Gå til innhold

Bygge PC selv: hvor vanskelig er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Satt og lurte på dette. Hvor vanskelig er det for en "nybegynner" å bygge en pc som kjører dagens spill til verdi la oss si 10 000kr...

Trenger ikke noe hjelp til deler osv.

Ingen diskusjon! Men hva mener dere der ute er det "vanskeligste" med å bygge en pc? Hvor lang tid tar det for dere fra "nybegynner" til hvor du er nå, hvis du får en pc i deler å sette den sammen?

Tenker å i fremtiden bygge en pc selv! Så bare lurer!

Og hvor vanskelig er det egentlig å oppgradere deler? F.eks et skjermkort, strømforsyning,hovedkort eller prosessor?

Ingen diskusjon, da det er forskjellig for alle! Vil bare vite hva DU mener er vanskeligst!og din tid på å sette sammen en hel pc!

- Midtun

Endret av midtun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at det er veldig lett å bygge sin egen pc. Den første gangen kan det nok ta tid, siden du blir nok nødt til å se i bruksanvisning, eller lese litt på nettet. Er du forsiktig, ikke setter på plass noen deler med makt, så skal det gå helt fint.

Å oppgradere deler kan ta lang tid, avhengig av hva du vil bytte ut og hvilket kabinett man har. Skjermkort og minne er vel det letteste. Harddisk tar heller ikke så lang tid å få bytta ut. Hovedkort, prosessor og strømforsyning tar lengre tid. Man kan vel ikke si at noen ting er "vanskeligst," men å sette på plass prosessoren er jo kritisk del i byggingen og om du ikke gjør det riktig, så kan du ødelegge den.

Tiden det tar er verdt det. Det gir en god følelse når du har sittet i noen timer å holdt på, og du skrur på maskinen for første gang.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å bygge PC? Et sted mellom Lego og IKEA-møbler.

Man blir aldri utlært :)

Hvor vanskelig er det å bytte deler? Meget enkelt så lenge du leser monteringsanvisningene.

Hva er mest jobb å montere/bytte? I rekkefølge: kabinett, custom vannkjøling, hovedkort, kjøler, strømforsyning, cpu, grafikkort, dedikert lyd/RAID/nettverkskort, minne, harddisk/ssd

Endret av arni90
Lenke til kommentar

så snart du vet at en pc består av:

-hovedkort

-skjemkort

-cpu

-psu

-hdd

-ram

-dvd-leser

inni et kabinett så kommer resten selv

hvis du ser inni en pc og klarer å skjønne hva som er hva så er du i mål. +at du må lese bruksanvisningen til hovedkortet for å koble til på-knappen.

Husker jeg prøvde å oppgradere hdd for kanskje 8 år siden. Ga opp med en gang jeg åpna pc-en. Prøvde igjen når jeg ble 16 (2 år siden) da skjønte jeg faktisk hva delene inni pc-en var :p så snart jeg lærte meg å se at pc-en ikke var en stor del så var det ikke så vanskelig :p

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Brukte vel ca 1 uke på å bygge min første PC. Men det var pga den ene ram brikka var defekt så det fucka opp alt, ga nesten opp da :p kjipt første gang du skal bygge noe om noe er defekt/blir ødelagt. Da kan det ta mye lenger tid.

Det jeg stresset mest med var vel å sette på CPU kjøleren

Lenke til kommentar

Hørtes ok ut! Virker jo veldig spennende å kunne få en bedre pc+bygge den selv etterhvert! Går utifra det er vanlig garanti per komponent osv...

Hvor vanskelig er det å "innstallere" HK, strømforsyning og evt kjølere (ikke standard kjølere)!

Kan hende jeg faktisk bare må kjøpe deler istedenfor en "hel pc"! Vi får se ! Livet er flott med så mye muligheter!

