Gå til innhold

Noctua NH-D14 Feil Retning

TheMUFOS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bygd meg ny pc, første gang og nå støtte jeg på et problem...

Kjøleren er i feil retning : http://imageshack.us...73/img3672b.jpg (ignorer rotet.. tok bilde når jeg bygde pcen)

Jeg vil rotere den 90 grader så jeg kommer til på PCI3.0 slot og at det blir bedre lufting... Så lurte jeg på om jeg måtte bytte termisk pasta (har brukt den i 7 dager) og lurte på om det var noe problem å ta av kjøleren uten å måtte gjøre noe med bakplaten og den termisk pastaen, for så å gjøre at den dytter luft ut av kabinettet... :)

Takk på forhånd!

Endret av TheMUFOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xD Du som fikk en smell på freak.no :tease:

Ja den er feil vei, pumper varm luft på kortet nå. Og ja, du burde bytte pasta.

Den suger faktisk varmen fra skjermkortet og blåser den opp, den nederste viften gjør ivertfall det.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

De fleste kabinett (innenfor en viss standard) har et hull i kabinettveggen så du slipper å fjerne hovedkortet ved bytte av kjøler. NH-D14 bruker såvidt jeg husker en patent som bidrar til at du likevel kan slippe lett unna hvis dette mangler, såfremt du bare skal bytte posisjon på kjøleren. Hvis kabinettet har hull i bakveggen er det imidlertid en smal sak.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Den har hull bak til bakplaten ;) - men jeg lurte på om jeg må endre på den, dog jeg har allerede installert den... og btw - må jeg fjerne den topp viften til venstre og bytte den plassen ut med NH-D14 kjølern? Eller har jeg plass til begge?

Eller er dette så ille system? - Jeg har gpu'en på @x8, men kanskje det er på idle? (som jeg har hørt..)

Lenke til kommentar

Det er bare ca. 2% forskjell fra PCIe x8 til x16 i 2.0 og x8 i 3.0 tilsvarer x16 i 2.0 såvidt jeg vet. Mao. så vil du ikke se noen forskjell ved å kjøre x16, muligens bortsett fra ytterst små forskjeller i bencher ol.

Som jeg noe knølete prøvde å forklare i min siste post så behøver du ikke å røre selve bakplaten ved endring av kjølerens posisjon, kun de metallbøylene kjøleren er skrudd fast i. Dette kan du som sagt gjøre fra forsiden med litt hell, men det er nok en fordel å holde på plass skruene fra baksiden for de kan sitte noe løst og dermed falle ut når du skrur på plass bøylene.

Lenke til kommentar

Det interessante er vel heller hva maks CPU-temp ligger på, og om du vil senke denne nevneverdig ved å bytte posisjon på kjøleren. Sånn den står nå suger den til seg litt varmluft fra skjermkortet, men det vil den forsåvidt gjøre uansett når skjermkortet har en slik kjøler.

Du kan ta en test ved å fyre opp Prime95 el. og se hva makstemp havner på etter 5-10min. Videre så kjører du belastning på skjermkortet (MSI Kombustor f.eks) og kjører samtidig en runde nr.2 med P95 på CPU for å se hva tempen ender på da. Normalt sett vil det vel være 5-10C forskjell på CPU-temp med og uten skjermkortet i aksjon, men det kommer også mye an på luftgjennomstrømningen i kabinettet. Maks anbefalte kjernetemperatur er ca. 72C så hvis du ligger under dette og ikke tenker å overklokke CPU med det første behøver du egentlig ikke å foreta deg noe.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Synes 59 var litt høyt iom at jeg topper av på 60grader under full belastning og det er med en mindre versjon av samme kjøler(Noctua NH-U12P). Har ikke sjekket, men tviler på at jeg havner så høyt med battlefield 3. Jeg ville ha snudd kjøleren rett vei og lagt på et nytt lag termisk pasta. Temperaturene er helt fine og godt under faresonen, men du kan får lavere temperatur med noen enkle steg, og dette kan øke livstiden på prosessoren.

Ville også tatt en rask titt over viftene du har i kabinettet, airflow er viktig for å få optimal kjøling, og for å få mest mulig varme ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...