Gå til innhold

Solstormer i 2013 ?

Anbefalte innlegg

Det var veldig mye om solstormer i nyhetene tidligere i år og i sommer ,

Er dette fortsat aktuelt ? Jeg skulle gjerne vist mere om dette en hva norske medier har skrevet , Jeg vet hva efekten er og hvorfor det skjer men jeg lurer da på hvor stor sansynlighet og hvor mange bevis forskere osv har på at dette kan skje i 2013 eller om det faktisk skal skje.

Noen av dere her inne som er litt mer opplyst på dette emne en meg ?

Personlig så håper jeg at det skjer, Og på en annen side så håper jeg ikke at det skjer pga sykehus,helse og økonomi. Men jeg syntes tanken på at vi blir midlertidig sendt tilbake til steinalderen er litt spennende, for det virker ikke som noen land egentlig er forberedt på det ,

Det jeg har lest om solstormer så langt har egentlig ikke vært noe repotasje om hvis det skulle skje men heller en repotasje om hva som skjer når det skjer.

Noen som vet noe mer om dette som har fulgt med litt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før eller siden kan jorda bli truffet av en infrastrukturødeleggende solstorm, men å forutse om dette skjer i 2013 eller et annet år er umulig. Solstormer er et tilfeldig fenomen, de oppstår rett som det er, men heldigvis er det ganske sjelden at de virkelig kraftige treffer jorda.

Lenke til kommentar

Dessuten er veldig mye av advarslene i media krisemaksimering. Det er ikke fullstendig utenkelig at ting skal gå så galt som de sier, men det er svært lite sannsynlig. For det første må det være en svært kraftig solstorm som har retning direkte mot jorden. Dessuten trengs det et uheldig forhold mellom magnetfeltet i plasmaskyen og jordens magnetfelt for at effekten skal bli stor. I tillegg har vi satelitter som gir forvarsel om hva som kommer, så det er mulig å til en viss grad forberede seg (men fristen er kort, gjerne ikke mer enn ca en halvtime).

Når det gjelder sannsynligheten for at det skal skje i 2013 så er det som SeaLion sier umulig å forutse dette. Men solen er nå nær et aktivitetsmaksimum (som følger en 11-årssyklus), så sannsynligheten er større i 2013 enn f.eks. i 2018.

Lenke til kommentar

Det er krisepropaganda som vanlig. Solsyklus 24 ser ut til å bli den minste på lang tid. Med et maksimum på under 100 solflekker:

May_2011_Solar_Cycle_24_Prediction.gif

Og her er altså slik de tidligere solsyklusene har sett ut:

cycle.gif

Vi må altså tilbake til begynnelsen av 1900 tallet for å finne en like liten solsyklus maksimum som denne ser ut til å få.

Og Knut Jørgen Røed Ødegaard hang seg som vanlig på media sirkuset og hauset opp dommedagssenarioene enda mer. Og jeg kommer til å sende en e-post til han med en oppfordring til at han går ut i media og unnskylder denne propagandaen når vi passerer toppen på syklus 24. For dette var godt kjennt når han gikk ut med denne skremselspropagandaen i media. Og jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

Og når det gjelder NASA som dere har så stor tillitt til med klima propagandaen så er her hva de spådde om solsyklus 24 i 2006:

hathaway2_med.gif

Dec. 21, 2006: Evidence is mounting: the next solar cycle is going to be a big one.

Solar cycle 24, due to peak in 2010 or 2011 "looks like its going to be one of the most intense cycles since record-keeping began almost 400 years ago," says solar physicist David Hathaway of the Marshall Space Flight Center. He and colleague Robert Wilson presented this conclusion last week at the American Geophysical Union meeting in San Francisco.

Hathaway and Wilson looked at records of geomagnetic activity stretching back almost 150 years and noticed something useful:. "The amount of geomagnetic activity now tells us what the solar cycle is going to be like 6 to 8 years in the future," says Hathaway

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/21dec_cycle24/

Hahahaha og disse dommedagsporpagandistene skal man altså stole på at kan melde klimaet hundre år frem i tid? :rofl:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...