Gå til innhold

Y- veien Automatiseringsingeniør ved Høgskolen i Ålesund

larsrangoy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 21 år og vurderer å begynne på skolen igjen.

Har tatt fagbrev som elektriker og automatiker og vurderer å begynne på automatiseringsingeniør studiene. Gikk vg2/3 automasjon og trivdes veldig med det. Men jeg har ikke lyst til å ta noe studiekompetanse først for å så begynne på høgskole.

Derfor tror jeg y-veien er det riktige for meg. Har prøvd å søke litt rundt om ang høgskolen i ålesund, men finner svært få diskusjone om akkurat det. De få plassene jeg finner snakk om ålesund så skriver dem at det er en _drittby_.

Er det virkelig så fælt å studere i ålesund? Jeg kommer fra Nordmøre så ålesund hadde desidert vært det beste mtp. plassering. Har ikke så veldig lyst til å flytte til Tromsø liksom..

Noen som har erfaring med Automatiseringsingeniør studiene? (helst fra ålesund, men også fra andre steder)

De andre skolene som har y-veien i automasjon er vell florø, porsgrunn, tromsø og en til på østlandet tror jeg.

Tar imot erfaringer fra studiet og skolene med stor takk :)

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går 1.året automasjon y-vei, og synes stort sett det har vært bra. Det å ha muligheten for y-vei er jo kjempe flott, og selv om R1/R2 kurset er hardt mener jeg det var utført på en veldig bra måte. Var vel 15% stryk, så om du er motivert går det nok veldig bra.

Jeg pendler, så om Ålesund er en drittby skal jeg ikke uttale meg om, men har ikke hørt noe syting fra medstudenter. Tror nok ikke du vil angre i allefall. :)

Det eneste negative jeg har å nevne er at det har vært litt rot rundt det ene automasjonsfaget, da 1.året følger en helt ny rammeplan, men dette blir sikkert bedre til neste år.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg går selv 2. året byggingeniør y-veien så kan ikke si så mye om automatiseringsingeniør studiet. Men jeg vet at de er meget ettertraktede og har mange potensielle arbeidsgivere i det maritime miljøet på Sunnmøre og rundt Høgskolen i Ålesund.

Angående Y-veien så vil nok sommerkurset (matematikk) de første to månedene være arbeidskrevende men dette er absolutt verdt innsatsen med tanke på at du slipper å ta generell studiekompetanse slik som du sier.

Når det er sagt så er Ålesund er absolutt ingen "drittby"! Jeg flyttet selv fra Molde til Ålesund og har ikke angret et sekund! Høgskolen i Ålesund er akkurat passe stor (rundt 2400 studenter), noe som gir et veldig fint studentmiljø på tvers av studieretningene. Vi har fått vårt eget studenthus et steinkast fra høgskolen hvor det arrangeres fester, quiz, konserter og andre sosiale arrangement hvor det er lett å bli kjent med nye mennesker.

Størrelsen på Høgskolen gjør også at man får et nært forhold til sine forelesere og dermed god oppfølging underveis. Døren er alltid åpen om man trenger hjelp eller ønsker å diskutere faglige spørsmål med foreleser. Dette og det gode og nære studentmiljøet er helt klart de viktigste grunnene til at jeg valgte Høgskolen i Ålesund.

Håper det gav deg noen svar! Du må bare ta kontakt om det skulle være mer du skulle lure på.

Nb. Høgskolen i Ålesund skal stå på stand og holde presentasjoner på utdanningsmesser i Romsdal og Nordmøre i uke 5 om det skulle være interessant.

Mvh Jonny

Studentambassadør

Høgskolen i Ålesund

Lenke til kommentar

er forskjellen på y veien og vanlig løp at man har 2 mnd sommerkurs med y veien? nå må jeg jo ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hvordan det er å gå på en høgskole og hvor krevende det er. men er det slik at man kommer i samme "klasse" som de som skal gå det vanlige løpet etter st sommerkurset er over?

Lenke til kommentar

Du går i klasse med de som går det vanlige løpet, ja.

Forskjellen er 2 mnd mattekurs på sommeren, og at du må ta fysikk og norsk ved siden av.

dvs at du for eksempel i første semester(halvår) har alle fagene de "vanlige" studentene har, men må ta fysikk sammen med alle de andre y-vei studentene i tillegg.

Samme med norsken neste semester.

Så når du begynner på andreåret er alle likestilt. :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om man kan gå deltid ved høgskolen i Ålesund, når man tar automatiseringsteknikk y-veien?

Det er jo mulig å ta færre fag pr semester men det er ikke lagt opp til en type turnus studie. Så det er ikke dermed sagt at det er lett å kombinere med jobb selv om man tar færre fag. Færre fag pr semester fører også til redusert støtte fra lånekassen. Men du må jo bare ta kontakt med Høgskolen å høre hvilke muligheter du har.

Jonny

Studentambassadør

Høgskolen i Ålesund

Lenke til kommentar

Ålesund en drittby? Okay, den var ny. Men tror nokk de mener at Ålesund er KJEDELIG og da kan jeg ta dem på ordet. . Hvis jeg kunne likevel velget, er høgskolen i Bergen mye mer attraktivt for ingeniører. Har jeg hørt..

Tar selv forkurset for å komme meg inn på automasjon her i åleby.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Går 1.året automasjon y-vei, og synes stort sett det har vært bra. Det å ha muligheten for y-vei er jo kjempe flott, og selv om R1/R2 kurset er hardt mener jeg det var utført på en veldig bra måte. Var vel 15% stryk, så om du er motivert går det nok veldig bra.

Jeg pendler, så om Ålesund er en drittby skal jeg ikke uttale meg om, men har ikke hørt noe syting fra medstudenter. Tror nok ikke du vil angre i allefall. :)

Det eneste negative jeg har å nevne er at det har vært litt rot rundt det ene automasjonsfaget, da 1.året følger en helt ny rammeplan, men dette blir sikkert bedre til neste år.

Lurte på om data blir mye brukt på første året? hvis dere bruker PLS programmer osv så kunne jeg tenkt meg å vite om dette fungrere på MAC. evt om det er noen andre programmer som er viktig/lurt å ha som kun kan brukes på pc?

Ålesund en drittby? Okay, den var ny. Men tror nokk de mener at Ålesund er KJEDELIG og da kan jeg ta dem på ordet. . Hvis jeg kunne likevel velget, er høgskolen i Bergen mye mer attraktivt for ingeniører. Har jeg hørt..

Tar selv forkurset for å komme meg inn på automasjon her i åleby.

Blir vell ikke artigere enn man gjør det til selv uansett :)

Hadde tenkt å slenge inn en søknad på denne linja snart. Noen som vet om det er rift om plassene, eller er det plass til "alle" som søker? noen krav som stilles i karakterer osv? har 2 fagbrev og snitt på ca 4,5 på VGS tror jeg. Holder det :p ?

Lenke til kommentar

Når vi er på temaet.. - Har lenge tenkt på Y- veien som Automasjons ingeniør ved Ålesund, men står å vipper mellom det og Teknisk fagskole i Ålesund.

Noen som egentlig kan si meg forskjellen?

Vet at ingeniør er bedre.. men vet ikke om jeg kommer til å bruka utdanninga med engang etter skolegang. Vil liksom ha noe å falle tilbake til etter flere år på evt. sjø? Har ikke noen bestemt plan, men alt kan forandre seg..

Har lenge tenkt å prøve ut båtlivet.. Å nå sitter jeg i Nordsjøen på Supply. Jeg liker det men kunne ikke tenkt meg å vær fast ansatt på supply i lengre tid, her er alt for lite å gjøre. Så om det ikke blir skole har jeg tenkt å søke meg inn på IMR, ROV eller seismisk fartøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har hørt det bli sagt at de med teknisk fagskole kan være like attraktive som høyskoleingeniører uten fagbrev og praktisk erfaring.

Men om valget står mellom teknisk høyskole og ingeniør hvor begge har fagbrev, så stiller nok ingeniøren sterkest og derfor ville jeg valgt ingeniør.

Men det hørest kanskje ut som om du vurderer andre ting? Er ikke mye vits å utdanne deg om du ikke er motivert til å bruke den. Ingeniørstudiumet er rimelig krevende, så det er nok en fordel å være motivert.

Lenke til kommentar

Har lyst på mer utdanning og er relativ klar for litt skole gang 2/3 år ich. Men er ikke motivert til å få en jobb der jeg må sitter på kontor fra dag 1 til evig tid om du forstår...

Men selvsagt har jeg lyst å bruke utdanning, selv om jeg vet at mye av det man lærer på skole er ut-datert og urelevant iforhold til diverse jobber.

Ser mest for meg en stilling som service ingeniør der en kan reise litt rundt, on- eller offshore. Maritimt relatert vertfall. Men kan ikke få alt på sølvfat.. :)

Og utdanning er greit å ha etter 30 til 35 år i bransjen dersom kontorstolen begynner å friste...

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg nok søkt på skole gitt :) Flere her som skal gjøre det samme da?

Bigzz: jeg tenker hvertfall ikke å bli kontorråtte med en gang jeg kommer ut i arbeid igjen, finner vell noe hvor jeg kan være ute i felten også :) men skal bli godt å komme seg inn på et varmt kontor når jeg runder 40år også gitt : D

Endret av larsrangoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor får man jobb når man er ferdig i denne stillingen? Som ingeniør, er det mest relatert til planlegging og gjennomføring av prosjekter, og DVs at arbeidsstedet er mest på land med noen turer offshore?

Hvis jeg ønsker å gå kun offshore, er det "vanskeligere" å bli ingeniør offshore enn kun automatiker (som jeg er nå) offshore? Stiller vell sterke uansett når du er ingeniør, men du finner kanskje ikke en platformjobb som matcher ingeniørutdannelsen og dermed litt "wasted" ?

Noen som har prøvd å kombinere offshorejobbing samtidig som man tar ingeniørutdannelsen?

http://www.hib.no/aktuelt/nyheter/2007/02/plattform.asp

Her kan man lese om ei som er offshore og studerer til ingeniør samtidig, er dette noe alle skoler kan gjøre, eller er dette spesielt for bergen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen som har prøvd å kombinere offshorejobbing samtidig som man tar ingeniørutdannelsen?

http://www.hib.no/ak...2/plattform.asp

Her kan man lese om ei som er offshore og studerer til ingeniør samtidig, er dette noe alle skoler kan gjøre, eller er dette spesielt for bergen?

Hva mener du? :)

Først må du få deg jobb offshore. Jeg skummet artikkelen, men slik jeg forsto det, så fikk hun jobb offshore som lærling for langt tilbake. Automasjon begynte hun på etter at hun hadde fått jobb offshore.

Om hun tar studiene fulltid, er hun tøff. Usikker på om det er praktisk mulig. Det vanlige er vel å ta det deltid og over flere år enn normalt.

Om du tenker på oppmøteplikt, så varierer vel dette fra skole til skole, men på universitetsnivå er det som regel lite obligatorisk oppmøte og også på de fleste høyskoler tror jeg. Det varierer nok litt fra linje til linje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva mener du? :)

Først må du få deg jobb offshore. Jeg skummet artikkelen, men slik jeg forsto det, så fikk hun jobb offshore som lærling for langt tilbake. Automasjon begynte hun på etter at hun hadde fått jobb offshore.

Om hun tar studiene fulltid, er hun tøff. Usikker på om det er praktisk mulig. Det vanlige er vel å ta det deltid og over flere år enn normalt.

Om du tenker på oppmøteplikt, så varierer vel dette fra skole til skole, men på universitetsnivå er det som regel lite obligatorisk oppmøte og også på de fleste høyskoler tror jeg. Det varierer nok litt fra linje til linje.

Nei si det.. Snakket med Høgskolen i Ålesund og hun mente at det var visse fag som hadde krav om 80% oppmøte. Så det ble vanskelig å kombinere med jobb.

Flere som har søkt i Ålesund eller? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...