Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Legge strøm selv

Anbefalte innlegg

Det har ikke slått deg at de problemene og manglene du nå opplever skyldes nettopp litt lettsindighet på reglene? Dvs, folk som tenker "hvor farlig kan det nå egentlig være?" eller "dette er såpass lett - selv eg klarer det".

Det er jo akkurat det jeg sier. Når reglene er så på trynet som de er, oppfordrer de til at folk bryter dem. Det er ikke bra!

Hadde regelen vært at etterkontroll var påkrevd, ville problemene bli luket ut i kontrollen, og problemet ute av verden. EDIT: Dette forutsetter da at kontrolløren ikke koster skjorta. Ikke noe poeng hvis folk ikke føler de har råd til å kontrollere.

Hensikten med regler på dette feltet er sikkerhet, og slik det er lagt opp i dag virker regelverket ofte mot sin primære hensikt, da det tilsynelatende har blitt manipulert for å sikre at elektriker-bransjen får mer jobb.

Selvfølgelig er det en god del sauer i samfunnet, de som gjør som de blir fortalt og aldri bryter en eneste lov eller norm. Det er også en del som ikke har kompetanse på feltet, og innser det selv. For deres vedkomne fungerer slike regler etter hensikten. Men, når du blander inn tenkende individer, vil du fort oppdage at de reglene som ikke er fleksible nok ikke blir fulgt. Jeg trenger bare løfte blikket for å se et eksempel på dette.

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det ville det ikke. Dersom folk fritt frem kan legge opp selv, så lenge de sørger for en etterkontroll, så vil det resultere i at folk legger opp selv men dropper etterkontrollen siden det allikevel fungerer.

I tillegg er det vanlige arbeidstakere som skal gjøre jobben, og de gjør det ikke gratis. Om folk da legger opp ett større skjult anlegg så vil det kreve minst like mange arbeidstimer å få kontrollert og dokumentert anlegget, som elektrikeren ville ha brukt på lage det i første omgang. Vi snakker om tverrsnitt, sikringer, kursbelastning, avstand, strekklengde, bøyradius, materialvalg, festemidler, regler, fargekoder, jording og mye annet, som alt da skal sjekkes, dokumenteres og kvitteres for i ettertid. Og eg skal vedde på at de fleste som gjør dette selv ikke kan fremskaffe kvitteringer på utstyret som er kjøpt når kontrollør skal sjekke om utstyret lever opp til påkrevd standard. "Det er sånne de har på Europrisen. Sånne hvite vet du...".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og er noe galt og må rettes på/trekkes om, ryker enten røret, eller så får man ikke igjennom trekkefjør, evt rive ut det gamle. GARANTERT.

Vært borti flere steder der det er blitt brukt biltema k-rør, som har ryki i bøyer, da vi prøvde å få igjennom fjøra.

Fint for kunden da han måtte rive 2 meter panel.

Lenke til kommentar

Skjult opplegg blir noe annet. Også våtrom, sikringsskap osv. Det er nok ikke fornuftig å gjøre ALT selv, men en liten utvidelse fra der vi er i dag tror jeg fler enn meg hadde satt pris på. Jeg synes det er teit at man ikke engang har lov til å henge opp en lampe eller skifte en lysbryter/dimmer etc.

Og det må selvfølgelig være et krav om at alt av kvitteringer spares på.

Lenke til kommentar

Det er urealistisk og håpløst å få til.

Hva gjør man dersom huseier ikke har tatt vare på kvittering, men har montert en bryter, og kontrollør er i tvil om den er godkjent? Skal kontrolløren koble fra hovedsikringen for å være sikker på at det ikke oppstår brann, skade eller farlige situasjoner inntil eier har byttet eller fremskaffet dokumentasjon? Og mener du virkelig at folk er villig til å betale en kontrollør for 5-6 timer for å kontrollere at en bryter er korrekt montert, kontra 3-4 timer for å montere den med en gang?

Eller skal kontrolløren være betalt av NAV?

Og dersom man har lov til å gjøre noe selv, men ikke alt, hvor setter man grensen? Og hvordan kan man sikre seg at grensen blir overholdt og at den ferdige, godkjente installasjonen ikke blir tuklet med?

Husk at en "handyman" kan lage like mye skade på eksisterende anlegg, som på det han jobber med. Og nå som de aller, aller fleste installasjoner er skjulte, er slike potensielle brannkilder veldig vanskelige å oppdage.

Lenke til kommentar

Brytere kan bli dårlig tilskrudd, eller ikke etterskrudd, det kan være nok til gnist og evt brann. Hjelper ikke med kvitteringer da.

Nei, men det hjelper med kontroll.

Hva gjør man dersom huseier ikke har tatt vare på kvittering,men har montert en bryter, og kontrollør er i tvil om den er godkjent?

Da blir anlegget miskjent. Altså ikke lov å ta i bruk.

Skal kontrolløren koble fra hovedsikringen for å være sikker på at det ikke oppstår brann, skade eller farlige situasjoner inntil eier har byttet eller fremskaffet dokumentasjon?

Ja, hva er ellers poenget?

Og mener du virkelig at folk er villig til å betale en kontrollør for 5-6 timer for å kontrollere at en bryter er korrekt montert, kontra 3-4 timer for å montere den med en gang?

Det tar ikke 5-6 timer å kontrollere en jobb det tar 3-4 timer å montere. Det er latterlig.

Eller skal kontrolløren være betalt av NAV?

Aldeles ikke. Dette er helt usaklig.

Og dersom man har lov til å gjøre noe selv, men ikke alt, hvor setter man grensen?

Det er her regelverket kommer inn. Akkurat hvor grensen bør gå er vanskelig å vurdere, men jeg synes den bør forskyves fra der den er i dag.

Og hvordan kan man sikre seg at grensen blir overholdt og at den ferdige, godkjente installasjonen ikke blir tuklet med?

Dette problemet har vi også i dag. Dette problemet kan reduseres ved at elektrikerfirmaer blir pliktige til å foreta etterkontroll ved forespørsel.

Husk at en "handyman" kan lage like mye skade på eksisterende anlegg, som på det han jobber med.

Dette problemet har vi også i dag. Nok en grunn til at bør være mulig å få et anlegg etterkontrollert.

Og nå som de aller, aller fleste installasjoner er skjulte, er slike potensielle brannkilder veldig vanskelige å oppdage.

Jeg er enig i at skjult installasjon kun bør utføres av kyndige fagfolk, nettop fordi det er umulig å kontrollere på en praktisk måte. EDIT: Av de 8-10 leilighetene jeg har bodd i har bare én hatt særlig grad av skjult opplegg. Mulig du refererer til nybygg? Endret av amelbye
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring er at jeg foretrekker å gå etter arbeid elektriker har gjort .... for endel av de gjør en slett jobb. Flere ganger vært borti dårlig til-skruing blant annet.

Men for forsikring og at ting blir gjort etter regler, så bør du få det gjort av fagmann - de tusenlappene er lite i forhold til hva du risikerer

Jeg stoler også mer på mitt eget arbeid enn andres. Men slik reglene er i dag har man ikke stort valg. Slik det står i dag er de tusenlappene vel verdt det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det UREALISTISK med dårlig tiltrukket bryter/stikk??

Innlegget mitt var ment til amelbye, ikke deg.

Det tar ikke 5-6 timer å kontrollere en jobb det tar 3-4 timer å montere. Det er latterlig.

Skal kontrolløren vente helt til huseier har lagt om anlegget da?

Kjøring er tid, og det koster penger. Om en elektriker/montør må ha to besøk kontra ett, så er det åpenbart at det går ekstra mye tid i kjøring til og fra.

Lenke til kommentar

Til TS. Det er mye du kan gjøre selv av oppussing/fiksing i en bolig - det elektriske er ikke noe av det. Ikke bare fordi du kan gjøre en dårlig jobb/ikke er kvalifisert til det, men gjør du feil (små eller store) kan det du har gjort koste folk livet senere ved en eventuell brann.

Mitt tips: Få det gjort ordentlig av faglærte først som sist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å legge opp noen nye stikk og brytere skal man være ganske tett i pappen for ikke å klare å gjøre riktig selv, det er snakk om å skru fast en boks på veggen, slå opp en kabel mellom og stramme til noen skruer inni slik at ledningene sitter fast.

Problemet er at det er utrolig mange som faktisk ikke klarer en så enkel jobb uten å gjøre dårlig arbeide..

Har selv gått elektro (har dog aldri jobbet som elektriker), men har jo endel kjennskap til hvordan ting fungerer.

Vi har nettopp kjøpt hus og der var det tydelig at forrige eier har lekt elektriker selv, det var brukt IP44 koblingsbokser på soverom, brytere var byttet ut med IP44 koblingsbokser, ledninger ført ut fra stikk ved å knekke av plasten på vegguttaket, brytere plassert der det var enklest å legge dem, biltema brytere og kontakter i mange rom.

Jeg mener, skal man først gjøre det selv for å spare penger på elektriker, så kan man iallefall bruke litt av de pengene på å kjøpe skikkelig Elko materiell og verktøy, slik at det iallefall ser litt ordentlig ut når man er ferdig!

Heldigvis har jeg en bror som er elektriker og som kommer for å rydde opp i rotet til forrige eier, bytte gamle kulo kabler etc..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke at denne tråden fortsatt lever.

Dette er jo ikke noe å diskutere i det hele tatt... :nei2:

Sant nok. Jeg fikk svar på det jeg spurte om i innlegg #6. (Og jeg skal ikke påstå at jeg ikke er medskyldig)

Vi har nettopp kjøpt hus og der var det tydelig at forrige eier har lekt elektriker selv, det var brukt IP44 koblingsbokser på soverom, brytere var byttet ut med IP44 koblingsbokser, ledninger ført ut fra stikk ved å knekke av plasten på vegguttaket, brytere plassert der det var enklest å legge dem, biltema brytere og kontakter i mange rom.

Jeg mener, skal man først gjøre det selv for å spare penger på elektriker, så kan man iallefall bruke litt av de pengene på å kjøpe skikkelig Elko materiell og verktøy, slik at det iallefall ser litt ordentlig ut når man er ferdig!

Heldigvis har jeg en bror som er elektriker og som kommer for å rydde opp i rotet til forrige eier, bytte gamle kulo kabler etc..

Jeg har samme problem selv. Forrige eier har brukt materiell av elendig kvalitet og i tillegg lagt det opp stygt. Evt. leid inn en elendig elektriker, ikke vet jeg, det er i hvertfall ikke bra.

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Om ufaglærte hadde fått lov å legge opp straum sjølv ville det auka sjansane for feil som kan resultere i skade på menneskje, i verste fall død, eller brann.

Jeg har akkurat betalt en faktura på litt over 12.000 for en dags arbeid med å legge rør i vegg, inkl materiell. Ikke en eneste ledning er rørt så langt. Jeg fikk ikke lov å gjøre jobben selv, og trikkeren ville ikke trekke ledninger i rør han ikke har lagt selv.

Er det hensikten med loven?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...