Camus Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Heisann. Har hatt Telenor bredbånd siden 2005. Vi hadde frem til 2011 omtrent 220 KB/s i nedlasting, og 25 KB/s opplasting, som var den maksimale hastigheten vi kunne få ifølge Telenors' hjemmesider. Etter å ha kontaktet Telenor 8-10 ganger, hvorav flere av behandlerne var frekke og helt uvitende når det kom til det tekniske, fikk jeg til slutt oppgradert til 350 KB/s ned og 35 KB/s opp(noe vi egentlig kunne hele tiden, men ingen av behandlerne var kompetente nok). Var ufattelig heldig og kom i kontakt med en behandler som kunne fortelle at jeg var akkurat 3 km fra sentralen og at kobberkvaliteten ville takle 350-380 Kb/s helt fint. Oppgraderingen fungerte fint en lengre periode(frem til midten av November 2012), til tross for at hastigheten ikke møter kravene en familie på fire stiller. Har tatt kontakt med Telenor utallige ganger om hastigheten, og at vi har et sterkt ønske om et bedre hastighetstilbud. Det skal også være et par andre i nabolaget som over en lengre periode har prøvd det samme. Telenor er dessverre ikke interessert i å tilby oss en bedre hastighet foreløpig, virker det som. De siste par ukene har nettet oppført seg svært merkelig. Opplever periodisk høy ping i spill(packet loss), treig sideinnlasting og at nettet ikke er tilstede i det hele tatt. Har nå tatt kontakt med telenor på telefon 3 ganger på 2-3 uker, samt meldt fra om linjefeil (som angivelig skulle være fikset ifølge den meldingen jeg fikk). Det virker som om de har prøvd å sette ned hastigheten, da jeg nå veldig sjeldent får mer enn 320 KB/s (som regel under 300 KB/s), noe som er helt uakseptabelt. De har enda ikke klart å fikse feilen. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre videre. Sitter med en nettlinje som ikke takler HD (720p) streaming i det hele tatt, nå helt ubrukelig til spill og en nedhastighet som ikke duger til noe som helst. Hvis èn annen person på nettet laster ned noe bare i 5 Kb/s, går alt 700% tregere og ping i spill o.l går lett over 700 ms. Oppå det hele betaler jeg nå 410 kr pr. mnd. for dette og opplever en vanvittig dårlig kundeservice(dog ikke kommet over frekke operatører siden sist oppgradering). Hva foreslår dere jeg kan gjøre for å få Telenor til å tilby oss høyere hastighet og få de til å fikse linjefeilen? Skal nevnes at feilen er helt uforutsigbar og kan komme når som helst og vare i både små og lengre perioder. Det kan altså være en feil som er vanskelig å oppdage, og jeg ønsker ikke å bli belastet dersom de påstår at feilen ligger på vårt utstyr elns. Er først og fremst interessert i en høyere hastighet. Mobilt bredbånd er ikke aktuelt tatt i betrakning pingen i spill. Takker for hjelpen på forhånd! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Hadde det slik selv ett års tid, men fra en annen nettleverandør. Generelt, så vil hastigheten DU får avhenge av flere faktorer. Avstanden mellom ditt hus og sentralen skal ikke være mer enn ca. 4 km, og jo lengre den er dess dårligere signal og hastighet. Videre er det et spørsmål om hvor mange som er tilkoblet sentralen, hvor gammel den er, kabler og koblinger frem til deg osv. Kulde, varme osv kan forandre kvaliteten. Spørsmål 1 er jo om andre nettleverandører har egne sentraler du kan koble deg til, og som gjerne er nærmere og nyere enn telenor sin. Det må du jo sjekke selv. Dernest, om du bor langt unna sentralen og ting "bare er sånn" så leverer direct connect trådløs adsl http://www.directconnect.no/privat/produktoversikt/produkter/ Noe mer komplisert, bl.a med utvendig mottagerantenne, men det kan være en løsning for deg. 5G kanskje: http://www.directconnect.no/privat/hva-er-5g/ Hos meg "døde" nettlinjen i romjula ett år, og den gikk fra å være rask og stabil til treg og ustabil. Fikk beskjed om at det var bare sånn det var. :-( Lenke til kommentar
Camus Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Har sjekket med NextGenTel. I følge nettsiden deres er jeg 2,4 km fra deres sentral, og de tilbyr 20 Mbit. Har vanskelig for å tro at hastigheten vil være noe særlig bedre da det bare er snakk om 600 meter forskjell. Et par naboer prøvde NextGenTel og sa de lovte ditt og datt, men ikke leverte, og vendte tilbake til Telenor. Er derfor litt skeptisk. Trådløst bredbånd er som sagt uaktuelt da pingen er for høy. En nabo prøvde Direct Connect og fikk faktisk 20 Mbit/s, men det var veldig ustabilt(måtte restarte hele systemet et dusin ganger om dagen), og hvis det regnet var nettet helt borte. Er det absolutt ingenting jeg kan gjøre for å få Telenor til å utvide tilbudet, som ikke involverer å få hele nabolaget til å skrive under/melde interesse til Telenor? Virkelig synd at man i 2012 må sitte med 2.7 Mbit/s linje som er meget ustabil og nesten ubrukelig dersom familien er hjemme, selv om jeg hadde vært villig til å betale 1000 kr+ pr. mnd bare for 20 Mbit/s. Endret 8. desember 2012 av Camus Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Bytt til NGT. Hadde selv en 5 km lang linje sentralen for mange år siden. Det var tjukk kobber men NGT klarte å gi meg 5mbps den gangen. Lenke til kommentar
Camus Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Får ta en sjans og satse på NGT, da. Ser ingen andre løsninger for øyeblikket. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Kan heller ikke utlukkes at du har en feil på linjen. Men da du leier kobberlinje av Telenor mener jeg det er deres ansvar å gjøre et feilsøk. På samme kobber som nevnt over kunne Telenor gi meg 4 Mbps ned. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Det spørs ikke bare på lengden, men også på kvaliteten på kabelen. Egen erfaring viser at NGT alltid lover mer enn de kan levere, mens Telenor er mer realistiske. Og det er jo de som eier kabelen... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Vet det var en sak for noen år siden hvor telenor saboterte for konkurrenter som brukte deres linjer, for å kunne tilby folk å gå over til telenor for å få stabilitet igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Høres ut som en vandrehistorie for meg... Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Vet det var en sak for noen år siden hvor telenor saboterte for konkurrenter som brukte deres linjer, for å kunne tilby folk å gå over til telenor for å få stabilitet igjen. Da burde du komme med troverdige kilder, før du spyr ut slike dårlige vandrehistorier. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Har sjekket med NextGenTel. I følge nettsiden deres er jeg 2,4 km fra deres sentral, og de tilbyr 20 Mbit. Har vanskelig for å tro at hastigheten vil være noe særlig bedre da det bare er snakk om 600 meter forskjell. Et par naboer prøvde NextGenTel og sa de lovte ditt og datt, men ikke leverte, og vendte tilbake til Telenor. Er derfor litt skeptisk. Trådløst bredbånd er som sagt uaktuelt da pingen er for høy. En nabo prøvde Direct Connect og fikk faktisk 20 Mbit/s, men det var veldig ustabilt(måtte restarte hele systemet et dusin ganger om dagen), og hvis det regnet var nettet helt borte. Er det absolutt ingenting jeg kan gjøre for å få Telenor til å utvide tilbudet, som ikke involverer å få hele nabolaget til å skrive under/melde interesse til Telenor? Virkelig synd at man i 2012 må sitte med 2.7 Mbit/s linje som er meget ustabil og nesten ubrukelig dersom familien er hjemme, selv om jeg hadde vært villig til å betale 1000 kr+ pr. mnd bare for 20 Mbit/s. Det du opplever der er mye grunnen til at Telenor er mer konservative i sine tall en bla NGT. Nettopp pga de har høyere krav til stabilitet. At du velger å kalle de for inkompetente som ikke vil hoppe, når du sier hopp sier vell mest om deg. Men ting er ofte slik, at som man reder ligger man. På så lang kabellengde har ADSL teknologien sine begrensninger, og da er det ikke så fryktelig mye man kan gjøre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Da burde du komme med troverdige kilder, før du spyr ut slike dårlige vandrehistorier. Det var noen kundeservicearbeidere i telenor som reagerte etter å ha fått beskjed om å sabotere, som varslet i sin tid. Telenors sabotering i ulike sammenhenger er en velkjent taktikk: http://www.digi.no/52265/telenor-mobil-prispolitikk-skal-sabotere-konkurrenter http://www.aftenposten.no/digital/nyheter/-Telenor-saboterer-6516633.html http://www.webavisen.no/artikkel/270224/konkurrenter-anklager-telenor-for-juks.htm Andre saker, men det danner et mønster. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Det spørs ikke bare på lengden, men også på kvaliteten på kabelen. Egen erfaring viser at NGT alltid lover mer enn de kan levere, mens Telenor er mer realistiske. Og det er jo de som eier kabelen... Det spørs også på hva slags utstyr som er installert i sentralen. NGT har av og til eget utstyr. I mitt tilfelle fikk jeg 5 versus 4 fra Telenor. Brukte samme linje fra begge to en periode. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Det var noen kundeservicearbeidere i telenor som reagerte etter å ha fått beskjed om å sabotere, som varslet i sin tid. Telenors sabotering i ulike sammenhenger er en velkjent taktikk: http://www.digi.no/5...re-konkurrenter http://www.aftenpost...er-6516633.html http://www.webavisen...or-for-juks.htm Andre saker, men det danner et mønster. Det du legger ut der er ikke kilder, men media som hevder at småoperatører anklager. Det er langt ifra hva du selv hevder. Som sagt, en dårlig vandrehistorie. Lenke til kommentar
