Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ville du avlivet denne hunden? + advarsel mot kennel abiaga

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

(Poster på feil underforum fordi kjæledyr ikke åpner for anonym-posting).

Vil gjerne ha litt nøytral tilbakemelding på hva dere ville gjort.

Har en 3 år gammel schæfer. Han var verdens flotteste hund til han ble litt over et halvt år. Da fikk han plutselig kronisk kløe, og ble veldig aggressiv mot alle han møter ute på tur. Når han var ca 1 år så ble han kastrert da den ene testikkelen hans lå i magen.

Da prøvde vi gjentatte ganger og kontakte oppdretter da dette er en formell feil som i følge vanlig kontrakter (og hans kontrakt) skal gi refusjon på deler av kjøpekostnad. Han svarte ikke på noen kontaktformer og hadde helt tydelig blokkert oss fra det sekundet vi ga han pengene og forsvant med hunden.

Kastreringen hjalp ikke på noe atferdsproblemer. Han begynte å utvikle gjenntagende aggressiv ørebetennelse. Ble gående skeivt med et væskefylt øre som rant, og hadde mye smerter. 3 forskjellige vetrinærer ga han bare antibiotika salve og piller, betennelsen forsvant for å så komme tilbake igjen noen uker etterpå. Han fikk også et par ganger bettennelse i mellomkjøttet mellom potene. Når han var ca 2 år så kom vi endelig til en litt bedre vetrinær som satt han på faste allergimedisiner (vi hadde allerede satt han på allergivennlig for men det hjalp ikke mot verken kløe eller tilbakekommende ørebettennelse).

Disse medisinene har holdt både kløe og ørebetennelse unna. Men nå for ca 2 måneder siden måtte vi til vetrinær da han fikk svært aggressiv diare og oppkast. Vetrinæren sa at vi burde slutte på pillene da det ikke er bra for hunden å gå lenge på disse da de blant annet til slutt vil gi leversvikt. Fikk utskrevet antibiotka piller, melkesyre og noe annet mot magen. Dette hjalp ikke og da han fortsatt hadde diare etter 3 uker ringte jeg vetrinæren, han ga oss ormekur i tilfellet det var pga parasitter. Nå har det snart gått 2 uker til, han har fortsatt ikke blitt noe bedre og nå har øre-betennelsen og kløen kommet tilbake pga at han ikke er på allergimedisinene lenger.

Jeg googlet rundt for å se om noen hadde lignende erfaringer og kom over denne tråden på hundesonen: http://hundesonen.no/forum/topic/3313-dolly-jenta-mi-%26lt%3B3%26lt%3B3%26lt%3B3%26lt%3B3%26lt%3B3%26lt%3B3%26lt%3B3%26lt%3B3%26lt%3B3/

"Grunnen til at vi måtte ta henne var at hun for det første var forferdelig alergisk, og klødde konstant, ikke kunne hun spise noe, uten at det kom ut som bløt avføring, og hadde så stygg hud og klødde....

for det andre hadde hu vært hos en oppdretter som ikke har vært snill med henne , trur jeg... (kennel abiaga)

HU blei veldig innesluttet og redd, og begynte og bite..

så alt dette var grunnen til at vi tok deg vennen..."

Dette er altså en med samme oppdretter og akkurat samme plager. Kan det rett og slett være dårlig avl? Er det på tide å gi opp? Anonym poster: 875fb794f6cdfc272d4f7f0bf7322011

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en hund i familien da jeg var liten. Hunden hadde matallergi og epilepsi.

Allergien gikk det greit å få styr på. Vi fikk igjennom veterinær vite hva han kunne spise og ikke spise, etter det så bedret almentilstanden til hunden seg veldig.

Du skriver ikke noe om HVA hunden er allergisk i mot. Vet dere det selv? Det er et sted å begynne.

Jeg vet dessverre lite om hva som forårsaker aggressiv adferd hos hunder, dog kan det jo tenkes at dårlig helse er en årsak. Har vært borti hunder som har blitt aggressiv pga. kløe (tenk deg selv hvordan det er hvis det klør og du ikke kan gjøre noe med det).

Utover det må nok noen som vet mer om emnet svare. Men jeg er av den oppfattingen at en aggressiv hund (altså en hund som angriper mennesker) bør gjøres noe med. Hvis det ikke er mulig å få bukt med aggresjonen så er avliving det eneste forsvarlige valget, før noen blir alvorlig skadet.

Lenke til kommentar

KAN være dårlig avl, men trenger nødvendigvis ikke være det. Hadde selv en hund med masse plager på både hud mm og der den ble aggressiv pga alle plagene og endte med å avlive den bare 1 år gammel(i samråd med kennel og lege). Hu som drev kennel ville gi meg ny gratis og støttet 110% - hun satt også i avlsrådet for rasen, så uheldig kan man uansett være (alle de andre i kullet var friske og fine)

Krevde ikke kennel for ei krone, selv om jeg kunne gjort det. For jeg vet kennel gjorde sitt for at kullet skulle bli bra og jeg sjekket også på dogweb, samt sjekket der jeg kunne om kennel. Som i hundefora mm.

Hva du skal eller ikke gjøre i denne saken vil jeg egentlig ikke blande meg inn i.

Lenke til kommentar

Allergien gikk det greit å få styr på. Vi fikk igjennom veterinær vite hva han kunne spise og ikke spise, etter det så bedret almentilstanden til hunden seg veldig.

Du skriver ikke noe om HVA hunden er allergisk i mot. Vet dere det selv?

Da hunden fortsatt hadde plager på vinterstid med kun inntak av allergi-for så sa tidligere vetrinær at det ikke var noe poeng å teste det. Det kan være inneklima, seg selv eller en rekke andre ting hunden reagerer på, men ingenting man får gjort noe med uansett sa han. Derfor han satte bikkja på faste allergimedisiner. Anonym poster: 875fb794f6cdfc272d4f7f0bf7322011

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...