Gå til innhold

Krigserklæring fra fransk ungdom

Wyrd

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

AKP'ernes kunststykke var den raske reisen over den kløften/stigmaet.

Geir :)

Mulig at det er en urban legend, men jeg husker at akpml-erne ble karakterisert som rabiate, men også veldig kunnskapsrike personer. Og da tenker jeg at hvis kunnskapen først er der, blir ferden over slike "kløfter" litt enklere, kanskje. Selv hadde jeg en meget rød (på alle måter) norsklærer - han var sogar, leder for den lokale gruppen av akpere. Etter et større arveoppgjør, ble han visstnok høyremann, og det uten særlig personlige problemer. Han var forresten en meget faglig god lærer.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ledende AKP'erne, som Frank Aarebrot så levende har beskrevet det, tok seg gode akademiske utdannelser mens de ledet ideologisk kampanjer om "sjølproletarisering" i partiet. Jeg kjenner mennesker som hopppet av gode studier for å jobbe på fabrikk i den gode saks tjeneste. (Pål Steigan hadde faktisk noen år "på gølvet".)

Edit: En del av dem kom jo fra godt akademiske og borgerlige hjem i utgangspunktet, og dermed var det ikke akkurat snakk om noen "klassereise". Men det skal sies at det fantes også "ekte" proletarer, østkantungdom og andre, i partiet.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Mulig at det er en urban legend, men jeg husker at akpml-erne ble karakterisert som rabiate, men også veldig kunnskapsrike personer. Og da tenker jeg at hvis kunnskapen først er der, blir ferden over slike "kløfter" litt enklere, kanskje. Selv hadde jeg en meget rød (på alle måter) norsklærer - han var sogar, leder for den lokale gruppen av akpere. Etter et større arveoppgjør, ble han visstnok høyremann, og det uten særlig personlige problemer. Han var forresten en meget faglig god lærer.

Både på de radikale "høyre"- og "venstre"-sidene (om vi nå velger å benytte oss av den terminologien i mangel på bedre samlebegrep) finnes det både svært kunnskapsrike og høyt utdannede individer, gjennomsnittlige, respektable samfunnsborgere, men også pøbelen er representert. Mange rødinger overser gjerne de intellektuelle strømningene på "fiendens" side, og liker å se på dem alle som ignorante, kunnskapsløse, fordomsfulle pøbler. Man drar alle over en kam, kan du vel si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Både på de radikale "høyre"- og "venstre"-sidene (om vi nå velger å benytte oss av den terminologien i mangel på bedre samlebegrep) finnes det både svært kunnskapsrike og høyt utdannede individer, gjennomsnittlige, respektable samfunnsborgere, men også pøbelen er representert. Mange rødinger overser gjerne de intellektuelle strømningene på "fiendens" side, og liker å se på dem alle som ignorante, kunnskapsløse, fordomsfulle pøbler. Man drar alle over en kam, kan du vel si.

Jeg har mitt eget uttrykk for sånne ting:

"Det spiller ingen rolle hvor mye kunnskap du har, hvis du mangler klokskapen som skal forvalte den"

Lenke til kommentar

Jeg har mitt eget uttrykk for sånne ting:

"Det spiller ingen rolle hvor mye kunnskap du har, hvis du mangler klokskapen som skal forvalte den"

Helt enig. Det er der hvor personer slik som Karl Marx (som egentlig var særdeles kunnskapsrik) feilet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, jeg velger å se det som at ml'erne har gått til makten, ikke at makten har gått til ml'erne. I valget mellom idealer og makt så valgte de makt. Men da er de ikke lenger leninister. Det samme kan selvsagt skje på den motsatte siden, men der er man mye mer stigmatisert. AKP'ernes kunststykke var den raske reisen over den kløften/stigmaet.

Ja de fleste fins nå i ap og i aps nettverk.

Problemet er bare at de har ikke forandret seg, de ønsker fremdeles revolusjon. Og nå har de makt til å fullføre jobben.

Høyre har også sin del av disse i sine rekker, og høyre og ap samarbeider nå, selv om folk nokk tror at de er politiske "motstandere"

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bra de kjemper for sin identitet og kultur arv..

Er det den identiteten de selv mener å være, eller den identiteten som andre oppfatter dem å være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...