Gå til innhold

Hva synes du om Windows 8 så langt?

Gjest medlem-82119

48 stemmer

1. 1. Hva synes du om windows 8 så langt?

• Bra
      15
    • Stort sett bra, men enkelte dårlige ting
      11
    • OK
      5
    • Stort sett dårlig, men enkelte bra ting
      4
    • Dårlig
      5
    • Har ikke windows 8, og skal heller ikke ha det
      5
    • Har ikke windows 8, men skal ha det
      0
    • Vet ikke
      2
    • Vil ikke svare
      1
  2. 2. Synes du windows 8 er bedre, like bra, eller verre enn det du hadde fra før?

• Bedre
      17
    • Like bra
      8
    • Verre
      17
    • Har ikke windows 8
      5
    • Vet ikke
      1
    • Vil ikke svare
      0
  3. 3. Om du har lagt inn windows 8, vil du:

• Beholde windows 8
      26
    • Bytte til windows 7
      10
    • Bytte til linux
      3
    • Bytte til mac
      1
    • Har ikke windows 8
      5
    • Vet ikke
      2
    • Vil ikke svare
      1
  4. 4. Svarer du på dette som:

• Privat
      45
    • Bedrift
      3
  5. 5. Hvor gammel er du?

• Under 20
      5
    • 20-30
      22
    • 31-40
      15
    • 41-50
      5
    • 51-60
      0
    • 61-70
      1
    • Over 70
      0

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Nå som folk har testet ut Windows 8 og det er mange meninger om både modern UI og annet, så er det greit å få en avstemming på hva man mener om det så langt. Glem reviewer, foruminnlegg, tester og synsinger. Hva mener DU?

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje 2-3 småfeatures jeg kunne tenkt meg fra Win8. Blant annet muligheten å ha flere taskbars uten å bruke thirdparty programmer. Uansett er det ikke nok for at jeg skal bytte. Og Metro på en stasjonær? Nothx.

Det fungerer faktisk helt fint. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Windows 8.

Jeg liker metro-programmene fordi de alltid er enkle og responsive.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har et veldig gblandet forhold til windows 8.

På den positive siden, så er det fint med et oppdatert OS som støtter moderne hardware og har innebygget antivirus og slikt. En samkjøring mellom PC, win-mobiler og Xbox er også fint, og antar at erfaringene med win 7 (krasjrapporter) er bygget inn i win 8. Prosesslisten osv som er oppdatert er bra, og det er greit at det er mer tilpasset moderne liv og løsninger.

På den negative siden, så går det mye på bruk og utseende. Modern UI er fint på nettbrett og mobiler med touch, men føles bare i veien på PC uten touch...ihvertfall slik bruken sannsynligvis var tenkt. Manglende startknapp handler ikke bare om organisering av snarveier, men at startknappen gav en enkel og logisk tilgang til søk, kontrollpanel, enheter, standardprogrammer og datamaskin. Alt dette er ting jeg bruker ofte, spesielt når det går galt eller jeg trenger info om PCen jeg skal fikse. Det hjelper ikke at mesteparten av flisene i praksis kun blir vanlige snarveier, og den infoen de viser når det tilbys trenger man normalt ikke en modern ui løsning på men kunne fint klart seg med indikeringer slik man kjenner det i mobil GUI en (tall i hjørnet på snarveien). Går man dypere sett, så er det en veletablert sannhet at man navigerer enklere og raskere når ting har sin faste plass og utseendet. Dette var jo bl.a grunnlaget for at garmin valgte hakkete kartvisning, og ikke flytende slik tomtom og lignende har. Hjernen vår er programmert til å kjenne igjen et fast ikon på en snarvei, ikke en modern UI flis som forandrer utseendet hele tiden.

Tastatursnarveier er jeg ikke noe glad i. Greit å ha det som en mulighet for de som ønsker det, men mange har mer enn nok å huske på om de ikke skal pugge en slik liste også. Tenk også på nybegynnere og eldre som skal bruke dette og trenger en GUI som er logisk selv om man er uerfaren. Tastaturkommandoer, bat filer og slikt brukte jeg i DOS, og ønsker ikke å bruke det mer i win.

