Gå til innhold

[Løst] Nedgradere fra win8 til win vista. hjelp

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte ein billig laptop for og ha som kartplotter i båten, men gpsen er ikke kompatibel med win 8, må nedgradere, har vert i bios og sotte cd som første stasjon som leses, starter maskina og den slår seg bare på som alltid uten og boote fra cden med Vista.

har også prøvd og disable secure boot i bios også.

Endret av Proxor83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja:p men sukk iriterende, gps recieveren er ikke kompatibel med win8, trodde det skulle vere ein lett sak og legge innpå win7 eller vista istedefor. prøvd med usb pinne også og hatt windows vista / win 7 på den og uten den booter fra den når eg starter maskina, noe spesielt man må gjøre med minnepinnen for at den skal boote opp og innstalere windows som ligger på den?

Endret av Proxor83
Lenke til kommentar

Nye pcer med Windows 8 ferdig installert kommer jo med det de kaller Secure boot. F.eks så jeg akkurat en artikkel om at frem til nå gikk det ikke (eller var det veldig vanskelig) å få installert Linux versjoner på nye Win8 pcer.

Har ikke tilgang på noen nye Win8 pcer, så vet ikke hvordan Secure Boot fungerer. Men kanskje det er noe mer som må slås av før pcen vil starte opp fra en DVD/minnepenn.

Om du har ekte kopier av DVD platene til Win7 eller vista så skal det jo fungere å starte opp fra DVD.

Har du lastet ned en kopi må du jo være sikker på at det er en oppstartbar kopi du har lastet ned.

Om ikke vil det jo ikke fungere.

Lenke til kommentar

for noe drit, ikke engang og skiffte hardisk på pcen jekk, tok hardisk fra ein laptop med anna operativsystem og satt i, da kommer det bare no bootable device når eg skal slå på pcen.

men det var riktignokk med win xp, og det er vel den totalsperra for, er vel bare Vista og Win 7 som skal gå.

Endret av Proxor83
Lenke til kommentar

Høres ut som om du er i recovery programmet til pcen. Shift+f10 er ingen Windows oppstarts kombinasjon i alle fall, og jeg har aldri sett noe DOS vindu (eller fått muligheten til å åpne noe DOS vindu) i hverken Vista, Windows 7 eller Windows 8 under installasjonen.

Virker jo ikke som om det er så mange her på forumet med helt nye Windows 8 pcer som har nedgradert, så du må nok lete mer på forum i utlandet. Windows 8 pcer har jo bare vært i salg i litt over en måned nå.

Uansett høres det virkelig ikke ut som om du er på rett sted i alle fall.

Lenke til kommentar

neh sletta eg, og forsatt kan eg ikke trykke next pgr av står den er GPT partition style. kan trykke new på hardisken nå og opprette flere osv men ingen går.

Prøvde du og slette alle partisjonene så disken er helt blank? Hadde selv dette problemet når jeg Skulle legge inn win 7 (normal boot) etter og ha prøvd win8 (uefi boot) Løsningen var da og slette alle partisjonene på disken jeg skulle legge in win 7 på.

Pcen min er av typen hjemme snekra så den kom ikke med windows eller noe ferdig innstalert. og Secure boot er av.

Kan også hende det lønner seg og slette alle partisjonene for så og restarte hele instalasjons programmet.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

fekk opp ditta skite som han her får opp her:

http://www.youtube.com/watch?v=PSxBFEY-hs8

har vertfall skreve format fs=ntfs etter og ha kjørt clean osv, er på 28% på formateringa nå så får eg bare se etterpå.

alle partisjoner er jo sletta og endte opp med 0 opperativsystem og kom meg ikke innpå pc lengre, komme meg innpå boot cd og like langt som før, og der klikka eg shift+f10 og så fekk eg opp ditta på videoen, men eg får se nå når eg er ferdig og formatere disken til ntfs

Endret av Proxor83
Lenke til kommentar

Har du prøvd dette?

Using a Command Line

At a command prompt, type: diskpart, and then press ENTER.

At the diskpart prompt, type: list disk, and then press ENTER.

Record the disk number of the disk that you want to convert to an MBR disk.

At the diskpart prompt, type: select disk n, and then press ENTER.

At the diskpart prompt, type: convert mbr, and then press ENTER.

http://support.microsoft.com/kb/282793

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Bare hopp over den formateringen så restarter du pcen i vista installasjon programmet. Når du kommer dit du skal velge disk for og installere trykker du advanced sletter alle partisjonene på disken dereter trykker du reset på pcen.

Start så opp igjen vista instalasjonen og innstaler på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...