Lenke til kommentar

Strømforsyning er lett, bare koble i noen ledninger. HK er litt annerledes viktig å vite hvor den skal ligge og at du har skruer under!! Har bare satt på standard cpu kjøler men det var det illeste, med kjølepasta og annet rart :p

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Mennesker med >= normal motorisk funksjonsevne og som er noenlunde oppegående kan montere en PC.

Å starte fra scratch til å plukke noenlunde ok komponenter krever 2-3 uker med innsats. Dersom man mangler interessen er det ikke sikkert at det går overhodet.

Å perfeksjonere en PC krever derimot summen av år med erfaring, spesielt med tanke på valg av komponenter og det krever en ekstrem tolmodighet. Det går mye tid med til research og ved montering kan det være at man i det PCen skal ferdigstilles finner ut at man vil demontere og starte forfra siden én kabel kan trekkes bedre.

Det vanskjeligste med å montere en PC er å ha tålmodighet til å montere på en måte som ikke innebærer snarveier som skaper problemer senere.

Lenke til kommentar

Mennesker med >= normal motorisk funksjonsevne og som er noenlunde oppegående kan montere en PC.

Å starte fra scratch til å plukke noenlunde ok komponenter krever 2-3 uker med innsats. Dersom man mangler interessen er det ikke sikkert at det går overhodet.

Å perfeksjonere en PC krever derimot summen av år med erfaring, spesielt med tanke på valg av komponenter og det krever en ekstrem tolmodighet. Det går mye tid med til research og ved montering kan det være at man i det PCen skal ferdigstilles finner ut at man vil demontere og starte forfra siden én kabel kan trekkes bedre.

Det vanskjeligste med å montere en PC er å ha tålmodighet til å montere på en måte som ikke innebærer snarveier som skaper problemer senere.

Så sant, litt som med alt annet kan jeg tenke meg.. Er vel tid/erfaring osv...

Spørsmål da: Hvis jeg skal ha gaming pc til maks 8500kr(alt bortsett fra mus,høytalere,tastatur og skjerm). Billigst å kjøpe ferdig pc? Eller får jeg "mest" for pengene ved å bygge selv? Med tanke på at man da gjerne kan oppgradere senere litt "lettere" pga man har muligens HK som kan ta 2x skjermkort osv?

Lenke til kommentar

Ved å bygge selv får du ikke nødvendigvis mer for pengene, men du får nøyaktig de komponentene du ønsker og montering etter egne premisser. Når du bygger selv så har du mulighet til å gjøre en eksepsjonell innsats for at resultatet skal bli bra.

Problemet med å kjøpe ferdigbygg kan være at de inneholder komponenter som er på vei ut og som butikken klør i fingrene etter å bli kvitt eller at det er gjort for mange kompromiss i maskinvaren med tanke på å maksimere profitt. Når du bygger selv får duakkurat det du ønsker.

I tillegg har man skrekkeksempler om firma som vil ha 5000 kr for å levere bærbare PCer med 512 GB SSD som man kan få tilsvarende i løs vekt for under 3k. Helt greit at de tar noen kroner for tjenesten, men er skammelig når de tar nesten dobbel pris komponenter som enkelt kan leveres i bøtter og spann fra en hvilken som helst forhandler av maskinvare.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å bygge selv får du ikke nødvendigvis mer for pengene, men du får nøyaktig de komponentene du ønsker og montering etter egne premisser. Når du bygger selv så har du mulighet til å gjøre en eksepsjonell innsats for at resultatet skal bli bra.

Problemet med å kjøpe ferdigbygg kan være at de inneholder komponenter som er på vei ut og som butikken klør i fingrene etter å bli kvitt eller at det er gjort for mange kompromiss i maskinvaren med tanke på å maksimere profitt. Når du bygger selv får duakkurat det du ønsker.

I tillegg har man skrekkeksempler om firma som vil ha 5000 kr for å levere bærbare PCer med 512 GB SSD som man kan få tilsvarende i løs vekt for under 3k. Helt greit at de tar noen kroner for tjenesten, men er skammelig når de tar nesten dobbel pris komponenter som enkelt kan leveres i bøtter og spann fra en hvilken som helst forhandler av maskinvare.

Ja ser den! Får ta og lese litt på nett ang guider osv :D Så får vi se om jeg får kjøpt meg gaming pc bygge selv eller få komplett til å sette en av de "ferdig" pcene sammen til meg!

Lenke til kommentar

Satt og lurte på dette. Hvor vanskelig er det for en "nybegynner" å bygge en pc som kjører dagens spill til verdi la oss si 10 000kr...

Trenger ikke noe hjelp til deler osv.

Ingen diskusjon! Men hva mener dere der ute er det "vanskeligste" med å bygge en pc? Hvor lang tid tar det for dere fra "nybegynner" til hvor du er nå, hvis du får en pc i deler å sette den sammen?

Tenker å i fremtiden bygge en pc selv! Så bare lurer!

Og hvor vanskelig er det egentlig å oppgradere deler? F.eks et skjermkort, strømforsyning,hovedkort eller prosessor?

Ingen diskusjon, da det er forskjellig for alle! Vil bare vite hva DU mener er vanskeligst!og din tid på å sette sammen en hel pc!

- Midtun

Du kan da ikke ta fra oss retten til å diskutere, spesielt når siden heter diskusjon.no..

On-topic= Har ikke bygget PC selv enda, men å sette ting i moderkortet ser farlig ut! :p

Lenke til kommentar

Du kan da ikke ta fra oss retten til å diskutere, spesielt når siden heter diskusjon.no..

On-topic= Har ikke bygget PC selv enda, men å sette ting i moderkortet ser farlig ut! :p

Haha! ja, ble vel litt feil den der ja! :p Var bare med tanke på at det alltid blir "jeg synes skjermkort er vanskeligst".. Og så kommer neste og siterer ham og sier "nei, nå må du gi deg.. SLI X GTX er mye lettere å komponere sammen med DOUCHBAG NIVÅ 1000" osv:)

Ja, er jo ikke bare bare og sette sammen også! Må nok leses en del først! Vil jo ikke ødelegge noe og sånt!:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskeligheten på å bygge en PC har ganske mye med hva kabinett du velger.

mange billigere kabinett har ofte veldig tungvint løsninger på mye og kan være vanskelig å bygge i.

Modulær strømforsyning gjør også jobben mye lettere.

Jeg kan selv anbefale et kabinett som for eksempel Fractal Design R4, som har gode løsninger på det meste, masse kanaler å trekke kabler igjennom og tommelskruer på mange av delene.

Dette kabinettet koster ikke mer en ca 700kr. Det finnes sikkert noen rimeligere kabinett som er greie å jobbe med også, uten at jeg har vært borti noen jeg kan anbefale.

Youtube har endel greie videoer, så ta gjerne en time å se igjennom videoer på nettet, og les bruksanvisning.

Selv med endel erfaring tar det litt tid å bygge en PC, jeg selv brukte i overkant av 3 timer sist jeg bygde en helt komplett PC. jeg kunne sikkert gjort det endel raskere, men jeg fikk trukket alle kabler slik at dem er skult og monterte noen braketter for å feste 2x SSD i 3.5 tommers brønner, i tillegg til 3 ektra harddisker.

Lenke til kommentar

My story: Begynte rundt November 2010 og lese meg opp på pcens forskjellige komponenter og slikt. Hadde da en Acer Stasjonær(2007) som jeg litt senere igjen tenkte jeg kunne kjøpe deler til (for og oppgradere de som allerde var i) Etter noen bestillinger satt jeg der, hørte litt rundt. Endte med at jeg ikke hviste helt at Acer har et eget patent mot andre produsenters hovedkort. Noe som gjorde at jeg begynte og finne meg et nytt kabinett (bedre) Så leste litt rundt på nettet om bygging, brukte godt en enkel guide fra Hardware.no som jeg måtte se noen ganger før jeg skjønte poenget (ikke greit og være noob) Men tilslutt hadde alt i hus, tok kabinette oppå bordet, monterte inn tinga (noe sjau) Litt stress og. Endte med at jeg måtte koble om dvd rommet noen ganger. Var veldig deperat for å få pcen igang. Den funka fint. Kjørte det første med det intregrete skjermkortet, og vanlig stock "cpu" kjøler også etter 1måned gikk det til innkjøp av ny kjøler, ssd og satt litt senere inn det skjermkortet jeg kjøpte med. Tok noen månder fikk rydda godt inni der. Litt offtopic, men. Det som er med og være nybegynner er at en lett kan stå litt hjelpesløs, men da er jo google også greit og ha. Da kan man jo ta seg godt opp på de forskjellige komponentene i pcen også blir man uansett klokere med tida. Før jeg bygga den pcen jeg var nå<<< så prøvde jeg først og demontere/montere en pce, noe som ikke gikk helt. Men pga noe mangel på kunnskap og etter tida har gått blitt klokere (både av feil og tenking, men google har vært en god del av den beste hjelpen. Hvist jeg nå skal bygge en pc er jo det vel så greit, noen som spør om hjelp anngående bygging sier jeg bare kjør på. Så kan si at jeg har blit betraktelig mye klokere på to år ;) Uansett en starter et sted og tar det derfra og det har gårr veldig bra! Har også hent pcen har stått litt men alltids fått fiksa problemer på egen hånd. Det er uansett ganske rart og tenke på at det kan gå to års forkjell så vett man mye mer en det man egentlig har gjort.-. End on my story! Om ikke så lenge så vett du nok godt mye mer om dette temaet, bare du ikke hopper vekk så! Uansett min anbefaling bygg pc, så lenge en vil og motivasjonen står sin fulle rett. Er bare og google opp også sjekke guider og slikt..... Kansje blir du like klok som meg!!!! Her har du uansett noe du kan lese deg gjennom, prøve og bli litt klokere. Viktig: ikke gi opp. Uansett: Komplett.no har en veldig godt beskrevende guide som godt vil hjelpe deg på vei: http://www.komplett....=buildyourownpc :) NB: Dette ble nok en hel bok i forskjell men håper dette^ kan være til nytte, kansje ikke alt men noe! Annet: Viktig er at du må være forsiktig når det gjelder statisk elektristet, ellers er det ganske grei jobb. B.l.a starter først med og skru til hovedkortet (og pass på at alle skruehull blir skrudd til, ikke for mye heller. Cpuen monteres i sokkelen på hk`et med forsiktighet står som regel hvilken vei på cpuen som skal inn hvor ellers har du cpukjøler NB: Stockkjølere kan være harde grep og få på men bruk tålmodgihet og være godt forsiktig. Minnebrikkene skal som regel monteres i samme slot eks har du 2x4gb brikker skal de i som regel (brun - brun) Du ser nok lett hvilken del av brikken som skal i hvor. Ellers er det bare og se seg til. Beste er jo når en først har begynt og satt i deler at med tanke på kabler og slikt prøver og gjør det litt ryddig. Et annet eks: der er når det gjelder strømforsyning har en flere typer (standard/ikke modulær) vil si at alle kablene er fastrekt til den og ellers har du hx(mest avtakbare kabler utenom hk,cpu strøm. Ax er fullt modulær som vil si at alle kabler kan tas av ett ønske. Som regel anbefales et litt skikkelig stort kabinnet (hvor en har, micro, medium og big tower) Hvor big tower er det beste, både for god plass og god kjøling. Ellers og for gode kabel mulighet, så er en opptat av det er jo en god full avtakbar psu greit ellers kan jo en med ikke avtakbare kabler være veldig perfekt til et medium tower, også motsatt...... Ivrig til og skrive ja:P

Endret av HenPower7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...