Gå til innhold

Propellen på en ubåt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan noe om ubåter spesifikt så handler dele hele bare om et lurt design. Tetningen består nok sannsynligvis av o-ringer i spesialutviklet materiale (evt. tilsvarende pakninger met et annet tverrsnitt.) kombinert med diverse pressringer og støtteringer av forskjellige elastomerer. I og med at en propellaksling beveger seg er det nok ikke lett å lage et feilfritt system, men det er nok også gjort en del R&D for å få det til å funke bra.

 

Jeg tørr vedde på at den største utfordringen ikke er trykket, men slitasje. Selv i oljeindustrien eksisterer det utstyr/verktøy som designes for å kunne tette flere 100, om ikke over 1000, bars trykk med o-ringer. Sikkert med en mye mindre slitasjefaktor fordi brønnutstyr ofte står statisk i lange perioder.

Til sammenligning vil 2000m vann gi et trykk på 196 bar, og vann er faktisk lettere å tette for en gass, fordi vann er mer tyktflytende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det letteste er jo å ikke ha noe gjennomgående aksling i det hele tatt og dermed slippe hele tetnings/slitasje problematikken

 

Man kan bare bruke en såkalt magnetisk kobling

news_vol5_i8_img2.gif

Denne overfører kreftene med hjelp av magnetiske krefter og de to sidene av akselen har ingen fysisk kontakt med hverandre og ingen tetting trengs dermed.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...