b_johnsen Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Mulig overskriften lyver, men for meg blir dette komplisert, og jeg håper dere her inne har tid til å gi meg noen råd. Jeg skal dele et nettverk mellom to leiligheter. Jeg har laget et diagram som jeg håper forklarere hva jeg forsøker å gjøre. Det blir svært mye via via i dette oppsettet, så hvis noen har noen gode råd setter jeg stor pris på det. Leilighet 1 har uttak for internet, men modem, og trådløs router. Fra den trådløse routeren går signalet via strømnettet til et kontor 1 i kjelleren. Derfra går nettverket til en switch som sender signalet til kontor 2, også i kjelleren. Så langt fungerer nettverket fint, selv om jeg taper 2,5 Mps, på ca 30m med kabel (vet ikke om det er mye, eller noe man må regne med). Problemet oppstår da jeg har behov for å videresende signalet fra kontor 2 til leiligheten over i 1.etasje. Jeg har til nå forsøkt med en trådløs router (Netgear Wnr2200), uten at dette lykkes. Håper oppsettet og utfordringen ble tydelig. Er dette mulig å løse? Alternative løsninger tas også imot, men det hadde vært veldig kjekt å ikke måtte bruke så mye mer penger på det, da jeg allerede har investert litt penger i dette, og har en router jeg ønsker å bruke. Men som sagt, jeg er åpen for input. På forhånd takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Det kommer jo litt an på hvilket oppsett du har. En ide er vel å sette en switch etter canal digital modemet og eventuelt fordele linjen mellom de ulike stedene med QoS. Så fra switchen, enten via powerline til hvert sted du skal ha uttak, eller kablet nettverk ned om slikt finnes. Så får hvert sted sin trådløse router med hver sitt nettverkspassord. Altså: CD modem --> Switch--->powerline eller kablet nettverk til trådløs router i hver leilighet. Om du vil fordele enda mer så huker du det bare videre på switch, men en trådløs router i leilighet 2 burde dekke hele leiligheten. Endret 7. desember 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Prøv disse alternativene. Ut fra opplysningene i posten. 1.Vet ikke hvordan dekningen er mellom leilighet 1 og 2 men du kan forsøke å sette opp ruteren i leilighet 2 på repeater mode. Da må du bruke samme SSID(navn på nettet som er synlig i luften) på denne ruteren og legge inn MAC adressen til Linksys ruteren. Da vil signalet videresendes fra leilighet 1 til 2. 2.Mulig du må slå av DHCP server på ruter i leilighet 2 da dette kan være en feilkilde, den må i settes opp til å forwarde DHCP fra ruter i leilighet 1. Da kan du bruke samme SSID men en annen kanal må velges. Hopp fra 1-6-11 er fritt for interferens. Edit: Skulle være repeater og ikke AP mode i punkt 1. Endret 8. desember 2012 av Knopfix Lenke til kommentar
b_johnsen Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Takk for raske svar. Jeg har rotet litt rundt på egen hånd mens jeg ventet, og har faktisk kommet et stykke på veg. Jeg har forsøkt meg på "cascading". Jeg har altså koblet sammen routerne via LAN-LAN, og har nå nett via netgear routeren i kontor 2. Jeg har også trådløst signal, men kommer ikke inn på dette enda. Skjønner ikke helt hvorfor. Router B i kontor 2 har fått en egen ip adresse. Jeg kan nå være på internett, og kommuniserer med hjemmegruppen. Men som sagt, kommer ikke inn på det trådløse nettet enda, selv om signalet er sterkt. Jeg har slått av DHCP og NAT på router B. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Regner med at du bruker LAN og ikke WAN porten på ruter 2 ? Lenke til kommentar
b_johnsen Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Kabelen fra router 1 er i port1 i router 2, mens kabel til pc i kontor 2 er i port 2. Blir fort forvirrende dette kjenner jeg Tilbakestilte routeren, og startet på nytt. Nå virker det tilsynelatende Skal teste litt mer før jeg må sove. Lenke til kommentar
b_johnsen Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Mulig jeg feiret litt for tidlig. Jeg har nett, både kablet, og trådløst. Men plutselig forsvinner det i noen minutter, for så å komme tilbake. Skjedd to ganger til nå. Skjønner meg ikke helt på det. Peiling? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Power-line til switch? Sikker på at det er på samme kurs? PL fungerer kun ok nok til nød om det er samme kabel inn til sikringskapet. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Tror ikke det er nødvendig men forsøk å skrive inn DNS serverene til leverandøren manuelt inn på ruter 2. Lenke til kommentar
b_johnsen Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Internettet funker fint bak powerline og switch. Problemet begynner når jeg introduserer nok en trådløs router bak disse igjen. Nå har jeg altså både trådløst og kablet nett fra den siste routeren, men nettet er svært ustabilt. Dvs at nettet blir borte i rykk og napp, uten noe tydelig mønster som jeg kan se. Lan 1 porten (der kabelen med internettet kommer inn) lyser oransje på routeren. DNS serverene til leverandøren? Hvor får jeg tak i dette? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Kabel fra router 2 dvs port 3 eller 4 , er det også ustabilt? Ikke gjør det så avansert med en gang, bær alt inn i samme rom og strekk kabel fra router 1 til 2 og få sisse til å fungerer 100% trådløst og kablet. Deler du SSID/ samme nett eller skal det være to unike? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Oransj betyr duplex eller kablingsfeil. Prøv å koble direkte i sammen for å se om det blir grønt for å utelukke kablingsfeil. DNS IP adresser finner du på hjemmesiden til leverandøren eller ved hjelp av Google. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Kabler noen har laget selv? Rett type? Jeg bruker min kabeltester hver dag, den er gull verdt. Lenke til kommentar
b_johnsen Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Kabelen er strukket utenfor husveggen ca 30 meter. Kontaktene er laget av meg. Hvis jeg har gjort noe galt med kontaktene, eller evt at kabelen har fått seg en trøkk; Kan det være årsakene til det ustabile nettet. Jeg bruker en Cat5e kabel, ukrysset. Har forsåvidt testet kabelen igår, da jeg spilte på nett i en lang periode uten å falle ut en eneste gang. Det var riktignok med router 2 som "switch", og kun kablet nett inn til mitt kontor. Men da virker det logisk å tenke at kabelen er i orden, eller tar jeg feil? Jeg har nå testet det trådløse nettverket oppe i leiligheten, og signalet, og hastigheten er veldig bra. Hvis jeg bare hadde klart å få dette til å bli stabilt hadde alt vært perfekt. Uansett skal dere ha takk for all hjelp så langt. Håper dere har enda flere tips og råd Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Vel, i nettverksverden er oransj en farge man ikke vil ha. Ihvertfall kjører Cisco dette fargesystemet. Vil anbefale deg å koble direkte i sammen for å se om det blir grønt. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) 100lapp! Fargene kan bety så mye, en gigabit eller 100 megabit, lyser de, blinker de. Alt betyr forskjellig Endret 8. desember 2012 av War Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Ikke glem at nettverk er basert på standarder. Vil derfor tro at dette gjelder fargesystemet også, med sjeldne unntak. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Da ts har to rutere hvorav begge nok deler ut ipadresser kan det tenkes at noen enheter spør mot en ruter og bekrefter til den andre. Jeg syns dette ser ut som en jalla løsning, går det ikke å sette opp ruter2 som et asksesspungt bare? Lenke til kommentar
b_johnsen Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Godt mulig at det er en bedre løsning. Vet bare ikke helt hvordan man gjør det. Men jeg får vel bare sette meg ned å lese sånn som i går. Forhåpentligvis blir ikke klokken 0300 før jeg finner ut av det Men hvis jeg setter opp router 2 som AP, vil jeg fortsatt kunne kable fra den til desktop? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Du vil kunne både bruke switchen (LAN) og det trådløse aksesspunktet i den. Det som er viktig er at routeren som skal fungere som aksesspunkt ikke deler ut ipadresser selv. Dette er en funksjon du finner under LAN som heter DHCP. Fjern haken der, så vil den slutte å dele ut IP. Merk at det kan være en funksjon under WAN (internettport) som også heter DHCP, så hold tunga rett i munnen... Fra nå av skal du koble nettverksabelen fra hovedrouteren i en av de fire lanportene på aksesspunktet. Om du vil gjøre den om til vanlig router igjen, så kan du bare resette aksesspunktet. Hvis du ønsker tilgang til å programmere aksesspunktet i ettertid, så må du gi den statisk IP i samme subnett som hovedrouteren. Har hovedrouter 192.168.1.1 så kan du f.eks gi aksesspunktet 192.168.1.254. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå