VH97 Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Hei, jeg bare lurer på en ting når man skriver innlegg på blogg/hjemmeside, og det er om det er lov til å bruke bilder som man finner på Google gratis i innleggene, også uten at du har spurt fotografen om det først? Takker for svar! Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Om du lagrer et bilde fra google på hardisken din er det piratkopiering men ingen i verden bryr seg om det . Google eier ikke bildene det er kun en søkemotor som bringer frem bilder fra andre nettsteder basert på hva du søker på . Men stort sett kan man bruke alt av bilder på nettet uten at andre bryr seg om det , Bilder av Ting og dyr er det ingen som bryr seg om. ( Med mindre det er "kunst" og fra en proff fotograf etc ) Mensker derimot kan det hende noen reagerer på. Uansett, Jeg hadde en side før hvor jeg brukte mange bilder fra google og overalt uten at jeg fikk noen mailer osv. Men oppgi mailen din på siden så folk kan kontakte deg om de vil si noe om fjerning av bilder osv og ikke ta credit for noen bilder Endret 7. desember 2012 av Eriksendrul Lenke til kommentar
TRL Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Nei og atter nei til forrige innlegg. Bruker du Google til å finne bilder kommer disse fra andre nettsteder. De bildene er da enten kjøpt for bruk på nettstedet, eller de er produsert av gjeldende nettsted. Du kan ikke bruke slike bilder uten lov. Jeg kjenner til flere konkrete eksempler hvor store advokatfirmaer kontakter blogger og krever de for penger for bilder de har brukt uten lov. I et av tilfellene kom regninga på litt over 10.000,- Selv er jeg også fotograf og har endel bilder ute. Jeg scanner av og til gjennom forskjellige verktøy for å se om noen bruker mine bilder uten lov. 2 ganger har jeg også opplevet det. Her er en fornuftig fremgangsmåte. Finner du bilder du liker på Google, følg bildet til opprinnelsesstedet. Se om de har noen bestemte rettigheter der. Du kan også spørre de som eier siden. Det finnes også mange bilder på nett som du har lov å bruke. De er gjerne merket med en bestemt lisens. Et sted du kan gå for å se etter bilder er flickr.com .Jeg bruker selv det nettstedet til å lagre mine bilder. Når man lagrer der kan man velge om man tillater at andre kan benytte bildene gjennom forskjellige rettighetslisenser. Du kan også søke etter bilder der basert på tilgjengeligheten. Jeg anbefaler deg å være varsom fordi det kan bli ubehagelig, og det kan bli dyrt om du trår feil. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Tar og bruker alt som kryper og går jeg fra google, men så er jo det jeg gjør bare kopiering til meg selv, og ikke akkurat "bruk" til egen side eller blogg da. Men jeg hadde aldri en gang tenkt meg om over og bruke noe fra google. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Tar og bruker alt som kryper og går jeg fra google, men så er jo det jeg gjør bare kopiering til meg selv, og ikke akkurat "bruk" til egen side eller blogg da. Men jeg hadde aldri en gang tenkt meg om over og bruke noe fra google. Uansett hvordan du gjør dette, er det likevel lover og regler som regulerer dine rettigheter til å gjøre slikt. Se http://yasi.blogg.no/1294218619_gratis_bilder_til_fri.html og også http://hemmeligadresse.com/2010/02/bildebruk-i-blogger/ Kan også være verdt å se: http://vikfoto.no/slik-avslorer-du-bildetyvene/ Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Kan vedde katta mi på at du ikke kommer til å få noen straff for og ha bruke bilder fra google. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Uansett hvordan du gjør dette, er det likevel lover og regler som regulerer dine rettigheter til å gjøre slikt. Se http://yasi.blogg.no...er_til_fri.html og også http://hemmeligadres...bruk-i-blogger/ Kan også være verdt å se: http://vikfoto.no/sl...du-bildetyvene/ Det er sikkert flott, men det er ikke slik jeg bruker internet, ei heller aldri vært og kanskje sikkert kommer aldri til og bli. Altså visst ikke det er skrudd fast og merket på en åpenlys måte så kopierer jeg det som de fleste. Men som nevnt, hvis jeg hadde en blogg og fant ett bilde som var klart umh forklart(spør om lov før bruk, C\tm ect), fra en artist eller hva enn så ville jeg spurt om lov til og bruke det, ellers er det bare å laste ned etter min mening. Endret 4. januar 2013 av FullSpectrum Lenke til kommentar
TRL Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Det er sikkert flott, men det er ikke slik jeg bruker internet, ei heller aldri vært og kanskje sikkert kommer aldri til og bli. Altså visst ikke det er skrudd fast og merket på en åpenlys måte så kopierer jeg det som de fleste. Men som nevnt, hvis jeg hadde en blogg og fant ett bilde som var klart umh forklart(spør om lov før bruk, C\tm ect), fra en artist eller hva enn så ville jeg spurt om lov til og bruke det, ellers er det bare å laste ned etter min mening. Du har jo helt klart lov til å ha din egen oppfatning, det er klart. Og hvis jeg er på besøk i ditt hjem og noe ikke er skrudd fast, da har jeg lov til å ta det med? Det er nok ikke så enkelt, dessverre. Jeg jobber med webdesign og ofte tror kunder at man kan skanne for bilder på Google og bruke de, men da ender man opp som en annen kunde av meg opplevde med en tidligere leverandør av web, de måtte ut med over 12.000,- for bilder de hentet fra Google. Jeg skulle ønske det var slik at man kunne gjenbruke det som man fant på Google, det hadde gjort jobben min mye enklere, men slik er det dessverre ikke. Når det gjelder reaksjoner så tror jeg, uten å vite, at de ser på hva slags sider noe er kopiert ut på før man gidder bryderiet med å saksøke, men som på mange andre områder ser man at oftere og oftere blir også småsaker tatt for prinsippets skyld. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Som nevnt, hent bilder fra steder som f.eks. Flickr hvor du kan søke etter bilder med lisenser du er interessert i/trenger. Noen bilder kan brukes og redigeres fritt, andre bilder kan brukes fritt så lenge du ikke redigerer de, noen krever at du linker tilbake til der du fant bildet osv. Det du i det MINSTE bør klare er å oppgi kilde for bilder du eventuelt måtte finne på å bruke, uansett. Det er vanlig folkeskikk. 1 Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Du har jo helt klart lov til å ha din egen oppfatning, det er klart. Og hvis jeg er på besøk i ditt hjem og noe ikke er skrudd fast, da har jeg lov til å ta det med? Det er nok ikke så enkelt, dessverre. Jeg jobber med webdesign og ofte tror kunder at man kan skanne for bilder på Google og bruke de, men da ender man opp som en annen kunde av meg opplevde med en tidligere leverandør av web, de måtte ut med over 12.000,- for bilder de hentet fra Google. Jeg skulle ønske det var slik at man kunne gjenbruke det som man fant på Google, det hadde gjort jobben min mye enklere, men slik er det dessverre ikke. Når det gjelder reaksjoner så tror jeg, uten å vite, at de ser på hva slags sider noe er kopiert ut på før man gidder bryderiet med å saksøke, men som på mange andre områder ser man at oftere og oftere blir også småsaker tatt for prinsippets skyld. Ta med fra hjemmet hehe darlig argumentering, Kanskje du heller skulle sleppe los litt oksygen paa kjope senteret og kreve betaling etterpa som de gjor med nrk lisensen. Det er bare slik det er, og slik det er for de aller fleste, du kan fint ha en annen mening enn meg ogsa, og det var klart fra begynnelsen. Det vare sagt saa er dette alt av tid jeg gidder og bruke paa denne praten dessverre. Men fint er det jo allikevel at andre kan lese hva du kan informere dem om. Regards, I leave in Peace. Endret 7. januar 2013 av FullSpectrum Lenke til kommentar
TRL Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Ta med fra hjemmet hehe darlig argumentering, Kanskje du heller skulle sleppe los litt oksygen paa kjope senteret og kreve betaling etterpa som de gjor med nrk lisensen. Det er bare slik det er, og slik det er for de aller fleste, du kan fint ha en annen mening enn meg ogsa, og det var klart fra begynnelsen. Det vare sagt saa er dette alt av tid jeg gidder og bruke paa denne praten dessverre. Men fint er det jo allikevel at andre kan lese hva du kan informere dem om. Regards, I leave in Peace. Siden du nevner NRK lisensen her må jeg jo bare si som jeg leste på et kort her. Å betale NRK lisens fordi man har kjøpt en TV er som å betale Herman Friele fordi man har en kaffekopp. :-) Ellers er det greit å slutta ev diskusjonen i fred, man trenger ikke å være enig i alt, men man kan jo være enig i at man er uenig :-) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Hei, jeg bare lurer på en ting når man skriver innlegg på blogg/hjemmeside, og det er om det er lov til å bruke bilder som man finner på Google gratis i innleggene, også uten at du har spurt fotografen om det først? Takker for svar! Kort fortalt: Nei, og mange er blitt rettslig forfulgt for å gjøre dette fordi det er lett å finne ut av for rettighetshaverne. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 http://www.flickr.com/creativecommons/ Les litt om CC-lisenser og slå deg løs på f.eks Flickr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå