Gå til innhold

Test: Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra 70% til 55% er ganske drastisk, spesielt ved siden av 4 grader ned.

Viftene justeres opp når kortet nærmer seg 80-85 grader grunnet det begynner å bli varm. Det er ikke slik at det skrur av viftene til kortet er så varmt :)

Det vil si at kortet vil være stillegående, men fordi det er for varmt er det nødt til å guffe på med mer luft.

Gjør noe med airflow i kabinettet, så skal du se at det hjelper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, men HW opplevde maks 65 grader med lavere RPM, og jeg har 80+ med døren åpen? Det er jo fortsatt veldig stor forskjell. Da holder det vel ikke å sette inn en vifte i døren rett ved grafikkortet? Må jeg ha ekstra vifte foran og bak pluss en i døren? Poenget med maskinen min var at den skulle være stillegående, og det har jeg mislyktes med selv om jeg håndplukket bare komponenter som var dokumentert de mest stillegående etter enorme mengder research :ohmy::wow:

Noctua-kjøleren er også skuffende fordi viften går på full fart konstant. Må få kjøpt en PWM-vifte eller to som kan justeres (CPU-viftekontakten på hovedkortet kan ikke justere viftefarten uten PWM, og den kan ikke kobles til en kabinettviftekontakt fordi da nekter BIOS å starte maskinen).

Lenke til kommentar

Javel, men HW opplevde maks 65 grader med lavere RPM, og jeg har 80+ med døren åpen? Det er jo fortsatt veldig stor forskjell. Da holder det vel ikke å sette inn en vifte i døren rett ved grafikkortet? Må jeg ha ekstra vifte foran og bak pluss en i døren? Poenget med maskinen min var at den skulle være stillegående, og det har jeg mislyktes med selv om jeg håndplukket bare komponenter som var dokumentert de mest stillegående etter enorme mengder research :ohmy::wow:

Noctua-kjøleren er også skuffende fordi viften går på full fart konstant. Må få kjøpt en PWM-vifte eller to som kan justeres (CPU-viftekontakten på hovedkortet kan ikke justere viftefarten uten PWM, og den kan ikke kobles til en kabinettviftekontakt fordi da nekter BIOS å starte maskinen).

Kabinetter testes sjelden med GPU-kjølere som dumper varmen inni kabinettet, særlig ikke med GPUer som trekker 200W i drift.

Om du sitter på et "stille" kabinett som Fractal Design Define R4 vil jeg tippe at du har for lite luftflyt gjennom kabinettet til at det klarer å dumpe alt av varme skjermkortet produserer.

Lenke til kommentar

Jeg har Fractal Design Define R3 og Sapphire HD 7970 GHz edition.

Har 2 stk 140mm vifter i toppen(ut) + 120mm bak (inn) og 2 stk 120mm i front(ut).

Kortet mitt ligger på rundt 60 grader og vifta går aldri over 55% load, selv etter en god stund med Battlefield 3, benching, osv.

Selv om du har Noctua på CPU osv, så må du fortsatt ha nok kaldluft som trekkes inn, og nok varmluft som trekkes ut, konstant, for god "airflow" og for å få lavere temperaturer. 2 stk 140mm i toppen vil nok hjelpe mye, "Den åttende profet" ;)

BTW, du kan skru av "halt on cpu fan failure" i BIOS.

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Jeg antar det er rundt 40 grader rundt skjermkortet ditt når du har døren oppe, utifra testdata fra HW.

Hvis du får denne luften ned til 20 vil du ca. ligge på 60 grader.

Du kan teste hvis du har en kraftigere vifte, å legge kabinettet på siden med døren av, og sette den kraftige viften slik at det blåser kald luft fra fronten av kabinettet og bakover mot PCI-brakettene rett under skjermkortet. Se hvor mye temperaturen synker da.

Lenke til kommentar

Hvis du har D14 så følger det med en motstand til hver vifte som senker farten til 700-900 rpm. Jeg er enig at den støyer mye på full fart, men redusert fart er den grei. Jeg har ikke overvåket tempen så nøye her, men tviler på jeg har vært over 50 grader. Er tross alt 2 vifter på 140mm på kjøleren, en 120 bak, en 120 bunn og to 120 front også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...