Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV og arbeidsavklaringspenger

bfdbdfb

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine arbeidsavklaringspenger utløper nå i desember etter et halvt år med hjerneoperasjon og rehabilitering. Har i sammenheng med dette et par spørsmål. Har snart time med rådgiver men tenkte å spørre dere først for å være på den sikre siden:

1. "AAP i ventetid på arbeid" i perioden etter at AAP-perioden har utløpt - er dette noe man må søke om eller blir man automatisk satt over hvis rådgiver syntes jeg er klar for arbeid? Jeg finner ingenting i skrivet til NAV - AAP i ventetid på arbeid - og heller ingen slike søknader på NAV sine sider. Det nærmeste jeg kom var Søknad om gjenopptak av Arbeidsavklaringspenger, men denne nevner ikke ventetid på arbeid.

2. Jeg har under rehabiliteringsperioden startet etablering av egen virksomhet. Ifølge skrivet til NAV - AAP under etablering:

Næringsfaglig vurdering må innhentes fra faglig kompetent instans som er godkjent av NAV.

2.1. Hvordan gjør jeg dette? Hvor mye vil det koste og hvor lang tid vil det ta?

2.2. Er dette mulig uten en detaljert forretningsplan / markedsundersøkelse men heller en kort beskrivelse samt ferdig design? Jeg har skrevet mange forretningsplaner før, men denne virksomheten har ikke behov for investorer, dessuten ville en anstendig forretningsplan tatt så lang tid å utvikle (3-6 mnd.) at jeg fant ut det var bedre å bare starte utviklingen av virksomheten enn å skrive om den.

2.3. Har utdanning noe å si eller dreier det seg mer om selve konseptet?

3. Går det an å søke om "AAP i ventetid på arbeid" og "AAP under etablering" samtidig, slik at hvis den ene blir avslått, så vil den andre bli vurdert?

4. Har det noe å si at jeg allerede har gått på AAP det siste halvåret? Er jeg allerede "inne i systemet" slik at søknadsperioden blir raskere, med evt. større sannsynlighet for å bli godkjent?

Jeg har forresten ikke rett til dagpenger.

Tusen takk!

Tormod

Endret av bfdbdfb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Dersom du ikke allerede har arbeid (altså at du er arbeidsledig) vil du, når det er avgjort at du ikke har behov for ytterligere bistand fra NAV (ikke fyller vilkårene i folketrygdloven pgf 11-6), automatisk bli overflyttet til "AAP i ventetid på høvelig arbeid" etter folketrygdloven pgf 11-14.

2.1) Ta kontakt med din (fylkes)kommunes næringsetat eller ditt NAV-kontor - de vil typisk vite hvem som kan gi deg en næringsfaglig vurdering av oppstartsplanen.

2.2) Nei. Poenget her er at du må kunne overbevise NAV om at dette faktisk vil få deg selvforsørget.

2.3) Utdanning, i hvilken relasjon? Hvorvidt du er utdannet innen feltet er et moment i den næringsfaglige vurderingen.

3) Nei. Vilkårene for å få AAP i ventetid på arbeid utelukker det å etablere næringsvirksomhet samtidig.

4) Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...