Gå til innhold

Fått fiber av Telenor. Elendig rekkevidde på multimodem!

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jeg endelig fått fiber i fra Telenor! :w00t:

Men det er dog et problem. Vi fikk et multimodem i fra Telenor, nærmere ZyXEL P2812. Dette er et multimodem, så når jeg kom hjem i dag så jeg at min Asus RT-N66U var koblet i fra og lagt i en eske. Dette er en router til over 1500 kroner, så dette var _rimelig_ kjipt.

Problemstillingen er som følger:

Jeg kjører selv kablet nett, så det er ingen problem for meg. Men lillebror sitter på rommet sitt med en bærbar og kjører trådløst. Han får ikke signal i det hele tatt fra routeren. Med Asus'en fikk han alltid en 'bar' unna fult. 4 barer er vel det.

Nå får han kanskje en.

Hva gjør jeg nå? Uaktuelt å kable ned til han ettersom det er langt. Kjøpe en forsterker eller lignende?

Har lest litt om å lage en bridge. Hvordan fungerer dette?

Vi kjører også hjemtelefon i dette "anlegget". Vil denne bli påvirket ved å lage en bridge?

Noen tips?

Takker! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kjører også hjemtelefon i dette "anlegget". Vil denne bli påvirket ved å lage en bridge?

Med det anter jeg du mener IP-telefon, og da er svaret nei.

Når du setter de opp i bridge så vil router funksjonen forsvinne og multimodemet vil kun virke som et modem. Da kan du koble til Asusen og og la den styre alt. Dette er riktig nok noe som deaktiverer IP-telefonen. For å komme rundt det kan du likevel koble til Asusen, men da må du slå av DHCP i den.

Lenke til kommentar

Å kjøre et aksesspunkt er kanskje ikke så dumt. Men hvordan funker et aksesspunkt egentlig? Hvor må jeg da plassere Asus routeren?

Er vel IP-telefon vi har ja.

Takk for svar folkens :)

@Rusher

Blir nok til at jeg prøver noe slikt ja. Men hvis jeg deaktiverer DHCP, hvordan blir det å få IP til enheter som kobler seg på?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Ja og den AP som det da blir kan du også sette litt nermere, bruke en 5-10M kabel / sette den et optimalt sted.

Sjekke med inSSIDer hvordan signalet blir mens man flytter den rundt.

Vi mener å slå av routing på router nr 2 og bruke den til trådløsnett, da den fungerte så bra før.

Da må du sette kabel i en av switchportene i nyrouteren og inn i en av switchportene på gamlerouteren, logge inn på den gamle routeren og sette den i AP-mode / slå av DHCP

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg kasta ut hele ZyXEL modemet jeg fikk av Telenor (fiber linje). Telenor bruker DHCP, så bare å sette ruteren til dette, og vips så virket alt uten zyxel boksen.

Mulig du bare kan koble Asusen direkte til den fiber-converter boksen og kvitte deg med hele greia ? Sett at Asus boksen har modem innebygget selvsagt..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan være at det er feil på modemet ditt? Jeg har en P2812 selv, og et annet nett med en DIR-615 ved siden av, og begge rekker omtrent like langt. Nå er ikke D-linken verdens beste heller, men Zyxel er da ikke såå dårlig.

Lenke til kommentar

Grattis med fiber! Går selv og venter på at de skal komme og grave hos meg..

De skulle egentlig gjort det 4 des men da de bestilte gravingen 2 virkedager før så sitter jeg nå her og venter :p

Så ja jeg er misunnelig!

Zyxel modemet er helt elendig på trådløst.

Låner nett av naboen "snill nabo" og prøvde først med og bridge min DD-WRT RT-N66U opp mot Zyxel'n hans, men den hadde ikke dekning nok til at den klarte og holde det stabilt.

Spurte om jeg kunne sette igjen en annen boks hos han. En WRT54G også med DD-WRT.

Det artige er at jeg som sitter ca 50m unna WRT54G'n har bedre signal mellom RT-N66U'n og WRT54G'n en WRT54G'n og Zyxel'n som er 5-8meter unna i samme etasje :p

Mener og ha lest ett sted at Zyxel modemet skal fortsette og kjøre telefon delen selv om det står i bridge modus.

Er jo egentlig bare og teste.

Funker det ikke så er det bare og bruke RT-N66U'n som wireless AP.

Lenke til kommentar

Kan være at det er feil på modemet ditt? Jeg har en P2812 selv, og et annet nett med en DIR-615 ved siden av, og begge rekker omtrent like langt. Nå er ikke D-linken verdens beste heller, men Zyxel er da ikke såå dårlig.

Det er nok relativt stor forskjell på Asus RT-N66U og DIR-615. RT-N66U er en av de absolutt beste 11 a/b/g/n på trådløsytelse og dekning. DIR-615 er under middels, mens P2812 kanskje er hakket under DIR-615 (?). Ved svake signalforhold, så vil denne forskjellen merkes utrolig godt.

Selv om forskjellen kanskje "bare" er 10dB, så vil det være som natt og dag. 3x MIMO yter dessuten litt bedre enn 2x når forholdene ikke er optimale.

Lenke til kommentar

Jeg ser at flere sier at man skal deaktivere DHCP på ASUS routeren, men trenger man egentlig det? Har samme Zyxel, og en Netgear WNDR3700 router koblet på Zyxel hvor begge to har DHCP aktivert uten at det oppstår problemer. Det skal vel fungere så lenge begge routere har forskjellige gateway adresser?

Zyxel = 10.0.0.138, Netgear = 192.168.1.1

Bare noe jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da har du 2 nett, og da må dhcp være påslått i begge routere. Dersom du setter opp siste enhet som aksesspunkt, vil alle enheter være i samme nett, og da bør du bruke bare en dhcp-server.

Lenke til kommentar

Det er nok relativt stor forskjell på Asus RT-N66U og DIR-615. RT-N66U er en av de absolutt beste 11 a/b/g/n på trådløsytelse og dekning. DIR-615 er under middels, mens P2812 kanskje er hakket under DIR-615 (?). Ved svake signalforhold, så vil denne forskjellen merkes utrolig godt.

Selv om forskjellen kanskje "bare" er 10dB, så vil det være som natt og dag. 3x MIMO yter dessuten litt bedre enn 2x når forholdene ikke er optimale.

Jeg tror mange blander sammen P2812 med den gamle P2602. Den gamle var under middels, P2812 er faktisk ett meget godt multimodem, med god rekkevidde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Koblet opp RT-N56U i går, og ser at P2812 ikke har så verst dekning. Begge står ved siden av hverandre, i 2. etg i den ene siden av huset, jeg måler fra 1. etg i den andre enden. Jeg får bedre signal på 2,4 GHz enn jeg hadde på på 2,4 på P2812, og på 5 Ghz er det omtrent samme som jeg hadde på 2,4 på P2812 (som ikke har 5). Dette er en svært lite vitenskapelig "test", bare sjekket med "WiFi-viften" på en new iPad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...