Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Brannøvelse på skip

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg trenger hjelp med en oppgave der jeg skal skrive detaljert hva som skjer i løpet av en omfattende brannøvelse på et skip.

Hvis vi går ut ifra at det brenner i malings stores og brannlaget skal rykke inn, vil de da bruke skum eller vanlig vann?

Bruker de for eksempel vann for å kjøle ned døren, og så skifter man over til skum når man skal slukke brannen inne i rommet?

Hvor lenge bør man stå og kjøle ned døren før man åpner den for å slukke brannen?

Er det sannsynlig at det begynner å brenne i et lukket maling stores? Dette er jo bare en oppgave basert på hvordan vi egentlig ville ha reagert / hva vi ville ha gjort hvis det faktisk var brann, men det må jo være realistisk.

Hva er det vanlig at de andre i besetningen (styrmennene, matrosene, maskinistene, osv) gjør mens brannlaget prøver å slukke brannen i det aktuelle området?

Gjør de klar til en eventuell evakuering (løser ut redningsflåtene)?

Kan noen sjekke om jeg har med alt det essensielle brannutstyret som brukes på skip her(?):

FIFI anlegg: (vannkanoner på monkeytoppen som kjøler ned båten hvis den skulle kjøre inn i en eventuell brann)

Håndapparater: plassert på forskjellige plasser rundt om i båten med forskjellige bruksområder.

Vannkanon: vannkanon på cargorailen som kan brukes med både vann og skum.

Overrislingsanlegg: "sprinklere" som er plassert over hvert rom for å hjelpe med å slukke / kontrollere en eventuell brann.

Dette ble litt mye, men jeg håper virkelig noen gidder å se litt på det.

Takker! :)

Endret av Centrux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir det ikke blåst klart skip ved brannalarm. dvs alle har stasjon og oppgave?

ja det kan begynne å brenne i en lukket malingstore, så lenge situasjonen er riktig.

vil anta det blir overspyling på skip, vann mot dør for nedkjøling, den som åpner døren gjør det raskt og trekker seg tilbake for å være innenfor vannets kjølende og slukkende effekt.

eventuelt så åpnes en skalket luke fra øvre dekk og vann spyles ned?

Lenke til kommentar

Hei, nå er ikke jeg ekspert på dette - men ut fra egen beredskap erfaring så er dette mine synspunkt:

Hvis vi går ut ifra at det brenner i malings stores og brannlaget skal rykke inn, vil de da bruke skum eller vanlig vann?

Her vil jeg nok tippe vann. Hvis man skal koble opp med skum så krever det ekstra utstyr som både er tungt å bære på og tar ekstra tid å koble opp.

Bruker de for eksempel vann for å kjøle ned døren, og så skifter man over til skum når man skal slukke brannen inne i rommet?

Jeg er aldri vant til å kjøle ned døren. Vi kan sprute vann på døren for å se om det er varmt (hvis vi ikke ønsker å ta på den med hanskene). Uten om det så ser jeg ingen hensikt på å bruke tid på å spyle ned en dør.

Hvor lenge bør man stå og kjøle ned døren før man åpner den for å slukke brannen?

Som sagt, jeg kan ikke forstå at det skal være et poeng i å gjøre det. Det vil neppe gjøre noe utslag på rommet.

Er det sannsynlig at det begynner å brenne i et lukket maling stores? Dette er jo bare en oppgave basert på hvordan vi egentlig ville ha reagert / hva vi ville ha gjort hvis det faktisk var brann, men det må jo være realistisk.

Nå vet jeg lite om brannsystemer på båt, men om det er et lukket rom og evt ventilasjonsanlegg stenger seg selv - så tror jeg ikke det ville brent lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...