Brukergrensesnittet er ikke logisk oppbygd, ihvertfall ikke slik det har vært i de siste versjonene. Det å starte hver ting med, ja nettopp, startknappen, og få ting samlet er logisk og enklere for mange enn å flytte musmarkøren til ulike sider for å få frem ulike menyer osv. Ser i ulike PC blader og nettsteder at man får guider for å lage snarveier til å f.eks slå av maskinen, og det er jo en håpløs løsning på et dårlig utgangspunkt. Startknappen gav også tilgang til en liste med de mest brukte programmene, noe som er smart da dette tilpasser seg hver enkelts bruk. De som spiller kabal hver dag får kabalsnarveien der, mens de som bruker word hver dag får den der. Det er jo slike løsningner som brukerne synes er smarte og som gjør at folk omtaler et os som smart og bra.

Fjerning av pynt og stæsj får å få det mer effektivt er både smart og rart. Smart, fordi man sparer ressurser og får mer til andre ting, men også rart fordi man fikk masse pynt og stæsj når maskinene var svake og slet med å vise det (vista) mens man fjerner det når maskinene forlengst har blitt kraftige nok til å ha det. Det er jo pussig at man økte kravene når maskinene var svake, mens man senker dem når maskinene er blitt kraftige. Tipper mange er irriterte etter å ha tømt sparekontoen for å kjøpe et råskinn som skal takle stadig høyere krav, for så å oppleve at kravene faktisk synker og man sitter igjen med en overkill maskin. Sikkert fint for alle som kjøpte gigantkabinetter for å fylle dem opp med harddisker rett før alt ble flyttet til nettskyen.

Andre ting som gjør meg usikker er at win 8 føles som en prøveversjon av win 9. Det er varslet de store forandringene med win 9, bl.a at man slutter med store versjoner som xp-vista-win 7-win 8 og går over til et os som konstant oppdateres uten de store versjonene lenger. Win 8 føles derfor som "la oss prøve noe nytt, dere, så plukker vi ut det som funker og forbedrer det dårlige i win 9".

http://www.hardware.no/artikler/windows-9-detaljer-lekket/114811

Neste Windows-versjon er forventet å komme allerede i midten av 2013

Det virker som at Microsoft er i ferd med å gå ifra de storstilte Windows-lanseringene som de har holdt seg fram til nå, og heller satser på en strategi som ligner på det Apple gjør, med årlige oppdateringer

Vi har blitt fortalt at Windows Blue vil være det neste OS "alle" installerer. Fremgangsmåten er enkel. Microsoft vil sette ned prisen på neste Windows-lansering ytterligere, kanskje gjøre det helt gratis for noen, for å forsikre seg om at så mange som mulig oppgraderer

Så knappe 8 måneder etter win 8 får man et gratis superos, hvor win 8 irritasjonene er luket ut og som "alle" installerer slik det skjeddee med xp og win 7. Det er ihvertfall en turnoff for å kjøpe win 8, og win 7 holder nok ut 8 måneder til.

En annen sak jeg legger merke til er at f.eks med directx så blir ikke ny versjon bakoverkompatibel. Dette føles som et trekk for å presse brukerne til å oppgradere os, snarere enn en teknisk årsak.

Så har man jo andre sider. Man slutter å levere med dvd codec, vel vitende om at det er tonnevis av medieplayere der ute som baserer seg på denne codecen. En ting er at dette fikses av erfarne, noe annet er de millioner av uerfarne og eldre som ikke skjønner hvorfor de ikke får spillt av dvd. I kjølvannet av dette dukker det nok også opp nye sikkerhetstrusler hvor malware tilbyr dvd avspillingen.

Mediaplayeren er vel også fjernet, men tilbys som kjøp. Da er det jo viktig å vite om den tilbyr noe mer enn alshow, vlc osv som folk bruker. Tidligere har mediaplayeren hatt en begrensning på 16 bit lyd slik at man ikke får spillt av HD lyd på 24 bit. Det hadde jo vært greit å vite om slike ting er fikset før man kjøper det, og ikke minst bør uerfarne vite at gratisløsninger som foobar2000 spiller av lydfilene som betalt windows mediaplayer ikke klarer.

Nå er jo også antivirus og malware programmet innebygget. Etter bråket rundt at internet explorer følger med, så skjønner jeg ikke at antivirus kan følge med. Kanskje kommer det en tilsvarende løsning som med nettleserne, dvs at det kommer en popup med tilbud om å installere konkurrentenes antivirus.

Er fortsatt usikker på om mitt inntrykk av win 8 stammer fra dårlig markedsføring, reviewer, forumkommentarer, forandringsfrykt, at jeg ikke tar poenget med de ulike løsningene, eller at mitt bruk krasjer med ny GUI. Er uansett mer lysten på å vente på win 9 enn å hoppe på win 8.

Lenke til kommentar

Har brukt Windows 8 RTM siden 16.august på begge mine bærbare og etter lanseringen i oktober fikk jeg de siste driverene jeg manglet.

Etter det har jeg ingen planer om å gå tilbake til Windows 7 i alle fall. Jeg har dual boot på den ene pcen, men nå er det vel to måneder siden sist jeg startet Win7 på den pcen.

Bruker Start8 for å "tone ned" Metro (eller hva de kaller det nå), men liker å bruke en kombinasjon mellom skrivebord og menyene som dukker opp på sidene når du trykker på hjørnene på skjermen.

Jobber likevel så og si aldri i Win8 Start skjermen (med flisene) og bruker ikke nettleseren eller noe annet i Metro. Så egentlig er jo Win8 med f.eks Start8 bare en nyere Win7 utgave, som er raskere, og som har fått en kjekk meny på høyre side.

Og siden det er såpass lett å gjøre om Win8 til så og si Win7 (bare med fordelene til Win8) så er det jo ikke noe problem å anbefale det nå som prisen bare er 249 kroner for Pro utgaven.

Men hadde ikke brukt så mye mer på å kjøpe Win8 akkurat nå.

Ellers, til dere som tror på artikkelen til hardware.no (og andre) med at Windows 9 kommer ut i midten av 2013...det er bare tull. Ikke en gang Win8 Service Pack 1 kan komme ut i midten av 2013.

Artikkelen hardware.no baserer sin info på stammer fra august, og sier at vi trolig får se programkoden i midten av 2013. Altså det er nok da de første test versjonene kommer ut. Og ikke de versjonene som alle får teste, men de kun utvalgte får teste. (selvsagt vil nok noe lekke ut på nett).

Uansett hva Microsoft gjør og har planer om, så mekker de ikke bare en ny OS versjon som de starter å selge uten at versjonen er skikkelig testet. Og det skjer ikke på en måned eller to.

Lenke til kommentar

Har en mini-itx maskin på soverommet med win 8 til mediaspilling mot tv og surroundanlegg og fungere rimelig greit til det og har ikke hatt noen særlige problemer på denne.

Men på hovedmaskinen jeg har innstallerte jeg også win 8 for å teste ut og konklusjonen er at her suger win 8 balle. La inn key ved install uten problem og når man var ferdig og gikk inn for å aktivere windows så fikk jeg beskjed om at jeg måtte legge inn nøkkel???? når jeg prøver dette så sier windows at nøkkelen ikke er gyldig......

Installerte oppgraderinger det var da de virkelige problemene begynte. Her nekter den å oppgradere og begynner å restore og det tar nesten 40 minnutter. etter andre gangs forsøk på dette ble systemet så ustabilt at windows ikke bootet i det hele tatt.

Maskinen er ett asus dual xenon system med totalt 12 kjerner og 32Gb minne som jeg satt opp i går og ssd disker i raid. så skulle ikke være snakk om en ræva pc.

men det kan hende at win 8 er laget til ett "normalt" system at for mye ressurser kanskje gjør det ustabilt da den ikke klarer å administrere disse

En kamerat innstallerte win 8 samme dag og fikk bare en sms som sa "Bra windows, får ikke boote engang. LOL" så det må være noe fundamentalt feil med win 8 og nærmeste os som har oppført seg på samme måte er win ME.

Innstallerte win 7 på nytt og her går det så det suser.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Så du har kjøpt fullversjonen av Windows 8 da, siden du prøver å få aktivert etter installasjonen?

Om du har en oppgraderingsversjon, den til 249 (119) kroner, så må du jo faktisk oppgradere eller så må du gjøre denne lille registerendringen for å få aktivert.

Det er i alle fall ikke noe feil med Win8 som OS i den forstand du snakker om. Folk får faktisk installert Windows 8.

Jeg er oppe i over 50 Windows 8 installasjoner både på fysiske og virtuelle pcer nå siden 16.august (da jeg fikk tilgang til windows 8) og har ingen problemer med å få installert.

Har brukt både Retail 64bit og 32bit Win8 Pro, Win8 core og 32bit og 64bit oppgraderings .iso filene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

problem 1 innstallerte med nøkkel da man trenger en korrekt nøkkel for å innstallere, win 8 hadde visstnok ikke lagt inn på nøkke i systemetl og får ikke lagt den inn i etterkant da den påstår at nøkkelen ikke er gyldig derfor er ikke win8 aktivert

problem 2 etterhvert så ble systemet så ustabilt at man ikke fikk bootet win 8 i det hele tatt.

fungererte på første maskinen men ble helt spader på maskin nr to. og ja jeg har brukt to forskjellige nøkler. Har innstallert windows siden 3.11 i 1995 og win 8 var faktisk mere ustabilt på maskin to med server HK enn det ME noensinne var. Kameraten min har mekket like lenge og hos han bootet win8 ikke opp i det hele tatt etter innstalasjon.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hvilken type lisens du prøver å legge inn, fullversjon (OEM) eller oppgradering?

Er det oppgradering så stemmer det du beskriver helt. Du legger inn nøkkelen under installasjonen, men får ikke aktivert etter installasjonen. Da må du bare gjøre den lille registerendringen jeg linket til over, så kan du legge inn nøkkelen på nytt og den blir aktivert uten problemer.

Det er jo ikke Windows 8 sin skyld at det der skjer, for det skjer når folk prøver å bruke den billige oppgraderingen som en fullversjon. Og det går ikke uten å trikse litt. Er jo liksom derfor den er så billig.

Lenke til kommentar

er oppgraderingsversjonen og dersom det du sier er korrekt så er ikke innstalasjonen konsekvent da jeg på maskin 1 der alt fungerer kun trengte å legge inn nøkkel under innstallasjon og aktivere på en helt clean maskin som jeg kjørte linux mint på først som medie maskin

På maskin 2 da den på en måte ikke har godtatt nøkkelen under innstalasjon.. så sier den at eg må legge inn nøkkelen på nytt og da da påstår win8 at den ikke er gyldig.

samme versjonen og to forskjellige resultat. og det forklarer ikke operativsystemets ustabillitet at man ikke får startet opp i det hele tatt.til slutt.

måtte rette litt

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

problem 1 innstallerte med nøkkel da man trenger en korrekt nøkkel for å innstallere, win 8 hadde visstnok ikke lagt inn på nøkke i systemetl og får ikke lagt den inn i etterkant da den påstår at nøkkelen ikke er gyldig derfor er ikke win8 aktivert

problem 2 etterhvert så ble systemet så ustabilt at man ikke fikk bootet win 8 i det hele tatt.

fungererte på første maskinen men ble helt spader på maskin nr to. og ja jeg har brukt to forskjellige nøkler. Har innstallert windows siden 3.11 i 1995 og win 8 var faktisk mere ustabilt på maskin to med server HK enn det ME noensinne var. Kameraten min har mekket like lenge og hos han bootet win8 ikke opp i det hele tatt etter innstalasjon.

Dere er kanskje ikke så dyktige likevell da :hmm:

Null problem å installere, men forutsetter at man har kjøpt riktig type lisens. Sålenge man ikke har kompetanse til den registerendringen.

er oppgraderingsversjonen og dersom det du sier er korrekt så er ikke innstalasjonen konsekvent da jeg på maskin 1 der alt fungerer kun trengte å legge inn nøkkel under innstallasjon og aktivere på en helt clean maskin som jeg kjørte linux mint på først som medie maskin

På maskin 2 da den på en måte ikke har godtatt nøkkelen under innstalasjon.. så sier den at eg må legge inn nøkkelen på nytt og da da påstår win8 at den ikke er gyldig.

samme versjonen og to forskjellige resultat. og det forklarer ikke operativsystemets ustabillitet at man ikke får startet opp i det hele tatt.til slutt.

måtte rette litt

Har du 2 forskjellige nøkler da?

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har to forskejellige lisenser ja. Og nytter ikke å foreta registerendringer når win 8 ikke booter opp.

Hos meg skjedde det etter noen timer da jeg restartet. hos min kamerat så nektet win 8 å boote i det hele tatt etter innstalasjon. Kan være uheldig at det har skjedd en feil under innstalasjonen. Løste problemet og innstalerte win 7 og er dønn stabil.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Noen sier at man blir mer vandt med metro iløpet av tiden, men jeg føler ikke det stemmer helt. Etter å ha brukt Windows 8 i tre måneder, fant jeg ut at jeg var skitlei metro. Installerte Start8, og bortsett fra at cod4 kræsjer i Windows 8, er jeg storfornøyd med OS-et

Endret av Brekar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er den helt ny og du skal kjøpe OS så hadde jeg nok lagt inn win 8. Har du win 7 fra før som du kan bruke, hadde jeg sikkert lagt inn det isteden og ventet med oppgraderingen til win 9 kommer kanskje allerede i 2013.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...