Camus Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Det du opplever der er mye grunnen til at Telenor er mer konservative i sine tall en bla NGT. Nettopp pga de har høyere krav til stabilitet. At du velger å kalle de for inkompetente som ikke vil hoppe, når du sier hopp sier vell mest om deg. Men ting er ofte slik, at som man reder ligger man. På så lang kabellengde har ADSL teknologien sine begrensninger, og da er det ikke så fryktelig mye man kan gjøre. Når kundebehandleren ikke vet hva KB/s betyr, og kun er kjent med Mbit/s-uttrykket sier det seg selv at de umulig kan være spesielt kompetente. Det var mange tilfeller hvor behandlerne sa rett ut at de ikke visste hvorvidt linjen min teknisk sett kunne få en høyere hastighet, man kunne høre klart og tydelig, basert på tonenivået på stemmen at de tvilte og ikke visste helt o.l. Når jeg påpekte det, ble jeg bedt om å, sitat; ''opprette en Facebook-gruppe og grine i den''. Til slutt kom jeg over en behandler som fikset problemene jeg opplevde på en 2-2,5 minutters samtale - det mener jeg sier litt om de andre behandlerne. Men takk for hjelpen. Endret 8. desember 2012 av Camus Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Det er ikke normalt å oppgi hastigheten på linjen ved bruk av KB/s. Så ser ikke problemet med at de ikke kunne regne om det kjapt i hodet. Her kunne du selv tatt en test, og oppgitt hva du fikk i mbit, som er den normale talemåten. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Det er ikke altid en fasit på hvilken hastighet man kan få, man kan beregne ihht linjelengde og kvalitet, men ofte får man både mye lavere eller mye høyere hastighet en beregnet. Eneste måten å finne det ut er å prøve seg frem. Jeg vil vel kanskje tro at linjen til TS ikke er beregnet tii noe høyere hastiget, og det er jo ikke sikkert alle kundebehandlerne har tilgang til systemene for å endre dette, men ikke vet jeg, har ikke jobbet i Telenor. Og når det gjelder hastighet, hvem er det egentlig som måler hastighet i Kilobyte per sekund? Endret 9. desember 2012 av Evelen! Lenke til kommentar
Camus Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Det er ikke normalt å oppgi hastigheten på linjen ved bruk av KB/s. Så ser ikke problemet med at de ikke kunne regne om det kjapt i hodet. Her kunne du selv tatt en test, og oppgitt hva du fikk i mbit, som er den normale talemåten. Det er ikke altid en fasit på hvilken hastighet man kan få, man kan beregne ihht linjelengde og kvalitet, men ofte får man både mye lavere eller mye høyere hastighet en beregnet. Eneste måten å finne det ut er å prøve seg frem. Jeg vil vel kanskje tro at linjen til TS ikke er beregnet tii noe høyere hastiget, og det er jo ikke sikkert alle kundebehandlerne har tilgang til systemene for å endre dette, men ikke vet jeg, har ikke jobbet i Telenor. Og når det gjelder hastighet, hvem er det egentlig som måler hastighet i Kilobyte per sekund? Når du har så lav hastighet som jeg har, måler jeg i KB/s for et nøyaktig mål. 20 KB/s tap er ikke mye for de fleste, men regn det over i prosent så har det mye å si. 20 KB/s tap gjorde faktisk slik at jeg ikke kunne se 720p-filmer på YouTube uten avbrudd. Det er forsåvidt greit at de fleste ikke greier å regne over i hodet kjapt, men det var tydelig på både hva de sa konkret og tonefall at behandlerne ikke ante spesielt mye, og hadde ikke annet å si enn at jeg skulle restarte ruteren og koble til med kabel. Selv når jeg brukte Mbit/s-begrepet klarte de ikke helt å fatte hva jeg pratet om. Dette synes jeg er for dårlig, og det kan ikke forsvares på noen som helst nivå - det er rett og slett bare dårlig kundesupport. Det eneste positive jeg har å si, er at det finnes en og annen ytterst sjelden kompetent behandler, og at de fleste er veldig hyggelig på generell basis. Skal bytte til NGT denne uken siden det er flere som sier de har fått høyere hastigheter på samme linje som Telenor, så forsåvidt er tråden løst. Krysser likevel ikke av for løst da jeg er noenlunde skeptisk for å bytte til NGT og er fortsatt åpen for forslag. Takker igjen for hjelpen jeg har fått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå