag har det snødd tung våt snø, og jeg regnte med at dette skulle gå greit, men neida Snøfreseren greier ikke å hive ut snøen, den tunge våte snøen samler seg i utkasteren og ligger bare der. Er dette "vanlig" med tung våt snø eller er det noen som har noen gode råd og tips ? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Hadde det samme problemet, med en tilsvarende Nordlett freser (med belter). Forsøkte først å fjeren beskyttelses "sperren" i utkasteråpningen.(NB! Den er der av sikkerhetsgrunner, så tenk over hva du gjør). Dette hjalp mye, men kunne fremdeles ikke kjøre full bredde, hvis det var 25 - 30 cm tung våt snø. Litt kram, så plundret jeg med snødybder over 35 cm. Skaffet etterhvert flytende voks (på boks) og sprayet problemområdet i utkaster røret. Dette hjalp mye og snøfreseren fungerte tilfredstillende. Men det var litt iriterende å se at en nabo, med en 5 -6 HK ikke hadde problemet. Og at den japanske freseren kastet kram, eller tung snø, omtrenet dobbelt så langt, som min freser klarte. Men det er forskjell på kilereims drift og direkte mekanisk overføring av kreftene. Endret 11. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Velkommen i klubben: Selv bruker jeg mer tid på å fjerne tettpakket snø i utkasteren enn jeg bruker på å frese når det er på det verste. Og ja, jeg HAR fjernet sperren i utkasteren, uten at det hadde nevneverdig effekt. Etter det jeg hører fra andre, er det kun Toro og Honda som takler tung/våt snø. Andre som har erfaringer? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Velkommen i klubben: Selv bruker jeg mer tid på å fjerne tettpakket snø i utkasteren enn jeg bruker på å frese når det er på det verste. Og ja, jeg HAR fjernet sperren i utkasteren, uten at det hadde nevneverdig effekt. Etter det jeg hører fra andre, er det kun Toro og Honda som takler tung/våt snø. Andre som har erfaringer? Har ikke også Toro kilereimsdrift? Og de har samme type innmating og "fres", som Nordlett, Stiga og da fleste andre, så ingen hjelp der til økt effektivitet. Så jeg undrer på om Toro er bedre, men jeg har ikke personlig erfaring. Alle fresere som benytter kilereimsdrift, mister mye kraft i overføring av kraft til "fresen"/utkasteren. Men den andre du nevnte, har direkte mekanisk overføring og derfor kan en ikke sammenligne HK. Prøv flytende voks, som jeg nevnte. Jeg har kjøpt i våpenforettninger. Endret 11. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Toro har et patentert Power Max-system som skal hindre at utkastet pakker/tetter seg. Har ikke satt meg inn i hvordan det virker. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Jeg har mye erfaring med de dyrere modellene til Honda, og selv om de stort sett fungerer utmerket så er våt snø et problem. Den eneste "snøfresen" jeg syns fungerer skikkelig er en AEBI HC55 med snøfres montert. Vet ikke noe om pris, men er sikkert ikke billig. Den spiser alt du gir den! Endret 11. desember 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå