Gå til innhold

IELTS test, noen som har tatt den?

Fanebust

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg tok IELTS før jeg skulle på utveksling til USA. Den består av 4 deler.

1. Leseferdigheter:

Du får ett hefte med 3-5 mindre artikler, og en god del spørsmål til artiklene. Alle svarene finner du i artiklene, så det kan være lurt å lese kjapt over spørsmålene til artikelen før du leser den. Denne delen skal gå greit, bare ikke heng deg for mye opp i spørsmål du ikke finner. Gå heller til neste om du står fast, så kan du gå tillbake til de du ikke fant om du får tid til slutt.

2. Lyttedel:

Du får ett hefte med spørsmål i kronologisk rekkefølge til en CD de setter på. Det er diverse samtaler og fortellinger som spilles og du må svare på spørsmålene i heftet mens du lytter.

Feks er det en samtale mellom to personer, som snakker om ferien de skal på. Typiske spørsmål er da, hvor skal familen på ferie? Hva heter faren? Hvor gammel er sønnen? Hva jobber Lisa som? etc.. her er det veldig viktig å være kjapp, om du misser ett spørsmål gå til neste. For om du faller ut kan det ta dyrebare sekunder å komme inn igjen, og du kan tape mange poeng. Teksten kan gå litt fort innemellom, så det gjelder å holde roen og hele tiden passe på at du er på riktig sted i spørsmålsteksten.

3. Skrivedel.

Du får et tema du skal skrive ca 2-3 håndskrevne sider om. Jeg fikk fordeler og ulemper med turisme. Det viktigste er ikke nødvendigvis hva du skriver, men engelsken.

4. Snakkedel.

Du blir intervjuet av en representant for IELTS. Spørsmål er typisk, fortell litt om deg selv, dine interesser etc.. Til slutt får du ett spesifikt tema du skal fortelle litt om, du får noen minutter å forbrede deg på.

Testen er ganske grei, men kan være ganske stressende til tider. De fleste skal klare 5 poeng relativt lett. 5 står for hakket over nybegynner. Skalaen er fra 1-9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...