se# Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Leica har lansert en ekstra stilfull versjon, eller i hvert fall designerversjon av X2, det er akkurat noe slikt jeg ikke ønsker meg: http://leicarumors.com/2012/12/10/leica-x2-paul-smith-limited-edition-now-shipping.aspx/#more-19526 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Leica har lansert en ekstra stilfull versjon, eller i hvert fall designerversjon av X2, det er akkurat noe slikt jeg ikke ønsker meg: http://leicarumors.com/2012/12/10/leica-x2-paul-smith-limited-edition-now-shipping.aspx/#more-19526 Noen kaller den Leica versjonen for "Staten Vegvesen Edition". Om det er flatterende eller ikke skal ikke jeg henge meg opp i... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 En mulig fremtidsvisjon er hvis noe ala brillene til Google og Olympus også kan fungere som ett kamera, da har man bokstavelig talt ikke noe å bære rundt på lenger. 1 Lenke til kommentar
telealf Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Leica X2 ser jo flott ut i standard versjon, men IMO har de bommet stygt på 2 ting: Ikke OVF, svak AF/dårlig MF. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Mitt drømmekamera er en slags steroidebastard av X-Pro 1 og Mamiya 7. Bunnsolid og værtetta hus, lukkertidshjul og blenderring på objektiver, digitalt 6:7-format, f.eks 35x30mm sensor rundt 40MP og uten AA-filter. Massiv hybridsøker med tre forstørrelsesvalg, med mulighet for rammesøker-aktig overlay av bildeinformasjon i den optiske søkeren for forbedret manuellfokus (dette kan i teorien implementeres i X-Pro1 også). Glasset er fast, lyssterkt, sylskarpt, værtettet og har leaf-shutter for blitssynk opp mot 1/2000. Huset har naturligvis et godt grep. Batterikapasiteten er på ca. 2000 bilder og det har to kortinnganger, da på høyre side av kameraet så man slipper å ta av L-platen hver gang man må lade batteriet eller overføre bilder. Det finnes ikke antydning til lukkerforsinkelse eller treig autofokus. 1 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 Mitt drømmekamera er en slags steroidebastard av X-Pro 1 og Mamiya 7. Bunnsolid og værtetta hus, lukkertidshjul og blenderring på objektiver, digitalt 6:7-format, f.eks 35x30mm sensor rundt 40MP og uten AA-filter. Massiv hybridsøker med tre forstørrelsesvalg, med mulighet for rammesøker-aktig overlay av bildeinformasjon i den optiske søkeren for forbedret manuellfokus (dette kan i teorien implementeres i X-Pro1 også). Glasset er fast, lyssterkt, sylskarpt, værtettet og har leaf-shutter for blitssynk opp mot 1/2000. Huset har naturligvis et godt grep. Batterikapasiteten er på ca. 2000 bilder og det har to kortinnganger, da på høyre side av kameraet så man slipper å ta av L-platen hver gang man må lade batteriet eller overføre bilder. Det finnes ikke antydning til lukkerforsinkelse eller treig autofokus. Høres dyrt ut:) Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Mange ønsker seg en full frame NEX, jeg kunne tenke meg en NEX med RX100-sensor. Standard NEX-fatning, innebygd søker og 3-4 objektiv med redusert bildesirkel. F. eks en fast 40/50mm ekvivalent F2.0, en 24-100mm ekvialent F2.8 og en super zoom ca 28-300mm. Siste objektiv kunne være en virkelig kompakt standardzoom, gjerne en variant av det som sitter på RX100. Resten kunne dekkes av standard NEX-linser. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Det er mange som ønsker seg full frame NEX, og det er de som ønsker seg fullframe (µ-)4/3. Men fatningene er for trange til å dekke en 24x36mm sensor. Og da blir spørsmålet mitt - hva er da vitsen? Det er det at sensorarealet er 24x36mm som er hele greia med FF - det er ingenting annet magisk ... Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Det er mange som ønsker seg full frame NEX, og det er de som ønsker seg fullframe (µ-)4/3. Men fatningene er for trange til å dekke en 24x36mm sensor. Og da blir spørsmålet mitt - hva er da vitsen? NEX har plass til fullframe sensor. Ingenting magisk med 24x36mm selv om det for film viste seg å være et veldig godt kompromiss. Det er det muligens for digitalt også, særlig for de som ønsker liten dybdeskarphet. For "folk flest" som er mer opptatt av at mest mulig er i fokus er nok en mindre (og til dels vesentlig mindre) sensor bedre. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 NEX har plass til fullframe sensor. Ok. Det er første gang jeg har hørt dette - har du noen referanser? (Det E-mount det er snakk om?) Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Ok. Det er første gang jeg har hørt dette - har du noen referanser? (Det E-mount det er snakk om?) http://www.dpreview.com/news/2012/09/12/Sony-NEX-VG900-full-frame-camcorder-and-VG-30-APS-C-model-and-18-200-power-zoom-lens Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 http://www.dpreview....power-zoom-lens Hvis jeg husker riktig, så menes fullframe noe annet i videosammenheng enn stillbilde. I filmindustrien så brukes 35mm vertikalt ikke horisontalt. Så en filmrute er 24mm x 16mm (i 4:3). Det tror jeg gjerne at E-mount takler. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Hvis jeg husker riktig, så menes fullframe noe annet i videosammenheng enn stillbilde. I filmindustrien så brukes 35mm vertikalt ikke horisontalt. Så en filmrute er 24mm x 16mm (i 4:3). Det tror jeg gjerne at E-mount takler. Det står: "The VG900 is built around the company's 24MP sensor that also appears in the SLT A99 and RX1 and confirms the theory that the E-mount can accommodate a 36x24mm sensor", så det er snakk om samme sensor som andre FF sony-kameraer. Viideokameraer med 16:9 eller ennå bredere format vil jo ikke utnytte alle pikslene i høyden, men at det er plass til FF sensor er det ikek noe tvil om. Det var snakk/rykter om en NEX-9 med FF sensor for en stund siden, men det gir ikke så mye mening før det finnes NEX-linser som dekker FF. Videokameraet leveres med Alpha-adapter av den grunn, men ser du på målene til E-fatning er den omtrent som Nikon F. Men hvis Sony ikke tenkte på FF da de designet E-fatning (virker rimelig korttenkt hvis de ikke gjorde det) så kan det være at man mister noen piksler i kantene hvis f.eks kontaktene sitter for langt inn mot sensoren. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 I stand corrected - men det ser veldig trangt ut, så jeg mistenker at det lett blir blir mørke hjørner. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg hadde betakt 15k dersom det kom et virkelig kompakt med en 24Mp i FF, alternativt 10k i DX med en fast 35/2, For å få det mest mulig kompakt og strømsparende ønsker jeg: - IKKE noe tilkoblings mulighet. - Mekanisk fokus og blender (ikke noe el. motorer) - IKKE jpeg maskin, Kun råfiler - IKKE noe skjerm. Dersom man går for råfiler trenger man ikke menyer, og dermed ikke skjerm. Skjerm er for chimper - Blitzsko (for tilbehør) - OVF som viser. eksponeringstid v "A" og +/- for "M" - Visning av gjenstående plass på minnekort, helst en liten analog viser som på RD-1 - "Harde" knapper for eksp,/A, ISO og selvutkløser Har ikke så veldig stor tro Skulle gjerne hatt et slikt FF kamera, men med 45mm og Foveon (evt ekvivalent fullfarge) sensor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå