Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolasjon vindu soverom.

Anbefalte innlegg

Bor i en bygård fra 1896 med dertil manglende isolasjon. På soverommet så er det et digert tolags vindu. Den er hengslet sånn at begge glassene går utover. Det er tre vinduer innenfor en ramme på ca 2*1 meter. De ene er lagt horisontalt og de to andre vertikalt. Alle kan åpnes og virker som det er tette mellom vinduet og listene.

Inbiller meg at det er der jeg har største varmetapet på rommet da det blir fryktelig fort kaldt etter at jeg har slått av vifteovnen. Varmekablene klarer heller ikke varme opp rommet noe særlig. ivertfall ikke hvis tempratruen synker under 10.

Noen forslag til hvordan jeg kan isolere vinduet nå på vinteren? er ikke viktig å ha sol inn da jeg stort sett alltid har gardinene trekt for. Må kunne fjernes om sommeren.

Er begrenset hvor mye inngrep jeg kan gjøre da jeg leier der så må være noe jeg kan sette på og fjerne etter behov.

Har sett på både depron-isolasjonmatte, isoporplate og isolasjonsmatte som blir brukt i bil. Usikker på hvilket alternativ som vil holde varmen inne best mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle vindusflater, uansett hvor moderne og gode de er, er det største varmetapet i et bygg. ( Ser nå bort fra uisolerte kaldloft). Så, du har rett der! :)

Men det er ikke noe fornuftig måte, å "isolere" det vinduet på, som vil hjelpe. Uten at du får andre problemer. Hvis du tetter til på innsiden, vil det oppstå kondensering på innsiden av glasset og dette fryser til is, når det er kaldt. (selv ei tykk gardin kan forårsake dette). Og tiner når utetemperaturen endres, da smelter isen og vannet renner nedover vinduert og blir liggende på alle horrisontale flater, som sprosser, rammeverk og vindusforing. Blir det mye vann, renner det også nedover veggen på innsiden. Mange vinduer og vegger under vinduer, er ødelgagt av slikt.

For det første, så har du en underdekning på varmekilder i det rommet, som det er lovlig "å gå i fra". En vifteoven, er kun lovlig å bruke når du er hjemme og våken! Store vinduer krever normalt en panelovnen/panel list, under vinduet. Og i ditt tilfelle, ville jeg få montert en slik ovn under vinduert. Den stopper kulde fra vinduet og tilfører rommet nødvendig energi. Det burde være et strømuttak ved vinduet. Hvis ikke må du snakke med eier og forsøke å få han til å bestiiel en elektrikker. Du må regne med kostnader til fyring, på vinteren!

Den eneste gode og permanente løsning hvis vinduet er dårligere en det burde være, er å bytte til moderne glass (forutsetter plass), eller bytte hele vinduet.

Lenke til kommentar

Alle vindusflater, uansett hvor moderne og gode de er, er det største varmetapet i et bygg. ( Ser nå bort fra uisolerte kaldloft). Så, du har rett der! :)

Men det er ikke noe fornuftig måte, å "isolere" det vinduet på, som vil hjelpe. Uten at du får andre problemer. Hvis du tetter til på innsiden, vil det oppstå kondensering på innsiden av glasset og dette fryser til is, når det er kaldt. (selv ei tykk gardin kan forårsake dette). Og tiner når utetemperaturen endres, da smelter isen og vannet renner nedover vinduert og blir liggende på alle horrisontale flater, som sprosser, rammeverk og vindusforing. Blir det mye vann, renner det også nedover veggen på innsiden. Mange vinduer og vegger under vinduer, er ødelgagt av slikt.

For det første, så har du en underdekning på varmekilder i det rommet, som det er lovlig "å gå i fra". En vifteoven, er kun lovlig å bruke når du er hjemme og våken! Store vinduer krever normalt en panelovnen/panel list, under vinduet. Og i ditt tilfelle, ville jeg få montert en slik ovn under vinduert. Den stopper kulde fra vinduet og tilfører rommet nødvendig energi. Det burde være et strømuttak ved vinduet. Hvis ikke må du snakke med eier og forsøke å få han til å bestiiel en elektrikker. Du må regne med kostnader til fyring, på vinteren!

Den eneste gode og permanente løsning hvis vinduet er dårligere en det burde være, er å bytte til moderne glass (forutsetter plass), eller bytte hele vinduet.

Tenkte kanskje ikke å tette helt, men la det være litt lufting nederst. Er klar over kondensproblemet hvis det er helt tett. Tenkte å unngå de ved å ha litt hull nederst.

Dette er jo en gammel bygård med tre meter opp til taket og tenkte kanskje det ville hjelpe en del å få dekket øverste delen av vinduet. Blir da lufting hele veien ned på innsiden, men varmluften som går etter taket vil da ikke kjøle seg ned mot vinduet.

Vifteovnen kjører jeg litt når jeg skal legge med og litt om morgenen ellers så er den avslått.

Ja, det er et strømuttak under vinduet som jeg kan bruke, men vinduet er 1,96 høy så usikker på hvor effektiv den vil være helt opp.

Lenke til kommentar

Tenkte kanskje ikke å tette helt, men la det være litt lufting nederst. Er klar over kondensproblemet hvis det er helt tett. Tenkte å unngå de ved å ha litt hull nederst.

Dette er jo en gammel bygård med tre meter opp til taket og tenkte kanskje det ville hjelpe en del å få dekket øverste delen av vinduet. Blir da lufting hele veien ned på innsiden, men varmluften som går etter taket vil da ikke kjøle seg ned mot vinduet.

Vifteovnen kjører jeg litt når jeg skal legge med og litt om morgenen ellers så er den avslått.

Ja, det er et strømuttak under vinduet som jeg kan bruke, men vinduet er 1,96 høy så usikker på hvor effektiv den vil være helt opp.

Ingen tetting av vinduet, selv ikke med de hull du har tenkt på. Forøverig bra tenkt, men det holder ikke.

Kjøp en ovn, som dekker opp varmebehovet du har i rommet! Du har tydeligvis et underskudd på varme, derfor vifteovnen. Alle ovner under vinduet, vil hjelpe for en kuldebro også hjelpe mot mulig riming/ising.

Hvor stort varmebehov du har vet ikke jeg, det går på i første rekke antall m2 yttervegg/flater, hvor godt det er isolert, vinduer, golv, tak og veggflater mot rom som ikke er oppvarmet og anntatt utetemperatur. Dette kan beregnes bl.a. av en el.installatør. Og jeg kunne det tidligere, da jeg hadde tilgang til et program. Har lært å regne dette ut "manuellt", men det er mye arbeid.

For å gjøre det enkelt, så kan du selv vurdere/annta hvilken "styrke" du må ha på vifteovnen, for å holde temperaturen i rommet. Og så velge ovn, ut fra den wattstyrken. Er du usikker, så går du oppover i styrke. Da får du en panelovn, eller panellist som er ok. Husk også, det kan bli kandere enn det det er nå, så du bør ha litt å gå på. Legger du på noen hundrelapper, kan du også få en ovn med nattsenking.

Lenke til kommentar

Det utrulige er at det er 3 grader forskjell mellom en måler jeg satte nesten på gulvet og en jeg satte nesten oppunder taket. De viste samme temperatur når jeg satte de ved siden av hverandre.

Mulig det også vil hjelpe å kjøpe ei matte å legge over murveggen som er ved siden av og bak et skap. Skapet er veldig flyttbart så ikke problem der. Murveggen er i hjørnet og er i mot gangen ned til bakgården og en iskald gang. Den murveggen glemte jeg helt av, men den er iskald.

Jeg har da to steder som varmen forsvinner fra. murvegg og vinduer.

Lenke til kommentar

Hva er merkelig med at temperaturen har tre grader forskjell mellom under taket enn nede ved gulvet? Hadde du ventet at temperaturforskjellen var høyere, eller er temperaturen høyest ved gulvet?

Husk at varm luft stiger, så en temperaturforskjell må en vente mellom gulv og tak dersom man ikke har vifter som blander lufta.

Her var det i dag 22 grader i hodehøyde og 18 på gulvet før jeg fyrte i vedovnen, etter at jeg har fyrt i kveld er det 25 grader i hodehøyde og 22,5 på gulvet. Hvilke temperaturer er det snakk om hos deg?

Til ditt opprinnelige spørsmål: Jeg har ikke prøvd denne vindusfilmen selv, men for 79 kr per stk kan det være verdt et forsøk?

http://www.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/Pr343040000

Lenke til kommentar

Hadde ventet at tempraturen skulle være høyest ved taket, men syntes bare det var stor forskjell. SIkkert normalt siden du har samme differansen.

Takk for påminnelsen om vindusfilmen. Den kom jeg på at jeg hadde kjøpt i i vår, men ikke montert, Står at det skal være over 5+ grader for å montere den så får vente litt på bedre vær.

Har også en murvegg som nevnt. Får isolere den også litt med et eller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...