Emancipate Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Hvordan unngår de at det lekker vann inn ved utføringen av propellakslingen på en ubåt? Det må jo være stort trykk 200 meter under vann, og litt vaselin kan jo umulig holde? Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Se her http://www.emeraldinsight.com/10.1108/eb053372 1 Lenke til kommentar
Secretalias Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Uten at jeg kan noe om ubåter spesifikt så handler dele hele bare om et lurt design. Tetningen består nok sannsynligvis av o-ringer i spesialutviklet materiale (evt. tilsvarende pakninger met et annet tverrsnitt.) kombinert med diverse pressringer og støtteringer av forskjellige elastomerer. I og med at en propellaksling beveger seg er det nok ikke lett å lage et feilfritt system, men det er nok også gjort en del R&D for å få det til å funke bra. Jeg tørr vedde på at den største utfordringen ikke er trykket, men slitasje. Selv i oljeindustrien eksisterer det utstyr/verktøy som designes for å kunne tette flere 100, om ikke over 1000, bars trykk med o-ringer. Sikkert med en mye mindre slitasjefaktor fordi brønnutstyr ofte står statisk i lange perioder. Til sammenligning vil 2000m vann gi et trykk på 196 bar, og vann er faktisk lettere å tette for en gass, fordi vann er mer tyktflytende. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 (endret) Det letteste er jo å ikke ha noe gjennomgående aksling i det hele tatt og dermed slippe hele tetnings/slitasje problematikken Man kan bare bruke en såkalt magnetisk kobling Denne overfører kreftene med hjelp av magnetiske krefter og de to sidene av akselen har ingen fysisk kontakt med hverandre og ingen tetting trengs dermed. Endret 10. desember 2012 av flesvik Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Simmerringer er mer egnet en o-ringer på slike ting. Vanntrykket i seg selv brukes da til å oppnå bedre tetning.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå