Gå til innhold

Fått fiber av Telenor. Elendig rekkevidde på multimodem!

Anbefalte innlegg

Blir nesten litt usikker på hva jeg bør prøve nå :p

Virker som et aksesspunkt er den beste løsningen. Dette vil ikke påvirke telefoni?

Problemet er at ZyXEL modemet er plassert lengst inne i huset, i høyre hjørnet. Lillebror sitter i 2. etg, på motsatt side.

Med Asusen sto den mye nærmere lillebror, og klarte dermed å gi signaler.

Så er kanskje ikke så sjokkerende at multimodemet ikke strekker til, selv om veggene vi har er relativt tynne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bare å prøve det. Behold Zyxelen som den er. Ta en reset to factory defaults på Asus (hold reset inne i 5 sek), koble WAN-porten på den til en LAN-port på Zyxel, og Asus vil selv finne riktig konfig. Du bør sjekke om det er nyere FW til Asus før du gjør dette, da du må ta ny factory defaults etter store oppgraderinger. Dersom du ikke bruker WiFi på Zyxel, kan du slå av trådløs på den, og sette opp det du trenger av nett på Asus.

Alternativt kan du sette Zyxel i bridge mode, og bruke Asus som router. Jeg ville ringt Telenor kundeservice og hørt om dette påvirker IPT (IP-telefonen), men siden Telenor kjører VOPI og ikke VOIP, regner jeg med at dette ikke har betydning. Fordelen med denne måten er at du har bare EN router i nettet ditt, og slipper å NATe 2 ganger. Med første konfig får du et 10.0.0.x-nett etter Zyxel og et 192.168.1.x-nett etter Asus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg byttet her om dagen tilbake til Telenor Zyxel ruteren fra min WRT54GL av diverse praktiske årsaker. Resultatet ? Iløpet av to dager har jeg restarta ruteren 4-5 ganger fordi nettet har gått så treigt, og til tider stoppa _helt_ opp. Og da har jeg og sjekka at det ikke er kollisjoner med naboens nett. Det er bare en ting å gjøre, og det er å kaste Telenor Zyxel ruteren overbord :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det bare WiFi som går tregt? Eller LAN også? Hvilken versjon av modemet har du, og hvilken FW?

Jeg bruker både Zyxel fra Telenor og en RT-N56U, og bortsett fra kompatibilitetesproblemer mellom Zx og en Philips blu-rayspiller er begge like stabile, og det svært sjelden behov for restart. Etter siste FW fra Asus mistet jeg 5GHz en stund, uvisst av hvilken grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er det bare WiFi som går tregt? Eller LAN også? Hvilken versjon av modemet har du, og hvilken FW?

Jeg bruker både Zyxel fra Telenor og en RT-N56U, og bortsett fra kompatibilitetesproblemer mellom Zx og en Philips blu-rayspiller er begge like stabile, og det svært sjelden behov for restart. Etter siste FW fra Asus mistet jeg 5GHz en stund, uvisst av hvilken grunn.

Har ikke ruteren foran meg nå, så kan desverre ikke svare på hvilken modell det er. Men jeg oppgraderte på et tidspunkt firmware på den (det eneste jeg husker i farta er at det var en T og en W og noen to-tall inne der, kanskje 221 ellerns..hehe). Anyways, kun wifi som er tregt. LAN gir full guffe. En restart og nettet er raskt i en time ellerns før det går sørpe igjen.Ikke no problem for min del, da dette er hos fattern og han bruker ikke wifi uansett :) ville bare kommentere at flere har opplevd slike ting som dårlig hastighet på wifi

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min 2812hnu-f3 har: Current Firmware Version : V3.10(BLN.12), dette skal være nyeste versjon. Kjører hovednett og to gjestenett, et med båndbreddenegrensning, på denne, funker veldig stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...