Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallais Folkens!

Jeg har et uvannlig spørsmål :) Jeg er ny på forumet så skal jeg beskrive litt nærmere min situasjon.

Jeg bor i Norge fra 2011 og kommer fra Litauen. Før flytting var jeg selvfølgelig på norskkurs der jeg fikk noe kunnskaper. Jeg synnes at min fremstillingsevne gir meg flere muligheter til å komme i en spennende og relevant jobb, men...

Hva skjer her i Norge? Hvorfor er det så vanskelig? Norske erfaringer viser at økonomisk vekst, sosial utvikling og likestilling mellom kjønnene og nasjonaliteter, avhenger av og forsterker hverandre. Men uansett så opplever jeg sikkert noen type av diskriminasjon...

Jeg jobber som produksjonsmedarbeider i Tromsø. Min nåværende stilling gir meg ikke noen utviklingsmuligheter i fremtiden og derfor er jeg på jakt etter jobb som er relevant for utdanning, kvalifikasjoner og går som hånd i hanske med mine perosonlige egenskaper og karriereønske.

Jeg har jobbet i Polen som markedsjef selv om jeg er bare 22 år gammel. Jeg hadde et stipend hver år på Universitetet og det var en av grunn, hvorfor fikk jeg denne stillingen. Gode referanse fra akademiskmiljø påvirket arbeidsgiver og jeg fikk en god sjans.

Nå bor jeg i Norge og leter etter relevant jobb innen økonomi/regnskap. Dessverre får jeg ingen svar hos arbeidsgiver... Var aldi invitert på et intervjuet. Hva er galt? Hvorfor? Kan noen forklare meg?

Hvis du lurer på om hva har jeg egentlig studert vil jeg gjerne fortelle:

- Økonomi (Accounting & Corporate Finance) i Polen: Bachelor;

- Business and HR Management i Oxford Brookes University: Master of Science.

Utdanningen er godkjent av NOKUT (Nasjonal Organ for Kvalitet i Utdanningen) og er ikestilles med akkreditert norsk høyere utdanning...

Bor i Norge litt over 1 år. Synnes dere at jeg har ikke tilskrekklige kunnskaper i norsk? Synnes dere at jeg har dårlig utdanning eller erfaring?

Jeg vil gjerne få noen svar :)

MVH...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nok helt klart litt med fordommer å gjøre, men i tillegg så vil jeg tro det går på norskkunnskapene dine. Du skriver veldig bra for å kun ha bodd her i ett år, men jeg mener det fremdeles ikke er bra nok for den type stilling du ønsker.

Du burde imidlertid ikke gi opp. Fortsett med søkingen!

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Muntlig fremstilingsevne er like bra som teksten skrevet overfør... Jeg snakker ikke så flytende som du, men i forhold til oppholdstiden det var kanskje ikke så verst?!

Jeg kan mange språk ved siden av norsk og morsmålet mitt... Jeg kan også engelsk og polsk veldig bra og har noe kunnskaper i russisk og tysk. Jeg skjønner ikke hvorfor få jeg heler ikke ihvertfall et negativ svar... Jeg er forlatt uten noen svar...

Er det mulig at det er Nordnorsk markedet som er bakover/foreldet og en enkelt arbeidsøker kan bare glemme om å få en god jobb her oppe? Bør jeg prøve å søke i en annen by for eks. Trondheim eller Bergen? Hva er vannlig arbeidsgivers holdning mot søkere som bor ganske langt ut fra arbeidsplass der de søker om jobb... Det er ganske stor avstand mellom Tromsø og Trondheim eller Bergen.

Lenke til kommentar

Du skriver veldig bra til å bare ha vært her i et år, og etter hva du beskriver her er det ikke noen spesiell grunn til at noen skulle overse deg som en aktuell kandidat. Jeg tror som Phileas skriver at det ligger noen fordommer bak dine avslag.

Fortsett å søk på jobber, se over CV-en din om du kan gjøre noen endringer, lever den personlig til arbeidsgiveren, etc. Bare ikke gi opp :)

Lenke til kommentar

Det er en kjent sak at det foregår diskriminering mot arbeidssøkere som fremstår som fremmedartede i søknaden, selv når disse er svært godt kvalifisert. Hvis du leser Aftenpostens artikkelserie om innvandrere i arbeidsmarkedet, får du flere eksempler på innvandrere som plutselig ble innkalt til en rekke intervjuer så snart de endret navnet sitt. Det er ikke bra, men vanskelig å gjøre noe med. Allikevel er det nok langt lettere for en litauer med nordeuropeisk kultur og utseende enn en somalier. Jeg har flere polske venner som bare har endret navnet sitt og jeg tror ikke engang arbeidsgiverne deres vet at de er polske.

Et annet problem er nepotisme. Svært mange stillinger i Norge blir fylt gjennom nettverk og det er mange "falske utlysninger" som kun er laget for å gjøre ansettelsesprosessen lovlig; dvs. man gjennomfører en runde med søknader og intervjuer selv om det allerede er avgjort hvem som får jobben. Dette er spesielt vanlig i staten og det kan lønne seg å ta en telefon for å spørre om det er "interne søkere", slik at du slipper å kaste bort tid på pro forma-annonser.

Når det er sagt kan du fortsatt finslipe norsken din. Perfekt norsk er ikke viktig for en regnskapsfører, men skal du jobbe med HR så er nettopp kommunikasjonen i høysetet. Utdanningen din er helt upåklagelig; mastergraden fra Oxford er så imponerende at jeg tror det faktisk kan virke mot deg, siden mange norske arbeidsgivere aldri var i nærheten av et prestisjeuniversitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere fortelle meg, hvor stor betydningen har referanse? Er det kanskje lurt å ta en mnd. ferie og i stedet av å dra på ferie, bør jeg kanskje prøve å utarbeide noe praksis i en relevant stilling? Hvilken holdning har norske arbeidsgivera mot referanse fra utlandet?

Jeg har også litt lengre hår... har det noe å si? I utgangspunkten vurderer jeg ikke i det hele tatt for å klippe hår, men det er bare lurt å vite, om det kan være et problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...