Gå til innhold

Skal jeg kjøpe den største eller minste iMac 27" ?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for og kjøpe iMac 27" pågrunn av den store fine skjermen og at den skal funke bra med adobe programmer.

Jeg bruker nemlig pc mest kreativt.. Redigerer bilder (lagrer masse store bilde filer) Jobber i photoshop o.l Tegner osv osv. Jeg er under utdanning nå og håper på og kunne leve litt av og lage ting etterpå, ofte via pc bruk..

Så spørsmålet er; Trenger jeg den største 27" ? Eller klarer jeg meg fint med den 2,9Ghz. Min pc kunnskap er strekker seg til noen få html koder... så jeg har ikke peiling på hva forskjellene betyr... OG dette er første gang jeg er borti ett apple produkt.

Her er en link til de ulike versjonene av 27"

http://www.apple.com/no/imac/specs/

Er jo ikke stor forskjellen i kr, men ganske dyrt for en student.. Kommer jeg til og angre i framtida viss jeg ikke tar den største? Så kunne jeg tenkt meg og kjøpt på elkjøp (nærmeste butikken) og de har ikke fått inn den aller største enda av en snodig grunn.. Men kan og kjøpe fra eplebutikken viss de sender.

Kjempeglad for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her kommer et litt bedre svar:

forskjellen er at den har raskere prosessor og bedre skjermkort. Når du driver med redigering så kan ekstra prosessor.kraft komme godt med, men den "dårligste" av dem er ikke noen svekling den heller, begge to er kraftige, men den ene ligger et hestehode foran Jeg vet ikke hvor mye bedre skjermkortet er, men det vil i hvertfall gjøre ting litt smotthere når du kjører grafikktunge programmer.

bare sånn at det er sagt, den er ikke noe større. GHz er hastigheten på prosessoren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

TS sier i sitt første innlegg..

Er jo ikke stor forskjellen i kr, men ganske dyrt for en student..

Så da spiller jo økonomien tydeligvis endel.

Lenke til kommentar

Utav tvivel hade jag valt den med störst skärm och så stoppar du i så mycket minne som du bara kan.

Du kommer garanterat vilja köpa en till 27" snart. 2 skärmar eller mer är otroligt effektivt i adobe.

Är det stillbilder du skall jobba med eller video? Är det stillbilder behöver du inte lägga stora pengar i skärmkortet. i5 håller i långa banor, och du märker sannsynligtvis ingen skillnad mot en i7 i det du skall hålla på med. Kan manstoppa i ssd och minne i dessa själv elelr måste den in på verkstad för detta? Kan du göra det själv, gör det. Då får du dubbelt för pengarna mot om Apple gör det i fabriken.

Oavsett, gläd dig, det är en fantastisk maskin/skärm att jobba med. Men du kan lika gärna börja spara till en till 27" med en gång.

Lenke til kommentar
Utav tvivel hade jag valt den med störst skärm och så stoppar du i så mycket minne som du bara kan. Du kommer garanterat vilja köpa en till 27" snart. 2 skärmar eller mer är otroligt effektivt i adobe. Är det stillbilder du skall jobba med eller video? Är det stillbilder behöver du inte lägga stora pengar i skärmkortet. i5 håller i långa banor, och du märker sannsynligtvis ingen skillnad mot en i7 i det du skall hålla på med. Kan manstoppa i ssd och minne i dessa själv elelr måste den in på verkstad för detta? Kan du göra det själv, gör det. Då får du dubbelt för pengarna mot om Apple gör det i fabriken. Oavsett, gläd dig, det är en fantastisk maskin/skärm att jobba med. Men du kan lika gärna börja spara till en till 27" med en gång.

Nei blir nok lite video på meg :) Ja gleder meg veldig, blir nok en helt ny verden!

Lenke til kommentar

Du vil nok oppleve at jo kraftigere prosessor, jo fortere vil arbeidet gå. Men det er forholdsvis små nyanser vi snakker om her. Jeg mener at hvis du vil ha en 27 tommers iMac, og har et stramt budsjett, så gå for versjonen med den billigste prosessoren (den er fremdeles en ganske kraftig prosessor), det billigste skjermkortet (som fremdeles er et ganske kraftig skjermkort), og 8 GB RAM burde holde.

Du bør i hvert fall ikke spandere mer penger på skjermkort, det har du ingen bruk for, til de tingene du skisserer som bruksområde - med mindre du er en kravstor gamer. GTX 660M-kortet er likevel et veldig bra kort for den som vil fyre opp et spill i ny og ne.

Men hvis du skal spandere ekstra penger noe sted, så spander dem på prosessoren.

Den største forbedringen du kan gjøre på basisutgaven av maskinen, er å utstyre den med en SSD (harddisk).

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Så den største... Hvor mange år "holder" en iMac? Jeg tenker siden jeg ikke er ferdig utdanna på hvertfall to år til og ikke så flink som jeg kan bli enda... Må jeg alikevel om noen år kjøpe ny, når jeg jobber mer på fulltid på forhåpentligvis på ett høyere nivå. Pointet mitt, er jeg for lite proff nå til og trenge den beste? (Jeg kan det jeg gjør, ikke det jeg mener, men jobber vel ikke superfort eller kan programmer godt nok osv) Jeg holder på med redigering av foto og tegning hver dag, så brukt blir det jo.. hmmm

Lenke til kommentar

Så den største... Hvor mange år "holder" en iMac? Jeg tenker siden jeg ikke er ferdig utdanna på hvertfall to år til og ikke så flink som jeg kan bli enda... Må jeg alikevel om noen år kjøpe ny, når jeg jobber mer på fulltid på forhåpentligvis på ett høyere nivå. Pointet mitt, er jeg for lite proff nå til og trenge den beste? (Jeg kan det jeg gjør, ikke det jeg mener, men jobber vel ikke superfort eller kan programmer godt nok osv) Jeg holder på med redigering av foto og tegning hver dag, så brukt blir det jo.. hmmm

Den "holder" helt til den dagen:

1: Du ikke føler at arbeidsflyten går så fort som den kunne ha gjort (med mer oppdatert hardware).

2: Den er utslitt, skadet eller ødelagt.

Hvor lang tid det tar, avhenger faktisk mye av deg selv. En iMac er ikke oppgraderbar i samme forstand som en stasjonær (desktop) datamaskin er, så det ligger en begrensing der.

Men du kan nok regne med at maskinen vil holde i mer enn 2-3-4-5 år. Datanerder vil kanskje være uenig, da disse gjerne vil ha det til at bare det aller nyeste på markedet er bra nok. Vi andre vet jo at dette er bare tull :)

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Haha. Nei, får ganske god hjelp av mamma :) Men litt må jeg nok spe på jeg også ;)

Da burde jo din mamma få vite at om du kjøper en mac mini, så kommer du på halve prisen kontra en iMac...

En Mac mini med to 27" skjermer kommer på 8500 pluss tastatur og mus....

Lenke til kommentar

Da burde jo din mamma få vite at om du kjøper en mac mini, så kommer du på halve prisen kontra en iMac...

Man vil jo gjerne bruke IPS-skjerm til bilder/kreativt arbeid pga mye bedre panel og fargegjengivelse. Hvis du klarer å få det til 8500 kr inkl en 27 tommers IPS blir jeg imponert. Og iMacen er kraftigere enn Mac Mini, noe som gjør at den egner seg bedre til TS sit bruk ;)

Mvh Faller

Lenke til kommentar
Du vil nok oppleve at jo kraftigere prosessor, jo fortere vil arbeidet gå. Men det er forholdsvis små nyanser vi snakker om her. Jeg mener at hvis du vil ha en 27 tommers iMac, og har et stramt budsjett, så gå for versjonen med den billigste prosessoren (den er fremdeles en ganske kraftig prosessor), det billigste skjermkortet (som fremdeles er et ganske kraftig skjermkort), og 8 GB RAM burde holde. Du bør i hvert fall ikke spandere mer penger på skjermkort, det har du ingen bruk for, til de tingene du skisserer som bruksområde - med mindre du er en kravstor gamer. GTX 660M-kortet er likevel et veldig bra kort for den som vil fyre opp et spill i ny og ne. Men hvis du skal spandere ekstra penger noe sted, så spander dem på prosessoren. Den største forbedringen du kan gjøre på basisutgaven av maskinen, er å utstyre den med en SSD (harddisk).

Jeg spiller aldri. Så sånt er ikke viktig.

Viss jeg skal ha større prosessor må jeg vel ha den største versjonen?

Men det er ikke bedre med ekstern harddisk for og lagre tidligere arbeid? Harddisken gjør at ting går fortere når en jobber, med og lagre, hente bilder osv? (Og større plass)

Lenke til kommentar

Poenget med hele greiene er jo ikke og kjøpe dette her for morro skyld.. for og lage krusseduller og hobbyting. Må ha skikkelig utstyr. Framtida mi dette her. Det tror jeg "mamman min" vet og det er derfor jeg er så heldig og få det beste.

Lenke til kommentar

Hvis du går til Apple Store online, så hvil du se at du selv kan konfigurere en iMac etter egne ønsker, mikse og matche hardware. Hvis du skal spandere penger utover basismodellen, så mener jeg prioriteringene bør være: 1: SSD. (Flash disk, som de kaller det hos Apple). Veldig kostbart hos Apple, så akkurat det faller kanskje utenom budsjettet. Men du kan kjøpe en slik en et annet sted, og sette inn selv - det er veldig enkelt i "normale" pc'er, men jeg kjenner ikke til hvordan det er med iMac. I så fall bør du vel ha ekstern lagring i tillegg, på en "vanlig" harddisk. 2: Prosessor. I så fall bør du like godt gå for Core i7-prosessoren, da en oppgradering fra en i5 til en litt kraftigere i5 vil ha svært liten effekt.

8 GB RAM bør holde til den bruken du skisserer, men merkostnaden opp til 16 GB er jo ikke all verden heller, så ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Mac Mini med den kraftigste prosessoren, 8 GB RAM, Trådløst tastatur, Apple Magic Mouse og Apple Wireless Keyboard koster 9288 kroner. Da begynner man å nærme seg samme planet som en 27" iMac ytelsesmessig. En 27" skjerm (Thunderbolt eller Cinema) koster 8290. Billigste 27" iMac koster 14990.

Din tur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Er jo ikke nødt til å ha Apple skjerm eller høyeste prosessor.

Jeg gav et fullverdig alternativ.

Er jo totalt bortkastet å betale for blingfaktor, når man er student...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...