Gå til innhold

Canon med nytt fullformathus - eller nye tre år?

Anbefalte innlegg

Den største forhåpninga eg hadde til 5DIII, var bedre dynamikkomfang, og 60fps filming i Full HD.

Ifølge testing har 5DIII i beste fall samme dynamikkomfang som forgjengeren. Spesielt? Blir jo også grusa av D800 med over 2,5 stopp forskjell.

For mange er kanskje 5DIII en fin kombo mellom 7D og 5DII, men synes i grunn det er et merkelig valg å satse nesten alt på fokussystemet i en kameramodell som tradisjonelt har vert til studio/landskap.

Det kjem vel en oppfølger til 7D, korleis vil den stå til 5DIII?

Sånn eg ser det, er 5DIII oppfølgeren til 7D heller enn til 5DII, sett bort fra fullformat.

Noken andre som savner et meir dedikert fullformatkamera til landskap frå Canon av dei nyaste modellane, eller er det her rein sutring fra min side?

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut av ren curiosity her, hva er forskjellen på et "vanlig" kamerahus og et kamerahus laget for landskap?

Personleg meiner eg et kamerahus for typisk landskap/studio skal ha sin største styrke i bildekvalitet og dynamikkomfang. Hastighet på fokus har mindre å bety, og sjølv om ei oppgradering frå 5DII sitt fokussystem var på sin plass, var det ikkje der kameraet trengte mest prioritering.

Kan for all del hende andre er uenige, derfor ville eg lufte temaet litt. :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Nå ryktes det om et megapixelmonster fra Canon, og dette vil muligens være spesielt godt egnet for landskapsfotografer?

Når det er sagt er det vel ikke akkurat manko på profesjonelle landskapsfotografer som bruker 5DmkII og III, så disse kameraene duger sannsynligvis relativt greit også til landskap ...

Lenke til kommentar

Sånn eg ser det, er 5DIII oppfølgeren til 7D heller enn til 5DII, sett bort fra fullformat.

Jeg forstår ikke helt den tanken? mk3 fikk (heldigvis) en brukbar autofokusmodul, men ellers er det 2 forskjellige kamera. 7Dmk2 vil fremdeles ha cropsensor og fokus på sport med mange bps og antagelig god buffer - bufferen i 7Dmk1 (etter firmwareoppdatering) er allerede større enn den i 5Dmk3.

Angående filming tror jeg Canon bevisst vil holde noe tilbake i fremtiden og på speilrefleks pga deres nye utgaver beregnet for video. Skal man ha "alle" muligheter der må en over på utgavene som er beregnet for video.

Men, 5Dmk2 har jo blitt brukt av landskapsfotografer med jubel i mange år, så at mk3 er plutselig ikke særlig egnet synes jeg er en noe merkelig tankegang? Jeg er enig at sensorene er nesten like i de to og at autofokussystemet er den betydeligste forskjellen - men det er i hovedsak autfokusen i mk2 som hele tiden har fått negativ kritikk, og ikke bildekvaliteten.

For min del som har allerede 5Dmk2 (og 7D) så ser jeg liten grunn til å oppgradere til 5Dmk3 - og jeg vet heller ikke om jeg hadde funnet særlige grunner til å oppgradere selv om sensoren var en tanke bedre, det er små nesten usynlige forskjeller man snakker om uansett.

Tor

Lenke til kommentar

Sensoren Canon bruker i FF er faktisk 10år gammel så det nok på tide med en ny sensor, Canon holder på og bygge opp en ny sensorfabrikk som de har hatt mange problemer med, først tsunamien og etterpå endel produksjonsproblemer siden de utprøver en helt ny produksjonstype med NM180 teknologi "brukte før NM300 teknologi". Ryktene sier at de begynner og få dreis på dette nå og nye kameraer får den nye sensoren fra nyåret og cropkameraer er først ute.

Jeg tror nok vi utover kommende sommer vil se nye FF kameraer med ny sensor.

Lenke til kommentar

Tror vi vil få se det nye supermegapixelkameraet det ryktes om, men ikke noe mer med FF neste år. Det virker litt rart hvis Canon skal lansere nye varianter av 5DmkIII og 1DX etter rundt ett år - tatt i betraktning at begge kameraene skamroses. Det er vel hvert tredje år de normalt oppdaterer disse.

Og mer enn 6D, 5D, 1D og megapixelmonsteret, er det vel tvilsomt at de lanserer av fullformatkameraer.

Lenke til kommentar

Og mer enn 6D, 5D, 1D og megapixelmonsteret, er det vel tvilsomt at de lanserer av fullformatkameraer.

Jeg tror at når de har fått den nye sensor-fabrikker opp og går vil de nærmest spy ut kameraer for og posisjonere seg i markedet igjen, det blir nok hovedsakelig gammel design med ny sensor samt mindre forandringer.

Lenke til kommentar

Canon er jo allerede de største med i underkant av 50 % av markedet (44,5 % i 2011, og da lanserte de fint lite nytt utover et oppgradert xxxD), og deres nåværende kameraer er blant de som selger best i verden. Så det henger ikke på greip at Canon skal føle noe behov for å posisjonere seg i markedet.

Lenke til kommentar

Kva dokke trur, bør eg anskaffe meg Canon 6D (liker wifi funksjon) eller Nikon D600 (på papiret litt bedre, venter på tester av 6D) no, eller er det verdt å vente kanskje rundt halvt år og se kva Canon får til med ny sensor?

Jeg tror at uansett er det klokt å vente en stund så prisene får dalt nedover. 6D/D600 vil nok bli en inviduell skjønnsak om hvilket som passer best.

Hvis du skal vente på nye Canon ff-hus med ny generasjon sensor tror jeg du må vente mye mer enn et halvt år. Antagelig kommer først nye cropsensorer over hele linja - foreløpig er cropsalget nok mye større (og viktigere for totalen) enn ff-salget.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror at uansett er det klokt å vente en stund så prisene får dalt nedover. 6D/D600 vil nok bli en inviduell skjønnsak om hvilket som passer best.

Hvis du skal vente på nye Canon ff-hus med ny generasjon sensor tror jeg du må vente mye mer enn et halvt år. Antagelig kommer først nye cropsensorer over hele linja - foreløpig er cropsalget nok mye større (og viktigere for totalen) enn ff-salget.

Tor

Er det verdt å vente på nye sensor trur du? Vil det vere store forskjeller?

Eg skal nok vente litt, ja. I alle fall 1-2 månad. Men eg ser at prisen på 5DM3 raser ned og er heilt ned på 2500$ på e-bay. Mot 2000 for 6D...

Lenke til kommentar

Velg system ut fra glass, ikke hus. Husene endrer seg - glasset (objektivene) forblir.

Velg kamera ut fra hva du liker å holde i hånden og betjene, og liker resultatene fra.

Fint sagt det forsåvidt, men det er liten forskjell på kvalitet på glasset frå Nikon/Canon, og har jo uansett Sigma m.m. Bruker stort sett manuell fokus, og då går Nikon-glass fint å bruke på Canon-hus. Verre omvendt. Så å velge system ut frå glass, blir i grunn et enklare valg i forhold til det.

Det største poenget for mitt bruk er dynamikkomfang, og der meiner eg Canon svikter med 5DIII. Det er mange modeller, også frå andre enn Nikon, som har sensorer med større dynamikkomfang enn Canon sine hus. Resultatene frå 5DII er fine, men det er ofte vanskelig å dra fram detaljer i skyggene uten at det blir en stygg støy.

Lenke til kommentar

Er det verdt å vente på nye sensor trur du? Vil det vere store forskjeller?.

Der må vi alle bare gjette. Jeg vil mene at man ikke kan forvente seg revolusjoner uansett. Personlig er jeg mest opptatt av renere filer, altså mindre støy - men det vil og slå positivt ut på DR når ISO'en øker.

Men vente på at prisene skal gå ned på 6D og D600 er fornuftig. Skal jeg spå omkring utskifte av dagens nye ff-kamera så tror jeg vi snakker om år i flertall. Men som sagt kommer det nye cropkamera fra Canon neste år som er ventet å bli levert med nyutviklet sensor, og den sensoren vil og kunne gi en pekepinne på forbedringer for ff-sensorene ved neste korsvei for disse.

Det er mange som mener at Canon vil komme med et nytt ff-kamera med rundt 40mp sensor, men jeg aner ikke om den sensoren er bygget etter den eksisterende teknologien eller den nye. Men nesten garantert blir prisen stygg - og ingen vet om når det kommer.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

men det er ofte vanskelig å dra fram detaljer i skyggene uten at det blir en stygg støy.

Snakker du her om normaleksponerte filer eller undereksponerte?

Jeg tar mye landskapsbilder selv og da helst med 5DII og har sjeldent problemer med dette på normaleksponerte filer. Men jeg må tilføye at jeg foretrekker at skygger ser ut som skygger og ikke en lysegrå unaturlig suppe. Drar man opp undereksponerte filer vil selvsagt resultatet kunne lide dersom man har minuseksponert betydelig.

Tor

Lenke til kommentar

Snakker du her om normaleksponerte filer eller undereksponerte?

Jeg tar mye landskapsbilder selv og da helst med 5DII og har sjeldent problemer med dette på normaleksponerte filer. Men jeg må tilføye at jeg foretrekker at skygger ser ut som skygger og ikke en lysegrå unaturlig suppe. Drar man opp undereksponerte filer vil selvsagt resultatet kunne lide dersom man har minuseksponert betydelig.

Tor

I motiv med store kontraster i lyset blir det alltid undereksponerte partier. Kan vere enig i at skygger ofte er fine som nettopp skygger, men det er fint å ha muligheten til å hente fram detaljer viss det trengs.

Pleier å overeksponere litt med 5DII, det hjelper på. Med Nikon D90 var det ofte vanskelig å hente tilbake noke som helst fra overeksponerte partier, men var enklare å hente fram detaljer i undereksponerte.

Lenke til kommentar

Pleier å overeksponere litt med 5DII, det hjelper på. Med Nikon D90 var det ofte vanskelig å hente tilbake noke som helst fra overeksponerte partier, men var enklare å hente fram detaljer i undereksponerte.

Og det er det som er problemet med digitale sensorer - det er ikke nok DR til både å hente inn i skyggene og høylysene. De beste Sony sensorene har et par steg ekstra DR på ISO 100. Men det er vel fortsatt ikke nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...