XIX Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 hei! skal ha faprøve i elektrikerfaget førstkommende uke (altså imorgen) lurer på om dere smarte mennesker her på diskusjon har noen flotte og gode tips til både planleggingsdelen og utførelses delen. jeg tar imot alle tips som er mulig å få tak i. på forhånd takk Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Vær grundig og ta deg god tid. Besto fagprøven for et år siden, og det er ikke så vanskelig. Den faglige delen skal du jo kunne. Lenke til kommentar
XIX Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 jeg er nok nervøs fordi jeg ikke helt vet hva jeg går til, med tanke på oppgaven og slikt. siden jeg enda ikke vet hva jeg får. men det går nok bra når jeg først har kommet igang. men har du noen tips? noe som er veldig viktig å huske på fagprøven. for eksempel med HMS, er de så natig at du må huske å legge ned en gummimatte under sikringsskapet når du holder på der? de saksbehandlerne som er i firmaet jeg jobber i har ikke akkurat fortalt så voldsomt mye om fagprøven, annet enn at det er veldig stress. noe som ikke hjalp så veldig mye akkurat. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 På en fagprøve så vil du vel normalt jobbe uten spenning på skapet, slik at behovet for gummimatte ikke er så stort, vil jeg tro. (men prinsippet om to sikkerhetsbarierer skal jo være ivaretatt.) Tror det foregår slik at på forberedelsesdelen så vil du vel få utdelt en "situasjonsbeskrivelse" av et eller annet anlegg. Det vil ikke gå fram av forberedelsesdelen konkret hva jobben går ut på. Dette må du mer eller mindre gjette deg fram til, i første omgang, og så må du forsøke å forberede temaene rundt den aktuelle situasjonsbeskrivelse. Når du møter opp til gjennomføringsdelen så vil du få "full beskjed" om hva oppgaven konkret går ut på. Tror at en "god detalj" er å utarbeide en plan/disposisjon og en framdriftsplan for hvordan oppgaven skal gjennomføres. Er det noen andre som vet mer eller bedre ? Lenke til kommentar
SuBWoofeR Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Bare se for deg at dette er en helt alminnelig jobb du skal på. Du får informasjonen du trenger fra kunden (oppgaven) og du skal gi han et anlegg som fungerer, er i henhold til forskriftene og selvfølgelig at han får det han spurte om. Hva gjør du når du kommer hjem til en kunde og skal begynne på en lignende jobb? Gå en runde først, se på jobben. Ta notater, få oversikt. Se for deg diverse risikomomenter (fordelingssystem, soner på bad, skjult varme) og sørg for å kunne basickunnskapene rundt dette, som for eksempel krav om dobbelisolering i skap og C-C avstand beregninger. Når du har funnet materiellet og verktøyet du trenger, gå igang med jobben, jobb i normalt tempo og prøv å ta en ting om gangen. Om du jobber i "akseptabelt" privatkundetempo er ikke tid noe problem Jeg ble ferdig etter to dager, så jeg fikk en dag til overs jeg brukte på, vel, ingenting. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 sett deg litt inn i NEK400 slik at du vet ca hvor du finner tingene der...! Det sparer du veldig mye tid på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå